Vijf conclusies na E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem 2025
Foto: Cor Vos
maandag 31 maart 2025 om 17:46

Vijf conclusies na E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem 2025

Mathieu van der Poel zette vrijdag op een dominante manier de E3 Saxo Classic achter zijn naam, twee dagen later deed Mads Pedersen hetzelfde kunstje over in Gent-Wevelgem. Een week voor de Ronde van Vlaanderen tonen de twee dat ze een wedstrijd kunnen domineren, maar lukt dat ook wanneer Tadej Pogacar straks zijn terugkeer maakt? Wie is er klaar voor de monumenten en welke blokken hebben werk aan de winkel? Dit zijn onze vijf conclusies na het tweeluik E3 Saxo Classic-Gent-Wevelgem.

1. Vroeg aangaan loont, niet alleen voor de kopmannen

Aanvallen loont (weer). Tot een paar jaar geleden was een vroege aanval bij voorbaat kansloos. Leuk voor de sponsoren om waardevolle tv-minuten te scoren, maar niet de juiste strategie voor een top 10-notering. Met solo’s van respectievelijk veertig kilometer in de E3 Saxo Classic en 53 kilometer in Gent-Wevelgem hebben Mathieu van der Poel en Mads Pedersen laten zien dat aanvallen loont. Natuurlijk, zij steken ver boven de rest uit. Maar wie wacht weet zeker dat ze naar de spreekwoordelijke slachtbank worden gereden.

Dat een gokje wagen kan lonen, zo hebben Casper Pedersen en Aimé De Gendt laten zien in de E3 Saxo Classic. Op bijna honderd kilometer van de streep trokken zij ten aanval om later te worden bijgehaald door Pedersen, Filippo Ganna en Mathieu van der Poel. Ze haakten hun wagonnetje aan en bleven uit de greep van het peloton. Met een knappe vierde en zevende plek in Harelbeke. In Gent-Wevelgem scheelde het niet veel of Victor Campenaerts, Arjen Livyns en Marco Haller was hetzelfde gelukt. Dat moet veel renners hoop geven.

Pedersen reed wel heel lang alleen in Wevelgem – foto: Cor Vos

2. Visma | Lease a Bike mist een leider op niveau

Dit Vlaamse voorjaar staat het geluk vooralsnog niet aan de zijde van Visma | Lease a Bike. In de E3 Saxo Classic zat kopman Wout van Aert verkeerd gepositioneerd toen de koers op de Taaienberg ontplofte en in Gent-Wevelgem had sprinter Olav Kooij in de Plugstreets een antwoord op de versnelling van Pedersen, maar misrekende hij zich in een bocht. Door een breuk in het sleutelbeen moet hij een kruis door zijn voorjaar zetten.

De ploeg mist voorlopig – deels door de genoemde niet zo gunstige omstandigheden en pech – een leider die met de besten kan wedijveren. In de breedte zijn ze als vanouds sterk met mannen als Matteo Jorgenson, Tiesj Benoot en Victor Campenaerts. De hamvraag blijft hoe goed Van Aert is. Kan hij in de Ronde van Vlaanderen en in Parijs-Roubaix tegenstand bieden aan MVDP, Pogacar, Pedersen en Ganna? Dan kan hij nog altijd die leider zijn die de ploeg nodig heeft.

3. Lidl Trek sterkste blok in de breedte

Niet Alpecin-Deceuninck, niet Visma | Lease a Bike, niet INEOS Grenadiers, maar Lidl Trek is momenteel de dominantste ploeg. In zowel de E3 Saxo Classic als in Gent-Wevelgem nam het Amerikaanse WorldTeam op beslissende momenten de regie door koerssituaties te herstellen óf door strategisch de achtervolging te ontregelen. Daar hadden ze ook alle baat bij. Kopman Pedersen trok dit weekend in beide wedstrijden zélf als eerste ten aanval en kon rekenen op de volle steun van zijn ploegmaten. Met een tweede plek in de E3 en winst in Wevelgem bevestigde hij ruimschoots de hoge verwachtingen.

