Visma | Lease a Bike bedenkt moeilijk plan om Milaan-San Remo te winnen
Kooij tekent het startblad van Milaan-San Remo 2024 - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 21 maart 2025 om 07:00

Visma | Lease a Bike bedenkt moeilijk plan om Milaan-San Remo te winnen

Interview Olav Kooij is voor dit seizoen het kopmanschap beloofd in Milaan-San Remo en daar geeft Visma | Lease a Bike gehoor aan. Door het ontbreken van Christophe Laporte is het Jachtluipaard van Numansdorp de enige troef van het Nederlandse WorldTeam in La Primavera. In de wetenschap dat hij Tadej Pogačar en Mathieu van der Poel zal moeten volgen op de Poggio, lijkt winnen een hels karwei. “Toch hebben we met Olav de beste kans”, vertelt Maarten Wynants aan WielerFlits.

Door het ontbreken van de Franse klassiekerspecialist (dertiende in 2023 en 2018) verandert de tactiek van Visma | Lease a Bike voor Milaan-San Remo, al hielden ze daar ook al enige tijd rekening mee. “Onze koers gaat er daardoor anders uitzien”, vindt de Belgische ploegleider. “Met Laporte erbij start je met een tweespan. Je houdt Olav achter de hand voor de sprint als alles samenkomt en Christophe die dan mee is in de mix met de grote kanonnen. Daar hadden we ook het vertrouwen in gehad, dat hij dat zou kunnen én dat hij dan alsnog een heel goede sprint achter de hand had. Maar dat valt weg en dus hebben we zaterdag met Olav maar één echte kopman.”

Naast de 23-jarige Nederlander start Visma | Lease a Bike met Victor Campenaerts, Dan McLay, Ben Tulett, Attila Valter, Tosh Van der Sande en Axel Zingle. Met dit zevental wil de ploeg Kooijs veertiende plek van vorig jaar verbeteren. Toen zat de jonge topsprinter (afgelopen week nog goed voor een ritzege in Tirreno-Adriatico) mee in de tweede groep achter de koplopers. Hij moest in de sprint voor plek dertien enkel Casper Pedersen voor zich dulden. Dat was knap, omdat Kooij in die groep geïsoleerd zat. Daarom zijn nu jongens als Tulett en Valter van de partij, die in de diepe finale nog werk voor de Nederlander kunnen opknappen mocht dit nodig zijn.

Wynants legt uit dat de ploeg altijd een uitgebalanceerde selectie probeert te bouwen. “Dat is ook het mooie van San Remo. Het is nooit 100% zeker dat het op een massasprint uitdraait, maar ook nooit 100% zeker dat het een vluchterskoers gaat zijn. We proberen daarom wel een beetje op twee gedachten te hinken. We weten ook dat UAE Emirates XRG de koers zwaar gaat maken. Dan heb je natuurlijk wel sterke renners nodig die ook de Cipressa en de Poggio net iets makkelijker kunnen overleven dan een pure sprinter, die het dan toch vooral op moraal of wilskracht moet doen. Ze voorspellen bovendien regen en meewind, dat heeft ook z’n invloed.”

Hopen op collaboratie
Toch durven we Wynants tegen te spreken. De laatste jaren zijn het wel degelijk de vluchters die La Primavera naar hun hand zetten. Gokt de ploeg dan toch niet op Tulett, Valter of Zingle? “De vraag is hoe realistisch het is dat die jongens kunnen volgen op de Poggio. We moeten eerlijk zijn en hopen dat anderen de toppers kunnen volgen en het daardoor voor ons kunnen neutraliseren. We kunnen een heel mooi plan maken en zeggen dat we Pogačar moeten volgen. Maar kan dat ook? Bovendien is dit een positioneringskoers en daar hebben we ook naar gekeken. Het is geen zekerheid dat Pogačar altijd bij de eerste vijf opdraait. Hij zal ook voor zijn plek moeten vechten.”

Toch zal UAE Emirates XRG er alles aan doen om de wereldkampioen in de voorwacht van het peloton de Cipressa en de Poggio op te laten draaien. Hoewel iedereen spreekt van een eerste krachtmeting tussen Pogačar en MVDP, ziet Wynants een sleutelrol weggelegd voor andere teams. “Jonathan Milan was goed in Tirreno-Adriatico en Mads Pedersen klom belachelijk sterk in Parijs-Nice. Nu is een eendagswedstrijd iets anders als een rittenkoers, maar Lidl-Trek zal ook moeten kiezen. Dat geldt tevens voor Alpecin-Deceuninck, met naast Van der Poel titelverdediger Jasper Philipsen. Gaan zij ons helpen? Allemaal vraagtekens die wij moeten proberen invullen.”

De Belgische ploegleider wil ook niet te veel in zijn kaarten laten kijken. “Je moet strijden met de middelen die je hebt. Voor ons is het de taak om ervoor te zorgen dat het zaterdag eindigt in een sprint. We hebben met Olav de beste kansen om deze koers te winnen. Dat is de basis van ons plan, omdat we van daaruit voor de overwinning kunnen gaan. Ja, dan zul je met Pogačar en Van der Poel over de Poggio moeten geraken. Dat is totaal niet gemakkelijk. We zijn ook verschillende jaren met Wout van Aert naar San Remo gegaan; we weten wat voor een enorme uitdaging dit is. Het zijn de beste renners van de wereld. Maar het kan misschien ook dat ze elkaar neutraliseren.”

