Vincenzo Nibali: “Nog geen sprake van duel tussen Roglic en mij”

maandag 20 mei 2019 om 09:06

Vincenzo Nibali wist gisteren tijdens de individuele tijdrit in San Marino de schade op Primoz Rolgic enigszins binnen de perken te houden. De kopman van Bahrain-Merida moest in de rit tegen de klok 1:05 toegeven en gaat de rustdag in met 1 minuut en 44 seconden achterstand op de Sloveen. De tweevoudig winnaar blijft optimistisch over zijn kansen.

“Het was goed dat ik wat tijd kon pakken op Yates. Roglic is een specialist, dus het is oké om een minuut te verliezen”, vertelde hij na afloop volgens Cyclingnews.

Nibali zette de vierde tijd neer. “Het was een lastige tijdrit vanwege de vele regen”, blikt hij terug. “Ik nam geen risico’s in het eerste gedeelte want er waren veel oversteekplaatsen. Ik heb geprobeerd om een regelmatige inspanning te leveren en heb mij echt kunnen geven tijdens het gedeelte bergop.”

Nibali wil nog niet spreken van een duel tussen hem en Roglic. “Daar is het nog iets te vroeg voor. Er zijn nog steeds genoeg kopmannen en zij zullen nog wel iets laten zien”, voorspelt hij. “De Giro duurt nog lang en er komen nog belangrijke etappes aan. Ik schrijf andere klassementsmannen als Landa, Yates en Lopez nog niet af. De renners die iets meer verloren hebben, zullen moeten gaan aanvallen. Dat maakt de wedstrijd een stuk interessanter.”

Dit artikel delen:

50 Reacties

vanSpringel 20 mei 2019 om 09:11

Nibali gaat ook nooit een duel aan. Die wacht altijd tot iemand pech heeft, of dat zijn tegenstander in de stress fouten gaat maken. Daar plukt hij dan de vruchten van, en zal op zo’n manier tot een overwinning komen.

ThorHushovd 20 mei 2019 om 10:49

Ga eens wielrennen volgen jij.

Viktrodriguez 20 mei 2019 om 11:09

Jij rijdt dat palmares van Nibali niet alleen maar bij een o.b.v. pech van je tegenstander.

Kirsipuu 20 mei 2019 om 11:11

Echt een grove onderschatting van de renner Nibali. In de Tour van 2014 zette hij Froome dusdanig onderdruk dat hij fouten ging maken. Hetzelfde geldt voor Kruijswijk in de Giro van 2016.

Jungle Man 20 mei 2019 om 12:53

als er eentje is die het duel niet schuwt, dan is het Nibali!

Gilberto 20 mei 2019 om 13:42

Nibali is zeker wel een renner die van zoiets ‘gebruik’ maakt ja, maar om hem puur neer te zetten dat dit zijn enige strijdplan zou zijn, das haast blasfemie bij zo’n mooie renner als Vincenzo!

Mwielerfan 20 mei 2019 om 13:46

Het was meer van springel zelf die zich specialiseerde in een koers zonder tegenstanders, daar naar bordeaux. Nibali is een fantastische coureur die altijd voor de top gaat, ook als hij 3 minuten achter staat. Net als contador maalt hij niet om 2de plaatsen. Soms levert dat wat op.
Jammer dat je je begrijpelijke frustratie over het debacle kruijswijk op nibali projecteert. Kruijswijk heeft, op een hornertje na, z’n kans van z’n carrière gemist, deal with it

Boomie1 20 mei 2019 om 13:57

@Gilberto indd. Die heeft Lombardije en de Primavera op een prachtige aanvallende manier gewonnen.

Blaudzun 20 mei 2019 om 14:16

6 man schoon aan de haak!

Samlambeej 20 mei 2019 om 15:55

Nibali is een meester van de jo-jo-techniek. Schitterend hoe hij er in 2014 de Tour mee naar zijn hand zette en kort geleden de Tour of the Alps. Als Hart en Sivakov geen ploegmaats waren, dan had het daar ook gewerkt.

Olly 20 mei 2019 om 09:13

Vanaf Donderdag, gaat de Giro echt los. Wie vanaf dan in hoogvorm verkeert kan degenen die dat niet zijn minuten aansmeren. Nibali zal het iig gaan proberen, ik lik mijn vingers alvast er bij af.

Chris Van Uden 20 mei 2019 om 09:19

Nibali zal ongetwijfeld weer een combine met andere ploegen aangaan. Zo heeft hij het vaker gedaan.

Mwielerfan 20 mei 2019 om 13:49

Toen hij persoonlijk kruijswijk onder druk zetten en daarna Chavez eraf reed? Toen hij de tour of z’n eerste giro met minuten won? Toen hij iedereen eraf reed in lombardije of San Remo? Toen hij ingehaald werd door iglinski? Toen hij een duel met mosquera uitvocht in de Vuelta?
Zonder serieus voorbeeld is je statement een sneue loze kreet

Boomie1 20 mei 2019 om 14:18

Die zogenaamde combine waar je op doelt was in de Giro van 2 jaar geleden.

Was volgens mij geen combine, maar een domme actie van Dumoulin door openlijk kritiek te uiten op Nibali en Quintana, die vervolgens op de fiets reageerden en Tom een hak zetten, wat hun goed recht is.

Nibali en Astana hebben op eigen kracht al hun grote rondes samen gewonnen.
De Tour van 2014 begon in etappe 2 al, waar Nibali alles en iedereen verraste.
Daarna samen met Fuglsang en Westra de kasseien platwalste en vervolgens dominant was bergop.

Nibali is de enige klassementsman die daarnaast niet perse een ploeg nodig heeft om aan te vallen en zich zo wat als enige niet neerlegt bij de dominantie van Sky/Ineos.

Brummel 20 mei 2019 om 09:44

Nibali is al vaker de slimste geweest. Alleen Roglic lijkt zich niet zo makkelijk onder druk te laten zetten.

assen 20 mei 2019 om 10:02

Een groots renner, misschien wel de grootste van de laatste tien jaar; welke renner kan zeggen dat hij zowel alle grote rondes minstens eenmaal heeft gewonnen, en ook meedoet om de winst in monumenten (en er zelfs heeft gewonnen)?

Schrijf m nooit af – zie de Giro die hij alsnog afsnoepte van Kruissie, in geslagen positie.

Jean Dumas 20 mei 2019 om 10:12

De truc special van 2016 was al mogelijk gemaakt door tegenslag van Kruijswijk (hoort erbij) en de overmacht van Astana in de laatste week. TBM is niet in staat tot zoiets en Nibali heeft sindsdien geen brille meer getoond, behalve dan in de klassiekers. Een podiumplaats behoort zeker tot de mogelijkheden.

Mwielerfan 20 mei 2019 om 13:50

Tegenslag? het was gewoon een afgedwongen fout.

girardengo 20 mei 2019 om 11:24

Let op het woordje ‘nog’. Hij wacht zijn kans af, hoe later des te beter.

Robbert 20 mei 2019 om 11:36

Nibali is een slimme, uitgekookte renner.

Die laat Landa, Lopez- en Yates & Co. aanvallen en laat Roglic het vuile werk opknappen. Als zich vervolgens een kans voordoet, zal ie Roglic zelf pijn gaan doen….
Dat moet je natuurlijk wel kunnen, maar hij heeft al vaker verrast in de 3e week….

Ik kijk er naar uit…..

Jungle Man 20 mei 2019 om 12:54

ik hoop dat dit zo uitpakt.

Angedelamontagne 20 mei 2019 om 11:40

Combines aangaan is niet verfoeilijk en kan perfect samengaan met een attractieve wedstrijd…
Als je geen combines maakt ben je dom, eenmaal je gewonnen hebt vergeet iedereen ze toch!
Wie weet binnen 10 jaar nog dat Dumoulin de giro in 2017 won doordat Jungels, die daar zelf geen baat bij had, zich dubbel plooide om de nummers 2,3,4 en 5 in het klassement terug te halen?
Wie herinnert zich nog hoe in 1991 op de Côte Saint-André in de omgeving van Gap medefavorieten Chiappucci, Bugno, Fignon, Bruyneel, Rooks en Theunissen ontsnapten en Indurain onvoldoende mankracht bij zich had om orde op zaken te stellen? Uiteindelijk kwamen uit patriotisme de Spaanse ploegen Amaya en Clas ter hulp en kon na 50km achtervolging de rust terugkeren.
Ik denk dat je zo tientallen voorbeelden uit grote rondes kan vinden.

Wat ik wil zeggen: de ene dag ga je combines aan, de andere probeer je zelf iets. Het een sluit het ander niet uit en ze zijn beide even boeiend!

VerstandOpNul 20 mei 2019 om 11:55

Ja, die hulp van Jungels moet niet onderschat worden.. Ik weet eigenlijk niet wat daarvoor de motivatie was.. zijn ze zulke goede vrienden?

Nederlanders onderling zijn minder happig op allianties lijkt het.. Ik denk dat Kruiswijk en/of Mollema zelfs afgunstiger zijn naar Dumoulin dan ze willen toegeven..

Olly 20 mei 2019 om 12:05

@verstandopnul. Volgens mij was Mollema ook in dat groepje van Jungels en Dumoulin te vinden. Is er Iemand die dit zeker weet? Ja gevonden! ik zelf hahaha
Mocht het er op aankomen, dan denk ik dat Sam Oomen wel hand en spandiensten zal verlenen aan BM, er staat nog wel iets van een krediet open.
https://nos.nl/artikel/2175260-dumoulin-ik-ben-bauke-eeuwig-dankbaar.html

Robbert 20 mei 2019 om 12:25

Mocht het ooit zo uitkomen, Dumoulin (of zijn team) zal niet direct het gat naar Mollema of Jungels dichtrijden….

Ik vraag met de dat bij de vlucht(ers) van de dag ook wel eens af.
Zullen sommige renners van te voren andere aspirant-vluchters aanschieten…. , zodat ze meer kans van slagen hebben?

Mwielerfan 20 mei 2019 om 13:52

Natuurlijk doen ze dat, je leest dat soms zelfs in interviews

Romāns Vainšteins 20 mei 2019 om 12:06

Nibali en ook Mollema zullen idd de aanvalslust van Lopez, Carapaz, Landa en Yates voor hun karretje gaan spannen. Die dringen Roglic op kop van de cols en geduldig wachten tot ze iets horen kraken.

Connor 20 mei 2019 om 13:14

Reken maar niet dat als Roglic slim is hij op elke demarrage gaat reageren. Heeft hij de ploeg niet voor en om dat in je eentje te doen kan hij vergeten. Gewoon iemand als Carapaz of Yates ver genoeg laten wegrijden zodat Nibali om de Giro niet te verliezen zelf zijn ploeg wel op kop moet zetten. We zullen zien hoeveel Nibali nog klaar kan maken in een grote ronde. Het houdt wat dat betreft de laatste paar jaar al niet meer over.

leegloper 20 mei 2019 om 13:45

Nibali liet vorig jaar in de Tour zijn ploeg achter Kruijswijk aanrijden. En Trek reed deze Giro een paar dagen terug zomaar op kop. Was dat vanwege Bilbao? Als Trek de ploeg op kop zet om mannen als Bilbao niet te ver uit te laten lopen, dan blijft Roglic lachen.

Gilberto 20 mei 2019 om 13:45

@Connor, het word een hoop pokeren hoop ik ja.
Ben een beetje bang dat Roglic aan de winst geholpen gaat worden omdat al die er onder staan elkaar weer zullen bestrijden voor de 2e-10e plekjes. Hopelijk heb ik het mis en durven die te blijven zitten als 1 van de anderen gaan..

Jacco van Stierop 20 mei 2019 om 13:52

@Connor
“We zullen zien hoeveel Nibali nog klaar kan maken in een grote ronde. Het houdt wat dat betreft de laatste paar jaar al niet meer over.”
Maar tijdens het oversteken let je wel op?

Mwielerfan 20 mei 2019 om 13:55

Nibali heeft eerder laten zien wel te pokeren. Was dat niet juist waar dumoulin ook over zeurde in 2017? Nibali heeft met een podium ook niet veel te verliezen.
Mollema is natuurlijk dolblij met podium dus reken maar dat ie gaat verdedigen dan

Connor 20 mei 2019 om 15:42

edit wf: niet doen

Samlambeej 20 mei 2019 om 15:51

@Connor
Nibali werd minder dan 2 jaar geleden nog 2de in de Vuelta achter onze verpufte nierpatiënt. Etappewinst + een tweede zonder de counter van Lopez.

Connor 20 mei 2019 om 16:02

@samlambeej
Klopt, ik had duidelijker moeten zijn. Qua resultaten is het nog helemaal niet slecht maar de manier waarop is wel veranderd. In het verleden won hij door goed getimede aanvallen. De laatste paar jaar rijdt hij goede klasseringen door heel lang aan te klampen. Van zelf aanvallen is nauwelijks nog sprake.

Jacco van Stierop 20 mei 2019 om 16:16

“Van zelf aanvallen is nauwelijks nog sprake.”
Buiten aan het knikkeren geweest tijdens de koninginnenetappe over de Mortirolo en Stelvio 2 jaar terug?

Connor 20 mei 2019 om 17:50

edit wf: niet doen

Veloburto 20 mei 2019 om 12:19

Wanneer is de kopie van de Ronde van Lombardije? Mooi moment om een half minuutje terug te pakken

Veloburto 20 mei 2019 om 13:31

Haha, thanks Brummel :)

ivo001 20 mei 2019 om 12:52

Ik kijk uit naar de vele aanvallen. Het podium interesseert hem niet zo, alleen de winst.
De dood of de gladiolen!

leegloper 20 mei 2019 om 13:42

In het oorspronkelijke artikel noemt Nibali ook geen Mollema. Maar misschien dacht hij vooral aan aanvallers in de bergen en ziet hij Mollema dat niet zo snel doen.

Mwielerfan 20 mei 2019 om 13:57

Of hij ziet mollema als een soort Bilbao of jungles. Leuk voor plek 6 tot 10 maar niet echt iemand om je tactiek op af te stemmen.

leegloper 20 mei 2019 om 14:57

Ik hoop het. Misschien wordt Mollema wat onderschat.

peervaneynthoven 20 mei 2019 om 13:56

Nibali zet/te zijn tegenstanders vaak via afdalingen onder druk. Dat zal met Roglic niet zo snel gebeuren. Die kan ook fantastisch dalen.

Mwielerfan 20 mei 2019 om 13:58

Maar het blijft dwingen tot risico’s, dus misschien valt roglic wel. Of nibali zelf, zal ook niet voor het eerst zijn

assen 20 mei 2019 om 14:59

Laat Nibali maar risico’s nemen. Mooie koers! En als het mislukt heeft Bauke grotere kans op het podium te eindigen.:-)

west 20 mei 2019 om 16:25

Het is op het moment een duel tussen Roglic en niemand.

adelaarvanantwerpen 20 mei 2019 om 16:28

@ connor
Wat jij zegt is zever. Nibali was in die vuelta na Contador de meest aanvallende renner.
Hij was de een van de weinige die sky probeerde te slopen in tegenstelling tot een Kelderman of een zakarin zie maar eens etappe 11,13,14,17 en 20 terug. Dat zijn alle bergritten in de tweede en derde week en in de eerste week verloor hij gewoon tijd vanwege de zware muurtjes die er lagen. In de giro van Dumoulin was hij niet in topvorm, maar hij viel in de slotweek elke dag volle gas aan.

thorsen 20 mei 2019 om 18:20

Voor de neutrale toeschouwer is Nibali gewoon altijd een geweldige renner om naar te kijken. Durft aan te vallen, durft risicos te nemen en durft te verliezen. En hij is een van de weinige renners die zowel rondes als klassiekers weet te winnen. Helaas is hij de uitzondering in het huidige wiekerklimaat.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.