Wie staat op als leider van Visma | Lease a Bike? – foto: Cor Vos

Met Jasper Stuyven (vijfde in E3) en Jonathan Milan (derde in Gent-Wevelgem) kwamen daar nog twee ereplaatsen bij. En ook Alex Kirsch en Toms Skujins deden er alles aan om de boel achter Pedersen te ontregelen. Dat blok geeft de ploeg van Steven de Jongh de ruimte om tactisch te koersen in de Ronde van Vlaanderen.

Ook UAE Emirates-XRG verdient een eervolle vermelding. In afwezigheid van kopman Tadej Pogacar – en overigens ook Jonathan Narvaez, die beslissend was op de Cipressa in Milaan-San Remo – lieten Florian Vermeersch, Tim Wellens, Nils Politt en Mikkel Bjerg zich geregeld zien. Als zij hun leider de komende twee zondagen bij zich hebben, zullen ze zich daaraan kunnen optrekken en wellicht nog sterker voor de dag komen.

4. Van der Poel, Pedersen en Pogacar zijn nodig voor een beklijvende koers

Twee voorjaarsklassiekers, twee keer een lange solo. De prestaties zijn waanzinnig knap, maar heel beklijvend is het niet voor de televisiekijker. Aan de top is het niveau dermate hoog dat bij afwezigheid van een of meerdere smaakmakers het koersverloop soms wat peper en zout mist. Na de demarrage van MVDP op de Oude Kwaremont was de spanning uit de koers. Dat scenario herhaalde zich toen Pedersen bij de tweede beklimming van de Kemmelberg de gashendel opentrok. Na afloop bevestigde meerdere ploegleiders dat met die versnelling ook het geloof in de overwinning vertrok.

Wie kijkt er nu niet uit naar een nieuw duel Van der Poel-Pogacar? – foto: Cor Vos

Voor een écht spannende ontknoping moeten meerdere wereldtoppers aan de startlijn verschijnen. Alleen zij die ver boven de rest uitstijgen kunnen het elkaar écht moeilijk maken met als mooiste voorbeeld de nu al iconische Milaan-San Remo van vorige week. Voor de neutrale wielerliefhebber is het dan ook een groot geluk dat Tadej Pogacar de voorjaarsklassiekers in zijn wedstrijdprogramma heeft opgenomen. In aanloop naar de Ronde van Vlaanderen is één ding alvast zeker; met Pogacar, Van der Poel, Ganna, Pedersen en Wout van Aert aan de start zal het wedstrijdverloop niet snel saai worden.

5. Team SD Worx-ProTime heeft de sleutel (toch) weer in handen

Gent-Wevelgem voor vrouwen leverde weer een vertrouwd beeld op. Hoewel Demi Vollering en Marlen Reusser zijn vertrokken bij Team SD Worx-ProTime heeft de ploeg in de voorjaarsklassiekers nog weinig aan krachten ingeboet. Dat is vooral te danken aan Lotte Kopecky en Lorena Wiebes. De wereldkampioene (Kopecky) en Europees kampioene (Wiebes) zijn andermaal een ijzersterk duo. Vorige week piloteerde Kopecky haar Nederlandse ploeggenote naar de overwinning in Milaan-San Remo Donne en zondag werd dat tafereel herhaald op de Menenstraat in Wevelgem. Met een lead-out van bijna 1,2 kilometer werd de honderdste profzege van Wiebes ingeluid.

Hoewel er dus heel wat talent de ploeg verlaten heeft, is dat vooralsnog niet terug te zien in de voorjaarsklassiekers. Team SD Worx-ProTime heeft daarmee andermaal de sleutel in handen. Voor de Ronde van Vlaanderen gaan normaliter de rollen omgedraaid zijn, maar na afloop van Gent-Wevelgem gaf Wiebes aan zich niet zomaar gewonnen te geven. Met een elfde plek vorig jaar een een veertiende plek in 2023 heeft ze winst in de Ronde van Vlaanderen hoog op haar wishlist staan.

Aan Wiebes was andermaal niets te doen – foto: Cor Vos

In de Omloop Het Nieuwsblad bleek de Muur van Geraardsbergen net wat te lastig. Met die koers in het achterhoofd is het de grote vraag hoe ver ze dit jaar van de winst gaat zitten. Mocht ze net niet meekunnen kan dat tactisch worden uitgebuit door Kopecky. De tweevoudig Ronde-winnares (2022 & 2023) hoeft in de spits van de koers dan geen trap op kop te doen, want Wiebes is immers in de achtervolging. Kopecky kan daardoor haar benen sparen en rekenen op haar sprint. Mocht het wel nog samensmelten heeft Team SD Worx-ProTime met Wiebes de rapste benen in de ploeg. Wie daar aan twijfelt, kan de uitslagen van dit seizoen bekijken. Van de tien koersdagen won ze slechts drie keer niet.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
18 Reacties
30-03-2025 21:58
Een conclusie aan toe te voegen: als je een tijdrithelm op je hoofd wil zetten omdat het 10 seconden winst kan geven maar vervolgens op 2 en 3 minuten gereden wordt, dan moet je de boete van de stijlpolitie aanvaarden én de helmpjes terug in de kast stoppen. Je zal nog steeds in de vernieling worden gereden, maar het zal tenminste wat minder opvallen.
30-03-2025 21:10
De belangrijkste conclusie van vandaag is toch echt de incompetentie in de ploegleidersauto's. Want in tegenstelling tot de E3 of MSR hadden vandaag de ploegen echt wel de mogelijkheid om deze solo te voorkomen. Simpelweg door 1 of 2 mannetjes bij te zetten op het stuk richting laatste Kemmelberg. Maar daar lieten ze al het werk aan twee man van Alpecin die daarvoor al hard hadden gewerkt, waarna het gat op liep van 1 naar 2 minuten.
Als de ploegen die daar nog zaten allemaal 1 mannetje hadden bijgezet, dan was Pedersen met een halve minuut aan de laatste Kemmel begonnen, en hadden we waarschijnlijk een andere winnaar gehad.

Ik ben overigens blij dat de moed van Pedersen is beloond, en niet de lafheid van de andere ploegen.

En bij de dames: het is vooral Wiebes die enorm sterk is, en daar het verschil maakt. Maar de sleutel ligt bij de andere ploegen. Die moeten even stoppen met tegen elkaar rijden, maar ook het werk over laten aan SD Worx. Die hebben de allersterkste sprinter, die wint iedere sprint waar ze aan mee doet. Maar je ziet andere ploegen steeds opnieuw de kastanjes uit het vuur halen voor Wiebes. En dat is gewoon een kansloze strategie.
    30-03-2025 22:05
    Dat laatste is totaal niet wat er vandaag gebeurt is. Trek heeft aanval na aanval geplaatst, alleen was Bredewold ijzersterk.
    30-03-2025 22:12
    Je kunt ook met een groepje van 5 of 6 met Bredewold erin wegrijden, en later gezamenlijk met Bredewold afrekenen als die niet wil meerijden.

    En uiteindelijk gaat het niet meerijden van SD Worx zich ook tegen de ploeg keren. Want niemand vindt een ploeg leuk die enkel plakt, zeker niet als je de sterkste ploeg van het peloton bent.
    31-03-2025 00:34
    Niet meerijden? Waar heb je het over? Bredewold reed gewoon mee, met name die poging met Brand op 45km voor de finish. Die groep kreeg nooit een echte voorsprong omdat Canyon achtervolgde, met Kopecky en Wiebes in een zetel. Doen ze dat niet en rijdt die groep weg, dan is Bredewold de overgrote favoriet.

    Op dit terrein is de combo Kopecky-Wiebes zo goed als niet te verslaan. Daar is meer klimwerk voor nodig.
30-03-2025 22:12
Ik kan mijn mening niet echt plaatsen, maar ik blijf dit soort artikelen toch raar vinden. Alsof het na een koers brood nodig is om conclusies te trekken? We hebben toch genoten van een middag koers en op naar de volgende? Laat lekker gaan joh
    31-03-2025 19:32
    Ja waarom zou ie over de tactieken nadenken, proberen de wedstrijd dynamiek beter te snappen en te leren voor volgende koers? Prima als je dat niet wilt, maar ik vind dat juist leuk en dat was ooit een reden om op dit soort sites en fora rond te hangen
30-03-2025 22:13
Ik vind de conclusie dat het met tactisch denkvermogen in de ploegleidersauto's erbarmelijk gesteld is toch echt een veel belangrijkere dan deze vijf hoor. Zelden was het zo duidelijk te zien als in de afgelopen 2 koersen, die naar mijn mening een andere winnaar hadden gehad mocht er in de wagens wat meer nagedacht worden. Pedersen een minuut cadeau geven en met MvdP naar de Kwaremont rijden terwijl Tarling en Stuyven 20 seconden achter je in een groepje zitten is echt meer dan onnozel.
30-03-2025 21:39
Nog een interessante conclusie na vandaag en van de afgelopen periode is dat de kopmannen van UAE best te verslaan zijn. Ayuso - Pogacar en Almeida hebben hun laatste koersen niet weten te winnen.
30-03-2025 22:16
"4. Van der Poel, Pedersen en Pogacar zijn nodig voor een beklijvende koers"

Je hebt geen spanning tot op de streep nodig voor een beklijvende koers.

Maar goed, als je dat wil, dan heb je parcoursen nodig als Milan-San Remo, Waalse Pijl en de oude finales van Luik, Amstel en Vlaanderen. Maar daar is/was de (terechte) kritiek dat renners gaan/gingen wachten tot de sprint in Ans, de laatste keer Cauberg, Muur-Bosberg, muur van Huy en de Poggio.

Als je mogelijk doorslaggevende hindernissen op tientallen kilometers van de finish legt, moet je accepteren dat de wedstrijd tientallen kilometers van de finish beslist kan worden.
31-03-2025 07:46
De vraag is niet hoe goed is WvA, hij was gewoon niet goed genoeg. De vraag is of hij het nog kan rechttrekken voor Roubaix want RVV zal te vroeg komen. Hij kan RVV enkel winnen als er geen koers is tot de finish, maar met mannen zoals Tadej, Mathieu en Mads krijg je gegarandeerd koers vanaf 80km voor de meet.
30-03-2025 22:50
Mijn conclusie: waarom deze wedstrijd zo lang en zwaar. Nu zeggen veel toppers af om goed te zijn in RVV. Als je E3 en GW max 200km maakt starten ze mss wel. En die 50km extra voegt voor mij niet zoveel toe.
    30-03-2025 23:35
    Omgekeerde redenatie: waarom starten die slapbakken niet gewoon in Gent, desnoods ipv E3. Zowel sportief als qua aanzien de betere koers.

    Pedersen kan het wel!
30-03-2025 22:54
En quick step doet lekker mee , uae voorjaar team is een flop zonder poog
30-03-2025 22:58
Nog een conclusie Arkea zat met de hele ploeg in de mongolenwaaier... 1 renner aan de finish vandaag. Arnaud Demare 59e.
    30-03-2025 23:32
    Wel vóór de twee Q36.5 en Flanders-finishers.
30-03-2025 23:33
1 dat loonde altijd al
2 dat krijg je als er niet 1 duidelijk bovenut steekt
3 mwwwwwwwwoah, ik vind UAE en Alpecin ook sterk hoor, ook lidl heeft een waterhoofd met Pedersen die er zeer ruim bovenuit steekt dit jaar.
4 nee. Laat niet alleen Pogacar, Mvdp en Pedersen maar ook de nrs 4 tm 10 allemaal de blauwgespikkelde blafhik krijgen en buitenspel staan? Ook dan kunnen er prima, gemiddelde of boring uitgaves uitrollen. Voor nu lijkt het 2 x mvdp tegen 1 uitdager te gaan worden.
5 Ze hebben een stevige houdgreep nu ja, vooralsnog geen ontkomen aan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine