Visma | Lease a Bike zonder Nederlanders naar de Tour de France 2025: “Met anderen meer kans”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 15 januari 2025 om 13:00

Visma | Lease a Bike zonder Nederlanders naar de Tour de France 2025: “Met anderen meer kans”

Een opvallende – pijnlijke, zo u wilt – statistiek voor Visma | Lease a Bike: in de huidige selectie voor de Tour de France zit geen enkele renner uit eigenland van de Nederlandse ploeg. De laatste jaren waren er al steeds minder Nederlanders te vinden in de Tourselecties van de geelzwarten, in 2025 is het voor het eerst in de geschiedenis dat er zelfs geen enkele Nederlander voorzien is.

Nog nooit kwam het voor dat het Nederlandse vlaggenschip in het wielrennen zonder landgenoten naar de grootste koers van de wereld ging. Tot 2025. De Deense tweevoudig winnaar Jonas Vingegaard krijgt ondersteuning van schaduwkopman Matteo Jorgenson en Sepp Kuss uit de Verenigde Staten, de Belgen Wout van Aert, Tiesj Benoot en Victor Campenaerts, de Brit Simon Yates en de Fransman Christophe Laporte. En dus niet van mannen als Dylan van Baarle, Wilco Kelderman, Steven Kruijswijk, Bart Lemmen of topsprinter in spe Olav Kooij.

“Voor mij maakt dat niet uit, ik wil de Tour winnen”, windt ploegbaas Richard Plugge er bij WielerFlits geen doekjes omheen. “We willen ook als team de Tour winnen. Als dat op dit moment niet gaat met Nederlanders, dan is dat zo. Al weet je nooit wat er gebeurt. Maar iedereen die in principe niet naar de Tour gaat, die vindt dat niet leuk. Iedereen wil naar de Tour. Of de Nederlanders dan op dit moment niet goed genoeg zijn? Wij denken dat we op dit moment met andere renners meer kans maken. Met de acht renners die we nu gekozen hebben, zijn we het best in staat om de Tour te winnen.”

Richard Plugge – foto: Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
145 Reacties
14-01-2025 18:33
VLB is gewoon bewust bezig om Nederland en de NL coureurs achter zich te laten. Snap dat nou eens opdebanksnurkensdeWFforumboomers.
    14-01-2025 20:55
    Typen is een kunst he bledder?
    15-01-2025 16:31
    Dus ik hoorde laatst dat er een pizzeria is in Washington waar een kelder onder zit en dat daar allemaal prominente politici bij elkaar komen om hele rare dingen te doen. Kan het nu ff zo snel niet meer vinden, maar volgens mij was het ergens op Facebook of zo
    16-01-2025 00:54
    Een kelder, man?
14-01-2025 18:37
Toen eerder de Giro selectie werd vrijgegeven met "maar liefst" 4 Nederlanders zag ik de bui eerlijk gezegd al hangen, Toen geen opmerking gemaakt om niet voor negatief uitgemaakt te worden maar helaas wordt de vrees werkelijkheid.

Ach, het verandert niets aan mijn voorkeur voor de Tour winnaar: Pogacar!
14-01-2025 18:38
Van Baarle is natuurlijk in alle opzichten nuttiger dan een Campenaerts. Zeker zonder ttt. En ook dat kan Van Baarle. Laporte is ook uitstekend in positioneren. Vreemde keuze.
14-01-2025 23:44
Misschien wel te begrijpen, maar gewoon heel slecht voor het Nederlandse wielrennen. De ploeg zou ook een functie moeten hebben om Nederlandse jongeren enthousiast te maken voor de sport. Dat gebeurt nou eenmaal eerder met een Nederlander dan met Scandinaviers, zelfs als ze de Tour winnen.
    15-01-2025 06:24
    Geen speld tussen te krijgen...
    15-01-2025 14:20
    Eerlijk gezegd denk ik dat het helemaal niets uitmaakt of renner X of Y waterdrager speelt bij VLAB om het publiek te enthousiasmeren. Jongeren beginnen te koersen omdat ze MvdP zien domineren, Jakobsen of Groenewegen een sprint zien winnen of Mollema in de kopgroep zien zitten. Er is ook geen enkele Belgische jongere die begint met koersen omdat Sebastien Grignard vorig jaar de Tour heeft gereden, of Lampaert op 150km van de meet met de kopman in zijn wiel heeft rondgereden. Die worden renner omdat De Lie of Evenepoel voor resultaten heeft meegebikkeld.

    Binnen het huidige VLAB is er volgens mij dus maar 1 renner die een trekpleister had kunnen zijn voor de Nederlandse jeugd, en dat is Olav Kooij. Alle anderen zouden toch gewoon maar quasi onzichtbaar hun job hebben moeten doen en dan nog veelal buiten beeld.

    Dus de enige realistische potentiele wissel binnen de Tourselectie zou Kooij/Laporte zijn volgens mij, want WvA is door zijn veelzijdigheid te belangrijk als extra klimknecht om eruit te laten. Maar kan je het maken om een topper als Van Aert een hele Tour lang te laten knechten zonder ook maar enig uitzicht op eigen kansen? Volgens mij niet. En bovendien heeft Kooij (en de Nederlandse jeugd) er ook meer aan om meerdere ritten te winnen in de Giro, dan heel misschien eens Merlier/Philipsen te kloppen in de Tour.
15-01-2025 09:34
Goed om te zien dat zoveel mensen hier voorstander zijn van positieve discriminatie en quota voor bepaalde bevolkingsgroepen. Sportief gezien is er namelijk geen reden voor deze ploeg om Nederlanders in een selectie op te nemen die erop gericht is om opnieuw de Tour te winnen.
14-01-2025 17:23
Ach, waarschijnlijk valt er toch nog wel iemand weg en dan zit er zomaar opeens weer een Nederlander bij.
14-01-2025 17:53
Juist voor de jeugd is het funest. Maar al nemen ze weet ik wie mee, al komen ze van Mars, tegen Pogacar is toch geen kruid gewassen.
14-01-2025 18:42
Klopt, ff te weinig, dus gewoon net andere renners. Elke ploeg doet of moet dit doen
14-01-2025 18:58
Als Visma al het Nederlandse vlaggenschip was, dan is het per nu definitief gezonken. Maar ik denk dat de ploeg al een paar jaar niet meer het vlaggenschip was. Sterker het Nederlandse profwielrennen staat er zo zo minnetjes voor dat het geen vlaggenschip meer heeft. Het is meer een bruine vloot geworden ;)
    15-01-2025 17:11
    Hele slechte vergelijking. Een vlaggeschip is gewoon een domme oorlogsboot. De bruine vloot is hét uithangbord van de nederlandse maritieme geschiedenis.
14-01-2025 19:26
Triest maar logisch wanneer je de Nederlandse identiteit van de ploeg steeds meer overboord gooit. Als je zoveel top renners hebt is het dus logisch dat je je beste renners naar de Tour stuurt. Ik had liever 8 Nederlanders gezien maar het is helaas niet anders, dan maar hopen dat andere Nederlanders bij andere ploegen het goed doen. En dan krijg je altijd weer dezelfde reacties over "boomers" hier. Velen kijken en steunen, gelukkig, nog steeds de Nederlandse renners. Het is toch een prachtig iets om voor je eigen mensen op te komen?!
Nationalistisch zijn is een mooi iets en helemaal niks om je voor te schamen.
Overigens ben ik nog lang geen "boomer", gelukkig! :-)

Hup Nederlanders!
    15-01-2025 17:14
    Nationalisme in de sport is hartstikke leuk en een bron van een hoop plezier. Daarbuiten echter word het al snel heel erg eng.
14-01-2025 20:09
wat een kloten team is dat jumbo visma inmiddels, niks Nederlands meer aan
14-01-2025 20:10
kunnen we dat jumbo visma niet opheffen en een nederlands team beginnen?
    14-01-2025 20:26
    Ja, doen!
    15-01-2025 04:33
    dit typeert nu echt wat sommigen (hopelijk niet alle) Nederlanders denken , enkel Nederlanders zijn "goed" genoeg ...ik vrees dat ze dan redelijk snel een degout zouden hebben van de beperkte uitslagen dat die nieuwe Nederlandse ploeg zou behalen en supersnel afhaken erna.
    Ik heb nog maar weinig Belgen horen bleiten/janken achter een Belgische ploeg met enkel Belgen.
    Echte wielerliefhebbers houden van en supporteren voor het wielrennen , voor hun favorieten renners / clubs, welke nationaliteit ze ook hebben. Groetjes ...GEEUW :-)
    15-01-2025 08:00
    Wat een onzin weer.. Jij kan niet ouder dan 15 zijn
14-01-2025 20:13
Kruijswijk Kelderman en van Baarle en Lemmen hebben toch op dit moment niet aantoond dat ze perse beter zijn dan de wielrenners die zich nu in selectie hebben gereden , Waarvan je twijfels kan hebben is campenaerts maar die is als vervanger van Tratnik opgehaald. Daarnaast zou zou ook Valter prima in de selectiie mogen zitten vind ik. Maar snap ook wel dat ze van Jorgenson nog niet al teveel verwachten en daardoor zal Yates als schaduw kopman optreden
14-01-2025 20:48
Pijnlijk om te zien dat Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk geen rol meer spelen.
14-01-2025 22:40
Wees niet getreurd mensen, de enige wielrenner die qua vermaak in de buurt komt van Pogi is een Nederlander genaamd Matje en Remco voor de Belgen mijn top 3 momenteel.
    15-01-2025 13:37
    Dat zijn renners die plezier uitstralen en dat telt voor mij als liefhebber!
15-01-2025 08:53
Veel heimwee bij de WF’er naar het oernederlandse jaar 2015 merk ik, een seizoen waarin Team LottoNL-Jumbo goed was voor 6 overwinningen.
    15-01-2025 16:38
    En wat hebben we genoten van Brian Bulgac, Twan Kastelijns, Rick Flens, Marc Goos, Martijn Keizer, Barry Marcus, Nick van der Lijcke, Dennis van Winden en al die andere hollandse kleppers!
15-01-2025 12:42
waarom zou je als team niet met je beste renners naar de Tour gaan, koste wat kost een paar hollanders die op de sukkel zijn meenemen om te nederlandse fans een plezier te doen en zo je kans op eindwinst verkleinen?
Wat betreft Campenaerts denk ik dat hij in zijn contract heeft late opnemen dat hij de Tour moet rijden, aangezien zijn enige grote doel de tour winnen is. Ookal steekt het voor de Nederlandse fans dat er altijd maarmeer Belgen het mooie weer maken in het wielrennen, koers is nu eenmaal DE Vlaamse sport
14-01-2025 16:39
Wel een wat vreemde uitspraak, waarom zou de ploeg naar ‘Antwerpen’ moeten verhuizen en zeker van een MVDP-fan. Mathieu woont al heel zijn leven in de periferie rond Antwerpen, dat hij dan niet voor een Nederlandse ploeg rijdt is dan geen probleem? En ben je echt een Nederlander want die zijn wel iets kritischer op het gebruik van Holander als benaming voor heel Nederland :-p
14-01-2025 16:59
Wilco C Kelderman zal niet rouwig zijn om deze beslissing.

Wel bijzonder dat pseudo knecht Benoot altijd geselecteerd wordt en dat v Baarle er niet bij is. Hij lijkt me meer allround van een Laporte. waarvan ik me afvraag wat zijn rol precies moet zijn.
Kruijswijk heeft niks te zoeken in de tour dus ik kan wel leven met deze beslissing.

14-01-2025 17:21
Parijs is nog ver. Ik gok dat niet alle 8 op dat moment beschikbaar zijn. Nog een kleine 6 maanden voor de start.
14-01-2025 20:12
Ik denk dat Van Baarle beter is in klimmen fan vocsnor, maar in positioneren en passie wint vocsnor het. Maar dat hij dezelfde fietsafstelling heeft is natuurlijk helemaal een pre. Daarnaast heeft vocsnor ook geen ambities meer in het voorjaar. Dus kan hij in kamp Vingegaard meetrainen.

Hopelijk kan Kruijswijk weer zijn klasse tonen in de Giro.
Wel apart dat zowel uae als vlab beide 4 renners meenemen die top 10 kunnen rijden. Hopelijk wordt het spannender dan vorig jaar.
    15-01-2025 16:44
    De grote vraag is natuurlijk, wie van de twee heeft de beste snor?
    Ik zou ze daarop selecteren persoonlijk. En da's nog best een moeilijke vraag. Wellicht dat Jutta Leerdam voor jury wil spelen.
15-01-2025 00:47
Ze moeten eerst nog maar eens allemaal heel aan de start komen, dat is geen makkelijke opgave.
15-01-2025 06:43
Jammer als ze inderdaad zonder Nederlander(s) gaan. Maar het is nu januari, we moeten eind juni maar eens weer kijken.
Vorm, blessures en valpartijen er kan nog heel veel veranderen.
15-01-2025 08:29
Zo jammer dat Gesink is gestopt he...
    15-01-2025 20:54
    Ja, die was nog steeds een zekerheid in de Tour,

    Oh wacht.
15-01-2025 11:59
De teamleiding beslist. Maar noem deze ploeg aub geen Nederlandse ploeg. De nationaliteit doet er niet toe. Meneer Plugge en zijn organisatie vertegenwoordigen een commercieel bedrijf en sentiment heeft deze heer Plugge nog nooit gehad. Kijk maar hoe Tom Dumoulin is afgeserveerd. Schandalige mentaliteit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine