Visma | Lease a Bike bereikt akkoord met lead-out Daniel McLay
De gewenste lead-out van Visma | Lease a Bike was Mike Teunissen. Zoals eerder deze week gemeld is die overeenkomst om onduidelijke redenen verscheurd. Ondertussen heeft de Nederlandse ploeg geschakeld naar een alternatief en heeft daarbij een mondeling akkoord bereikt met Dan McLay van Arkéa-B&B Hotels. Meerdere bronnen bevestigen dit nieuws aan WielerFlits.
De Brit (32) heeft tien profzeges op zijn naam, maar is nooit uitgegroeid tot een topsprinter. Het ontbeert hem aan topsnelheid. Collega’s roemen hem om zijn positionering en dat zijn twee zaken die ook bijvoorbeeld Bram Welten deed besluiten om zich om te vormen van spurter tot sprintaantrekker. McLay heeft hetzelfde gedaan. Sinds de komst van Arnaud Démare bij Arkéa-B&B Hotels per 1 augustus 2023, is de Brit de vaste lead-out van de Fransman. Met wisselend succes, al is Démare (33) niet meer de topsprinter van weleer. Hij won vier koersen met McLay in het team.
Problemen bij Arkéa-B&B Hotels
Dat het werk van de Brit de Fransman en zijn equipe wél kon bekoren, blijkt uit het feit dat hij voor het eerst sinds 2021 de Tour de France mocht rijden. Zijn inspanningen daar vielen meerdere teams op, maar aanvankelijk was het de bedoeling dat McLay bij Arkéa-B&B Hotels zou blijven. Een contractvoorstel bleef echter uit; woensdag kwam naar buiten dat de Fransen zich in zwaar weer bevinden. Zo zouden Clément Champoussin (die volgens onze bronnen naar Astana Qazaqstan trekt) en Vincenzo Albanese (genoemd bij EF Education-EasyPost) mogen vertrekken.
Zij hebben allebei nog een doorlopend – en volgens Le Télégramme zwaarwegend – contract. Voor McLay gold dit niet én hij was nog vrij op de markt. Visma | Lease a Bike heeft ook de opties onderzocht om lead-outs over te nemen van andere teams, wiens contracten nog doorlopen. Toen de Nederlandse ploeg de laatste weken onder de deal met Teunissen probeerde uit te komen, werd er achter de schermen gewerkt aan de komst van McLay. Hij zal komend seizoen de nieuwe lead-out van Olav Kooij zijn. Het Jachtluipaard van Numansdorp ligt nog een jaar vast.
Van Nieuw-Zeeland tot in Estland, van baan en cross tot op de weg
Het is bij ons op dit moment niet duidelijk voor hoe veel jaar er een akkoord is gevonden tussen beide partijen. McLay werd op 3 januari 1992 geboren in Wellington, Nieuw-Zeeland. Als kind verhuisde hij naar Leicester in Groot-Brittannië, waar hij begon met meerdere fietsdisciplines. Zo betwistte hij als junior een EK en WK veldrijden en werd hij samen met zijn nieuwe ploegmaat Simon Yates wereldkampioen op de koppelkoers op de baan. McLay verhuisde op 19-jarige leeftijd naar Vlaanderen om beter te leren koersen, trok dan naar Spanje en woont nu in Estland.
Dat laatste deed hij voor de liefde, maar op de fiets houdt hij het meest van Vlaamse klassiekers. Zijn grootste winst boekte hij echter in de Tour of Guangxi van 2019, toen hij Pascal Ackermann en Matteo Trentin klopte in een massasprint. De meest beklijvende zege is ongetwijfeld de GP de Denain van 2016, toen hij al surfend tussen de sprintcowboys door naar de zege snelde. McLay reed vier keer de Tour en is voor Visma | Lease a Bike na het vertrek van Jan Tratnik en de broers Mick en Tim van Dijke ook een welkome extra optie voor het voorjaar. In Gent-Wevelgem 2023 werd de noeste en snelle Brit nog tiende, zijn beste resultaat in een voorjaarsklassieker ooit.
Jaar | Team |
---|---|
2025 | Team Visma | Lease a Bike |
2024 | Arkéa - B&B Hotels |
2023 | Team Arkéa - Samsic |
2022 | Team Arkéa - Samsic |
2021 | Team Arkéa - Samsic |
2020 | Team Arkéa - Samsic |
2019 | EF Education First Pro Cycling Team |
2018 | Team EF Education First - Drapac |
2017 | Fortuneo-Oscaro |
2016 | Fortuneo-Vital Concept |
2015 | Bretagne - Séché Environnement |
Vanaf 30.16 minuut gaat het in de WielerFlits Podcast over Daniel McLay
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Het kan te maken hebben met de contract situatie van Kooij. Maar ook zonder Kooij is Teunissen een toegevoegde waarde in veel selecties. Ben benieuwd.
Is het mogelijk dat Kooij is gaan twijfelen na het EK?
Wat er wel heeft gespeeld is koffiedik kijken. In elk geval heeft Teunissen zelf ook akkoord gegeven om het contract te laten ontbinden. Aangezien er geen (openbare) zaak voor een rechter o.i.d. komt. Anders was dat ongetwijfeld door iemand opgepikt.
Ik sluit ook niet uit dat er iets bij een medische keuring of zoiets naar voren is gekomen waardoor Visma twijfels krijgt.
Voor Kooij is Visma ook gewoon een ideale plek op dit moment. Is nog superjong en de Tour wordt lastig, maar in het voorjaar toch al veel kansen gekregen. In de Giro en ook de Vuelta zullen er komende jaren meer dan genoeg kansen komen. Zeker nu er naast Vingegaard niemand is die een GC kan winnen.
Of zou Teunissen zelf de initiatiefnemer zijn geweest? Bij Astana meer vrijheid en of salaris?
McLay Is natuurlijk ook geen koekenbakker. Je rijdt niet zomaar de Tour. Het is alleen wel een klasse minder dan Teunissen.
Ik verwacht wel net als dit jaar dat Kooij in de grotere wedstrijden een man als van Aert of Laporte meekrijgt.
Ik miskeek me erop omdat er hier op Wielerflits.be bijna nooit reacties geplaatst worden en je dus ook nergens meteen het icoontje voor reacties zag staan.
Blijkbaar zijn ons Belgen niet zo geneigd om op alles en iedereen reactie te geven, ikzelf trouwens ook niet, maar......
Maar toen ik op Wielerflits. nl ging lezen wat jullie aan info en artikels hadden (altijd nuttig die bijkomende info voor het invullen van allerlei polls en prono's) las ik in sommige reacties (teveel) een hoop onzin en beschuldigingen tegenover Belgische ploegen en renner (ster) 's en ook op jullie artikels/inhoud/titels.
Blijkbaar zitten onder de Nederlandse "wielersupporters" er ook een hoop gefrustreerde tussen omdat tegenwoordig ook eens een Belgische renster (Lotte) een koers kan winnen, meermaals wereldkampioen worden, en zelfs aan de top staat van het UCI/PCS klassement.
En ook een renner (Remco) welke meermaals wereldkampioen werd.
Komt wellicht ook omdat de Nederlanders een lange tijd van hoogconjunctuur hadden in het wielrennen en ze nu " die Belgskes" voelen komen terwijl het bij hun iets minder is , al hebben ze nog een pak goeie rensters.
Nog een geluk dat Jullie Mathieu Van Der Poel de eer van de Nederlanders hoog houdt en jullie een pak Nederlandse rensters hebben (oude en nieuwe generatie) die voor leuke wielerwedstrijden zorgen.
Onze nieuwe generatie Belgische rensters komt er (hopelijk) ook nog aan binnen 10 à15 jaar, gedreven door de successen van Lotte en andere Justine's & Margot's.
Ik versta dus meteen ook Wielerflits tegenreactie op de vele negatieve reacties van enkele onverlaten op jullie artikels en de vraag of jullie dit soort reacties nog wel zullen toelaten.
Dat deze onverlaten ipv afbrekende kritiek te geven, zelf eens proberen een aardig stukje te plaatsen hier (mogelijkheden zat hiertoe) en dat ze deze een goeie titel geven om objectief en constructief hun ei kwijt te kunnen. Dan pas zullen ze respect verdienen.
Ik wens alle wielerliefhebbers (Belgische en Nederlandse) een mooi en respectvol wielerjaar 2025 , want dit wegseizoen loopt op zijn einde.
En dat de beste mag winnen (ook al blijkt dit meestal dezelfde renner)
"so be it " aan de anderen om een tactiek te kiezen om deze suprematie te doorbreken of aan de UCI om een budgetplatform in te voeren, zodat één ploeg zoals bvb UAE niet in de mogelijkheid is om 30 kopmannen/semikopmannen in hun team te nemen zodat ze voor elke wedstrijd een volledig team kopmannen kunnen opstellen .
Wielrennen is en blijft een mooie (harde) sport .
Nederlanders lopen weg met van Aert, Benoot, van Hooydonck en vele andere Belgen. De coureurs die jij noemt roepen regelmatig ook enige aversie op bij Belgen zelf, dat kan ook gewoon komen door de manier van voorkomen en/of koersen. Dat hadden net zo goed Britten, Duitsers, Italianen of Rwandezen kunnen wezen. Ga bijvoorbeeld eens de reacties op facebook lezen van Het Nieuwsblad Sport door Belgen over Evenepoel. Ook daar heb je kampen voor en tegen. En ja, hoge bomen vangen nu eenmaal wat meer wind.
Beetje generaliserend en respectloos om zo te reageren. Geeft blijk van ver van de realiteit afstaan.
De meeste Nederlanders kampen echt niet met het dergelijke complex dat jij beschrijft, hoeven ook niet negatief over Belgen te schrijven. Sterker nog, volgensmij laten de meeste Nederlanders (en Belgen overigens ook) op deze website zich absoluut niet drijven door een NL vs BE mentaliteit en gunnen we elkaar gewoon het beste. Uiteraard zijn er altijd mensen die nodeloos negatief zijn, maar dat soort reacties zie je hier van zowel Belgen als Nederlanders.
Overigens reageren de meeste Belgen volgensmij gewoon op Wielerflits.nl. Want, wat heeft het voor waarde om seperaat van elkaar een discussie te voeren, als we elkaar prima begrijpen?
Een paar jaar geleden vertelde Karl Vannieuwkerke in een interview dat zijn sporthoogtepunt van zijn leven was, de overwinning van België op Nederland in de halve finale OS mannenhockey 2016.
Zolang hij de dictator van Sporza is, zal de calimero-cultuur niet ophouden.
Check voor de grap het verschil met hoe Nederlanders Bart Swings, Hanne en Stijn de Smet behandelen en 'onze' veldrijders worden behandeld.
Daar heb je geen bronnen of insiderkennis voor nodig om hem op een lijstje te zetten.
Is dit een nieuwe uitdrukking of zoiets, een akkoord vinden? Ik lees het eigenlijk alleen hier. Een akkoord bereiken is toch normaal Nederlands? Het zal wel een letterlijke vertaling van to find agreement zijn.
In de kleinere koersen kunnen zij dan gekoppeld worden, wanneer in de grotere koersen Kooij gekoppeld is aan Van Aert of Laporte.