Visma | Lease a Bike neemt berekend risico met Giro-renners in Tour de France 2025
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zondag 22 juni 2025 om 19:19

Visma | Lease a Bike neemt berekend risico met Giro-renners in Tour de France 2025

Interview Door het wegvallen van Christophe Laporte start Visma | Lease a Bike in de Tour de France 2025 noodgedwongen met drie renners die vorige maand nog de gehele Giro d’Italia reden. Een heel lastige combinatie, maar de Nederlandse ploeg vertrouwt erop dat Wout van Aert, Edoardo Affini (die de Fransman vervangt) en Giro-winnaar Simon Yates straks de evenknie zijn van hun directe concurrenten bij UAE Emirates XRG. Daar kan Tom Dumoulin zich wel in vinden, vertelt hij aan WielerFlits.

De contouren van de krachtsverhoudingen voorafgaand aan de Ronde van Frankrijk 2025 beginnen steeds vastere vormen aan te nemen. In het Critérium du Dauphiné blies Tadej Pogačar met zijn ploeg UAE Emirates XRG naaste concurrent Visma | Lease a Bike toch een beetje weg. En in de Ronde van Zwitserland is de ster van Pogačars luitenant João Almeida rijzende. Dat terwijl de Nederlandse formatie in Lille dus van start gaat met een trio dat al een loodzware drieweekse rittenkoers in de benen heeft. Bij UAE Emirates XRG doet Adam Yates dezelfde combinatie.

De Giro en Tour allebei rijden in een glansrol is vaak alleen weggelegd voor sprinters en/of hun lead outs. Uitzondering op die regel waren Pogačar zelf (vorig jaar, met eindwinst in de Giro én Tour), Chris Froome én Dumoulin. Die laatste twee combineerden in 2018 zowel de Giro als de Tour. De Brit won de Giro en werd derde in de Tour, de inmiddels 34-jarige Nederlander werd in beide grote rondes tweede. “Er zat toen alleen een week extra tussen het einde van de Giro en de start van de Tour”, stipt de Giro-winnaar van 2017 aan. “Dat maakte echt heel erg veel verschil.”

Ongeduld zorgt vaak voor mislukking
Dat één grote ronde rijden zwaar is, hoeven we niemand uit te leggen. Laat staan twee. Toch gaat de combi Tour-Vuelta a España vaak en stuk beter dan de dubbel Giro-Tour. “Het is mentaal niet makkelijk om twee keer drie weken achter elkaar helemaal scherp te zijn. Al helemaal om het te kunnen opbrengen om je in een korte periode twee keer drie weken lang echt volledig naar de getver te kunnen rijden. Klassementsrenners zijn doorgaans weerbare mensen. De combi Tour-Vuelta gaat heel vaak goed voor hen. Alleen zit daar een week korter tussen dan na de Giro.”

“Het klinkt gek, maar dat is soms beter. Je hoeft dan je conditie uit de Tour alleen maar een beetje te onderhouden. Ikzelf heb twee weken na de Tour altijd verschrikkelijk goed gereden. Als ik dan naar de Benelux Tour ging, nam ik echt mijn Tourbenen mee en was ik supergoed. Maar vier à vijf weken na de Tour is net een kloteperiode. En laat dat nu net de overbrugging tussen de Giro en de Tour zijn. Vijf weken is net te lang om goede vorm – die je wel twee maanden kan vasthouden – door te trekken, maar net te kort om echt even te resetten na de Giro. Dat maakt het zo lastig.”

Dumoulin en Froome op La Rosière in de Tour van 2018 – foto: Cor Vos

Rusten na de Italiaanse ronde is het sleutelwoord, maar daarin schuilt volgens Dumoulin juist het gevaar. “Je wilt aan de voorbereiding van de Tour beginnen, maar je bent ook naar de kloten van de Giro. Dat herstel kost echt wel een week of twee. Alleen heb je dan nog maar dik tweeënhalve week over voor de Tourstart, terwijl je die laatste week ervoor echt wel weer rustig aan wilt doen. Je hebt dus maar een goede week tot anderhalve week om serieus te trainen. Dat is veel te kort. Daarom was die extra week in 2018 voor Froome en mij de redding om het goed te combineren.”

“Je ziet vaak dat renners te vroeg weer beginnen met trainen, terwijl ze nog in hun herstel zitten”, zegt Dumoulin over de vijf weken die er doorgaans tussen de Giro en Tour zitten. “Na een week niets doen denken ze: ‘verdorie, die Tour is al over vier weken; ik moet trainen!’. Maar dat heeft het tegenovergestelde effect. Mentaal is die combi moeilijk, maar fysiologisch nog veel lastiger. Het is een grote uitdaging. Vijf weken is te kort voor een goede voorbereiding, maar te lang om niet te hoeven trainen. Daarom zie je vaak dat het niet lukt om twee keer écht goed te zijn.”

Yates in een heel andere rol
Als we naar de laatste jaren kijken welke andere helpers de combinatie deden, komen we uit bij Patrick Konrad én Sepp Kuss in 2023. Visma | Lease a Bike heeft dus ervaring met de combinatie. Nu neemt de ploeg dus drie renners mee met de Giro al in de benen. De vraag is of zij optimaal kunnen presteren. Volgens Dumoulin neemt de ploeg daar echter geen groot risico mee. “Affini heeft twee keer een dienende rol, dat is al heel anders. Die gaat in veel ritten zijn werk doen en dan rustig naar de finish rijden. Dan pers je jezelf echt veel minder leeg dan dat de kopman doet.”

Yates en Affini – foto: Cor Vos

De Limburger verwacht dat Giro-winnaar Yates hetzelfde gaat doen. “Ook hij rijdt in dienende rol en zal in de sprintritten laten lopen. In alle ritten waarin hij Vingegaard niet zo lang mogelijk moet helpen, gaat hij veel minder stress en druk ervaren en hoeft hij fysiek veel minder diep te gaan. Net dat zijn de laatste paar procenten van volledig naar de tering gaan die zoveel vermoeidheid opleveren. Als het peloton heel de dag keihard rijdt en je laat lopen op het eind, is dat een heel andere aanslag op je lichaam dan wanneer het een slopende rit is en je doet mee voor de zege.”

Volgens Dumoulin is dat verschil vrij groot. “Daarom verwacht ik bij Yates ook niet zo veel problemen aangaande deze combinatie Giro-Tour. Dat geldt ook voor Van Aert. Hij heeft twee keer een rol waarbij hij dagen uitkiest waarop hij zichzelf helemaal binnenstebuiten keert, zoals in die rit over de Colle delle Finestre in de Giro. Maar hij had ook dagen in die slotweek dat hij het liet lopen. Dat zal hij ook weer doen in de Tour.” De Nederlandse ploeg is op papier weliswaar minder fris dan die van UAE Emirates; ze nemen met Affini, Van Aert en Yates een berekend risico.

Inmiddels is op Tiesj Benoot na de voltallige Tour-selectie van Visma | Lease a Bike in Tignes om de finish touch in hun voorbereiding aan te brengen. Die hoogtestage is kort, maar ook dat is volgens Dumoulin geen probleem. “Het is achterhaald dat je voor het optimale effect drie weken op hoogte moet blijven. Ook kortere hoogtestages schijnen voordelige effecten op te leveren. Maar iemand als Thymen Arensman koos ervoor om gelijk na de Giro in de Alpen te blijven om te herstellen. Zo kom je ook aan twee- tot drie weken hoogte. Het is best aannemelijk dat de Visma’s dat ook deden.”

Uitdaging Primož Roglič en Richard Carapaz groter
Waar we ons dus niet veel zorgen over Visma | Lease a Bike hoeven maken, is Dumoulin vooral benieuwd hoe Primož Roglič en Richard Carapaz – derde in de Giro – het gaan doen in Frankrijk. “Carapaz is mogelijk de enige die als klassementsrenner de combi maakt. Dat is de grootste uitdaging. Maar zonder de week extra die wij wel hadden, geloof ik er niet heel erg in dat je in beide grote rondes een topklassement kunt rijden.” De Ecuadoraan heeft ook de feiten tegen: zijn tweede grote ronde in een jaar was al zijn gehele carrière minder. EF Education-EasyPost weet momenteel nog niet hoe ze de Tour met Carapaz gaan invullen.

Update 13.30 uur: inmiddels heeft hij zelf duidelijkheid verschaft. Carapaz rijdt geen klassement.

In Roglič heeft Dumoulin in ieder geval iets meer vertrouwen. “De perfecte voorbereiding is twee weken van de Giro doen en dan – bewust – afstappen. Dan heb je én minder rust nodig – een dag of zeven tot tien kan al voldoende zijn – om te herstellen én een extra trainingsweek. Je hebt dan een serieuze periode om op te bouwen. In principe heeft Primož er dus voordeel bij dat hij de Giro niet heeft uitgereden. Maar hij is natuurlijk uitgevallen door een valpartij. Ik weet dus niet hoe geblesseerd hij was of is. Als hij daar veel last van heeft gehad, is het alsnog niet een ideale Tour-voorbereiding.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
24 Reacties
20-06-2025 08:14
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je die rondes rijd. Geen van de 3 mannen zal elke dag volle bak gaan in beide rondes. Van Aert heeft in de Giro zijn ritten uitgepikt en zal in de Tour in feite hetzelfde doen. Affini is in beide rondes vooral de sterkte motor voor het vlakke en zal in de spaarstand gaan zodra er behoorlijk geklommen moet worden. Yates heeft de Giro volle bak gereden, maar kan het in de eerste helft van de Tour relatief rustig aan doen.
De zin "In het Critérium du Dauphiné blies Tadej Pogačar met zijn ploeg UAE Emirates XRG naaste concurrent Visma | Lease a Bike toch een beetje weg." vind ik trouwens wel een rare. Ja, Pogacar blies Vingegaard weg, maar dat had weinig met zijn ploeg te maken, die niet al te imponerend rond reed.
20-06-2025 07:25
Het 'noodgedwongen' starten in de Tour, van 3 renners die ook
de Giro reden, omwille van het uitvallen van Laporte, zoals in de
kop van dit artikel vermeld staat ?

Laporte moet wel een fenomenale renner zijn indien er 3 renners
nodig zouden zijn om diens plaats in te nemen bij Visma LaB.

De deelname van Van Aert alsook Yates aan zowel de Giro en
de Tour, stond reeds maandenlang op voorhand gepland, nog lang
voor het definitief uitvallen van Laporte een feit was, en is dus helemaal
geen 'noodgedwongen' keuze geweest maar wél een bewuste.
    20-06-2025 13:03
    Dat van aert niet in het najaar wat probeert in eneco, bretagne, quebeq, Italiaanse semi klassiekers, tours begrijp ik nooit. Hij zit misschien teveel in een visma bubbel die daar weinig waarde in ziet?
20-06-2025 07:38
3 maal 3 weken mentaal fris te zijn lastig , in de gezondheidszorg zijn ze dat elke dag jaar in jaar uit . En dat voor hongerloontje , in vergelijking met de heren
    20-06-2025 08:50
    Amen
    20-06-2025 10:08
    En bij de politie. En de hulpdiensten. En… Weleens van appels en peren gehoord?
    20-06-2025 10:58
    Wel eens een grote ronde gereden dan ? Of geen idee waar je over praat.
    20-06-2025 20:26
    Goed punt nico. Dan kom je uit bij allemaal mensen die andere mensen uit de shit helpen. Maar terug naar de fiets.
    21-06-2025 21:06
    Want als je meer betaald krijgt wordt het makkelijker om 3 maal 3 weken fris te zijn?
20-06-2025 07:32
Edit redactie: Klopt helemaal. Foutje, bedankt.
20-06-2025 08:37
Wat jullie hebben opgenomen als ‘voorlopige selectie’ voor UAE is niet de voorlopige selectie, maar de shortlist. Daar valt er nog 1 vanaf. Nogal schaamteloos trouwens hoe jullie de volledige startlijst opnieuw rechtstreeks kopieëren van procyclingstats

Edit redactie: Onze startlijst is gebaseerd op het raadplegen van openbare bronnen.
20-06-2025 09:32
Lijkt me niet slim om de Giro en Tour te combineren als je 2 keer 3 weken continu voluit gaat. Echter denk ik dat behalve Yates zowel Affini als Van Aert nog genoeg energie hebben. Zeker Van Aert was nog geen 100 % en is heel hongerig. Met zijn capaciteiten moet het lukken om na een sterke Giro ook een zeer goede Tour te rijden. Hoop wel voor Van Aert dat Vingegaard in de bergen steun zal hebben aan Jorgenson, Kuss, Yates en ook Benoot want in de Giro was er op Van Aert na werkelijk niemand in staat Yates echt bij te staan.
20-06-2025 08:59
Ben wel benieuwd naar de prestaties en waarde van Yates. UAE zal naar verwachting toch veel het kopwerk doen. Best kans dat hij dan al gelost wordt voor hij waarde heeft. En zie in hem ook geen goede vooruitgeschoven pion.
20-06-2025 12:51
Weet niet wanneer dit artikel gemaakt is, maar de ambities van Carapaz zijn al een tijdje bekend. Hij heeft overal aangegeven dat hij voor ritten en de bergtrui gaat.
    20-06-2025 13:21
    Klopt. In radio peloton zong afgelopen weken echter rond dat hij mogelijk toch voor een klassement gaan. Dit is gecheckt bij EF Education-EasyPost, met als antwoord dat ze er nog niet over uit zijn.

    Edit 13.45 uur: ik heb de uitspraken van Carapaz in Marca gezien en een update toegevoegd in het bericht.
20-06-2025 22:51
“ Inmiddels is de voltallige Tour-selectie van Visma | Lease a Bike in Tignes om de finish touch in hun voorbereiding aan te brengen.”

Benoot vandaag toch gevallen in Zwitserland. Lees in een bericht welke 2 minuut eerder is geplaatst.

Dus Benoot niet naar de tour? Want niet in Tignes, waar de voltallige tourploeg kennelijk momenteel is?
    22-06-2025 09:52
    Benoot ging sowieso pas na Zwitserland na Tignes als hij al ging want over een week moet hij weer starten op het BK (of ziektebriefje dat kan ook dat is snel geregeld).
20-06-2025 09:36
Voor Van Aert lonkt geel in de eerste week. Daar ligt het gevaar. Dit gaat niet uitbollen en rust pakken. Die gaat zich de eerste week al helemaal binnenste buiten keren.
    20-06-2025 11:33
    Zoals we van hem gewend zijn dan . Die gaat er altijd voor en zal nooit opgeven
    20-06-2025 12:13
    Geel lonkt??? Even buiten de stalorders: heb je poel gezien afgelopen week?
    20-06-2025 12:41
    Tuurlijk lonkt het geel maar vooral het groen voor Van Aert, maar
    in hoeverre krijgt hij de leiband om of ondersteuning om voluit
    voor de groene trui te gaan ?
    20-06-2025 13:28
    @vlad: met die ITT in de eerste week maakt VDP weinig kans tegen Van Aert en de andere top tijdrijders denk ik, ondanks z’n degelijke tijdrit in de Dauphiné.
    20-06-2025 19:58
    Ik vond de tijdrit die Van der Poel in de Dauphiné afwerkte bemoedigender dan die van Wout in de Giro. Ik denk dat Van der Poel Wout ruim vooraf gaat in de tijdrit rond Caen.
20-06-2025 15:32
Voor Simon Yates vrees ik ook wel die zal wel gigantische decompressie verschijnselen gehad hebben na de onverwachte winst in de giro. Wva en Affini hebben sowieso niet elke dag diep moeten gaan in de giro, die worden alleen maar beter door de giro te rijden.

Reacties zijn gesloten.