Visma | Lease a Bike wil tactiek optimaliseren met innovatieve ‘Control Room’
Foto: Cor Vos
donderdag 27 juni 2024 om 10:13

Visma | Lease a Bike wil tactiek optimaliseren met innovatieve ‘Control Room’

Visma | Lease a Bike introduceert tijdens de komende Tour de France haar eigen innovatieve ‘Control Room’, zo legt het Nederlandse WorldTeam uit in een persbericht. Het betreft een minibus gevuld met state-of-the-art technologie en apparatuur die zal fungeren als een centraal verzamelpunt van real-time data.

Het project kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen hoofsponsor Visma – dat expert is in bedrijfssoftware – en BetCity. Het is de bedoeling dat de Control Room real-time algemeen beschikbare gegevens analyseert tijdens de etappes, zoals tv-beelden, weersinformatie en wedstrijdradio. Volgens de ploeg vooral om tactische beslissingen te optimaliseren.

“We zijn erg blij dat we samen met onze innovatieve partners de Control Room hebben kunnen ontwikkelen, waardoor we nog meer live data kunnen verzamelen en analyseren en een beter overzicht over de wedstrijd krijgen”, stelt Head of Performance Mathieu Heijboer. “Hierdoor kunnen we de ploegleiders in de auto ondersteunen en hen helpen om sneller de best mogelijke tactische beslissingen te nemen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
40 Reacties
27-06-2024 11:06
Het is in ieder geval beter dan het “Go! Go! Go!” waartoe de meeste ploegleiders zich beperken.
    27-06-2024 12:57
    Of: come aan hè, full gas to the finish line!
27-06-2024 10:31
Hier geloof ik wel in. En mooi dat TJV hierin voorop loopt. Is toch een beetje zoals Formule 1 werkt, hoewel dat natuurlijk vooral een materiaalsport is - en dus nog belangrijker is. Staat tegenover dat wielrennen een teamsport is en daar dus veel meer tactiek te bespelen is.

Zo kan ik me indenken dat 'het treintje' mogelijk anders wordt ingevuld dat vooraf verwacht, omdat ze bijvoorbeeld in de control room kunnen afleiden dat Wout van Aert nog een stuk meer in de tank heeft dan Wilco Kelderman en dat ze daarom Wilco's krachtsinspanning eerder op de col vragen en daarna Wout aan de bak gaat. Of dat ze zien dat Vingegaard geen topdag heeft en daardoor van tactiek kunnen wijzigen door juist wél het kopwerk van UAE over te nemen, omdat Vingegaard meer gebaat is bij een hoog hard tempo dan een iets lager tempo met kans op aanvallen.
    27-06-2024 11:12
    Volgens mij zitten hier beperkingen aan. UCI staat niet toe dat alle data van een renner real-time in de ploegleiders wagen te zien is. Het zal - wat ik uit het artikel opmaak - gaan om algemeen beschikbare informatie.
    27-06-2024 13:19
    Een stomme vraag, maar hoe weet je of Wout Van Aert nog veel in de tank heeft ? Ofwel, hoe ga je nauwkeurig genoeg de nodige waarden bepalen?
    27-06-2024 15:13
    Vragen aan den wout, hoe zijn de benen?
    27-06-2024 15:59
    Deze informatie is dan ook niet in de ploegleiderswagen beschikbaar, maar in de control room. Die kunnen vervolgens advies doorgeven aan de ploegleiders, of analyses doorsturen.
    27-06-2024 21:03
    Ok Natte spons de informatie is volgens u in de control room te vinden en door te geven aan de ploegleider, maar hoe weet je hoe vol de tank van Wout Van Aert echt is?
27-06-2024 10:45
Uitstekend idee! Alleen een beetje overbodig om hiervoor een extra voertuig aan de al behoorlijk grote vloot toe te voegen. Je zou zeggen, dit kan ook vanuit Den Bosch. Op deze manier is het natuurlijk wel een goede PR stunt voor Visma, dus dat zal wel de reden zijn.
    27-06-2024 11:04
    Op deze manier kunnen de mensen in het ‘command center’ na afloop van de koers fysiek overleggen met de andere ploegleiders en renners over wat ze hebben gezien. Lijkt me wel een meerwaarde hebben.
27-06-2024 10:55
Ziet er allemaal heel fancy uit en ze weten het leuk te verkopen.

