Visma-Lease a Bike wordt nieuwe sponsornaam van Jumbo-Visma
Breaking Jumbo-Visma gaat in 2024 verder als Visma-Lease a Bike. Het leaseprogramma voor fietsen voor bedrijven van Pon dat in Duitsland, België en Nederland succesvol op de markt is gezet wordt de nieuwe tweede titelsponsor van de succesvolle Nederlandse wielerploeg. Meerdere bronnen hebben dit aan WielerFlits bevestigd.
Eerder werd al duidelijk dat Visma het hoofdsponsorschap van de ploeg op zich zou nemen. Dat Visma graag verder wilde met de sponsoring van de succesvolle wielerploeg liet Anne-Grethe Thomle Karlsen, directeur content en sponsoring van de Visma Groep, begin deze maand al aan WielerFlits weten: “Wat betreft de toekomst zijn we dit sponsorschap in 2019 aangegaan met een langetermijnperspectief. Zolang beide partijen gemeenschappelijke waarde zien in deze samenwerking, zal dat niet veranderen.”
Het Nederlandse bedrijf Pon heeft een belangrijk aandeel in de nieuwe toekomst van de wielerploeg van Richard Plugge en Merijn Zeeman. Pon is wereldwijd actief als fietsfabrikant en heeft merken als Cannondale, Gazelle, Cervélo, Focus, Kalkhoff, Schwinn en Union in het pakket. Van oorsprong is Pon vooral bekend als importeur van verschillende automerken zoals Audi, Volkswagen, Skoda, Porsche en Seat.
‘Lease a Bike’ is ook een onderdeel van Pon. Het richt zich op de voordelen van de zakelijke fietslease voor werkgevers. De naam ‘Lease a Bike’ staat sinds dit jaar al op het shirt van Jumbo-Visma. Pon verwacht dat het zakelijk leasen van fietsen de komende jaren een enorme groeimarkt wordt. Daarom wordt ‘Lease a Bike’ vanaf 2024 tweede titelsponsor van de wielerploeg van o.a. tweevoudig Tour de France-winnaar Jonas Vingegaard en Wout van Aert.

Lease a Bike staat dit jaar al op de shirts van Jumbo-Visma. Foto: Cor Vos
Hiermee lijkt de toekomst van Jumbo-Visma verzekerd. Al is het nog maar de vraag of het budget daadwerkelijk hoger wordt dan het afgelopen seizoen. Insiders spreken over een budget tussen de 25 en 30 miljoen euro voor 2024. In 2025 moet de wielerploeg ook het wegvallen van Betcity opvangen omdat sportsponsoring voor online gokbedrijven slechts is toegestaan tot 1 juli 2025. Hierna mogen online gokbedrijven geen reclame meer maken via sponsoring.
Teammanager Richard Plugge zei in maart, toen duidelijk werd dat Jumbo Supermarkten zich zou terugtrekken, dat de wielerploeg een ‘next step’ moet maken. Budgettair werd gezocht naar een nieuwe internationale sponsor, maar zo eenvoudig is het niet om een multinational te vinden die jaarlijks 15 tot 25 miljoen euro op tafel kan leggen.
In Vandaag Inside werd vorige maand Amazon genoemd als een nieuwe titelsponsor. Hiermee zou een bedrag van 15 miljoen euro zijn bemoeid. WielerFlits hoorde echter dat er met Amazon over een co-sponsorschap werd gesproken en dat dit om een bedrag van maximaal 8 miljoen euro zou gaan. Amazon is echter op het laatste moment alsnog afgehaakt.
Met een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step ontstond er een mogelijkheid om naar een budget van meer dan 40 miljoen euro te groeien en daarmee weerstand te geven aan de groeiende budgetten uit het Midden-Oosten en het bedrag dat miljardair Jim Ratcliffe voor INEOS Grenadiers neerlegt.

Richard Plugge met de ploeg van 2023. Foto: Cor Vos
De fusiegesprekken tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step liepen echter twee weken geleden vast. In de fusieplannen werd Specialized als het fietsmerk van de nieuwe ploeg naar voren geschoven, omdat de groot-eigenaar van Soudal Quick-Step, Zdenek Bakala, een persoonlijke band met Specialized-eigenaar Mike Sinyard heeft. Verder zou dit de overstap van Remco Evenepoel naar de fusieploeg openzetten, omdat de Belgische wereldkampioen tijdrijden een individuele deal met het Amerikaanse fietsmerk heeft. Pon maakte zich hard om met Cervélo als fietsleverancier door te gaan met de ploeg van Richard Plugge. Pon stond erop dat het contract voor onbepaalde tijd werd gerespecteerd en bracht zelf ook nog eens ‘Lease a Bike’ als tweede sponsor in.
Het is onduidelijk of Visma en ‘Lease a Bike’ een stap terug willen doen wanneer zich alsnog een grotere sponsor bij de ploeg presenteert. Dat er mogelijkheden zijn om zelfs gedurende het seizoen te switchen zagen we afgelopen zomer toen Lidl de nieuwe hoofdsponsor van Trek-Segafredo werd.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Die budgettaire sprong voorwaarts vind ik als fan niet noodzakelijk. Sterker nog, zou niet verkeerd zijn als ze wat op de knip moeten letten en de concurrentie weer wat dichterbij komt. Afgelopen jaar hebben ze (behalve in de monumenten) schofterig huisgehouden. Ik zit ook niet op een RedBull-Verstappen-achtig scenario te wachten waarin één ploeg er met werkelijk iedere koers vandoor gaat.
