Visma | Lease a Bike verbaasd na aankondiging UCI: “Gedreven vanuit emoties”
foto: Cor Vos
dinsdag 5 maart 2024 om 18:28

Visma | Lease a Bike verbaasd na aankondiging UCI: “Gedreven vanuit emoties”

Naar aanleiding van de opvallende tijdrithelmen van Visma | Lease a Bike tijdens de individuele tijdrit in Tirreno-Adriatico, heeft de UCI aangekondigd om het nieuwe materiaal kritisch onder de loep te nemen en zijn eigen regels eventueel aan te scherpen. Dit wekt verbazing bij de Nederlandse formatie.

De UCI heeft – naar aanleiding van de tijdrithelmen van Visma | Lease a Bike tijdens Tireno-Adriatico – aangekondigd onderzoek te gaan doen naar de ‘steeds radicalere’ tijdrithelmen. Volgens de internationale wielerbond moet er duidelijkere wetgeving omtrent helmontwerpen komen. De voorschriften omtrent helmontwerpen lijken dus strenger te worden.

“Hoewel het niet direct in strijd is met onze reglementen, zien we een trend dat de helm ook gebruikt wordt voor andere dingen dan waar die in hoofdzaak voor is bedoeld, namelijk veiligheid. De UCI gaat nog eens goed naar de regels kijken. Eventuele aanpassingen zullen zo snel mogelijk naar buiten worden gebracht”, laat de internationale wielerunie weten in een persbericht.

Bij Visma-Lease a Bike is men zeer verbaasd over het statement van de UCI. “Een jaar geleden zijn de regels opgesteld wat betreft afmetingen en de veiligheid. Binnen die kaders zijn wij en de helmenfabrikant Giro aan de slag gegaan”, reageert Mathieu Heijboer, Performance Manager van de ploeg, bij het AD.

“Nogal frappant dat dan nu dit statement komt. Het is gedreven vanuit emoties en alle reacties op social media. Grappenmakers op internet, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Maar als de UCI een probleem met het design heeft, hadden ze dat aan moeten geven toen de helm ter goedkeuring werd voorgelegd.”

Heijboer vreest dat de nieuwe Aerohead 2.0 in de ban gaat. “Dat is nu wel een optie ja. Dat hebben we eerder gezien met een helm van Specialized waar wereldkampioenschappen mee zijn gereden.”

RIDE Magazine
41 Reacties
05-03-2024 19:23
Dus wacht, laat me even de tijdlijn beschrijven.
- 1 jaar geleden heeft de UCI (nieuwe) regels opgesteld wbt afmetingen en veiligheid van helmen
- Op basis van die nieuwe regels is Visma-LAB de R&D in gedoken en zijn ze tot deze nieuwe helm gekomen.
- Vervolgens hebben ze op een gegeven moment deze helm voorgelegd aan de UCI, en die heeft hem goedgekeurd omdat hij blijkbaar qua veiligheid en afmetingen gewoon voldoet aan hun spikssplinternieuwe regels.

En nu gaat de UCI een onderzoek doen omdat 'ze een trend zien dat de helm ook gebruikt wordt voor andere dingen dan waar die in hoofdzaak voor is bedoeld'...?
Zijn deze fossielen nou serieus verbaasd dat de teams ook heel erg bezig zijn met aerodynamica? Zolang de helm qua veiligheid en afmetingen aan de regels voldoet, en dat doet hij dus blijkbaar, zou het de UCI geen ene touwtyfus mogen uitmaken hoe de helm eruit ziet.
Hoe willen ze die eventuele strengere regels ook gaan onderbouwen? Als ze nieuwe regels gaan opstellen waarin deze helm niet meer is toegestaan, dan zeggen ze dus eigenlijk dat hun eigen regels qua veiligheid, die ze pas een jaar geleden hebben opgesteld, niet deugen. Een totaal brevet van onvermogen waar je als team totaal niet op kan anticiperen qua materiaal.

Als ik Visma-LAB was zou ik lekker een factuurtje van een jaar aan R&D naar de UCI sturen.
    05-03-2024 20:15
    Goede heldere duidelijk onderbouwde reactie. Je investeert als team en als leverancier tijd en geld in research en development wat je dan, met een beetje pech, op basis van emotie en onkunde van de UCI allemaal voor niets hebt gedaan.
    05-03-2024 21:52
    Er waren ooit zwempakken met drijfvermogen die het hele lichaam bedekten; die waren eerst toegestaan maar later niet meer omdat er wereldrecordinflatie kwam en de zwemmers onherkenbaar waren geworden.

    Als je met zo’n achterlijke helm komt is het erop wachten en erom vragen dat de regels worden herzien.
    06-03-2024 09:16
    @revket,
    ik vind de helm helemaal niet lelijk, op het moment dat de renner in zijn tijdrit positie zit.
    vind het super Aro er uit zien, Staand ziet er wat vreemd uit ja, maar daarvoor is hij niet ontwikkeld.
    Snap niet dat er zoveel mensen tegen innovatie zijn. Dit is PROFSPORT, innovatie hoort er bij. En het gepiep dat we ongelijke strijd krijgen tussen rijke en arme ploegen is onzin. De beste renners komen uit eindelijk wel bij de beste(rijkste) ploegen terecht en strijden dan toch met gelijke middelen.
    En aangezien Giro ook gewoon een bedrijf is dat omzet wil, zal deze helm gewoon beschikbaar zijn voor de overige teams.
    06-03-2024 09:58
    @mackie: dan ben je een van de weinigen, zelfs de renners van VLab vonden het een onding (“moet ik dat op mijn hoofd zetten?”).

    PROFSPORT is een drogreden, zoals ik eigenlijk al uitlegde. Regels zijn niet statisch. Genoeg voorbeelden van toepassingen die eerst waren toegestaan en daarna niet meer. En dat is maar goed ook, want de PROFSPORT moet niet in diskrediet worden gebracht.
    06-03-2024 11:46
    Maar is het niet een van de grootste problemen van de UCI dat de regels niet statisch genoeg zijn.
    Waarom wordt een renner gedeclasseerd/geschorst voor een actie en de andere niet? Je moet juist statische regels hebben in de sport, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn. Je kunt regels jaarlijks evalueren en zo nodig aanpassen, maar dit kun je mijns inzien niet midden in een seizoen doen. De UCI moet sowieso voor dit jaar zeggen, De helm voldoet aan de regels en we kijken of we die voor volgend seizoen aanpassen.

    Maar jij zegt omdat ik de helm stom/lelijk/achterlijk vind moet de UCI dit maar direct verbieden.
    dat zou een mooie boel worden.

    Dus volgens jou redenatie moet de overwinning van Mohoric in MS met terugwerkende kracht worden afgenomen.
    Ik vind de dropperpost een stom ding.
    En niet iedereen kan met dat systeem rijden, is dus niet eerlijk,
    06-03-2024 12:03
    Je legt me nu van alles in de mond… Met terugwerkende kracht resultaten aanpassen? Hoe kom je erbij dat ik dat zou voorstaan?

    Ik ben er een voorstander van dat regels op terugkerende basis worden bekeken, op basis van de vraag of de regels nog steeds passend zijn voor de beoogde doelen, waaronder:

    - gelijk speelveld
    - geloofwaardigheid
    - authenticiteit
    - integriteit
    - veiligheid
    06-03-2024 13:27
    @Revket.
    Ik heb je tot nu toe geen inhoudelijk argument zien geven. Allen dat je de helm achterlijk vind, maar wat vind je dan achterlijk aan de helm?

    en terugkomend op je eigen "spelregels"

    - gelijk speelveld, Wat versta je hier onder. Iedereen rijdt al op andere fietsen, er zijn veschillende budgetten waardoor sommige meer op hoogtestage gaan dan andere.
    - geloofwaardigheid - Als je als UCI eerst akkoord geeft en daarna omdat mensen een mening hebben iets wil verbieden ben je in mijn ogen niet geloofwaardig.
    - authenticiteit- Dus allemaal een bandje om de nek en de plaatselijke pomp opzoeken voor nieuw water?
    - integriteit - Zie geloofwaardigheid
    - veiligheid - Goedpunt, bij alle materialen zou veiligheid op 1 moeten staan. Zoals de valpartij vn de Gendt is de tubeless band echt gevaarlijk, zou ik graag meer onderzoek naar zien.
05-03-2024 18:36
Ook wel hypocriet van de UCI aangezien het grote vizier deze helm ook daadwerkelijk veiliger maakt omdat je er Küng situaties mee gaat voorkomen.
    05-03-2024 18:45
    Juist een kleiner vizier is in zijn gezicht opengespat, hoe zou een nog groter venster veiliger zijn bij breken. Kung keek gewoon niet voor zich uit, daar had zelfs de voorruit van een vrachtwagen niks aan kunnen veranderen..,
    05-03-2024 18:59
    @Polleke, Küng keek niet voor zich uit, omdat de helm dan niet aerodynamisch is. Deze helmen schijnen er voor te zorgen dat renner wel naar voren kan kijken, zonder dat het ten koste gaat van aerodynamica.
    05-03-2024 21:40
    @Marsellus ik denk niet dat Vingegaard op bovenstaande foto iets anders ziet dan zijn bovenarmen
05-03-2024 19:15
"Grappenmakers op internet, daar heb ik helemaal geen moeite mee."