Alleen in de praktijk komt het toch gewoon neer op een beetje loeren naar PCS, de livetracking van de Tour zelf en Twitter? Meer is het ook niet echt.
    27-06-2024 10:59
    Ik ben nog steeds aan het wachten op het moment dat je echt iets begrijpt. Dat zou dan voor het eerst zijn.
    27-06-2024 11:06
    Ik denk dat ze met een schuin oog op de livechat van WF zitten te kijken straks. En op basis daarvan hun tactiek bepalen.
    27-06-2024 11:30
    Er is nog wel meer openbare data te bedenken. Punt is vooral dat de informatievoorziening niet alleen bij de ploegleiderswagen ligt, die ook gewoon druk zijn met proviand, materiaal en schelden op de livestream en communicatie.
    27-06-2024 12:03
    Margarine is eigenlijk ook gewoon neppe boter
    27-06-2024 12:23
    Grappig dat je dat zegt Magarin, want dat zijn juist de zaken die absoluut niet interessant zijn en hier ook niet gebruikt gaan worden. Maar dat moet juist jij toch ook snappen?

    Waarvoor het wel gebruikt wordt?

    Bijvoorbeeld om middels ML data (in de Tour bijvoorbeeld het gebruik van alle beelden, niet enkel die ‘op tv’ zijn) te analyseren en om daar tactiek op aan te passen of op af te stemmen.

    En dit kan ook een stap verder gaan natuurlijk, waardoor je bijvoorbeeld zou kunnen gaan voorspellen dat een renner op breken staat voor het daadwerkelijk ook gebeurt.
    27-06-2024 17:07
    Weer typisch een MaGarin reactie. Iets zelf niet (willen/kunnen) begrijpen en dan beweren dat het niets kan zijn. Je kunt je ook gewoon afvragen welke bronnen er zijn en wat de toegevoegde waarde van deze innovatie is en er dus open instaan. Maar volgens MaGarin kan bijna alles van VLab per definitie alleen maar slecht zijn.
27-06-2024 12:00
Lang leve de dood van de romantiek van het wielrennen.
    27-06-2024 14:05
    Dit is dan ook het formule 1 van het wielrennen- wil je terug naar vroeger? Volg dan LTD in de tour divide: zonder beelden naar een GPS tracker te kijken de hele dag.. (best leuk toch eigenlijk wel, krijg ik ook nog wat werk gedaan)
27-06-2024 12:02
Best raar eigenlijk dat dit nu pas gebeurt. Lijkt me toch een no-brainer om alle beschikbare informatie samen te brengen op een punt waar mensen niet op het verkeer hoeven te letten en banden hoeven te verwisselen. En daar met een strategisch plan en live data de strategie bepalen. Het zal 95% van de tijd geen verschil maken voor de uitkomst. Maar alles voor de marginal gains, en die kunnen in 5% van de gevallen toch het verschil maken.
    27-06-2024 12:08
    Het gaat natuurlijk niet alleen om de plek waar de data verzameld wordt, maar ik ga ervan uit dat ze software hebben ontwikkeld waarmee door het combineren en analyseren van de data vragen beantwoord kunnen worden die anders niet of te laat worden beantwoord.
27-06-2024 12:38
Petje af, wederom een mooie innovatie. Het gaat nog niet zo ver als in de F1 sport waar men bijna alles beslist aan de hand van de beschikbare data, maar je kan niet vroeg genoeg zijn om het ook in andere sporten te implementeren.

Ik kan het enkel toejuichen dat de goede dingen uit andere sporten worden overgenomen. Ik ben er ook niet bang voor dat het wielrennen hierdoor in een soort Pro Cycling Manager veranderd, want uiteindelijk moeten de renners nog wel altijd "de benen" hebben om bepaalde zaken te kunnen uitvoeren...

Bravo Visma-LAB !
27-06-2024 10:39
Leuk idee voor Movistar?
27-06-2024 10:45
De vraag is (en ik weet niet de huidige regels) of er gekeken wordt naar live data (buiten de live gegevens van de Tour zelf). Ik weet dat het de afgelopen jaren verboden was om live tijdens wedstrijden vermogens of andere meetwaarden uit te lezen (daarom dat de glucosemeter in strade bianche in de afgelopen jaren zoveel ophef veroorzaakte). Zodra dat mag kun je helemaal los gaan qua data en strategie tijdens wedstrijden (zoals in formule 1)
    27-06-2024 11:26
    Volgens mij was het met die glucose meter omdat er da een naald in het lichaam zit en het daarom niet mag.

    Ik zou niet weten waarom ze geen data (zoals vermogens) live zouden mogen verzamel
    27-06-2024 21:03
    Nee, je mag tijdens de race geen live data van de renners gebruiken als ploeg. Alleen na de race. Dus ook geen snelheid, positie in het peloton etc. Behoudens de racedata waarin de organisatie voorziet.
27-06-2024 10:58
Slimme keuze. Vanuit de luie stoel zie je veel meer dan vanuit de chaos achter in de ploegleidersauto. Ben overigens wel benieuwd hoe het zit met de data. Want ik neem aan dat ze geen real time data krijgen van hartslagen, vermogens e.d, dat is verboden toch?
    27-06-2024 11:55
    HS en vermogen zijn gewoon toegestaan om live te volgen.
27-06-2024 13:07
Is het dragen van mondmaskers verplicht in de Control Room?
27-06-2024 14:06
Op basis van deze bekendmaking lijkt het erop dat Visma Lease a Bike veel vertrouwen heeft in hun kopmannen. Dit impliceert dat ze van mening zijn dat hun huidige niveau goed genoeg is om de Tour te winnen. Anders begrijp ik deze aankondiging eerlijk gezegd niet helemaal. Tevens zullen ze de regelgeving dermate goed hebben onderzocht, dat dit is toegestaan op manier waarop zij denken dat het van meerwaarde kan zijn.
    27-06-2024 17:09
    Lijkt mij niet direct gerelateerd. Dit is niet iets dat ze gisteren hebben bedacht. En als je dit al weken/maanden aan het voorbereiden bent ga je het ook niet direct afblazen omdat het niet 100% zeker is hoe goed Vingegaard is.
27-06-2024 10:50
Daar zou ik wel een dagje met mee willen kijken! Volkomen logische ontwikkeling lijkt me. Vraag me ook wel af waarom het nodig is dit ter plekke te doen, dat kan toch ook gewoon vanuit het hoofdkantoor of zouden ze bepaalde data uitlezen van devices met een beperkt bereik? Die commentaarstem bij dat filmpje is echt wel tenenkrommend btw, maar dat geheel terzijde.
    27-06-2024 11:27
    Ik denk ook dat het reclame is voor Visma, die kunnen zo laten zien wat hun software kan.
    Doe je dat ergens in Den Bosch wordt het wat moeilijker.
27-06-2024 12:37
Wel benieuwd hoe accuraat hun gegevens zijn.

Als je soms al ziet dat er tussen Eurosport, NOS en Sporza halve minuten tijdsverschil in de uitzemdbeelden zit
    27-06-2024 16:09
    Als ik het goed begrepen heb hebben ze in de Tour de beschikking over de directe data/beelden van de ASO (en ook niet alleen van wat er op tv te zien is, maar van alle beelden), dus die vertraging is hier veel minder aanwezig.
27-06-2024 13:26
Geen fan van, maar dit soort innovaties kan je niet tegenhouden zeker.
27-06-2024 15:02
Iets voor Loes Gunnewijk met de Spelen?
27-06-2024 15:02
En op basis van al die informatie dan gaat straks AI de tactiek bepalen. Heb je geen ploegleiders meer nodig
    27-06-2024 15:27
    Sterker nog dan zit die robot straks op de fiets :D. In de F1 is het al bijna zover, daar is de auto al een grote computer waarbij de invloed van degene aan het stuur steeds verder afneemt….. Want uiteindelijk is een f1 auto op een afgesloten circuit een stuk makkelijker te besturen door een robot dan een auto in de spits :D :D :D
27-06-2024 21:03
Hoop wel op een beetje stabiele wifi voor ze dan. En ontvangst in de ploegleiderswagen(s).

Reacties zijn gesloten.