Vincenzo Nibali: “Ik wil graag een keer Parijs-Roubaix rijden”

vrijdag 15 mei 2020 om 11:52
Vincenzo Nibali: “Ik wil graag een keer Parijs-Roubaix rijden”

foto: Cor Vos (archief)

Vincenzo Nibali stond nog nooit aan de start van Parijs-Roubaix, maar de Italiaan van Trek-Segafredo hoopt nog een keer deel te nemen aan de kasseiklassieker. “Ik ben niet gemaakt voor Parijs-Roubaix, maar ik wil het zeker een keer proberen”, zo citeert Tuttobiciweb de inmiddels 35-jarige Nibali.

Nibali heeft op klassiek gebied al de nodige adelbrieven verzameld. Zo won de Italiaan tweemaal de Ronde van Lombardije en was hij in 2018 de beste in Milaan-San Remo. De Siciliaan reed ook al vaak Luik-Bastenaken-Luik en stond zelfs een keer aan het vertrek van de Ronde van Vlaanderen. “Ik had echter nooit tijd voor Parijs-Roubaix.”

“Het was kalendertechnisch gewoon niet mogelijk.” Nibali richt zich als ronderenner voornamelijk op de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España. “Maar ik wil graag nog een keer deelnemen aan Parijs-Roubaix, ook al ben ik geen kasseispecialist.” Zijn eerste echte kennismaking met de Noord-Franse keien verliep echter voorspoedig.

Terug in de tijd 
In de Tour van 2014 kregen de renners al vroeg een zeiknatte kasseienetappe naar Arenberg voorgeschoteld. De rit werd gewonnen door een oersterke Lars Boom, maar de Nederlandse kasseispecialist van (toen nog) Belkin wist pas in de slotfase weg te rijden van Astana-renners Jakob Fuglsang en Nibali.

Die laatste maakte als geletruidrager indruk op de kasseien, eindigde als derde in de daguitslag en won dat jaar met overmacht de Ronde van Frankrijk. Nibali richt zich dit jaar op de Giro d’Italia, in de hoop voor een derde keer eindwinnaar te worden van de rittenkoers. Op de slotdag van de Giro staat overigens Parijs-Roubaix op het programma.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Martino87 15 mei 2020 om 11:57

De tijd dat klimmers op de kasseien minuten verloren is wel voorbij. Nibali zullen ze er niet zo makkelijk afrijden in Parijs-Roubaix. En zo heel veel kasseispecialisten zijn er ook weer niet. Ik denk dat hij top 10 kan rijden.

Japsie 15 mei 2020 om 12:08

Zijn wel dertig renners die eerder top 10 zouden rijden hoor. Gevalletje meedoen en beleven.

FDJ 15 mei 2020 om 12:41

Nibali was in 2014 ijzersterk op kasseien in de Tour in helse omstandigheden. Ben benieuwd.

Romāns Vainšteins 15 mei 2020 om 12:45

Top 10 is mogelijk wanneer hij in de juiste vlucht mee zit en tot het einde doorbijt. In een scenario waar hij de klepperts poogt te volgen op het moment van de explosie wordt ie er vierkant afgepoeierd, er zijn simpelweg een flink aantal renners veel beter in dan Nibali.

KnightBiker 15 mei 2020 om 12:47

Ik wil het zien: een Gilbertje doen zal het niet worden, maar als het een onvoorspelbaar slagveld wordt kan hij ver komen: het belangrijkste is dat hij er lol aan zou hebben. Nibali heeft goede ploeg voor, een herkansing in Vlaanderen zou ook mooi zijn, iets meer ervaring daar en hij hoort bij de kanshebbers.

Wat zou een Valverde hier kunnen?

Zelfs Quintana kan aardig over kasseien, al zijn de Vlaamse kasseien van een andere orde dan die van Parijs-Roubaix

Spake Breekerd 15 mei 2020 om 12:58

Trek heeft wel wat ervaring in het voorjaar, maar ik denk niet dat ze ten koste van Stuyven of Pedersen hem zullen ondersteunen. Zo’n vroege vlucht scenario lijkt me veel leuker.

De Brigadier 15 mei 2020 om 13:35

Nibali kan Roubaix winnen, mits hij in gegoten vorm aan de start verschijnt. Een beetje meedoen zoals in Vlaanderen twee jaar terug komt je op een vernedering te staan (op een geasfalteerd heuveltje glad door Niki Terpstra uit het wiel gereden worden). Nibali is de grootste en meest veelzijdige renner van deze eeuw, maar hij zou net als bijv. zijn collega Bardet, eens minder moeten lullen over die kasseikoersen en ze gewoon (in vorm) beslechten.

Nibali won MSR solo, wie was de laatste die dat voor hem deed?

Martino87 15 mei 2020 om 13:43

Cancellara

adelaarvanantwerpen 15 mei 2020 om 16:09

Ik denk niet dat Nibali ooit Roubaix kan winnen. Hij is er gewoon niet voor mij gemaakt. Vlaanderen wordt ook moeilijk omdat hij niet super explosief is.

Ik denk dat Valverde de grootste en eigenlijk ook de meest veelzijdige renner is.

Martino87 15 mei 2020 om 16:33

Ze hebben allebei een prachtige erelijst. Ik heb bij Valverde wel het gevoel dat hij met zijn kwaliteiten meer verschillende eendagswedstrijden had kunnen winnen. De Ronde van Lombardije, Amstel Gold Race en Milaan San Remo hadden m.i. op zijn erelijst moeten/kunnen staan. Bij Nibali moet het, door zijn gebrek aan een sprint/punch, allemaal mee zitten in de klassiekers. Toch heeft hij drie keer een monument gewonnen. Ik heb bij hem het idee dat hij er alles wel heeft uitgehaald. Misschien dat een WK er nog bij zou kunnen.

Romāns Vainšteins 15 mei 2020 om 18:22

LBL op een haar na, dat scheelde net een kilometer.

zipp404 15 mei 2020 om 13:43

Nibali reed, net als Fuglsang, super sterk in de kasseienrit van de tour 2014, ik ben benieuwd hoe ver Nibali en ook Fuglsang in P-R kunnen komen. Ze hebben beide de hardheid, ervaring en stuurmanskunst om ver te komen.

Massimo Bataille 15 mei 2020 om 14:32

Ik zie fuglsang nog eerder verder komen dan Nibali, maar in beiden zie ik geen kanshebber voor de winst.
Groot verschil inderdaad tussen 150km met 15km aan kasseien, waarbij de kassei-specialisten in dienst rijden van hun kopman en 260km met bijna 55km aan kasseien tegen alle grote klassieke renners, waarbij het team in hun dienst rijdt.

Deel Koeper 15 mei 2020 om 14:14

Mja, er is nog altijd een reuzegroot verschil tussen 20 kilometer kasseien (zonder de zwaarste stroken) waarbij de selectief aanwezige specialisten grotendeels in dienst rijden of 55 kilometer (met de 5 sterren stroken) met alle specialisten die iedereen kapot willen rijden.

Die kasseienrit vind ik niet zo'n heel overtuigend argument, ik zie Vincenzo gewoon van het voorplan verdwijnen na een kilometer of 200.

guyremgabdel 15 mei 2020 om 14:31

Ik ben ook van die mening. Een kasseirit in de Tour is heel anders dan de klassieker zelf. In PR mogen de kasseikopmannen de boel aan flarden rijden. In een Tourrit moeten ze zich opofferen voor de klassementsrenner. Daarmee bedoel ik geenszins dat een renner als Nibali niet lang kan meegaan met de top. Maar ik geef Stuyven en Pedersen meer kans.

Polleke 15 mei 2020 om 15:29

In die bewuste Tour waren er natuurlijk veel minder km kaseien en bleef hij achter zijn indrukwekkende treintje aankachelen, in een echte PR is het ieder voor zich in de finale…als hij daar al geraakt vreten de echte mannen hem
levend op…

Headlines

Materiaalzone

Populair