Visma | Lease a Bike heeft met andere woorden een moeilijk plan bedacht. Ze heeft zelf niet de puzzelstukjes om de koers naar hun hand te zetten, maar mogelijk wel het laatste ontbrekende stukje. “Als Olav alles heeft gegeven, moeten we zaterdag tevreden zijn met het hoogst haalbare resultaat. Het kan zijn dat er tien beter zijn. Maar het kan ook zijn dat er twintig naar de Via Roma rijden en Olav daarbij is. In het verleden is gebleken – en dat is ook mijn ervaring als renner – dat spurters op de dag van Milaan-San Remo in één keer konden klimmen. Mentaal kun je hier het verschil maken. Olav heeft al een paar lastige wedstrijden gewonnen, wij hebben vertrouwen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
19 Reacties
19-03-2025 19:09
Geef Kooy weinig kans. Het zal normaal gesproken te hard gaan voor hem op de Poggio. Misschien dat Tulett en/of Zingle beter opties zijn om over de Poggio te komen bij de voorsten.
    19-03-2025 19:51
    Hij kan idd echt niet met de eerste groep mee, maar de groep erachter moet kort erop zitten. Zodat ze het klein houden, en als ze voorin twijfelen dan kan hopelijk in de aansluiting geprofiteerd worden.
    Laat hem deze koers vaker tijden, dan moet de winst echt wel een keer komen. Olav is voor de toekomst een echte klassieke renner in mijn ogen. Ik zou hem juist iets minder 'de zware sprinter' laten worden. Eerder de goede finisher na een zware koers. Dan gaat olav nog meer winnen (en ook specifieke koersen) dan hij nu al doet. Hij lijkt meer op v aert dan hij nu doet lijken. Visma moet meer uit hem halen. Lange termijn visie.
    20-03-2025 22:55
    Je kunt ook gewoon het artikel lezen...

    Zou je geweten hebben dat ze er helemaal niet vanuit gaan dat hij met Pogacar en Van der Poel mee over de Poggio gaat, maar dat ze dat bij de twee die jij noemt ook niet realistisch achten.
    21-03-2025 18:34
    Vorig jaar niet gekeken? Hij zat er ontzettend lang bij. Nog één tandje erbij en een goede helper en het kan.
20-03-2025 09:59
De passage in het artikel over een moeilijk plan komt helemaal uit de koker van de auteur van het artikel. En dan komt het ook nog eens in de kop terecht (met de suggestie dat het bij TVL vandaan komt). Zo maak je je eigen nieuws.
    20-03-2025 10:06
    En dan is het ook eens een simpel plan. Winnen zal moeilijk worden, dat wel.
19-03-2025 18:38
Kent Wynants de betekenis van het woord ‘tweespalt’? Heeft hij dit echt zo gezegd of is dit een klunzige WF-herformulering?
    19-03-2025 19:46
    Hmm hij bedoelt iets anders idd. Tweespalt zal hier echt niet bedoeld worden. Eerder ' het wedden op twee paarden'..
20-03-2025 06:58
Zeg schat, wat is precies dat plan dan?
    20-03-2025 17:40
    Het is moeilijk het plan te benoemen
    20-03-2025 22:58
    Dat te veel mensen het wiel van Pogacar kunnen houden waardoor het vooraan stilvalt en/of Kooij terug wordt gebracht met medewerking van Lidl en Alpecin (in dienst van hun sprinters).
19-03-2025 19:58
Proberen moet je het altijd anders hoef je niet mee te doen en kansen zijn er ook al zijn het kleintjes.
20-03-2025 13:08
Over het algemeen een heel logische selectie. Tullett en Valter diw Kooij over de beklimmingen heen moeten sleuren, Zingle als joker en Campenearts en Van de Sande als breed inzetbare knechten. Alleen selectie van McClay verbaasd me. Een echte leadout ga je toch niet doen en Affini en Hagenes kunnen Kooij ook goed positioneren en hebben imo een beter uithoudingsvermogen en klimkwaliteiten in zo'n lange koers.
19-03-2025 21:50
Je hoeft geen moeilijk plan te bedenken. Een simpel plan volstaat: voor de anderen over de streep komen. Alleen is de uitvoering moeilijk.
20-03-2025 08:47
Plan du champagne?
20-03-2025 18:36
Alle ballen op Tullet....
21-03-2025 10:50
Statistisch gezien is het dus wel eens tijd voor een sprint grote groep. Alle ballen op Olav en niet te veel hooi op de vork de eerste 250km
    21-03-2025 16:55
    Afgaan omdat het statistisch logisch lijkt is geen plan maken, vertrouwen hebben en je eigen wedstrijd rijden, maar gokken en hopen op goed geluk.
    Eigenlijk probeer je te zeggen dat jij vindt dat het tijd is voor een sprint, want statistieken kunnen dat toch niet vinden?
    21-03-2025 21:50
    Ja.

Reacties zijn gesloten.