Visma | Lease a Bike zoekt nieuwe hoofdsponsor voor ‘next step’
Foto: Fotoburo Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 17 februari 2026 om 08:00 Volg in Google

Visma | Lease a Bike zoekt nieuwe hoofdsponsor voor ‘next step’

Breaking Visma | Lease a Bike is actief op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Meerdere bronnen binnen de ploeg hebben dit aan WielerFlits bevestigd. Visma blijft de komende jaren bij de wielerploeg aan boord, maar het kan (of wil) niet meegaan in de financiële wedloop die momenteel bij de topteams gaande is. Het Noorse softwarebedrijf zal een stap terug doen binnen de ploeg.


Naast de oliedollars bij UAE Emirates XRG zijn ook de budgetten van Lidl-Trek, Red Bull BORA-hansgrohe en Decathlon CMA CGM het afgelopen jaar expliciet gestegen. Dit komt doordat de hoofdsponsors van deze teams (mede-)eigenaar van de ploegen zijn geworden. Wil de wielerformatie van Richard Plugge de komende jaren blijven meedoen aan de absolute wereldtop, dan zal het budget verder omhoog moeten. Een stijging van de prijs van het hoofdsponsorschap is daarvan een logisch gevolg.

Ploegmanager Richard Plugge heeft de afgelopen tijd al diverse gesprekken met multinationals gevoerd, die interesse tonen om het hoofdsponsorschap van de wielerploeg over te nemen.

Met de zekerheid van grote partners als Visma, PON en Rabobank staat de toekomst van de wielerploeg geenszins op het spel. Het team wil echter in de kopgroep van de WorldTour blijven en zal daarvoor op zoek moeten naar een extra financiële impuls.

Richard Plugge – Foto: Fotoburo Cor Vos

Visma heeft zijn sponsoraanpak het afgelopen jaar herzien in aanloop naar een beoogde beursgang op de IPO in Londen. Het marketingplan voor de komende jaren komt er daardoor anders uit te zien. Die strategiewijziging botst met de ambities van de wielerploeg, die juist wil blijven investeren om de komende vijf jaar structureel tot de top vijf in de WorldTour te behoren. In dat spanningsveld werd duidelijk dat Visma de volgende stap van het team niet volledig kan faciliteren.

Afgelopen week verscheen er echter een bericht in de Financial Times dat Visma de beursgang mogelijk uitstelt. Slechte resultaten van softwarebedrijven op de wereldwijde beurzen zouden de waardering van Visma, eigendom van Hg Capital, onder druk zetten.

Visma tekende op 1 januari 2024, net als Lease a Bike, een contract voor onbepaalde tijd met de wielerploeg. Sinds 2019 is het Noorse softwarebedrijf al als tweede titelsponsor aan het team verbonden. Visma blijft in de toekomst dus ook betrokken bij de wielerploeg, maar niet langer als motor van de verdere groei.

Deze zomer staat weer in het teken van de Tour!

Heb jij de tactische blik om te voorspellen wie er triomfeert op de Alpe d'Huez?

Weet je precies welke renner gaat verrassen? En wie, wanneer op het podium staat?

Daag je vrienden, familie en collega's uit en bewijs dat jij de ultieme wielerkenner bent!

Speel GRATIS mee!

Bestel de Tourgids
51 Reacties
17-02-2026 09:20
Een wielerploeg die actief op zoek is naar een nieuwe sponsor.... Waarom is dit "breaking"? Dat geldt namelijk voor de meeste ploegen. En een blinde kan zien dat Visma financieel niet op kan tegen genoemde teams terwijl ze sportief wel de ambitie zeggen te hebben: logisch dat er dan actief naar meer geld gezocht wordt. Het zou eerder breaking zijn als dat niet zo was.
    17-02-2026 09:28
    Eens, zo breaking is dit niet. Wielerflits zelf schrijft al enige tijd dat budgetten onder druk staan en dat men moeite heeft mee te groeien met de wedloop. Het had breaking geweest als ze een nieuwe kapitaalkrachtige partner hadden gevonden of dat ze niet met de wedloop willen meedoen en zich neerleggen bij de huidige rangorde qua budget met daarbij dus ook kleinere sportieve ambities.
17-02-2026 10:52
Laat Rabobank het maar overnemen en de focus verleggen naar een meer Nederlandse renners kern. Ik weet dat dit niet is waar de Visma ploeg zelf naartoe wil, maar uiteindelijk js degene die betaalt die bepaalt.
17-02-2026 09:22
De weg vrij voor eindelijk weer een nederlandse ploeg: rabo als hoofdsponsor!
17-02-2026 09:23
Zou Rabobank gezonde interesse hebben?
    17-02-2026 11:29
    Dan kunnen ze wel weer op tegen UAE iig
    17-02-2026 12:07
    Hopelijk niet daar dan.
17-02-2026 09:59
'Steenrijke ploeg zoekt sponsoren om nog meer geld binnen te krijgen'

