maandag 29 mei 2017 om 12:55

Vincenzo Nibali: “Dumoulin was de sterkste, hij verdient deze overwinning”

Vincenzo Nibali moet na drie weken Giro genoegen nemen met een derde plek. De tweevoudig Giro-winnaar slaagde er niet in om zijn titel te prolongeren. Hij moest zijn meerdere erkennen in Tom Dumoulin, die volgens de Siciliaan de sterkste was. “Ik heb gekoerst met als doel de Giro te winnen. Ik ging niet alleen voor het podium en heb er alles aan gedaan”, aldus Nibali.

“Ik moest het opnemen tegen twee sterke rivalen. Quintana is één van de beste klimmers en Dumoulin een goede tijdrijder, die zich zichzelf goed kan verdedigen bergop. De tijdritten waren beslissend dit jaar. Tom was de sterkste, de beste. Hij verdient deze overwinning”

RIDE Magazine
52 Reacties
Sorteer op:
29 mei 2017 14:19
@leegloper vorig jaar in de Tour was Quintana ook ziek en in de Giro van 2014 ook last van de luchtwegen. Altijd wel wat met Nairo. Beetje zwak allemaal dit van hem.
29 mei 2017 14:23
Quintana zegt dat hij op de laatste vrijdag last had van lichte koorts. Dat verklaart zijn relatief zwakke optreden in eerdere bergetappes dus niet.
29 mei 2017 14:43
Tsja, Quintana zegt niet dat ie anders wel eventjes gewonnen had. En van mij hoeven klassementsrenners niet zulke gevoelige informatie direct naar buiten te brengen.
Gezond blijven hoort er inderdaad bij en dat is hem dus niet gelukt.
29 mei 2017 14:57
Quintana en Nibali, wat je er ook van zegt, het zijn wel goede verliezers.
29 mei 2017 15:19
Ik vind dit een eerlijke en zeer nette reactie van Nibali. Stuk beter dan de reactie van Quintana die echt wat gepikeerd is.
29 mei 2017 15:37
Quintana is gewoon een laffe renner, die meer kan maar niet altijd onderneemt. Dat is het tegenovergestelde van een Nibali en een Contador die zich nooit zomaar gewonnen geven, ook al kan het verkeerd uitpakken. Quintana blijft mij in ieder geval niet bij... nietszeggende klimgeit, zelfs niet mysterieus te noemen.
29 mei 2017 15:45
Nibali's gezicht op het podium sprak boekdelen, hij had ook kunnen zeggen dat Tom bergop soms beter was. Benieuwd hoe het zonder tijdritten geweest was met alleen een proloog. Secondenspel houdt het spannend.
29 mei 2017 16:33
Als Quintana op dag X koorts heeft kan zich dat lichamelijk en dus op vlak van prestaties wel al op dag X-1, X-2, X-3 uiten.
Hij oogde in elk geval niet sterk en vurig.
29 mei 2017 16:59
Op zich weinig op aan te merken, alleen jammer dat hij probeert (kansloos) het parcours de schuld te geven/net te doen alsof dit een Giro was voor tijdrijders.
29 mei 2017 17:01
Meh zeer slecht parcours, de eerste 2 weken waren erbarmelijk. Ik had natuurlijk liever nibali of quintana gehad want ik heb het niet zo begrepen op renners die kunnen wachten op hun tijdrit. Dat zijn froome toestanden en vergalt de race
29 mei 2017 18:01
@Nibs,
Ja, inderdaad, en dan de bergen er ook maar uithalen, anders hebben de klimmers weer voordeel, en de vlakke ritten, anders hebben sprinters kans op bonificatieseconden. En alleen koersen zonder wind, anders hebben de waaierrijders weer voordeel.
Tijdrijden......... de meest eerlijke vorm van de wielersport.
Ik pleit voor tevens een ploegentijdrit in een etappekoers als de Giro, TdF en Vuelta.
29 mei 2017 18:03
@allemaal @redactie
Doordat de redactie zo selectief zinnetjes plukt uit bestaande interviews is de redactie eigenlijk zelf aan het trollen, en krijgt je dit soort discussies die op halve waar heden zij gebasseert. De redactie lijkt hier bewust op uit te zijn, dat is hun goede recht maar nette jounalistiek vind Ik het niet.

