Visma | Lease a Bike kan pech vergeten in Belgische koersen: “Deel van onze filosofie”
foto: Cor Vos
dinsdag 21 mei 2024 om 08:04

Visma | Lease a Bike kan pech vergeten in Belgische koersen: “Deel van onze filosofie”

Interview Visma | Lease a Bike is dezer dagen niet alleen in de Giro d’Italia actief, maar werkt ook een hele lijst kleinere wedstrijden in de Lage Landen af. Het WorldTeam zakt heel bewust naar die kleinere 1.1-koersen af, en kan daar de pech die de ploeg in het voorjaar en de Giro d’Italia trof helemaal van zich afschudden.

Het Circuit de Wallonie, Veenendaal-Veenendaal, de Antwerp Port Epic en Ronde van Limburg zijn volgens de ploeg ideale wedstrijden om de jonge garde klaar te stomen voor het echte werk. “Deze wedstrijden zijn kleiner, maar de ambities zijn altijd groot”, legt ploegleider Robert Wagner uit aan WielerFlits. “Dit soort koersen zijn ook supermooi. We brengen telkens een mixed ploeg aan de start, met een aantal renners van het WorldTeam aangevuld met jongeren uit het Development Team. Dat zijn mooie kansen voor iedereen.”

Temeer omdat de tactiek grondig anders is dan in pakweg een Ronde van Vlaanderen. “We starten in dit soort wedstrijden niet met een uitgesproken kopman, zoals in de WorldTour-koersen. Daar krijgt iedereen op voorhand een specifiek afgelijnde rol: kopman, kapitein of helper. Hier ligt het meer open, natuurlijk binnen een bepaald kader. Enerzijds is het belangrijk in het kader van het opleiden van jonge renners. Maar voor de oudere renners die normaal meer in dienst rijden, is het ook een gouden kans om te grijpen.”

Mix van jong en oud
Naast jonge talenten als Loe van Belle, Sjors Lugthart, Darren van Bekkum en Jesse Kramer, zien we ook Julien Vermote, Milan Vader en Tosh Van der Sande vaak terugkomen in de selecties. “Op die manier houd je jezelf scherp en je vindt een ander soort plezier in het rijden van dit soort koersen”, zegt Van der Sande. “Het is iets helemaal anders. Grote wedstrijden zijn leuk om te rijden, omdat je dan met en goede kopman rondrijdt. Maar hier kan je zelf iets tonen.”

Van der Sande (links) neemt zijn ploegmaats mee op sleeptouw – foto: Cor Vos

“Het is ook meer interval. In koersen als Luik-Bastenaken-Luik knijpen ze je rustig dood. Je doet wel je werk voor de ploeg, maar op een bepaald moment word je er toch gewoon afgereden. Nu kan je zelf de anderen eens pijn doen, dat is voor een renner een heel anders gevoel. In het Circuit de Wallonie zijn we daar al meteen goed mee begonnen. We hebben geen sprinter mee en dan is het extra lastig, maar dan probeer je de koers juist hard te maken. Voor de jonge talenten is het ook extra leerrijk om op die manier te rijden.”

Juist die mix maakt dit verhaal zo waardevol voor Wagner, die zelf aan het hoofd staat van de opleidingsploeg. “Dat begint al op de ploegmeeting. Hoe gaan we het aanpakken als er een kopgroep wegrijdt? Hoe gaan we zelf proberen mee te zitten? Wat zijn de cruciale punten? Wat is belangrijk om een goede finale te rijden? Op die momenten heeft iemand als Tosh al veel inbreng, waardoor een eerstejaars als Sjors Lugthart heel veel kan opsteken. Daarom rijden we deze koersen ook. We willen die gasten echt laten ervaren wat het is om op een hoger niveau te koersen. Dat is deel van onze filosofie.”

Giropech
Na alle pech in het voorjaar en Giro d’Italia – alle kopmannen behalve Sepp Kuss vielen uit – moet het voor de ploeg ook verfrissend zijn om eens zonder druk rond te rijden. Sijpelt dat pechverhaal hard door naar de kleinere selecties? “Eigenlijk niet”, zegt Van der Sande. “Natuurlijk is het leuk als je je grote ploegmaten ziet winnen en hen dag na dag ziet scoren. Dat brengt wel iets over naar jezelf en de rest van de ploeg. Maar anderzijds kunnen wij ook niet meer doen dan ons laten zien in de koersen waar we de kans krijgen.”

“Uiteraard is het jammer, maar wij rijden in België en Nederland met allemaal fitte renners die zin hebben om te koersen”, vult Wagner aan. “Er wordt op de bus wel gepraat over de valpartijen of de ziekte van Cian en Olav, maar daar kunnen deze jongens niet aan doen. Moeten die mannen dan janken? Het is jammer, maar we moeten verder. Dat is ook het mooie en je merkt dat iedereen gemotiveerd is om iets te tonen. Al blijft wat er de afgelopen maanden gebeurd is natuurlijk wel superzuur, dat ga ik niet ontkennen.”

RIDE Magazine
12 Reacties
20-05-2024 12:55
"Daarom rijden we deze koersen ook. We willen die gasten echt laten ervaren wat het is om op een hoger niveau te koersen. Dat is deel van onze filosofie.”


Hier heb ik echt zo'n bloedhekel aan he. Wat nou 'filosofie' je rijd gewoon een paarr schijtkoersen zoals elke ploeg en wielrenner ga ff ergens anders beste jongetje van de klas spelen
    20-05-2024 13:11
    Dit ja, als er nou één ploeg is waar de jonge talenten en renners uit de 2e lijn weinig mogelijkheden hebben om voor eigen kans te rijden is het Visma-LAB wel. Voelt een beetje misplaatst om bij de spaarzame wedstrijden waar het wel zo is dan direct blij te gaan lopen roepen hoe waardevol deze koersen zijn.

    In de realiteit beleven de talentvolle neo's Hagenes, Staune-Mittet en van Belle namelijk alle drie een zeer matig seizoen, zeker als je het afzet tegen de neo's van veel andere ploegen. Benieuwd of ze wel eens jaloers naar het wedstrijdprogramma van bijvoorbeeld UAE kijken.
    20-05-2024 13:12
    nou die 3 komen er wel hoor, t zijn nog geen del Toro's maar ik heb ze allemaal al in beeld gezien. Alleen van Staune-Mittet had ik misschien iets hogere verwachtingen dan dat hij heeft laten zien.
    20-05-2024 13:41
    Heerlijk om te schieten, maar de realiteit is dat de VLAB talenten een heel mooi programma rijden. Bovendien krijgen ze door het wegvallen van de kopmannen heel veel kansen om voor eigen kans te gaan.
    20-05-2024 16:07
    @maGarin. Ik weet dat je vrijwel altijd stokpaardje 'alles VLab is kut' uit de kast wil trekken.. Maar vandaag maak je jezelf wel heel erg belachelijk.
    Moet Hagenes jaloers zijn op UAE omdat hij 'alleen' de Ronde van Vlaanderen, Roubaix, Amstel Gold Race, E3 Saxo classic, Kuurne-Brussels-Kuurne, Ronde van Algarve en nog wat koersen rijdt? Of Die arme Staune-Mittet die het moet doen met World Tour races als Romandië, Baskenland, Down Under, Amstel Gold en de Waalse Pijl? Loe van Belle zal wel huilend thuis zitten omdat hij dit jaar van de World Tour alleen Down Under, De UAE tour, Catalunia, Baskenland, de Fleché Wallonië en Luik-Bastenaken-Luik heeft gezien.
    Nee, die neo's hebben het helemaal kut bij VLab. Maar dat is logisch. Want alles bij VLab is kut.
    20-05-2024 16:12
    Triest...
    21-05-2024 09:03
    Ik ben het niet vaak met MaGarin eens, maar hij heeft toch een punt? Ze rijden heel weinig kleine koersen. Dit jaar maar ook eerdere jaren waardoor de talenten en (top)knechten minder kansen hebben om goede uitslagen te rijden (in kleinere wedstrijden). Dat ze ook meedoen aan UWT wedstrijden is natuurlijk mooi, maar niet hetzelfde.
20-05-2024 13:50
[i]edit wf: niet doen[/i]
    20-05-2024 14:30
    Alles wat je in die paar woorden hier zegt is feitelijk onjuist. En een persoonlijke aanval van een volledig geobsedeerde haatuser.

    Hallo @redactie, kom maar door met die ban.
    20-05-2024 14:39
    Fase 2 in het leven van het Jachtluipaard, slachtofferrol aannemen en vragen om een ban voor anderen. Fase 3 is met ronkende woorden je afscheid aankondigen en Fase 4 is het terugkeren onder een nieuwe naam. Rinse and repeat.
21-05-2024 05:14
Wat een onzin, ze koersen slappe wedstrijden en winnen toch niet zonder kooij. Uae is vreselijk maar hebben overal winnaars... en daar gaat het om.
20-05-2024 15:01
Je ziet dat er toch renners zijn die het betet doen dan verwacht. Kijk.naar de gebroeders van dijke, attila valter, bart lemmen reed leuk in het begin.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine