Visma | Lease a Bike slachtoffer van fietsendiefstal in Vuelta a España
foto: Cor Vos
maandag 25 augustus 2025 om 09:35

Visma | Lease a Bike slachtoffer van fietsendiefstal in Vuelta a España

Visma | Lease a Bike is het slachtoffer geworden van diefstal in de Vuelta a España. In de nacht van zondag op maandag zijn meerdere fietsen gestolen bij de Nederlandse ploeg, zo bevestigt de ploeg. De verwachting is dat Jonas Vingegaard en zijn ploeggenoten wel ‘gewoon’ kunnen starten in de derde rit door Italië.

“Afgelopen nacht is ingebroken in de vrachtwagen van onze mechaniekers. Daarbij zijn diverse fietsen gestolen”, schrijft Visma | Lease a Bike in een statement op sociale media. “Onze mechaniekers werken er hard aan om ervoor te zorgen dat de ploeg volledig voorbereid is voor de derde etappe.”

De politie is een onderzoek gestart naar de fietsendiefstal, laat het Nederlandse team weten.

De fietsendiefstal is een domper op de feestvreugde voor Visma | Lease a Bike, dat zondag in Italië nog een dubbelslag sloeg met kopman Jonas Vingegaard in de eerste aankomst bergop in de Vuelta a España.

Update 09.57 uur

Volgens het Italiaanse Tuttobiciweb zouden er maar liefst 18 fietsen gestolen zijn, goed voor geschatte schade van ongeveer 250.000 euro. De Italiaanse website geeft aan dat Visma | Lease a Bike fietsen of onderdelen zou moeten lenen om volwaardig de derde etappe te kunnen rijden, al is het maar voor reservemateriaal.

Update 13.15 uur

Richard Plugge heeft in een statement aangegeven dat enkele gestolen fietsen zijn teruggevonden in de bosjes. Dat vertelde hij voor de start van de derde etappe. Alle renners kunnen ‘gewoon’ van start, maar het personeel heeft veel werk moeten verrichten om alle fietsen op tijd te kunnen opbouwen. Er is ook genoeg reservemateriaal aanwezig om de derde rit te kunnen rijden.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
43 Reacties
25-08-2025 10:43
maar even in de bezemwagen kijken, daar schijnen wel vaker fietsen van Visma Lease a bike zich op te houden.

en anders Visma: lease a bike.
25-08-2025 11:16
Ook tekenend voor de sport in zijn geheel… deelnemers veiligheid garanderen lukt maar moeizaam en in de achtergrond is het helemaal de Middeleeuwen… nauwelijks parkings, laat staan beveiligd, meestal net genoeg nutsvoorzieningen voor een enkel koffieapparaat en onnozel lange verplaatsingen tussen het ene en het andere middelmatige hotel…
Nu de mondialisering toch geflopt is zou de focus vol op betere achtergrond-organisatie moeten liggen, dat betreft makkelijk 5 keer meer mensen dan renners, die verdienen veel beter…
    25-08-2025 12:15
    Je hebt helaas gelijk.

    Zelfs de meest basis veiligheidszaken voor renners zijn niet in orde. Er is nog veel laaghangend fruit dat niet geplukt wordt. Boplan wou bijvoorbeeld, gratis incl. vervoer, de veilige barrières uit de Vlaamse klassiekers ter beschikking stellen van de Tour de France. Nee danku, niet nodig zei ASO. Ook veel minder seingevers in de tour dan in Vlaanderen bij gevaarlijk wegmeubilair, met alle crashes van dien. En als ik me niet vergis is er nog altijd niets gedaan aan een soort crash-detectie voor renners.

    Langs de andere kant houdt ASO zich wel bezig met het verbieden van de PCS mobilhome langs de kant van de weg.

    Absurd en onbegrijpelijk. Maar als je even bedenkt dat de Tour de France eigenlijk gewoon een publiciteitscaravaan is, waar toevallig wat wielrenners in meerijden, dan snap je het wel.
25-08-2025 11:55
Ik denk dat ze er vandaag maar een wandeletappe van moeten maken bij Visma LEase a Bike...
25-08-2025 09:41
Ze hadden hun fiets ‘s avonds even toevertrouwd aan een oude man, en toen ze ‘s ochtends uit het hotel kwamen was deze ineens verdwenen met alle fietsen.
25-08-2025 09:51
Gewoon genadeloze straffen invoeren. Dan is het snel genoeg afgelopen met dit schandelijke gedrag
    25-08-2025 09:55
    Of beter op je spullen passen, dat helpt ook.
    25-08-2025 09:57
    Er slapen soms zelfs mensen in de bussen bij de fietsen, dus leuk dat je daarvoor pleit Tuubke, maar het gebeurt al. Helaas is niet alles 100% te beveiligen.
    25-08-2025 10:34
    @Tuubke
    Goed idee, laten we het slachtoffer de schuld geven van een misdrijf, daar lossen we dit soort problemen wel mee op.
    25-08-2025 10:49
    Het keerpunt van de gedachtengang van deze maatschappij. Altijd de bal terugleggen op het slachtoffer. Is er een diefstal wordt er gezegd dat ze beter op de spullen moeten letten. Nee, ze moeten met hun tengels afblijven van andermans eigendom, dan is er gewoon niets aan de hand. Waanzinnig. Zo zijn er helaas nog tal van andere voorbeelden waar de maatschappij tegenaan loopt. Maar ik ga me hier maar niet aan toewijden.
    25-08-2025 11:41
    Zwaardere straffen leiden niet tot minder criminaliteit. Sterker nog, het leidt tot meer recidive criminaliteit.
    25-08-2025 11:49
    @Awestie

    slapers in de bus is weinig zinvol. we zitten op bewaking te wachten. waken dus: dus wakker
    25-08-2025 11:49
    Ik leg de schuld niet bij het slachtoffer. Ik pleit alleen voor goede beveiliging. Daar moet ik thuis ook voor zorgen om te voorkomen dat mijn fiets wordt gestolen. Laat staan als ik voor een kwart miljoen aan fietsen in een vrachtwagen had zitten.
    25-08-2025 12:28
    Bij zedenmisdrijven is het verwijt van victim blaming helder — zeggen dat iemand “een kort rokje droeg” en het daardoor zelf zou hebben uitgelokt, is een onacceptabele verschuiving van verantwoordelijkheid. De dader is en blijft schuldig. Maar bij materiële criminaliteit ligt dat toch echt een stuk genuanceerder. De vraag of er voldoende beveiliging was, is geen excuus voor de dief maar wel een reële kwestie van preventie en risicomanagement. Zeker bij materiaal van een kwart miljoen mag je verwachten dat er alles aan wordt gedaan om dit te beschermen. Tegelijk speelt verzekering mee; teams zijn vaak goed verzekerd en zolang aan de polisvoorwaarden wordt voldaan, kan de prikkel om in extreme beveiliging te investeren kleiner zijn.

    En daarmee krijgt het nieuws een andere lading. Want als dit soort diefstallen al jaren voorkomt en de preventie (klaarblijkelijk) nauwelijks verandert, is de vraag gerechtvaardigd of de prikkel om echt te investeren in beveiliging wel groot genoeg is. Zolang de verzekering de schade dekt, blijven teams kwetsbaar en herhalen de incidenten zich. De nieuwswaarde zit dan minder in de diefstal zelf, maar meer in het feit dat er ondanks alle ervaringen niets wezenlijk verandert.
    25-08-2025 12:29
    Helaas zal dat niet werken. Het is al vaak genoeg bewezen dat harder straffen diefstal niet voorkomt net zoals langere dopingstraffen niet voorkomen dat er doping gebruikt wordt. Waar geld te verdienen/vinden valt zullen dit soort zaken plaatsvinden. Natuurlijk moet je de daders opsporen en vastzetten maar of dat één, vijf of tien jaar is zal niet veel uitmaken. En mocca heeft ookk gelijk dat 100% beveiligen niet kan. Wil je geen risico nemen dan moet je niet meegaan fietsen. Valpartijen, doping, diefstal etc. zijn helaas onderdelen die erbij horen.
    26-08-2025 12:36
    @ghostwriter Bij een gevangenisstraf van niet minder dan 300 jaar is de kans op recidive verwaarloosbaar klein. Dus kan zwaarder bestraffen wel degelijk helpen.
25-08-2025 10:30
Ik zou als politie zijnde in de koelkast van Van Eerd kijken!

Niet echt een incident dit. Vreemd dat er niet iets is van een alarm ofzo
25-08-2025 10:40
Of in de koelkast van UAE
25-08-2025 10:48
Ik moet zeggen, ik slaap nu mee die dingen en ben niet meer veslaafd aan neusspray. Het werkt wel
25-08-2025 10:50
Gewoon de fietsen meenemen naar de slaapkamers !
25-08-2025 11:18
Hopelijk zijn ze geen speciale ploegentijdrit-fietsen kwijt.
25-08-2025 11:23
Waarom is het zo moeilijk een vrachtwagen full-proof te beveiligen?
    25-08-2025 12:20
    omdat 100% beveiligen gewoon eenmaal niet kan.
    25-08-2025 12:34
    Mocca, dat is wel heel erg makkelijk.

    Inbreken voorkomen is vooral een kwestie van afschrikken cq vertragen.
    Bv alarm en zwaailichten bij inbraak.

    Geen ideen welke maatregelen er zijn genonen, maar een dergelijke inbraak gebeurt een paar keer jaar.

    En de verzekering zal ook wel eisen stellen. Chip in de fiets?
25-08-2025 12:36
Hoe vaak gebeurt dit wel niet. Ik zou dan onderhand toch een beveiliger inzetten. Is goedkoper dan je dure fietsen weg.
    25-08-2025 13:22
    welja dat valt dus tegen.
    Stel dat een beveiliger 80 euro per uur vraagt voor nachtwerk.
    Stel dat er slechts 8u/dag beveiligd wordt --> 640 euro per nacht
    Uitgaande van 200 koersdagen (wat een onderschatting is) kom je al op 128 000 euro voor 1 jaar.
    Je zou dus al elke 2 jaar een grote diefstal moeten voorkomen opdat het voordeliger is een beveiliger in te schakelen. Komt daarbij dat ze bij diefstal vermoedelijk een mooie som terugkrijgen van de verzekering en het loont helemaal niet meer de moeite.
25-08-2025 13:00
Volgens mij hoeft de oplossing helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Vaak heeft z'n vrachtwagen 1 of 2 openingen, zet deze dicht met een bus, auto of een ander busje en je komt er al niet meer in
25-08-2025 13:21
Wie hier op t forum laat (“in deze tijden”) zelf zn fiets van 15k achter in de auto op een hotel parkeer plaats als hij onder weg is naar een fietsweekend in de Dolomieten of Alpen?
25-08-2025 10:47
Had dat oude manneke die fiets beter gewoon kunnen meenemen!
25-08-2025 10:53
Heb bij 3 ploegen aangeboden mee te gaan als security ( heb alle papieren) wou dit volledig gratis doen. Met 2 man. Mekaar afwisselen ... blijkbaar niet nodig ...
    25-08-2025 10:58
    Uit interesse (even vanuit gaande dat je serieus bent) : mijn eerste gedachte bij dit aanbod is dat je als bijvangst natuurlijk de koers van erg mooi dichtbij kan meemaken van begin tot eind. Maar in werkelijkheid ben je 3 weken lang nachtwerk aan het verrichten en ga ik er niet vanuit dat je overdag dan alles mee kan krijgen. Of is dat überhaupt niet je insteek?
    25-08-2025 11:03
    Ik heb even nagevraagd bij de drie ploegen. Je bent bij alledrie niet door de screening gekomen.
25-08-2025 11:15
Gewoon de fietsen onbeheerd blijven achterlaten. Dan krijgen we dit bericht bij elke grote ronde…

aAls je nu als ploeg nog niet snapt dat er beveiliging moet zijn dan ben je een amateur pur sang.
25-08-2025 11:39
Ik vraag me echt af hoe dan? Want er is 24/7 beveiliging bij die truck (was trouwens bij Cofidis ook zo).
25-08-2025 11:40
Wat een amateurs dat ze zo'n ding niet 24/7 laten bewaken.
    25-08-2025 12:31
    Dat doen ze dus wel.
    25-08-2025 13:01
    Dat doen ze dus niet.
25-08-2025 11:53
Helaas is dit de mensheid. Keihard straffen, in 2025 is er geen reden om crimineel te zijn om een redelijk leven te hebben.

Misschien moeten de ploegen samenwerken om de fietsen te bewaken, alle vrachtwagens naar 1 terrein en daar 5 beveiligers op zetten.

Bizar dat dit nodig is.
    25-08-2025 13:19
    In de wereld van de ezels rondom Eindhoven heeft iedereen het goed, of het zijn geen ezels.
25-08-2025 12:07
Jammer, maar ik vraag me toch af wat men nu kan doen met deze fietsen? De kaders zijn in team kleuren gelakt...

Ze gaan toch niet de wielen en groepsets apart op pakweg Buycycle zetten neem ik aan?
25-08-2025 12:19
Inmiddels weet Het Laatste Nieuws te melden dat drie fietsen inmiddels alweer terecht zijn. De tweewielers zouden in de bosjes naast het hotel gevonden zijn
25-08-2025 13:14
Wat zou dat inkoop kosten..?
26-08-2025 12:30
Een luxe auto zonder alarm krijg je niet verzekerd, maar een vrachtwagen met goederen ter waarde van 2 à 3 ton zonder alarm is kennelijk voor de verzekeraars geen enkel probleem.

Reacties zijn gesloten.