Dit is toch geen breaking news. Elke ploeg is constant op zoek naar nieuwe sponsoren.
    17-02-2026 10:12
    Visma was nog met afstand de tweede ploeg qua budget en de hoofdsponsors zouden gewoon mee gaan met de budget wedloop.

    Je zou denken dat het nu net voor iemand die zulke kennis bezat wel breaking nieuws is.
    17-02-2026 14:19
    Ik weet niet van wie je die info hebt, maar Visma-Lease a Bike lijkt mij echt niet meer het op 1 na hoogste budget te hebben. Red Bull en Lidl-Trek gooien er dit jaar toch wel meer geld tegenaan denk ik.
17-02-2026 10:28
Wat zou het toch fantastisch zijn als Rabobank het nu zou overnemen!
    17-02-2026 10:31
    Zou perfect aansluiten bij de getoonde intenties van deze bancaire instelling!
17-02-2026 10:27
Heineken moet maar eens over de brug komen. Mooi groen shirt erbij, pilsje op het podium. Amstel is tenslotte ook al van hun.
    17-02-2026 10:29
    Dat zal dan moeten zijn met 0,0% (alcoholvrij) bier.....
    17-02-2026 10:34
    Dat kan prima, dat is toch de grootste groeimarkt. Wel jammer dat ASML geen marketing nodig heeft.
    17-02-2026 11:18
    @Man met de hamer 10:34 uur
    Wel een bedrijf dat aan de weg moet blijven timmeren, dus wellicht toch een optie. Het geld klotst in Veldhoven tegen de plinten omhoog!
    17-02-2026 12:58
    ASML heeft aangekondigd 1700 man personeel te gaan ontslaan. Zou toch wel redelijk schandalig zijn als je dan vervolgens met droge ogen een handvol fietsertjes gaat sponsoren. Maar goed, niks is uitgesloten natuurlijk. Snelle marketingboys en -girls toveren wel vaker dingen uit hun hoge hoed waar je van achterover slaat.
    17-02-2026 12:59
    Zowel Heineken en ASML ontslaan duizenden mensen. Die zijn alleen maar bezig om hun winst te maximaliseren voor hun aandeelhouders, die gaan geen wielerploeg sponsoren. Trouwens reclame maken voor Heineken (Buckler) 0,0 is water naar de zee dragen. Als er een alcoholvrij bier niet te drinken is ... :)
    17-02-2026 13:22
    ASML ontslaat voornamelijk managers, omdat de techneuten teveel moeten vergaderen. Dat is echt een andere reden. Alleen hebben zij helemaal geen marketing nodig. Dus het slaat simpelweg nergens op om te sponsoren.
    Maar goed, dat vind ik ook van zoiets als PostNL en die sponsoren ook braaf.
    17-02-2026 13:26
    @platteprijs. Buckler hebben we hier (gelukkig) niet meer, maar de Texelse skuumkoppe en Affligem 0.0. varianten en zelfs Brand (allemaal van Heineken) zijn heel goed te drinken.
17-02-2026 10:40
Guter Vorschlag, sportliche Leiter austauschen,würde Theo de Rooji
Thomas Dekker ,Michael Rasmussen und Michael Boogard
ins Team holen , dann geht's wieder
aufwärts mit team Rabobank
    17-02-2026 14:20
    Quatsch is best een mooi Duits woord...
17-02-2026 12:18
Ik gun het ze van harte, maar tegelijkertijd hoop ik dat andere zaken financieel voorrang krijgen van sponsoren. Topploegen en renners met mega-contracten in overvloed. Tegelijkertijd hebben kleine organisatoren, jeugdwedstrijden en kleine (semi)-profploegen het steeds moeilijker.
    17-02-2026 12:29
    Een combinatie zou ideaal zijn.
    Topploeg en de zogeheten "breedtesport" steunen......
    Inderdaad worden de door u genoemde groepen het steeds lastiger gemaakt.
    En...wie de jeugd heeft......... (vul zelf maar aan).
17-02-2026 12:38
Een mooi moment voor Rabobank om weer een stap vooruit te doen en hoofdsponsor te worden. Euro’s zouden geen probleem moeten zijn na de winst van 5 miljard van afgelopen jaar
    17-02-2026 12:54
    De huidige ploeg is toch wat marketing betreft oninteressant voor een op Nederland gerichte sponsor als Rabobank. Hetzelfde constateerde Jumbo ook toen de topman het gevang in draaide en het hobbyisme plaatsmaakte voor een zakelijke kijk.
17-02-2026 08:51
Edit redactie: Bedankt, het is aangepast.
    17-02-2026 09:32
    In eerste instantie werd de selectie ten tijde van 1 januari 2026 getoond. Yates is weg per 6 januari. Inmiddels hebben we het aangepast naar de selectie zoals die vandaag is, op 17 februari 2026.
17-02-2026 09:12
Om in de top te blijven hebben ze ook top-ploegleiders nodig. En niet van die half zachte eieren die ze nu hebben. Welke kant wil je bovendien heen. De top in klassiekers is Pogi en Mathieu. De GT top is Pogi, Jonas en Remco. Maar waar Pogi start is de rest kansloos. Dus zoals nu gaan voor de Giro en weten dat je mss kan winnen in de klassiekers waar Pogi en Mathieu niet starten. Of zoals Lidl….bakken met geld uitgeven voor een derde plek.
    17-02-2026 09:26
    Ik vind het tweede deel van het statement - waar willen ze heen - interessanter dan je eerste statement. Wat bedoel je met half zachte eieren? Wie of wat en waarom beperkt ze dit?
    17-02-2026 11:12
    Ik zou Evenepoel niet op dezelfde hoogte zetten als Pogacar en Vingegaard, dat is nog een aardig verschil.
    Sowieso is de vraag of hij wel de derde man omdat gebied is.
    Er liggen namelijk aardig wat andere kapers op de kust.
    17-02-2026 13:30
    En de vraag is vooral: Zelfs met extra budget, met wie moet je dat gat op de top gaan dichten?
    Seixas, Del Toro en Ayuso hebben misschien dat potentieel, maar die zitten zelf muurvast bij de nog kapitaalkrachtigere teams. Idem voor mannen als Lipowitz en Pellizzari.

    Als we er even van uitgaan dat alles wat bij UAE, Lidl, Décathlon, INEOS en Redbull rijdt financieel onhaalbaar is, blijft er sowieso al bitter weinig over. En gezien de politiek bij de ploeg willen ze ook nog eens geen Spaanstaligen.

    De gouden vier van Alpecin mag je ook schrappen, want die zijn bereid om MvdP, Philipsen, Groves en Del Grosso eender wat te betalen om ze te behouden, ze hebben er dit seizoen eigenlijk ook bijna alle andere renners die ze hadden voor opgeofferd. Pidcock zelfde verhaal bij Pinarello, net als Grégoire voor Groupama, dus das ook een no-go. Healy ook net langdurig contract getekend bij EF en Johannessen is de perfect match voor Uno-X. Magnier en Merlier zijn de uithangborden van Soudal. Dan kom je al uit bij mannen als Scaroni, Storer, Tiberi, Lenny Martinez, O'Connor, De Lie, Van Eetvelt, Widar, Kubis ... Prima renners, maar lijkt me ook niet meteen dat die monumenten of GT's gaan binnenrijven. Dus dan moet je eigenlijk al hoog gaan inzetten op toptalenten die dat mogelijks zouden kunnen gaan doen binnen een jaar of 10, of hopen op een opportuniteit zoals een Ayuso die rebelleert en onverwacht vrij komt.

    En zelfs als je je richt op die toptalenten, weet je enerzijds dat de concurrentie daarvoor ook torenhoog is van de eerder genoemde topteams, én je eigenlijk ook moet vaststellen dat ze bij de concurrentie véél meer kansen krijgen (mede omdat ze daar wél liever koersen dan op een berg zitten), kan je je afvragen of die echte toptalenten zelfs voor de ploeg willen kiezen. Als je ziet wat er de afgelopen jaren allemaal "gaan lopen" is bij de ploeg, zegt dat ook wel veel in mijn ogen: Kooij, Uijtdebroeks, de Van Dijkes, Gloag, Valter,... Als je dan vergelijkt met wat een Morgado, Del Toro, Christen, Arrieta, etc bij UAE (mogen) presteren staat dat toch in schril contrast.
    18-02-2026 06:08
    En ik snap niet Harry dat ze vingegaard op dezelfde hoogte zetten als pogacar Mathieu en Remco . Iemand die zich nergens laat zien en in de Tour ook al enkele jaren achter de feiten aanloopt. Nee dan brengen de 3 groten heel wat meer spektakel, terwijl 1 van hen dit seizoen al aan 7 overwinningen zit , en jonas? Die zit thuis bij vrouw en kinderen wegens een verkoudheid en met de hoop binnen een paar maanden in de Giro te cashen terwijl dat hoogst twijfelachtig is. Niet verwonderlijk dat Visma als sponsor daar niet teveel geld meer wil in steken.
    18-02-2026 11:19
    Natuurlijk Sus, jij weet het weer beter.

