Visma | Lease a Bike slachtoffer van fietsendiefstal in Vuelta a España
Visma | Lease a Bike is het slachtoffer geworden van diefstal in de Vuelta a España. In de nacht van zondag op maandag zijn meerdere fietsen gestolen bij de Nederlandse ploeg, zo bevestigt de ploeg. De verwachting is dat Jonas Vingegaard en zijn ploeggenoten wel ‘gewoon’ kunnen starten in de derde rit door Italië.
“Afgelopen nacht is ingebroken in de vrachtwagen van onze mechaniekers. Daarbij zijn diverse fietsen gestolen”, schrijft Visma | Lease a Bike in een statement op sociale media. “Onze mechaniekers werken er hard aan om ervoor te zorgen dat de ploeg volledig voorbereid is voor de derde etappe.”
De politie is een onderzoek gestart naar de fietsendiefstal, laat het Nederlandse team weten.
De fietsendiefstal is een domper op de feestvreugde voor Visma | Lease a Bike, dat zondag in Italië nog een dubbelslag sloeg met kopman Jonas Vingegaard in de eerste aankomst bergop in de Vuelta a España.
Update 09.57 uur
Volgens het Italiaanse Tuttobiciweb zouden er maar liefst 18 fietsen gestolen zijn, goed voor geschatte schade van ongeveer 250.000 euro. De Italiaanse website geeft aan dat Visma | Lease a Bike fietsen of onderdelen zou moeten lenen om volwaardig de derde etappe te kunnen rijden, al is het maar voor reservemateriaal.
Update 13.15 uur
Richard Plugge heeft in een statement aangegeven dat enkele gestolen fietsen zijn teruggevonden in de bosjes. Dat vertelde hij voor de start van de derde etappe. Alle renners kunnen ‘gewoon’ van start, maar het personeel heeft veel werk moeten verrichten om alle fietsen op tijd te kunnen opbouwen. Er is ook genoeg reservemateriaal aanwezig om de derde rit te kunnen rijden.
🇪🇸 #LaVuelta25
Last night, our mechanics’ truck was broken into and several bikes were stolen. Our mechanics are working hard to ensure that the team is fully prepared for the third stage. The police have launched an investigation into the incident. pic.twitter.com/8RiNvAUAvj
— Team Visma | Lease a Bike (@vismaleaseabike) August 25, 2025
Selectie Team Visma | Lease a Bike in Vuelta a España 2025
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

en anders Visma: lease a bike.
Nu de mondialisering toch geflopt is zou de focus vol op betere achtergrond-organisatie moeten liggen, dat betreft makkelijk 5 keer meer mensen dan renners, die verdienen veel beter…
Zelfs de meest basis veiligheidszaken voor renners zijn niet in orde. Er is nog veel laaghangend fruit dat niet geplukt wordt. Boplan wou bijvoorbeeld, gratis incl. vervoer, de veilige barrières uit de Vlaamse klassiekers ter beschikking stellen van de Tour de France. Nee danku, niet nodig zei ASO. Ook veel minder seingevers in de tour dan in Vlaanderen bij gevaarlijk wegmeubilair, met alle crashes van dien. En als ik me niet vergis is er nog altijd niets gedaan aan een soort crash-detectie voor renners.
Langs de andere kant houdt ASO zich wel bezig met het verbieden van de PCS mobilhome langs de kant van de weg.
Absurd en onbegrijpelijk. Maar als je even bedenkt dat de Tour de France eigenlijk gewoon een publiciteitscaravaan is, waar toevallig wat wielrenners in meerijden, dan snap je het wel.
Goed idee, laten we het slachtoffer de schuld geven van een misdrijf, daar lossen we dit soort problemen wel mee op.
slapers in de bus is weinig zinvol. we zitten op bewaking te wachten. waken dus: dus wakker
En daarmee krijgt het nieuws een andere lading. Want als dit soort diefstallen al jaren voorkomt en de preventie (klaarblijkelijk) nauwelijks verandert, is de vraag gerechtvaardigd of de prikkel om echt te investeren in beveiliging wel groot genoeg is. Zolang de verzekering de schade dekt, blijven teams kwetsbaar en herhalen de incidenten zich. De nieuwswaarde zit dan minder in de diefstal zelf, maar meer in het feit dat er ondanks alle ervaringen niets wezenlijk verandert.
Niet echt een incident dit. Vreemd dat er niet iets is van een alarm ofzo
Inbreken voorkomen is vooral een kwestie van afschrikken cq vertragen.
Bv alarm en zwaailichten bij inbraak.
Geen ideen welke maatregelen er zijn genonen, maar een dergelijke inbraak gebeurt een paar keer jaar.
En de verzekering zal ook wel eisen stellen. Chip in de fiets?
Stel dat een beveiliger 80 euro per uur vraagt voor nachtwerk.
Stel dat er slechts 8u/dag beveiligd wordt --> 640 euro per nacht
Uitgaande van 200 koersdagen (wat een onderschatting is) kom je al op 128 000 euro voor 1 jaar.
Je zou dus al elke 2 jaar een grote diefstal moeten voorkomen opdat het voordeliger is een beveiliger in te schakelen. Komt daarbij dat ze bij diefstal vermoedelijk een mooie som terugkrijgen van de verzekering en het loont helemaal niet meer de moeite.
Vaak heeft z'n vrachtwagen 1 of 2 openingen, zet deze dicht met een bus, auto of een ander busje en je komt er al niet meer in
aAls je nu als ploeg nog niet snapt dat er beveiliging moet zijn dan ben je een amateur pur sang.
Misschien moeten de ploegen samenwerken om de fietsen te bewaken, alle vrachtwagens naar 1 terrein en daar 5 beveiligers op zetten.
Bizar dat dit nodig is.
Ze gaan toch niet de wielen en groepsets apart op pakweg Buycycle zetten neem ik aan?