Vingegaard neemt het mogelijk eerder op tegen Pogacar: “Zijn we aan het bekijken”
We krijgen mogelijk nog voor het Critérium du Dauphiné 2025 een krachtmeting tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar. De Deense kopman van Visma | Lease a Bike miste de Ronde van Catalonië door een hersenschudding. Daarna zou hij vakantie nemen en vanaf mei toewerken naar de Tour de France. Het Nederlandse WorldTeam denkt er nu over na om Vingegaard een extra koers te laten rijden voorafgaand aan die voorbereiding. Dat vertelt Grischa Niermann aan WielerFlits.
Volgens de Duitser maakt zijn kopman het inmiddels ‘best goed’. De Head of Racing benadrukt wel dat het jammer is dat Vingegaard de Ronde van Catalonië (gewonnen door Primož Roglič) moest missen. “We hadden Jonas daar uiteraard graag aan de start willen hebben. Dat was niet mogelijk, maar het gaat sowieso weer de goede kant op met hem. Het klopt dat we nu aan het kijken zijn wat er voor hem mogelijk is. Dat is afhankelijk van wanneer Jonas zich echt weer helemaal fit voelt. En of het dan lukt om nog een extra wedstrijd in zijn programma te passen. Maar het spreekt voor zich dat de voorbereiding op de Tour de absolute prioriteit heeft voor ons.”
Daarin wil Visma | Lease a Bike ook geen overhaaste beslissing nemen. “Ik heb ergens in een sportkrant gelezen welke wedstrijden allemaal een optie voor Jonas zijn. Maar een aantal van die mogelijkheden staan helemaal niet op onze kalender. Volgens mij hebben we ook niet genoeg renners in onze selectie om ineens een nieuwe rittenkoers in te passen in ons programma. Maar er zijn uiteraard wél opties als wij straks denken dat Jonas toch nog een extra wedstrijd nodig heeft. Het moet in functie zijn van de Tour, dat is het allerbelangrijkste voor ons. Met zijn trainers maken we nu een nieuwe planning. Daarin beslissen we hoe belangrijk een extra koers gaat zijn.”
Rentree in Waalse Pijl en/of Luik-Bastenaken-Luik?
“Het is altijd mooi als Jonas een koers rijdt”, gaat Niermann verder. “Normaal gesproken is het zo dat als hij meedoet, dit betekent dat hij ook goed genoeg is om mee te doen voor de zege in die wedstrijd. Dat komt overeen met wat wij graag willen: koersen winnen. Aan de andere kant is Jonas ons grote speerpunt voor de zomer, voor de Tour de France. En wij hebben hem ook nog op het oog om misschien de Vuelta a España te rijden. Dan moet je prioriteiten stellen. We gaan hem daarom ook niet naar wedstrijden sturen die het moeilijker maken om op hoogtestage te gaan. Zo werkt het natuurlijk niet. Als hij een extra koers doet, moet dat bijdragen aan de Tour.”

Na een knappe remonte vloerde Vingegaard de eerder weggereden Pogacar in Le Lioran – foto: Cor Vos
Áls die wedstrijd er komt, zal dat waarschijnlijk geen terugkeer betekenen in de Ronde van het Baskenland. In die wedstrijd kwam Vingegaard vorig jaar hard ten val en hypothekeerde hij zijn winstkansen in de Tour. Hij werd er uiteindelijk tweede achter een ongenaakbare Pogačar, die hij normaal pas weer zou treffen in de Dauphiné. Maar dat duel krijgt mogelijk eerder een vervolg, vertelt Niermann. Moeten we dan denken aan de Waalse klassiekers of de Ronde van Romandië? “Dat zijn we aan het bekijken. Maar we gaan Jonas ook niet op halve kracht naar een wedstrijd sturen. Als hij koerst, dan is het om mee te doen voor winst en moet hij dus 100% in orde zijn.”
Toenmalig sportief directeur Merijn Zeeman dacht bij het aantrekken van Vingegaard in 2019 dat de Deen de kwaliteiten had om mogelijk uit te groeien tot kopman voor de Waalse klassiekers. Inmiddels heeft hij zich ontwikkeld tot een van de beste ronderenners ter wereld en won hij twee keer de Tour en werd hij er twee keer tweede. Vingegaard reed in 2020, 2021 en 2022 steeds de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik, maar hij gaf er nooit thuis. Bij zijn laatste deelnames in 2022 haalde hij zelfs twee keer de finish niet. De Ronde van Romandië reed hij tot op heden slechts één keer. In zijn debuutjaar bij de profs (2019) eindigde hij in Zwitserland als 72ste in het eindklassement.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Deze zin beschrijft volgens mij het verschil tussen de voorbereiding op de Tour van Jonas en die van Pogacar.
Het verschil is vooral dat bij Vingegard alles van november tot juli puur voorbereiding op de Tour is, terwijl Pogacar ook andere doelen heeft.
Het is nog vroeg in het seizoen ik weet het dus laten we even afwachten en tussenbalans opmaken na de Tour de France. Pogacar vs Vingegaard, Van der Poel vs Van Aert zoiets ? Philipsen/Merlier vs. Kooij ? Jorgenson vs Almeida ? Toprenners moeten leveren...
Ik ben wel benieuwd. Want Sky, Discovery, Once en Banesto koerste ook met treintjes zodat degene met het meeste vermogen overbleef. Eigenlijk doet UAE dat nu ook. Ik heb het gevoel dat sommige alleen maar haat gevoelens hebben omdat het een ploeg uit Nederland is.
Ikzelf haatte bv de ploeg van Patlef altijd. Omdat het altijd schijnheilig was. Schimmige renners halen, die beter gaan rijden en als kers op de taart Ibarguren op de ploeg zetten en het jaar erop werden de overwinningen verviervoudigd.
Sky en UAE haat ik vanwege de onrendabele investeringen en dus ook scheve financiële verhoudingen die daardoor in het peleton ontstaan. Daarnaast hebben alle ploegen voor en nadelen. Maar van Visma vind ik het knap dat ze van heel klein naar heel groot zijn gegaan door visie. Uiteraard zijn door het succes sponsoren ingestapt en is het budget heel behoorlijk. Maar dat is, naar mijn weten (maar misschien met hulp van Frits), opgebouwd uit visie en succes.
Dus ik ben inderdaad benieuw naar jouw haat. Waarschijnlijk kom je met arrogantie, saai koersen en hoogtestage.
Arrogantie- klopt, maar ik ben van boven de rivieren dus dan zie dat anders.
Saai koersen- Oneens
Hoogtestage- Goed punt, maar in elke belangrijke wedstrijd doen ze mee om de knikkers. Dus vind ik de keuze te billijken. Ik zou ze zelf liever ook in de kleinere koersen zien. Aan de andere kant is het ook wel leuk om een renner van niet UAE of VisLab te zien winnen.
Sowieso een bezopen uitgangspunt dat hij alleen start als ie kan winnen. Zo’n winnaar is het niet.
Helemaal niet slecht!