Voor volgend jaar heb ik één giga-grote wens... de Ronde of Roubaix voor van Aert. Al winnen ze verder niets meer, het lijkt me zo mooi dat van Aert één van zijn pronkstukken binnenhengelt. En dan lijkt me Roubaix nog het meest waarschijnlijk.
Echter wat je niet hier aanhaalt is de over het paard getilde Plugge zoals ik hier elders al aangeeft wat hem ontbeert.
Plugge heeft een bepaalde arrogantie, Bram Tankink deed op wielrevue daar nog eea over uit de doeken. Zoals gezegd Plugge heeft niet de zakelijke voelsprieten voor dit spel, arrogant en kil. Hij en vooral Merijn leverde een pracht presentatie maar vooral door inzet Robert vd Wallen en Frits van Eerd.
In een koude business case had hij alleen nooit Jumbo binnengehaald, toch zeker niet zo groot als de sponsor nu voor hun geweest is.
Stel de vraag waarom. Plugge meende even PON Cervelo te kunnen passeren terwijl intern. Ekend is dat PON sponsoring wilde gaan uitbreiden richting titelsponsor samen met Visma. Daar deugt niets van en ik sta er niet van te kijken wanneer hij dacht het allemaal rond te krijgen en dan straalt hij nog meer arrogantie uit en is daardoor Amazon afgehaakt. Hadden die vragen over de overname of hun positie en kwamen de antwoorden afstandelijk over waardoor men afhaakte. Immers echt binden kan Plugge niet want is er de man niet naar.
Dat Tankink klaagde over Plugge is vermakelijk, de kern hiervan was dat Bram die voor een knecht zeer goed verdiende namelijk tenminste 2 ton per jaar 1 van de renners was die alle nieuwe ideeën van Merijn over trainingen, voeding en noem maar op nogal belachelijk vond. Mag natuurlijk, maar als jezelf niet echt verbetering laat zien als renner en vervolgens daar op wordt aangesproken kun je dat hard vinden, maar in werkelijkheid moet je dan in de spiegel kijken. Zonder Plugge was de ploeg nooit wereldtop geworden. Met de sponsors heeft hij altijd een goede band onderhouden en het is juist veelzeggend hoe close hij en van der Wallen zijn. Rabo was een familie maar men miste de eigenschap om door te selecteren en kritisch naar zichzelf te kijken, onder Plugge is dat anders, je moet leveren gaat voor loyaliteit.
Dat PON dat als tevens goede relatie wel zou billijken. Plugge mist om echt sponsordeals te doen en vooral middels emphatie en een warme persoonlijkheid twijfelende zakenpartners over de streep halen, deze eigenschappen.
Dat voor Specialized gekozen zou worden was een aanname van de pers. Gezien dit nieuws lijkt me veel realistischer dat ze bij een fusie op Cervelo zouden zijn gaan rijden.
Dat team had de geel zwarte kleur. Vandaar ook dat alle supermarkten geel zwart zijn.
Datvde kleuren verdwijnen lijkt me wel logisch
Het is juist vanaf 2024 zonder schaatsen en het is nu 2023... Tevens, wat is blanco? Ik lees dat het budget 25 miljoen was in 2023 met alle teams bij elkaar.
Uiteraard is voor een bedrijf sponsoring een business case maar daarnaast zeker ook liefhebber zijn of worden. En in die laatste fase enthousiaster worden middels alle contacten die vaak al een jaar of eerder gelegd zijn komt het aan op de "verkopende" partij hoe die empharie inbrengt en weet te winnen. Een warme persoonlijkheid is sales ook op dat niveau komt vaak verder dan de killie met gemaakte lach manager die als CEO een kunstje doet wat hij niet voldoende beheerst.
Dergelijke trajecten van begin af aan laten lopen via vd Wallen lijkt mij verstandig.
Inderdaad KvK data lichten en je ziet de cijfers.
Het enige team met meerdere naamsponsors waar ik de hele naam van uitspreek is Lidl-Trek.
Lease a bike a bike is al nauwelijks beter. Ik zie wel wat blauwe balken en buttons die ik als ontwerper zou interpreteren als een wit met blauwe stijl gelijk aan Team Jaco AIUla. (Lelijk)
Ik hoop dat men met een rode stijl neemt, afgeleid van het Visma logo. Een beetje als wat Trek met haar fietsen doet: een frisse Ferrari look.
Er zijn al zoveel teams die rood als primaire kleur gebruiken (Bahrein, Ineos, Cofidis, Arcea)
Zwart gebruikt alleen DSM, en die hebben een grote blauwe baan op het shirt.
Zwart met rood inderdaad ook, als is het contrast tussen zwart en rood soms lastig. Destijds bij Sunweb ging het de combinatie + wat wit wel okay geloof ik.
Lijkt mij onwaarschijnlijk maar zou het juist mooie actie vinden.
Dat lijkt me een veel betere naam. En dan bij de Tour één van de bedrijven van PON benoemen op het speciale Tourshirt. En dan wellicht ook maar bij de Giro en de Vuelta. Zo kun je gedurende het jaar drie bedrijven extra aandacht geven, en hebben wij als volgers een duidelijke naam om uit te spreken :-)
Wat een gare naam...