vrijdag 28 maart 2025 om 19:08

Visma | Lease a Bike na E3 Saxo Classic: “Positioneren niet het grootste probleem Wout van Aert”

Video Wout van Aert kwam er niet aan te pas in de E3 Saxo Classic. Hij finishte als vijftiende, in een peloton op bijna drie minuten van winnaar Mathieu van der Poel. De Belg van Visma | Lease a Bike leek weer moeite te hebben met het positioneren, maar volgens ploeg Arthur van Dongen was dat niet Van Aerts grootste probleem.

“Ik denk dat hij nog net tekort komt om de sterksten te volgen op de Taaienberg. Dan doe je niet mee voor het podium”, aldus Van Dongen. “Ze zijn daar weggereden en we hebben ze niet meer teruggezien. Zo simpel is het.”

Van Aert komt net terug van een hoogtestage, wat weleens voor mindere benen kan zorgen. Maar in het verleden was de Belg juist vaak heel goed direct nadat hij op hoogte was geweest. “Ja, maar goed: het is onzin om met andere keren te vergelijken”, reageert Van Dongen. “Het is nu zoals het is. Het is jammer, maar hij heeft zijn uiterste best gedaan en hij kwam er later wel doorheen. Dat gold ook voor Tiesj Benoot. Hij heeft alles gegeven, maar kwam net tekort.”

Ronde van Vlaanderen
Over negen dagen staat al de Ronde van Vlaanderen op het programma, samen met Parijs-Roubaix het grote voorjaarsdoel van Van Aert. Hoe lastig wordt het om op tijd in topvorm te zijn voor de Hoogmis? “In ruim een week kan best nog wel wat gebeuren. Maar we moeten ook reëel zijn. We zien wel duidelijk dat één iemand in deze wedstrijd outstanding was.”

“Maar we doen ons best, zoals altijd. En er komen nog meerdere wedstrijden. Matteo was ook zeker goed vandaag, maar hij miste net de aansluiting. We hopen nog een klein stapje te maken en van daaruit onze huid zo duur mogelijk te verkopen in de komende wedstrijden.”

Gent-Wevelgem geen optie
Voor de start was er veel optimisme bij Visma | Lease a Bike over Wout van Aert. Is het binnen de ploeg als een verrassing gekomen dat de Belg niet meekon met de besten in de E3 Saxo Classic? “We rijden hier natuurlijk niet voor een negende plaats (Jorgenson werd negende, red.), we hoopten op meer. Maar goed, als er anderen beter zijn, dan moeten we ons daar vandaag bij neerleggen. Het is niet meer terug te draaien.”

“Maar we zullen ons de komende dagen herpakken. Voor Wout komt er woensdag alweer een nieuwe kans. Dan gaan we er weer vol voor. Gent-Wevelgem is op dit moment geen optie, maar we zijn net binnen. Daar hebben we vandaag nog niet over gesproken.”

Matteo Jorgenson: “Weet niet of ik de sterkste was van Visma | Lease a Bike” 
De beste renner in de uitslag van Visma | Lease a Bike was dus Matteo Jorgenson, die negende werd. “Mijn gevoel was oké, maar ik denk dat ik gewoon wat te vroeg inspanningen heb gedaan en dat later heb moeten terugbetalen”, aldus de Amerikaan, die zich lang mee kon laten voeren in de eerste groep, terwijl onder meer Van der Poel de slag had gemist. “Ik zat in een goede situatie, maar voordat er tv-beelden waren, had ik al veel geïnvesteerd om weer bij de eerste groep te komen. Ik lag niet bij die valpartij, maar zat er wel achter.”

Op het beslissende moment, op de Taaienberg, zaten de troepen van Visma | Lease a Bike te ver van achteren, geeft Jorgenson toe. “Daar moeten we aan werken. Ik moest teveel geven om terug te komen bij de drie renners vooraan”, doelt hij op Filippo Ganna, Mads Pedersen en Mathieu van der Poel. “We zaten uiteindelijk in een soort chasse patate. Ik heb veel energie verbruikt… Of ik de beste renner van de ploeg was vandaag? Ik heb geen idee. Ik voelde me goed, maar het was geen goede koers.”

RIDE Magazine
20 Reacties
28-03-2025 19:18
Nu is het nog wachten op het interview met Grischa Niermann... "als onze kopmannen in het wiel hadden gezeten, hadden ze mee gekund."
    28-03-2025 19:22
    Flauwe opmerking.
    28-03-2025 19:42
    De boemerang die wél terug moest komen…
    Mag in het rijtje met de pannenkoeken, het protocolletje hoe pech te domineren en het kleineren van een ander team waar een biertje op tafel komt…
    Zoveel arrogantie vraagt om tegenwind..
28-03-2025 19:41
Van der Poel niet kunnen volgen op een kasseiklim, okee. Kan gebeuren.

Trentin, Kung en Tarling niet kunnen volgen op een kasseiklim...dat is niet een gevalletje 'net' iets tekort komen.
28-03-2025 20:39
in mijn ogen zijn er een aantal oorzaken.
1 is dat Wout van Aert enkel de ambitie heeft om in het voorjaar vlaanderen en roubaix te winnen en in andere koersen niet het risico wil lopen zijn hoofddoelen te missen.
ik heb een livestream op youtube zitten bekijken vandaag en op de beruchte afdaling naar de kanarieberg zat wout helemaal achteraan het peleton op 5 meter afstand van zijn voorganger. Je kunt het bang noemen, ik noem het risico's ontlopen.
2 de ploeg rondom Wout is niet meer de ploeg die het was, óf Wout laat zich niet goed genoeg piloteren door ploegmakkers. Ik mis een type Nathan v. Hooijdonk die zich koste wat kost opoffert om te zorgen dat Wout goed gepositioneerd zit. Wout werd op de Taaienberg in ieder geval zeker niet gepiloteerd en Visma zat versnipperd met 3 man, waaronder wout bij de eerste 25-30 man
3 de ploeg zit niet meer aan het roer en is niet meer de initiatiefnemer in de koers. Ik herinner me nog hoe Jumbo Visma een aantal jaren geleden met 6 man voorop de Taaienberg opreed. Dat is overmacht, koers gogme en een uitstraling waarmee je respect afdwingt.

ik zou graag d'n victor campenaerts in het team zien voor de ronde van vlaanderen. Denk dat hij zich wel wil opofferen voor Wout. Ik denk overigens dat Wout in de ronde van Vlaanderen wel het mes tussen de tanden heeft. We gaan het zien! ik hoop dat hij er bovenop komt, zijn tanden laat zien en overwint.
    28-03-2025 21:25
    Tjah, over je eerste punt hebben ze het in deze opinie ook: "wout-van-aert-kan-dit-probleem-nog-voor-zijn-monumenten-overwinnen". Maar als ze stellen dat het moet slijten, de gevolgen van de valpartij, waarom steken ze hem dan op een berg en laten ze hem niet de ene na de andere wedstrijd rijden om snel terug aan zelfvertrouwen te winnen? Ok, misschien is hij dan iets minder gestroomlijnd klaargestoomd en minder optimaal, maar wat heb je aan een motor die op 100% kan draaien als je door het mindere routineuze rijden veel meer vermogen nodig hebt dan zou moeten om de mindere positie of positieverlies te corrigeren?? Ik ken een ex-renner die best wel een grote motor had maar niet zo goed kon sturen en daardoor zichzelf moest opblazen om bij te komen na bochten en dan maar triatleet is geworden (dat niet zo goed sturen is ook relatief, maar wel tov de concurrentie natuurlijk waar hij tegen moest rijden) :-p
28-03-2025 20:16
Hij zag er behoorlijk afgetekend uit na afloop itt van der Poel bijv. Het lijkt er niet op dat dit alleen ligt aan het positioneren.
28-03-2025 23:24
Om met de woorden van Niermann te spreken...niet indrukwekkender dan verwacht...zijn ploeg neem ik aan die hij bedoeld..toch zeker niet VDP. En Van Aert kan beter thuis van zijn familie afscheid nemen dan vlak voor de start. Oogt allemaal heel sympathiek maar is daar toch als wielrenner om te koersen....al die media aandacht hiervoor is er over...zijn uitslagen laatste jaren zijn niet zo indrukwekkend als verwacht.
    29-03-2025 08:44
    Ik dacht bij de beelden ook: moeten die kinderen niet naar school? Ze zullen wel vinden dat de kinderen een gewoon leven leiden, maar houden ze dan thuis van school als papa eens een koers rijdt.
29-03-2025 04:21
Nee, teveel op het bergje zitten is het probleem. Gelukkig is de onstabiele niermann ploegleider.
    29-03-2025 08:46
    Wat zou de Visma LAB-analyse over Van der Poel eigenlijk zijn? Want die gaat helemaal niet uitgebreid op hoogtestage voor het klassiekerseizoen, toch? Fiets wel veel in Spanje en heeft een huis bij Dénia, maar dat is gewoon op kustniveau.
29-03-2025 06:45
Wat een negatieve tijd, Wout heeft goed gereden een vijftiende plaats is toch redelijk toch okay.
    29-03-2025 06:52
    In een tijd van 4 uur 40 min en 54 seconden. Wat is daar negatief aan?
    29-03-2025 07:16
    En dat op 'slechts' 2'45" van de winnaar die solo binnenkwam......
28-03-2025 20:01
Nu heb ik de beelden nog niet teruggekeken overigens, maar positioneert Van Aert zich solo? Of met 3 man van de ploeg? En hoe doen anderen dat?

Misschien moet je daar juist wel zonder ploeg je plekje zoeken. Want door te focussen op het wiel van je ploeggenoten mis je misschien wel de kans om aan de andere kant op te schuiven. En als je bij de eerste 10 wil zitten, dan is het dringen als er al 2 van de 10 plekken vergeven zijn aan je eigen ploeggenoten.
28-03-2025 20:34
Erg zonde maar op dit
    28-03-2025 20:40
    moment niet goed genoeg. De valpartijen en een stukje angst kan zeker meespelen. Maar ook in het veld was al te zien dat hij op dit moment nog steeds heel goed is maar niet meer beter dan de rest van de subtop. Dit zal ook niet ineens in 2 weken anders zijn. Iets beter kan hij nog wel worden in PR en hopelijk richting niveau Jorgensen. Door zijn status is het ook wel lastig om eens op de verrassing te proberen.
29-03-2025 08:29
Het ligt deels aan vorm en voor het podium grotendeels aan positionering. Hij rijdt de taaienberg op als 40e op pakweg 5 seconden omdat er ook een scheur was waar hij nog achter zat, dan kan je niet verwachten dat je bij de eerste 10 boven komt want je kan daar amper passeren. Zet hem daar in het wiel van mvdp af en hij komt toch op zijn minst in de buurt van Ganna boven en kan er nog wel iets. Zijn ploeg is momenteel echter los zand hij zit daar bijna altijd alleen wat bang te wezen, dan moet zijn ploeg zorgen dat hij gewoon een bekende kont moet volgen.

Mvdp was outstanding en dat niveau halen tegen de rvv zal zeer moeilijk (lees onmogelijk) worden, maar podium in de rvv kan zeker nog imo en dan doe je ook mee voor winst in PR (nog steeds geen bijster grote kans).

Gezien het mindere resultaat vind ik wel dat ze GW toe moeten voegen aan zijn programma, zonder moraal kan je ook weinig gaan doen in de rvv tegen die twee machines en van deze vertoning zal hij niet bepaald vrolijk geworden zijn.

Als het nu niet lukt met hun ‘teide plan in het midden van het kasseiseizoen’ moeten ze dat ook maar uit hun hoofd zetten in de toekomst, de vlaamse klassiekers draait toch ook vooral om koershardheid om in een finale nog explosief genoeg te zijn, iets wat wva momenteel totaal mist. De klassieke aanloop van wat kasseien en dan PN/TA en vervolgens MSR voor dat laatste tikje is toch gewoon logischer, de klassiekers zijn de tdf niet he.
    29-03-2025 08:54
    Gent-Wevelgem ligt hem, hij heeft al meerdere malen indruk gemaakt op de Kemmelberg. Het zou ook goed voor het kopje zijn om daar een goeie koers te rijden. Dan kan je met vertrouwen aan de start in de Ronde.
    En het geeft ploegmakkers een boost om zich wel te smijten en je goed af te zetten.
29-03-2025 09:15
Opmerkingen over Wout in 2023:
"Hij verschiet al zijn kruit al in de wedstrijden voor de ronde",
"Hij koerst veel te veel vooraan, moet meer sparen"
"Dat hij op belangrijke momenten valt ligt voor een groot deel aan hem zelf"

Opmerkingen nu:
"Hij moet koersritme opdoen, geen bergritme"
"Hij zit niet goed gepositioneerd"
"Hij rijdt te voorzichtig"

Zeg het maar hoor jongens. Na RVV en P+R zullen we het in ieder geval weten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine