Visma | Lease a Bike heeft slecht nieuws voor Nederlandse wielerfans
Podcast Visma | Lease a Bike heeft de plannen voor 2025 aan de pers gepresenteerd en ook Soudal-Quick-Step deed dat voor het weekend. Hoog tijd voor een nieuwe aflevering van de WielerFlits Podcast (tevens de eerste van 2025), want er werd nogal wat nieuws geraapt in Spanje. Wat viel onze mannen op en hoe gaan we dat terug zien in de koers komend jaar? Luister snel!
Het opvallendste wapenfeit van de presentatie van Visma | Lease a Bike was de vaststelling dat de Nederlandse ploeg zonder Nederlanders naar de Tour de France gaat. Schrale troost: in de Giro d’Italia zien we er wel vijf stuks terug, maar met kopmannen Simon Yates (klassement), Wout van Aert (lastige sprintetappes) en Olav Kooij (massasprints) is van die vijf slechts één een uitgesproken leider voor de geelzwarten. Hoe uniek is een Tour zonder Nederlanders voor deze ploeg en waarom zijn die keuzes gemaakt? Maxim en Youri leggen het uit.
Er was echter meer. Zo evalueerde de ploeg de veel besproken Control Room, kiezen ze voor een ander programma vanwege het vele talent binnen de selectie en zoeken ze naar antwoorden om Tadej Pogačar te verslaan. Naar dat antwoord zoekt ook Remco Evenepoel, die eveneens slecht nieuws had op zijn persconferentie. De dubbele olympisch kampioen is nog dermate geblesseerd, dat hij nog minstens een kleine maand moet wachten voordat hij buiten kan trainen. Daarnaast is er nog vers nieuws van Spaanse bodem, dus luister snel!
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Hoi, een Nederlandse wielerfan hier. Mag ik zelf bepalen of mijn wielerhart sneller gaat kloppen van goede attractieve renners ongeacht hun nationaliteit of dat ik alleen maar warm kan worden van Nederlanders?
Dat we in Nederland geen type Kuss, Jørgenson of Yates hebben snap ik. Van Aert staat ook buiten discussie, maar je had gehoopt dat ze binnen de ploeg de voorkeur geven aan Van Baarle of Lemmen ten opzichte van een Campenaerts of Benoot.
Campenaerts snap ik überhaupt niet wat je er als team mee moet. Leuke renner voor een ploeg waar hij zijn eigen gang kan gaan, maar in deze structuur zie ik het er niet in. Ligt er bergop ook nog eens heel snel af terwijl Van Baarle in goede doen rustig bij de laatste 30 nog in het peloton zit.
Als ik dan lees dat ze Campenaerts niet beter vinden, maar dezelfde fietsmaat heeft als Jonas (AD) dan heb ik daar als Nederlandse wielerliefhebber toch wel moeite mee. Dan zie ik tien keer liever een Lemmen of Van Baarle dan Campenaerts.
Ik had in seizoen '21 of '22 voor mezelf een overzicht gemaakt van het percentage renners dat per ploeg uit hetzelfde land als de ploeg kwam (bij UAE Italianen meegeteld, bij Bahrein Slovenen en bij Astana twijfelde ik maar uiteindelijk alleen Kazachen meegeteld). Jumbo-Visma stond toen op de gedeeld derde plek. De andere ploegen in de top 2 en de gedeeld derde waren AG2R, Movistar en FDJ. De cijfers zullen nu uiteraard wat veranderd zijn, maar het is maar om aan te geven dat er erg veel zonder onderbouwing wordt geroepen.
Nou de Giro 2025 geeft veel meer mogelijkheden voor de 5 Nederlanders die starten namens Visma. Dat wordt hartstikke mooi om te volgen, als je vanuit dat perspectief wilt kijken.
Daarnaast is het ook de vraag welke Nederlanders van Visma dit willen. Lemmen gaf aan een mooi programma te krijgen met meer eigen kansen, Kooij is kopman Giro. Kelderman vindt Giro altijd prima. Van Baarle wellicht, maar misschien wil die ook wel eens wat anders na 9 jaar Tour/Vuelta.
Die Plugge moet razendsnel weg, maar dat zal niet gaan omdat hij de licentie in zijn binnenzak heeft, als Plugge er genoeg van heeft en wil stoppen zal hij die licentie aan de hoogst biedende verkopen.
Die kerel heeft in 2013 ten tijde van Belkin de ploeg al bijna een keer opgeblazen, hij had niemand van zijn renners ingelicht dat het niet zeker was dat Belkin verder zou gaan, Lars Boom ontplofte zowat toen hij hier iets over vernam. Belkin heeft een half jaar betaald voor anderhalf jaar publiciteit.
Ja, dat de beste Nederlandse sprinter niet aanwezig is in de Tour is slecht nieuws voor elke normale Nederlandse wielerfan.
Dat er hier een harde kern van Jumbo Visma fans aanwezig is, betekent niet dat voor het overgrote deel van de wielerfans de identificatie niet primair op nationale basis tot stand komt en uitgaat naar renners in plaats van teams. Wielerploegen zijn geen voetbalclubs.
Mij laat dit team grotendeels koud. Voor zover ze een indruk maken is die antipathiek, met name vanwege de gebrekkige communicatievaardigheden van grote man Plugge, maar ook omdat ze qua renners leunen op de antagonisten van twee attractievere renners in de vorm van Pogacar (Vingegard) en Van der Poel (Van Aert).
Het gros van de buitenlandse wielerfans lijkt een hekel aan dit team te hebben vergelijkbaar met de afkeer die mensen in het verleden hadden van Sky. Zelfs Belgen zie je, bij ook maar het vermoeden dat alles niet volledig in dienst van Van Aert wordt gesteld, schuimbekken over dit team. Denen zullen wellicht de uitzondering zijn.
De harde kern van Jumbo Visma fans zijn een soort sekte die ervan overtuigd zijn dat niet zij, maar de wereld gek is.
Wees maar blij dat de wereld gek is, want buiten nationaliteit zou er geen enkele reden zijn om op deze site zo buitensporig veel aandacht aan dit team te verspillen.
De titel van het artikel had dan ook met gemak mogen zijn: "Visma Lease a Bike heeft weinig te bieden voor Nederlandse wielerfans". In elk geval niets meer dan elke willekeurige andere ploeg. Of dat slecht nieuws is laat ik even voor wat het is.