On topic: Nibali is niet blij met het verlies, maar verklaart eerlijk verloren te hebben en rijdt door op momenten dat een gentleman zou wachten. Dat mag, want het zijn ongeschreven regels: All is fair in love and war.
29 mei 2017 18:30
Nibali toont zich een goede verliezer, bedankt Nibali voor deze prachtige 3 weken waar jij aan hebt bijgedragen...
29 mei 2017 19:10
@vanspringel wel die sprintetappes mogen er van mij allemaal uit, die zijn het kijken niet waard. Daarenboven is 70 km tijdrit gewoon teveel naar mijn mening.
29 mei 2017 19:32
@Nibs

Ja, die sprintetappes zijn saai. Een hele dag naar een kopgroepje zitten kijken en op 't einde komen dan de sprinters uit die wielen om eindelijk iets te tonen. Dit in tegenstelling tot de bergetappes, waar we een hele dag naar een kopgroepje kijken en op 't einde komen de klimmers dan uit de wielen om eindelijk iets te tonen. En voor elke bergetappe die aantrekkelijker is doordat ze eens een klim eerder beginnen aan te vallen of iets geks doen in een vallei, is er wel een sprintetappe die leuk wordt door waaiers.

Ik begrijp die kritiek op de sprintetappes in combinatie met de adoratie voor bergritten niet zo, het is in beide gevallen een namiddag naar landschappen zitten kijken met wat spektakel als veel te korte epiloog. De bergritten in deze Giro waren toch gewoon grotendeels suf, afwachten tot de slotklim. De lichtpunten kwamen er 2 keer "per ongeluk" door Dumoulin, de ene keer door zijn diarree en de tweede keer door zijn onoplettendheid achteraan het peloton. Anders krijgen we daar ook nog eens 2 ritten waar braafjes tot de slotklim werd gewacht.

En dan maar blijven stellen dat die Giro zoveel aantrekkelijker is dan de Tour, terwijl er voor elke toffe Giro wel een toffe Tour is en voor elke trieste Tour ook wel een trieste Giro.
29 mei 2017 19:46
Tja, als je niet van wielrennen houd is het al snel saai. Het is bovendien een misvatting dat zware koersen aantrekkelijker zijn. Dat zag je eigenlijk ook weer tijdens deze Giro; een loodzware laatste week met geen enkele etappe waarin de GC een beetje kon herstellen. Dus willen ze allemaal pieken in de laatste week en wordt de eerste twee weken heel behoudend gereden. Vervolgens rijden ze ook de eerste 3 bergetappes redelijk conservatief uit angst te weinig over te houden voor de laatste twee. En bij de laatste twee zijn ze inmiddels allemaal redelijk versleten, is niemand meer in staat een aanval te plaatsen die niemand kan pareren -zelfs als er tot de laatste beklimming gewacht wordt.
29 mei 2017 20:05
@Djoob, gebruikersnaam
Daar ben ik het volledig mee eens. Gisteren was er hier een poll "hoe attractief vond je de Giro?" of zoiets waarop bijna iedereen een cijfer van 9 of 10 gaf. Qua spanning: 100% akkoord. Mooie koers? Sorry die heb ik niet gezien. Alles kwam altijd neer tot de slotklim, of laatste tien kilometer in een vlakke rit. Ja, het aantal vluchters verkleinde tijdens de wedstrijd, ja, soms loste er een (schaduw)favoriet voor de laatste col. Een echte aanval voor de laatste beklimming door een klassementsman? Quintana en Nibali hadden een keer een miezerige poging die een paar kilometer duurde in rit 18 dacht ik, Zakarin trok eens stevig door in de laatste rit in lijn (weliswaar zonder echte schade) en Kruijswijk, die weliswaar slechts 10e ofzo stond zat eens in de vroege vlucht. That's it. Acties zoals Quintana en Contador vorig jaar in de Vuelta of zoals Chaves daar heb ik niet gezien.

Zelfs als je het vergelijkt met de Giro vorig jaar, de rit waar Kruijswijk valt, zitten ze wel nog maar met drie toppers op 50+km van de streep die de rest nooit meer terugzien. De rit waarin Kruijswijk-Chaves en Denifl (?) vorig jaar sprintten voor de zege en andere favorieten 3+ minuten verloor: dat soort ritten had je gewoon niet in deze Giro. Qua spektakel vond ik er echt niks aan dit jaar, gelukkig had je wel nog de spanning.
29 mei 2017 20:35
Ja als er tss elke berg 300 km vallei ligt haalt het niet veel uit natuurlijk....en al helemaal niet als,sunweb, lotto nl, trek, quickstep alles zouden dichtrijden of ze er nu baat bij hebben of niet. deze giro was slecht getekend qua parcours en ik ben echt niet de enige die er zo over denkt.
29 mei 2017 21:22
Heb het een 8 gegeven voor de spanning, het parcours mag een stuk gevarieerder met liever 2 pieken van 3 achtereenvolgende bergritten dan er 5 op-een-rij te zetten. Etappes van het type Bergamo moeten er veel meer in een grote ronde zitten en sprintetappes iets minder.
29 mei 2017 23:58
Parcours viel uiteindelijk een beetje tegen ja.
Vooral die beklimming van de Etna was qua koers een behoorlijke anti-climax. Ik snap ook niet waarom daar van te voren zoveel van verwacht werd..
30 mei 2017 00:03
Ik ben het eens met kritiek op het parkoers, maar heb wel genoten van drie weken wielrennen op hoog niveau en dat kan ik van menige Ronde van Frankrijk niet zeggen. Ook dan zitten we soms dagenlang naar voortkabbelende sprintetappes te kijken, overigens wel met een betere televisieregie, want dar kunnen de Italianen nog steeds geen hout van. Ik moet wel toegeven dat het kijken naar Eurosport ook geen pretje was, maar die nabeschouwingen van de NOS sloegen helemaal nergens op. Tot slot dan nog het gewauwel van ene Filemon en dat alles kan ook je oordeel over de totale Giro beinvloeden. Ik heb vooral Decauwer vreselijk gemist de afgelopen weken.
Overigens zijn er hier wat posters die de prestatie van Dumoulin tussen allerlei aanhalingstekens zetten, maar wat ik zojuist tijdens een lange autorit op Radio 1 hoorde slaat alles. Ik weet niet eens wie er allemaal zaten , maar ene Leo Driessen wierp zich daar ineens op als de grote wielerkenner en hij durfde te zeggen dat Dumoulin "niet de grootste ronde heeft gewonnen en op veel punten nog moet verbeteren". En een NOS-verslaggever, wiens naam ik kwijt ben, gaf in hetzelfde programma nog even een sneer aan Eurosport, terwijl de NOS zelf geen enkel woord van kritiek kreeg. Over het feit dat ze vóór de podiumhuldiging van Tom Dumoulin de uitzending moesten beëindigen (het Journaal wacht op niemand) en na Erica Terpstra pas kwamen met een opname van die huldiging, waarbij tevergeefs werd geprobeerd de spanning erin te houden. Ruim twee uur daarvoor was de uitslag immers al bekend . Over amateurisme gesproken. Maar dat programma vanavond sloeg werkelijk alles. De prestatie van Dumoulin werd bijna schouderophalend geanalyseerd door personen, die ineens weer alle onzin over de wielersport mogen spuien, niet gehinderd door enige kennis van zaken .
30 mei 2017 00:33
Genieten valt niet mee, als ik de reacties hier zo lees ;-) Ik heb genoten van drie weken Giro, ik heb genoten van Dumoulin, ik heb genoten van de hier blijkbaar verguisde Nibali (man, wat een held, gaat altijd door, valt aan, eerlijk) en ik heb genoten van het prima commentaar op Eurosport. Helemaal niets mis mee, op de merkwaardige keuzes van de regie, maar daar kan Eurosport niets aan doen. En Flecha hoeft van mij ook niet.
30 mei 2017 00:41
Daarom @sooike is het juist zo goed dat wij Wielerflitsers die kennis van zaken hebben.
Maar ja wij krijgen hier elke dag tig mogelijkheden om deze te uiten, te verbeteren en heel soms aan te passen aan de werkelijkheid.
Met jou post ben ik het wel redelijk eens. Vooral omdat je niet Eurosport en de duizenden riedels daarover noemt of herhaald.
We hebben een mooie Giro gezien met de enige rechtmatige en meest klasbakvolle renner.
Alleen wat betreft Filemon zijn luchtige bijdragen heb ik dit anders ervaren. Mooi toch dat hij dit mag doen. Let wel, belangrijkste in sport, wielrennen en andere zaken blijft de humor en een andersoortige benadering is daarbij ook zeer welkom wat mij betreft.
Succes en vooral plezier morgen bij de bobo's . Plaats van het delict is ut Heike?
30 mei 2017 01:46
Nog even over Nibali: keurige correcte en sportieve reactie van een steengoede renner die zojuist is verslagen in zijn eigen ronde. Niks mis mee. Dus ik snap al dat gezeik hierboven niet.
30 mei 2017 08:21
Van de reactie van deze kampioen kan Nairo Quintana nog heel wat leren... Objectief, eerlijk en respectvol. Nibali schuurt altijd aan tegen wat nog sportief is tijdens de koers, maar als het gedaan is is hij wel een enorm goede verliezer.

Reacties zijn gesloten.