    Vingegaard is de enige die het momenteel Pogacar enigzins moeilijk kan maken in een grote ronde.
    Daarnaast ook de enige die Pogacar heeft verslagen in de Tour.
    Dat hij kleurloos is, wil niet zeggen dat hij niet heel goed is.
    Als ik een kopman zou moeten kiezen voor een grote ronde dan kies ik blind voor Vingegaard boven Evenepoel.
    Er is namelijk geen enkel argument aan te dragen waaruit blijkt dat Evenepoel ook maar in de buurt van hem komt in een grote ronde.
    De tijd die hij pakt in een vlakke tijdrit, is te verwaarlozen tegen alle tijd die Vingegaard bergop pakt.
17-02-2026 09:25
Precies, ik denk dat een reorganisatie essentieel is voor het voortbestaan van de ploeg. Gezien de leegloop, de “absurde” marginal gains en de financiële mogelijkheden van andere teams. Ik vrees met grote vrezen voor de ploeg dit jaar.
17-02-2026 09:31
Dat wordt een gevuld shirt.
    17-02-2026 10:17
    Team Rabobank - Visma - Lease a bike - Brandloyalty
    17-02-2026 10:27
    @RicardoRicco
    Dat krijgen de diverse commentatoren nooit fatsoenlijk uitgesproken....
    17-02-2026 11:05
    Nee ik weet het, maar goed ze zijn druk met het aan elkaar knopen van de verschillende budgetten van bekende partners, vandaar. Lease a bike, Cervelo, Nimbl, Skoda, Reserve zijn allemaal PON bijvoorbeeld. Daarnaast warme banden met van der Wallen en Rabobank komt natuurlijk ook vanuit een oude relatie. Echt grote nieuwe partners - dus niet leveranciers - trekken ze niet aan.
17-02-2026 11:14
Krijgen we dan nu eindelijk Monster Skittles LAB
17-02-2026 14:00
Ze roepen al sinds 3 jaar dat ploegen ze voorbij streven qua budget. Natuurlijk UAE daarna ineos en lidl-trek. Nu ook redbull en decathlon.
De hoofdsponsoren van de ploegen leggen meer geld op tafel dan bij menig voetbalclub. Dat levert wel meer exposure op voor minder geld.

Ik gun de ploegen hun sponsor gelden en de wielrenners een goed salaris. Als je ziet hoe zo'n gevaar ze soms lopen.

Waar ligt het plafond budget technisch. Want hoe je ook denkt. Je verliest vaker dan je wint als ploeg zijnde. Veel ploegen vallen in het begin aan van een race zodat de sponsor in beeld komt en veel kleinere kan je niet eens lezen tijdens een race.
Ik hoop dat vislab een goede en betrouwbare sponsor vindt.
17-02-2026 11:52
naar een beoogde beursgang op de IPO in Londen <- deze zin loopt niet. Beoogde IPO op de beurs in Londen zou beter passen
17-02-2026 13:50
In de hoek van crypto liggen vast nog voldoende kansen qua sponsoring, Bitvavo, Coinmerce of misschien wat internationaler met een Bybit, Binance of Coinbase.
17-02-2026 16:43
Gaat dit geld naar innovatieve ontwikkelingen of puur naar stijging in salaris van renners/ personeel?
    17-02-2026 16:56
    Ik gok salaris renners en ploeg. Bij genoeg budget hadden ze kooij ook meer geboden denk ik
17-02-2026 19:49
Bij veel multinatials lopen reorganistaties , die gaan echt geen miljoenen in een ploeg steken . Dus talent ontwikkeling met langdurige contracten en met winst verkopen
17-02-2026 20:42
Out of the box ideetje: misschien eens een fusie met Soudal QST overwegen?
    18-02-2026 06:14
    Haha daar gaan we weer

Reacties zijn gesloten.