Virtual Tour de France slaat niet aan bij wielerfans

maandag 20 juli 2020 om 15:31
Virtual Tour de France slaat niet aan bij wielerfans

foto: ASO

De Virtual Tour de France is volgens kijkers geen groot succes, blijkt uit meerdere polls die ingevuld zijn door lezers en volgers van WielerFlits. De afgelopen drie weekenden sloeg Tourorganisator ASO de handen ineen met het virtuele platform Zwift om zes etappes ‘vanuit huis’ te rijden.

Een grote meerderheid van de WielerFlits-lezers stemde op de website op de optie ‘Ik vind er niets aan’ na de slotrit van de Virtual Tour. Dat ging om 70% van een totaal van ongeveer 600 stemmers. Een op de vijf liet weten de virtuele wedstrijden ‘soms wel leuk’ te vinden. Voor 5% was de Virtual Tour vermakelijk om naar te kijken.

Op ons social media-kanaal Instagram vroegen we onze volgers of de Virtual Tour de France voor herhaling vatbaar is. Een heel groot deel van de ruim 750 stemmers gaf aan dat zij een nieuwe editie van de computer-Ronde van Frankrijk niet zagen zitten, dat ging om 84%. De overige 16% vindt het wel voor herhaling vatbaar.

“Het zag er niet uit en bracht totaal niet de spanning mee die een echte wielerwedstrijd met zich meebrengt”, klinkt een van de bijgevoegde reacties.

Over de toekomst van eSports
Vanwege de coronacrisis groeide de aandacht voor het virtuele wielrennen. Eerder werd onder meer de virtuele Ronde van Vlaanderen live uitgezonden op tv. Of deze vorm van eSports een toekomst heeft, besprak Maxim Horssels in een aflevering van WielerFlits Legt Uit. Bekijk de video hieronder.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

34 Reacties

Jowinho 20 juli 2020 om 15:35

Dit komt omdat het voorgesteld was zoals echt wielrennen, maar virtueel wielrennen is een andere discipline dan gewoon wielrennen. Best te vergelijk met autosport en simracen.

AdZ 20 juli 2020 om 15:58

Mooie reactie en eens…

Daarbij zegt de uitslag van de polls alleen wat over de volgersgroep van Wielerflits en de redactie die de artikelen over eCycling kleurt.

Ik vraag mij af of de redactie er zelf wel in gelooft….

De toekomst van eSports en eCycling is in ieder geval allang duidelijk en blijvend als nieuwe wielerdiscipline.

Ongeacht wat Wielerflits of de volgers ervan vinden….

thorsen 20 juli 2020 om 16:00

Denk je? Ik denk dat zodra men weer op de echte weg fiets niemand het er meer over heeft eerlijk gezegd.

Panache 20 juli 2020 om 16:49

Het is een uitvoerende discipline waar makkelijk tienduizenden gebruikers lol aan beleven, denk alleen al aan slecht weer en strenge winters van Noorwegen tot in Japan en Canada. Maar wedstrijden als kijksport is natuurlijk een heel ander verhaal. En voor een groot publiek dat is nóg een ander verhaal.

DeHof 20 juli 2020 om 16:02

De vraag werd natuurlijk ook achterlijk gesteld; Is een computerspelletje een goeie vervanging van het grootste wielerevenement op aarde?
Nee, natuurlijk niet. De Vuelta is ook geen goede vervanging voor de Tour de France. En Parijs-Nice of de ronde van Zwitserland ook niet, en dat zijn op zichzelf toch supergave wedstrijden, of niet?
Is een virtueel evenementen leuk voor erbij? Tuurlijk, kan geen kwaad. Kan het honderd jaar aan wielergeschiedenis vervangen? Rara politiepetje…

Brabander 20 juli 2020 om 18:19

Ja. Dat viel mij ook al op.
Heb er echt helemaal niets van gezien, omdat het mijn ding niet is. Maar hulde dat ze wat proberen
Maar een waardig vervanging voor echte koers? Dat is waanzin

LeBlaireau 20 juli 2020 om 16:23

Beetje strijd is voor de renners wel goed. Voor de kijker is er niet veel aan. Je mist toch een beetje de omstandigheden van een buitensport die onderdeel van de koers zijn.
e-Koers is geen Koers.

Glorious 20 juli 2020 om 16:28

Vreselijk saai

De Bezemwagen! 20 juli 2020 om 16:31

Zo vind ik E-sports voetbal, autoracen of welke andere sport om te kijken niks aan. Ik krijg er een idee bij toen ik vroeger moest wachten op mijn beurt toen we aan het computeren waren thuis. Duurde altijd te lang voordat ik weer aan de beurt was. Zal vast een (jongere) doelgroep voor zijn maar ik zal daar geen onderdeel van uit gaan maken.

AdZ 20 juli 2020 om 16:32

Maxim eindigt zijn video met een interessante stelling…

De organisatoren en platformen van eRacing moeten het format zo aanpassen, dat t beter gaat aansluiten op de behoefte van de kijker…

Is dat wel echt zo?

Moet de huidige fan van en kijker naar wielrennen perse ook eRacing leuk gaan vinden, om het een succes te laten worden? Of is dat een beperkende gedachte en zijn er ook andere vormen van succes denkbaar?

DeHof 20 juli 2020 om 16:45

Het is eerder een generationeel gat, denk ik. Esports gaat waarschijnlijk nooit aanslaan bij mensen achterin de 30, 40, 50+
Het is daarom denk ik ook stom om te proberen dit op de tv uit te zenden. Aangezien de generatie die dit interessant gaat vinden helemaal geen tv kijkt.
Wanneer dit een serieuze competitie wordt, (want zo'n last-minute tour de fransje en rondetje van vlaanderen is gewoon los zand) en je zend het serieus uit op twitch of waar de jeugd van tegenwoordig dan ook zijn content vandaan haalt. Dan ga je heus wel de aantallen halen die voor e-wielrennen in lijn liggen met de andere e-sports.

fustviking 20 juli 2020 om 17:42

@ deHof
Dus als ik jou goed begrijp vinden mensen van 35 tot 40 er niets aan, maar dan komt er een miraculeuze periode van 40 tot 45 jaar waarin men het wel weer interessant vindt om naar te kijken. Nadat iemand (om het even wie) echter 45 jaar geworden is zal deze willekeurige persoon definitief verloren zijn voor het kijken naar videospelletjes die door anderen gebezigd worden.
Zo ongeveer?

DeHof 20 juli 2020 om 19:02

Nee

Panache 20 juli 2020 om 16:56

Probleem is natuurlijk dat het grote publiek wegwielrennen eigenlijk te saai vindt. Daarom wordt er ook vaker nagedacht over aanpassingen en kortere etappes. Ik laat even in het midden of die visie hier gedeeld wordt. Maar wat gebeurt er bij virtueel wielrennen? Je behoudt het saaie aspect en vrijwel alle zaken die het mooi maken als tv-sport haal je er uit weg. In het wegwielrennen zie je Zakarin berg op weg poefen en Alaphilippe haalt hem weer bij in de afdaling. Mollema harkt achteraan in het wiel en staat op breken, maar hij houdt vol. De natuur, het afzien, het weer, het zog, fietsbeheersing, tactiek, zelfs valpartijen, etc. etc. Je ziet er in de e-sport niets van terug. Rara hoe kan het toch dat het niet aanslaat…

DeHof 20 juli 2020 om 17:06

Ik denk dat de sleutel ligt in de statistieken. Honkbal, American football, Cricket enzomeer zijn dodelijk saaie sporten maar die hangen aan elkaar van de cijfertjes en daar leent op de hometrainer fietsen zich natuurlijk bij uitstek voor..
Als je op een gegeven moment weet dat pietje puk 45 minuten aan 600 watt kan trappen en achter hem zit gekke henkie en die kan volgens de cijfertjes wel een uur 550 trappen maar als het 6% omhoog gaat dan gaat pietje 10% achteruit en henkie 15% maar daarachter zit vlugge japie die 85% van de beklimmingen 10% harder gaat als de rest dan gaat het ineens een hele andere sport voor een heel ander publiek. (Ik heb geen idee van wattages ed. trouwens…)

Arie den Blanken 20 juli 2020 om 17:08

Ik volg het wielrennen al meer dan een halve eeuw en zelfs ik vind het wegwielrennen steeds saaier worden. Ik heb het actuele wielrennen de afgelopen eigenlijk geen moment gemist door de vele fraaie retro uitzendingen van de diverse zenders. Wel een enkele keer al zappend langs zo'n virtuele koers gekomen maar was binnen een minuut al weer weg. Niet om aan te zien en nog saaier dan een urenlange rechtstreekse van een koers met het vaste scenario eindigend op de voorspelbare massasprint.
(Ik vooral kijk uit naar het nieuwe veldritseizoen als dat tenminste zijn normale beloop kan krijgen)

girardengo 20 juli 2020 om 18:16

Ik volg het wielrennen ook al heel lang, maar ik heb niet het idee dat het vroeger per se spannender was. Toen had je spannende koersen, maar nu ook. Nu heb je saaie ritten, maar toen ook. Het duel Poulidor-Anquetil op de Puy de Dome (Tour 1964) was fascinerend, de ondergang van Eddy Merckx in zijn laatste gele trui op Pra Loup tegen Thevenet ( Tour 1975) was dramatisch, het duel Lemond-Fignon in de slottijdrit van de Tour in 1989 was spannend tot en met, maar de Amstel Gold Race van 2019 was dat minstens evenzeer.

Brabander 20 juli 2020 om 18:22

@Arie: ik volg de koers ook al zo’n 30 jaar, maar ik vind totaal niet dat het saaier geworden is

Wheely 20 juli 2020 om 17:42

Ik vond het bij gebrek aan iets beters wel wat hebben maar vooral wanneer de commentatoren het een keer over echt wielrennen gingen hebben.

Als niche sport heeft het zeker wel toekomst denk ik maar we moeten zoals gezegd het niet met het echte werk gaan vergelijken.

Limal 20 juli 2020 om 17:52

Naast de onrealistische wedstrijdverlopen is een ander probleem dat iedereen die denkt talent te hebben en ambities heeft in de wielersport ook gewoon zelf op een fiets kan kruipen om ‘in het echt’ prof proberen te worden. Dat is helemaal anders bij bvb FIFA en F1(*), of 1st person shooters (die natuurlijk geen reëel equivalent hebben). Waar je in die andere disciplines dus e-sport wereldtop kan opbouwen – een vereiste voor een populaire sport – gaat dat bij e-wielrennen nooit het geval zijn. Om zelf te doen bij slecht weer en als nevencompetitie tussen toppers van het wegwielrennen in de winter is er wel toekomst, maar niet als e-sport die op zichzelf staat.

(*we hebben niet allemaal Jos Verstappen als papa ;-) )

Brabander 20 juli 2020 om 17:56

Wie Verstappen is dat die Nederlander die al zo vaak wereldkampioen is haha

Limal 20 juli 2020 om 18:14

Ik ben niet zeker, ik kijk er ook niet naar. Volgens mij heet hij Maxima of zo en is hij ook koningin van Nederland.

Panache 20 juli 2020 om 22:02

Dat is die kerel die al 8 GP’s heeft gewonnen op een leeftijd dat de grote kampioen van deze tijd (Hamilton) nog niet eens gedebuteerd was in de koningsklasse van de autosport. Je kan hem vergelijken met een Evenepoel (leeftijd, resultaten, verwachtingspatroon).

Brabander 20 juli 2020 om 17:58

Maar afgelopen jaar was misschien wel het mooiste wielerjaar wat er was…Ooh ja ik volg het wielrennen ook bijna al 40 jaar

Limal 20 juli 2020 om 18:11

Haha, ja, de ‘vroeger was alles beter’ meute vergeet soms dat de indrukken die we opdoen in onze jeugd nu eenmaal veel intenser zijn dan wanneer we ouder zijn en alles al gezien hebben. Met jonge talenten als Bernal, Pogacar, Evenepoel, vdP, Ciccone etc is er aan spektakelwaarde echt geen gebrek.

Brabander 20 juli 2020 om 18:23

Deze Brabander 30 jaar

girardengo 20 juli 2020 om 19:37

@Limal
Dat verschil in intense ervaring, het kan bestaan, maar niet bij iedereen, probeerde ik uit te leggen.

Panache 20 juli 2020 om 22:05

Ligt aan zeker twee dingen. Ten eerste is de verrassing er af wanneer je de koers al 25 jaar volgt. Daarnaast is het verleden 140 jaar wielrennen en het heden slechts dit seizoen, dus nogal logisch dat het verleden kwantitatief en kwalitatief meer parels bevat.

Brabander 20 juli 2020 om 18:31

Zal wel blij zijn als we weer normaal kunnen doen. Dan raken die virtuele koersjes zo in de vergetelheid

Lalsacien 20 juli 2020 om 18:44

Ik volg het wielrennen al 40 jaar en vind het wielrennen niet saai. Alleen als er een Tour dominantie is dan is de spanning om het algemeen klassement saai. Denk hierbij aan het tijdperk Indurain, Armstrong en Sky ! Eendagskoersen zijn sowieso boeiend.

Kelder is de Man 20 juli 2020 om 19:22

Nooit gekeken. Weet niet eens waar ik dit kan vinden. De Marble Runs van Jelle zijn best vermakelijk, maar vooral boeiend hoe het gemaakt is.

Koers 20 juli 2020 om 19:34

Geen weersomstandigheden(zowel neerslag als verschil in temperaturen), geen paniek bij valpartijen, geen fraaie shots van de omgeving en de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe zwaar je bent…en vooral dat laatste vind ik nog het minste aan dit soort racen. Iemand kan winnen zonder eerlijk te hebben gewonnen.

Romāns Vainšteins 20 juli 2020 om 19:42

Het grote probleem van E koers is dat er gepoogd wordt de realiteit na te apen met ook nog eens echte wielrenners als deelnemers. Je moet veel meer de game kant op met duistere nobodies, bijv over de ring van Uranus waarbij je een bepaald aantal watts moet kicken voor vooraf onbekende tijd om niet levend opgekauwd te worden door de cyberdemon die je op de hielen zit.

Anders blijft het tenenkrommende zooi.

Polleke 20 juli 2020 om 21:30

Dan nog liever mixed-relay kampioenschappen
Dat zegt genoeg…

Headlines

Materiaalzone

Populair