Vluchter Wout van Aert kleurt de etappe: “Ik zag geen weg meer terug”

donderdag 7 juli 2022 om 17:40
Vluchter Wout van Aert kleurt de etappe: “Ik zag geen weg meer terug”

foto: Cor Vos

Aan de gele heerschappij van Wout van Aert kwam vandaag een einde. De renner van Jumbo-Visma moest het felbegeerde kleinood afgeven in de rit naar Longwy, maar was wel de grote smaakmaker onderweg. “Ik heb wel mooi afscheid kunnen nemen van het geel”, vertelde hij na afloop aan Sporza.

De rit naar Longwy leek op het lijf geschreven van Van Aert, maar de Belg koos onderweg voor een opvallende koerstactiek. De renner van Jumbo-Visma reed namelijk de hele dag in de aanval, in de hoop zo de etappe te winnen, maar bleek uiteindelijk niet opgewassen tegen de verenigde krachten van het peloton. “Ik was uiteraard niet van plan om het geel af te geven, maar de koerssituatie verliep op een bepaald moment op verrassende wijze.”

Geen spijt 
“Ik probeerde mee te zitten in de vroege vlucht, maar dat was niet eenvoudig. Je valt toch op in die gele trui. We raakten uiteindelijk met z’n drieën weg, maar ik had toen al te veel krachten verspeeld. Ik zag toen ook geen weg meer terug. Het peloton heeft denk ik nog wel zijn best moeten doen om ons terug te halen, maar ook bij mij deed het pijn. We kregen alleen wel een mooie marge en het was toch even afwachten welke ploegen geloof hadden in de ritzege.”

Toen bepaalde teams besloten om hun krachten te bundelen, wist ik wel dat ze ons onder controle zouden houden. Het is jammer dat Jakob Fuglsang er op een gegeven moment geen geloof meer in had en zich liet uitzakken. Dat was nog een sterke kompaan geweest”, zei Van Aert, die geen spijt heeft van zijn actie. “Ik heb zo nog wel mooi afscheid kunnen nemen van de gele trui.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

Robin van Wijlick 7 juli 2022 om 17:42

Met die opmerking erbij, ja, kan ik mij daarin wel vinden. Iets geprobeerd, niet gelukt, en uiteindelijk toch een leuke koers gezien en in stijl afscheid kunnen nemen van de gele trui.

debarreman 7 juli 2022 om 17:50

Zo is het. En die twee andere etappe zeges komen ook nog wel.

Kopinkas 7 juli 2022 om 17:53

Morgen had hij evengoed mooi afscheid kunnen nemen van het geel.
Toch was het een impressionante vertoning van Van Aert, vandaag misschien niet de slimste maar wel de sterkste man op aert.
Als je ziet hoe Ganna zat te grimassen bij zijn kopbeurten in het peloton, wordt het nu alweer uitkijken naar de tijdrit in de laatste week.
En kan je je de vraag stellen – na 136 km in de aanval aan 48,7 gemiddeld – of Van Aert het twee-uurrecord eens niet op de tabellen moet gaan zetten. Het uurrecord is eigenlijk toch echt iets voor de mannen met een kleine motor ;-)

Jean Dumas 7 juli 2022 om 17:54

Met Fugl erbij was het gelukt.

Limal 7 juli 2022 om 18:10

Dat denk ik niet, de finale twee klimmetjes waren daarvoor te lastig. De wielerromanticus in mij kan de wanhoopspoging van Van Aert wel smaken, maar de realist in mij geeft Fuglsang groot gelijk dat hij liet lopen om zijn goede plaats in het klassement te behouden.

Marlin 7 juli 2022 om 18:20

Maar Fuglsang is een subtopper in het rondewerk. Die zouden de ploegen van de klassementsrijders zeker niet ver weg laten rijden.

Kopinkas 7 juli 2022 om 18:22

Fuglsang nam zes jaar geleden een andere Belg op sleeptouw, maar bedankte dit keer feestelijk…

Baukema Tomoulin 7 juli 2022 om 17:57

Als van Aert niet mee is moet jumbo achtervolgen of het is voor de kopgroep. Gegokt en verloren

Spurter 8 juli 2022 om 07:31

Waarom moet jumbo dat? Lees dat overal, maar niks moet.