Gelukkig, kunnen wij op deze site vrolijk verder met zijn allen. ;)
    05-03-2024 19:23
    Er rijden twee Visma Lab renners naast elkaar. Zegt de een tegen de ander:"mag ik nu in het midden rijden?"
    06-03-2024 00:22
    Hilarisch Rovig
05-03-2024 18:48
MIjn emotie: dit is zo lelijk. Eerst al de EF helm, toen de Specialized sok-helm, nu dit. En dan zal ik nog wel wat missen. Tijdrijden is vaak al moeilijk aan te zien en dit helpt niet.
Eerder zijn ook bobbels in pakken verboden. En fietsen moeten ook aan allerlei lengte-breedte-diameter verhoudingen voldoen. Van mij mag dat ook voor helmen gelden.
Buiten alle argumenten over gelijk speelveld vind ik ook het argument van herkenbaarheid (laat wielrenners er uit zien als mensen, niet als aliens) belangrijk.
    05-03-2024 19:11
    Er staat letterlijk in het artikel dat de helm aan de eisen qua afmetingen voldoet.
    05-03-2024 20:00
    Ik zeg letterlijk dat het om mijn emotie gaat. Letterlijk
    05-03-2024 20:34
    En je zegt letterlijk dat het materiaal volgens jou emoties aan feitelijk vastgelegde afmetingen moet voldoen.
    05-03-2024 20:41
    Dat snap ik ook wel. Als jullie dan toch op het inhoudelijke stukje van mijn tekst ingaan, dan kan ik dat wel verduidelijken, aangezien er al twee mensen zijn die dat nodig blijken te hebben.

    Mijn punt is niet dat het niet aan de regels voldoet. Mijn punt is dat ik die regels dan anders zou willen zien. Een triathlon fiets zou ook gerust kunnen in een tijdrit, maar dat mag ook niet. Waarom, omdat de UCI wil dat fietsen herkenbaar blijven als fiets en niet zo exotisch dat er vervreemding ontstaat. Dus wat mij betreft zou dat ook voor de helmen mogen gelden. Zo goed?
    05-03-2024 20:49
    Dank, ja een stuk beter :).

    En het is niet dat ik het helemaal oneens ben. Zo zijn ook de financiële verschillen groot, dus rijke ploegen hebben daar dan weer een voorsprong in.

    Maar laat de UCI dit de komende winter doen. Nu willen ze de spelregels gaan veranderen tijdens het spel.

    Aan de andere kant.. wielrennen is zo marginal games geworden. Is de wijze waarop Visma traint en met voedsel omgaat nog wel menselijk?

    En dat is het gevoel bij de UCI, dat zien ze niet en dus doen ze daar niets mee.

    Ze besturen vanuit de onderbuik en niet op basis van rationele besluiten..

    Daarom is de algemene opvatting dat de UCI een nogal amateuristische club is.
    05-03-2024 21:48
    Ik denk dat we het redelijk met elkaar eens zijn dan
05-03-2024 19:49
Heijboer slaat hier de spijker op de kop. De UCI laat zich leiden door de hetze (hoofdzakelijk veoorzaakt door fans) op social media. En dit zegt alles over het amateuristisch en simplistisch opportunisme en ad-hocbeleid binnen de UCI. Paniekvoetbal van het ergste soort. Wat een treurnis.
    05-03-2024 20:39
    Het gaat overigens niet enkel over de fans. Ook veel ploegen hebben zich hardop achter de oren gekrabd.

    Waarbij het bij de ploegen vooral ook een vorm van jaloezie is volgens mij. Waarom ze er zelf niet opgekomen zijn, of waarom hun helmsponsor niet aan dit soort projecten doet.

    En renners? Die zetten alles op hun hoofd, zolang het maar sneller gaat. Ik durf te wedden dat ze ook in hun blote hol zouden starten als de windtunnel uit zou wijzen dat ze daar 1 seconde per 10 km mee zouden kunnen winnen.
05-03-2024 20:54
Zowel de actie (helm) als de reactie (verbieden hoewel toegestaan) zijn ronduit achterlijk. Natuurlijk ga je roering, gezeik en herrie krijgen wanneer je zoiets mafs toestaat en uitvoert. Dit is 2025 waarin zelfs volwassen mannen dradenlang huilen gaan wanneer Evenepoel eerst godver en 5 min later sorry zegt.
    05-03-2024 21:01
    U bent uw tijd een jaar vooruit ;).
    06-03-2024 11:01
    Wat is er achterlijk aan een helm die voor snellere benen zorgt?
05-03-2024 18:29
Hoge bomen....
    05-03-2024 18:46
    Onzin argument, de UCI zou Visma Lab moeten prijzen, dat ze binnen de grenzen van het toegestane ( neem aan dat veiligheid van de helm de 1e regel is) zo innoveren dat ze het maximale er uit halen. Het is profsport.
    05-03-2024 22:43
    Je kan niet regels opstellen en vervolgens boos worden dat mensen zich er aan houden. UCI zijn echt een stelletje mafkezen. Ze hebben dat ding zelf goedgekeurd en het is ontwikkeld aan de hand van hun voorschriften. Hopen dat er geen ouders binnen de UCI werkzaam zijn want dit is funest voor de opvoeding
05-03-2024 19:17
Terecht, dat de UCI nu het reglement gaat aanpassen. Al hadden ze natuurlijk vooraf de helm gewoon dienen af te keuren. Gelukkig heeft deze helm nog geen resultaat gehaald. Wielrennen dient niet te futuristisch te worden, gewoon ook de tijdritfietsen voor de weg in de ban doen, iedereen op dezelfde soort fietsen, is wel net zo eerlijk na de teams die minder budget hebben.
De sok onder de helm wordt ook verboden. De UCI maakt zich eindelijk weer nuttig. En Heyboer heeft zijn roeping gemist, hij zou iets bij Nasa of in de motor/autosport moeten gaan doen, desnoods baanwielrennen wat meer geschikt is voor dit soort fratsen!
    05-03-2024 20:12
    Geef dan eens aan op basis waarvan de helm had moeten worden afgekeurd? Hij voldoet aan alle regels en richtlijnen.
    05-03-2024 20:59
    'Gelukkig heeft deze helm nog geen resultaat gehaald. 'Wielrennen dient niet te futuristisch te worden, gewoon ook de tijdritfietsen voor de weg in de ban doen, iedereen op dezelfde soort fietsen, is wel net zo eerlijk na de teams die minder budget hebben'


    Laten we ermee beginnen dat het dient volgens uw mening en verder niets.

    Heeft u de tijdrit gezien, het was goede test vanwege de regen.

    En u wilt dus niet dat er geïnnoveerd wordt in de wielersport. Dag mag.
    Dan heeft u vast ook een mening over de innovaties op gebied van hoogte stage en voedsel?

    Beseft u wel dat wielrennen ook een platform is voor fietsen merken? Waarom zou Specialized, Canyon, Etc nog geld steken in wielrennen als ze het niet als platvorm kunnen gebruiken?

    Blijkbaar ziet u enkel nut voor de UCI als het gaat om alles te houden zoals het is.
    Daar is in ieder geval de UCI het in met u eens.
05-03-2024 21:03
Deze onzin moet gewoon stoppen. Één soort helm en dit is klaar.
    06-03-2024 09:18
    Innovatie is inherent aan topsport.
05-03-2024 18:40
Een beter antwoord vanuit de ploeg was geweest dat de veiligheid uitgebreid getest en goed bevonden is.

Dan moet dat natuurlijk wel waar zijn...
    05-03-2024 19:21
    De helm voordoet aan alle voorschriften, dus ook aan die van veiligheid.
05-03-2024 22:09
Heel simpel UCI gewoon direct een ban op de helm.
Ze willen maar dat iedereen sneller gaat. Dat brengt gewoon gevaar met zich mee ja zelfs in de tijdritten. De benen moeten zorgen voor de verschillen niet de fietsen of helmpjes. Doordat het allemaal steeds harder gaat wordt het gevaarlijker. Leuk zo’n helm maar straks heeft iedereen hem en moeten de benen het verschil weer maken. Dus stop met die onzin, omdat je meer geld hebt dat je dan beter materiaal kan hebben. Laat de benen het werk doen, en zorg voor minder ongelukken.
    06-03-2024 04:04
    Wat een onzin opmerking.
    Allemaal op de oma fiets dan de tour, omdat dat niet sneller gaat?

    Sneller gaan dan je tegenstander is toch juist de bedoeling vd sport?
    Als je dat niet wilt, dan moet je gaan bowlen of darten oid.
06-03-2024 08:51
Het ontbreekt bij de UCI duidelijk aan een visie. Wees transparant of je nu wilt dat iedereen op gelijkwaardig materiaal rijdt of dat je wilt dat ploegen en fabrikanten gaan innoveren op gebied van veiligheid, aërodynamica en efficiëntie. Er is voor beide opties wat te zeggen, maar dan moet je dat wel duidelijk communiceren naar de ploegen. Op deze wijze wordt er gewoon een jaar aan R&D weggegooid. Tijd en geld foetsie die ze dus in iets anders hadden kunnen stoppen.
    06-03-2024 09:22
    Als je grote fietssponsoren ( en andere materiaal leveranciers) binnenboord wil houden moet je dit nooit willen verbieden. Ik heb het idee dat de helft van wielerflits niet doorheeft wat topsport inhoud.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine