Niet uit het zadel: vier op een rij voor Paul Magnier in Tour of Guangxi 2025
foto: fotopersburo Cor Vos (archief)
vrijdag 17 oktober 2025 om 09:09

Niet uit het zadel: vier op een rij voor Paul Magnier in Tour of Guangxi 2025

Paul Magnier heeft ook de vierde etappe in de Gree-Tour of Guangxi 2025 gewonnen. De 21-jarige Fransman van Soudal-Quick-Step was in de straten van Jinchengjiang opnieuw de snelste in de massasprint; hij hoefde niet eens uit het zadel te komen. Hij versloeg Pavel Bittner en Jordi Meeus. Paul Magnier – die de eerste drie etappes ook won – blijft uiteraard leider in het algemeen klassement.

In deze vierde rit stonden bijna 2500 hoogtemeters op het menu. Het was op papier de koninginnenrit, maar het lag niet in de lijn der verwachting dat hier de beslissing valt tijdens deze Tour of Guangxi. De aankomst lag namelijk niet bergop in Jinchengjiang. De laatste serieuze heuvel bevond zich op 25 kilometer en is bijna vier kilometer aan 6,4 procent.

Vroege vlucht krijgt weinig ruimte
Vrijdag was een belangrijke etappe voor het bergklassement en dus was bergtruidrager Simon Guglielmi de eerste aanvaller van de dag. Na amper 14 kilometer waren er immers al bergpunten te verdienen. Hij kreeg eerst gezelschap van Logan Currie (Lotto), gevolgd door Stan Dewulf (Decathlon AG2R), Michael Leonard (INEOS Grenadiers) en kort daarop weer Juan Pedro López (Lidl-Trek) en Michael Valgren (EF Education-EasyPost).

Uiteindelijk kwamen de zes samen, nadat Guglielmi zich eerst verzekerd had van de bergpunten. Op kop van het peloton zagen we Soudal-Quick-Step, Visma | Lease a Bike en XDS Astana de meute aanvoeren. De maximale voorsprong van het zestal voorop bedroeg zo’n vier minuten. De Franse bergtruidrager van Arkéa-B&B Hotels (die door het stoppen van zijn ploeg alle aandacht kan gebruiken) bleef onderweg zijn bergpuntjes sprokkelen.

Niklas Behrens probeert massasprint te ontlopen
Vanaf zo’n 35 kilometer voor het einde begon het peloton de kopgroep langzaam in haar kraag te vatten. De eerste die sneuvelde was López, totdat Dewulf op twaalf kilometer voor het einde de laatste was die zich overgaf. Net op het moment dat de Belg de prijs van de strijdlust kreeg, demarreerde Niklas Behrens (Visma | Lease a Bike) vanuit het peloton. Hij hield zijn poging vol tot vijfenhalve kilometer voor het einde, maar kon een massasprint niet voorkomen. Die werd andermaal gewonnen door Magnier, die nu zelfs niet uit het zadel kwam.

RIDE Magazine
15 Reacties
17-10-2025 11:58
Magnier houdt UAE hier toch eigenhandig van 100 overwinningen af ;)
17-10-2025 09:21
Wat een straf voor de renners om hier nog op te moeten draven in zo'n gezapig rondje.
    Dagelijks een sprintetappe voor de B-coureurs uit de WT. Ik kijk er niet eens naar en desondanks ergert het me. Wat een wanvertoning deze wedstrijd. Slechter kan je wielrennen echt niet verkopen.
    17-10-2025 12:01
    Mooi toch, nog even vlak voor je vakantie in een land koersen waar je normaal niet zo 1,2, 3 komt. En uiteindelijk moeten ze het toch maar doen, als eerste over de lijn komen. Perfecte koers om even door te scrollen naar de mooie plaatjes om dan de laatste paar kilometer te bekijken.
17-10-2025 09:18
Vier op een rij in de WorldTour, zou dat al eerder gebeurd zijn?
Voor Quickstep 7 overwinningen in 4 dagen. Alles beschouwd toch een heel degelijk seizoen (en zeker niet enkel door Evenepoel, goed nieuws dus voor volgend jaar).
    17-10-2025 10:01
    @sweefie sprinten en tijdrijden is SQS inderdaad niet verleerd. Het klassementsrijden en sterk rijden in klassiekers wel. Daarnaast rijden ze dit jaar voor hun begrippen ongelooflijk saai. Er is maar 1 overwinning waar ze als Wolfpack hebben gereden
    17-10-2025 10:11
    De World Tour status van deze koers is natuurlijk niet als serieuze maatstaf te nemen.
    17-10-2025 10:11
    @Cycling zeker akkoord. Langs de andere kant wel (blijkbaar) de manier om aan overwinningen te raken. Ik hoop met je mee op meer spannende en actievere koersen volgend seizoen.
    17-10-2025 10:16
    @cycling wat betreft klassementsrijden hebben ze vooral veel pech gehad met in iedere grote ronde de kopman die is uitgevallen. Vooral met Landa in de giro hadden ze heel ver kunnen komen. Verder vind ik de uitslagen in de klassiekers helemaal niet zo slecht met podium in de omloop en Gent Wevelgem en top 5 in Harelbeke.
    Pogacar etappe 19, 20 en 21 en het AK in de TdF vorig jaar. En hoewel het WK technisch geen WT wedstrijd is, was zijn rits Montreal, WK, Emilië, Lombardije toch ook wel een aardig rijtje. Net als WK, EK, Tre Vallesi, Lombardije dit jaar.
    17-10-2025 10:49
    Het kan zomaar dat Soudal-QS vanaf volgend jaar volledig een sprint-team wordt. Zonder Evenepoel gaan ze op het hoogste niveau ook niet veel tijdritten meer winnen.

    En op klassiek niveau missen ze een afwerker. Magnier zie ik wel meespelen in enkele semi-klassiekers, maar voor de grootste wedstrijden lijkt een top-5 plek het hoogst haalbare met het trio Stuyven-Van Baarle-Lampaert. Tenzij ze in Roubaix voor een verrassing van formaat kunnen zorgen of Magnier een wel érg stormachtige ontwikkeling zou doormaken. Iets waar je niet van moet uit gaan.

    Zonder Evenepoel gaan ze toch wel een niveautje lager spelen, en zal het vooral van de sprints moeten komen en misschien enkele leuke ritwinsten her en der. Een renner van zijn niveau hebben ze niet meer.

    De Wolfpack-jaren waarin ze de beste klassieke renners in huis hadden, liggen wel al even achter ons hoor.
    17-10-2025 11:07
    Sprintploeg inderdaad, maar als Merlier & Magnier (plus Dainese) volgend jaar 30-40 zeges binnenharken heb je alweer een deftig jaar. Vrijbuiters als VPP, Lecerf, Zana, Garofoli zijn ook leuk.
    17-10-2025 11:09
    Dan nog ’n Hayter die weer 5 TTs wint (en misschien weer wegkoersen ook) en Landa / Van Wilder voor top-10/-5 in grote rondes.
    17-10-2025 12:57
    En Schachman, dit jaar toch nog derde in het Baskenland.
    17-10-2025 12:58
    Officieel bestond de WT toen natuurlijk nog niet, maar grote rondes zou je altijd wel rekenen tot de hoogste graad van het wielrennen, dus als dat meetelt... François Faber won in de Tour van 1909 etappes 2-6.

    De strafste reeks van allemaal is volgens mij die van Freddy Maertens. Die won in de Vuelta van 1977 etappes 5-9, reed de rit erop weg uit het peloton maar eindigde nipt 2de na de ontsnapte Cees Priem, en vervolgens won hij ook de 2 daaropvolgende etappes nog. Won die Vuelta 13 etappes en alle eindklassementen. Amper 5 dagen later startte hij doodleuk in de Giro, waar hij na 8 dagen ook alweer op 7 overwinningen stond (met weer een 4-op-een-rij), maar toen haakte hij tijdens een sprint in het stuur van een andere renner, kwam heel zwaar ten val en belandde met zijn arm in de dranghekken en die kraakte gewoon af, waardoor hij moest opgeven en hij zijn ongelooflijke zegetocht (20 overwinningen op 33 dagen tijd) afgebroken zag. We zullen het nooit weten, maar de verwachting was dat hij in het restant van die Giro ook nog het merendeel van de ritten gewonnen zou hebben, en dat ook winst in alle eindklassementen meer dan mogelijk was.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.