Thijs E 7 juli 2022 om 18:20

Als jumbo had moeten achtervolgen had WvA niet zo’n inspanning hoeven plegen. Als jumbo slim geweest was hadden ze meteen gezegd dat ze geel gingen opgeven en hadden ze Alpecin, BEX, EF etc laten rijden voor de etappe.

Minder inspanning, hetzelfde resultaat

Jacco van Stierop 7 juli 2022 om 18:40

Inderdaad, het wordt tijd dat het ‘de wereld gaat aan vlijt ten onder’-tegeltje opgehangen wordt in de TJV-bus.

xistnc 7 juli 2022 om 18:20

Heerlijk koers gemaakt en andere ploegen uit hun tent gelokt. Ineos blijkt in de breedte op niveau, maar ogenschijnlijk zonder uitschieter. UAE blijkt juist in de breedte kwetsbaar, Pogacar moet echt helemaal niks tegenkomen onderweg.

Ditwashet 7 juli 2022 om 18:20

Domme strategie..

Arie den Blanken 7 juli 2022 om 22:00

Absoluut niet : Een stunt die er voor heeft gezorgd dat veel mensen een boeiende TV middag hebben gehad. En de sponsoren hebben meer publiciteit gegenereerd dans als hij het tactischer zou hebben aangepakt en daardoor wellicht de etappe zou hebben gewonnen. Publiciteit genereren voor de sponsor is het hoofddoel van beroepswielrennen en niet wedstrijden winnen. Koersen winnen is wel het belangrijkste middel voor het verwezenlijken van het hoofddoel.

Comments 7 juli 2022 om 18:27

Moet in de leer bij Taco. Dit lijkt groots maar is n beetje dom.

Glorious 7 juli 2022 om 22:33

Taco is een dwerg bij v Aert

Fifty 7 juli 2022 om 22:44

Taco is een geweldige renner. Wordt gewoon meer onderschat dan Van Aert en krijgt daardoor net iets meer ruimte.

Denk dat ze rap genoeg gereden hebben vandaag. Niet?

Albeijing Feeniks 8 juli 2022 om 06:53

Taco mag de schoenen van Wout nog niet schoonlikken.

Aart van Woud 8 juli 2022 om 07:17

Grote woorden voor iemand die zelf nog nooit een professionele koers gereden heeft, laat staan er één gewonnen heeft.

Wheely 7 juli 2022 om 18:27

Wie A zegt moet ook B zeggen. Jammer dat er niet meer renners mee zaten in de beslissende kopgroep. Wel sterk gereden van UAE.

Angelo Pauwels 7 juli 2022 om 18:32

De domste tactiek ooit, denken ze nu echt bij Visma dat ze Wout gingen laten rijden met een grote groep. Ze zagen dat er maar 3 wegreden en dat het makkelijk te controleren was, anders reed Wout nooit weg.

YogiBear 7 juli 2022 om 20:55

Dit soort reacties wordt ik nu helemaal kriegel van; de domste tactiek ooit? Je hebt alle Tour, Giro en Vuelta ritten nagekeken en er was nooit iets dommers? Het feit dat de rest van de ploeg lekker kon sparen was dom? Het feit dat UAE en Ineos op kop hebben moeten werken was dom?

ssj 7 juli 2022 om 21:12

Duidelijk nog nooit Movistar zien rijden.

gasopdelollie 7 juli 2022 om 21:14

Inderdaad een hele domme tactiek. Wout en het team wisten op voorhand dat hij weinig ruimte zou krijgen en drie man is teveel.

Pogacar is misschien te snel, maar als je ziet dat Matthews tweede werd.. dan was Wout zeker tweede geworden, of misschien had hij nog kunnen strijden voor de zege. Sowieso had hij het geel een dag langer gehad dan nu.

Jacco van Stierop 7 juli 2022 om 21:41

Het oproken van UAE en Ineos als rijpe vrucht zien van Van Aerts optreden vandaag is aandoenlijk.

Westfalen 7 juli 2022 om 21:42

Aanval is de beste verdediging. Alternatief was dat Jumbo Visma de gehele dag op kop moet. Ze hebben de ploeg nu wat kunnen sparen.

Laatste man 7 juli 2022 om 19:47

WvA, MvdP, Pogi doen dingen anders. Soms mislukt het, vaak lukt het. Altijd spektakel.

Vorig jaar Ventoux etappe, tijdrit voluit en nog sprinten op Champa vinden mensen ook niet slim, tot het ineens lukt. Alleen maar mooi juist.

Aart van Woud 8 juli 2022 om 07:18

Helemaal mee eens. Blijft Wout wel vooruit is het ineens geniaal.

Fifty 7 juli 2022 om 20:44

Tjah, een Formule 1 heeft nu eenmaal geen achteruit.

chasse patat 7 juli 2022 om 20:46

Citaat: “Ik was uiteraard niet van plan om het geel af te geven, maar de koerssituatie verliep op een bepaald moment op verrassende wijze.” => Hoezo verrassend?! Als er één probeerde om telkens een gat te slaan en te reageren was het Wout wel. Of was hij verrast dat ze hem toch lieten gaan?

Klein Verzet 7 juli 2022 om 21:55

“Met Fuglsang heb je een renner die altijd rijdt” aldus José Decauwer. Er was een uitzondering. Toen MvdP de AGR won. Na vandaag liggen de kaarten geheel anders. Zonder reden trok de Deen de stekker uit de ontsnapping, deed een plas en sloot lafjes aan in het peloton. De Coubertin draait zich om in zijn graf. Nee, doet u mij de besnorde bolletjes-man uit datzelfde Denemarken maar. Geen miezerige voornaam als Jakob maar eentje voor het stoere werk: Magnus.

Rest mij nog om Wout hartgrondig te bedanken voor een fantastische week, en ik wens hem wat meer steun toe in zijn toekomstige onvoorspelbare escapades.

Pietspeed 7 juli 2022 om 22:00

Mooi, moedig en geen spijt hebben. Allemaal logisch. Toch onverstandig om voor ritzege op deze manier te gaan, zoals kennelijk vlg Frans Maassen, de bedoeling was.
Na de sprintpunten in de pocket terug moeten laten zakken, recuperatie voor evt Longwyzege en behoud van gele trui en nog ns extra groene puntjes. Onbegrijpelijke koerstaktiek.

EricV 8 juli 2022 om 06:07

Dit is natuurlijk gewoon erg dom gereden. Je zag als snel dat ze geen enkele kans maakten. Fuglsang de enige verstandige hier.
Als wout in het peloton had gezeten had hij deze etappe gewoon kunnen winnen

Limal 8 juli 2022 om 07:36

"Zeg jongens, zou ik me na de tussenspurt niet beter laten inlopen? Dit is kansloos."

"Nee joh, dit is onbetaalbare reclame in de Netflix documentaire!"

Zo is het vast niet gegaan, maar alle gekheid op een stokje vraag ik me wel af hoe de gedragingen voor, in en na de koers anders zijn nu er steeds gefilmd wordt voor die docu. (Van Aert zei in Vive le Vélo dat alles wat ze 1 uur na (en voor?) de rit zeggen opgenomen wordt via die opvallende batterijen+microotjes die velen dragen…)

Wheely 8 juli 2022 om 08:04

Die Netflix docu kan wel eens het zetje de verkeerde kant op zijn inderdaad voor TJV. We weten allemaal hoe het met Movistar is afgelopen…

Limal 8 juli 2022 om 08:36

Hopelijk hebben de participerende teams nog inspraak in wat er wel en niet getoond wordt, anders overal ruzie binnen enkele maanden :-)

Eroba 8 juli 2022 om 08:25

Zou Wout zo hard hebben gereden om te proberen Mathie eraf te rijden?

Barry Batsbak 8 juli 2022 om 09:53

Gewoon een prima koersdag, het geel langer aanhouden brengt alleen maar een extra belasting voor de ploeg die dan geacht wordt te koersen en controleren. Het geel ben je dan liever kwijt dan rijk, en dan kun je er maar beter nog een laatste dagje mee in de kijker gereden hebben. Als deze missie was gelukt was het een meesterzet geweest in plaats van oerdom, dus dat soort commentaren kunnen zo huppekee de prullenbak in. Wout is hier niet voor het geel, Wout is hier voor het groen.

Headlines

Populair

Materiaalzone