Victor Campenaerts: “Pistetest in Roubaix was een succes”

maandag 25 maart 2019 om 11:44
Victor Campenaerts: “Pistetest in Roubaix was een succes”

foto: Cor Vos

Victor Campenaerts kijkt tevreden terug op zijn pistetest ter voorbereiding op zijn aanval op het Werelduurrecord. Vrijdag testte hij uitgebreid in het Jean Stablinski Velodrome van Roubaix waarbij onder meer zijn hagelnieuwe fiets en zijn houding tegen het licht werden gehouden.

“Aan mijn prachtige Ridley hebben we niks meer gewijzigd”, laat Campenaerts daags na zijn test weten in een perscommuniqué van zijn ploeg Lotto Soudal. “De grootste vernieuwing is de ‘basebar’, het stuur waarmee ik mij in de eerste ronde op gang trek om op kruissnelheid te komen. Een normale basebar is veertig centimeter breed, die van mij is slechts 34 centimeter.”

Volgens de Belgische hardrijder is een bredere basebar niet nodig. “De basebar wordt in de ruim volgende tweehonderd ronden immers niet meer gebruikt en is dus best zo klein, licht en aerodynamisch mogelijk.”

Houding van zijn hoofd
Ook werd tijdens de test veel aandacht besteed aan de houding van zijn hoofd. “Door met mijn hoofd volledig naar beneden te kijken kan ik nog enkele procenten winnen, maar dan moet ik de piste natuurlijk heel goed kennen. Enkel op de plaats waar Kevin De Weert staat met de tablet, moet ik mijn hoofd heel even optillen om te zien wat mijn rondetijd is.”

Campenaerts’ aanval op het Werelduurrecord staat gepland voor 16 en 17 april.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Tom Rey 25 maart 2019 om 11:46

Nederland draagt ook een beetje bij aan dit wereldrecord, het carbon tijdrit stuur is custom gemaakt door Edwin van Vugt.

vanSpringel 26 maart 2019 om 02:13

Die basebar zou je nog inklapbaar kunnen maken, of na 3 ronden demontabel eraf kunnen halen en …. hup, net als bidons, de kant in. Scheelt a) gewicht, en b) luchtweerstand.

Duh 25 maart 2019 om 12:00

Heb mezelf vaker afgevraagd, is er ooit met klein (evt. dubbel) spiegeltje (voorwaarts gericht) op het stuur geëxperimenteerd waardoor je je hoofd altijd omlaag kan houden en toch op de weg/baan kan letten?

Veloburto 25 maart 2019 om 12:24

Of een augmented reality bril, waarin je de rondetijden ‘in je bril’ ziet

Barry Batsbak 25 maart 2019 om 13:56

In het verleden werd er met tijdritten geëxperimenteerd met brillen die als een soort periscoop vooruit keken terwijl de berijder naar beneden bleef kijken. Maar echt lekker veilig is het natuurlijk niet. Zoek maar eens op “prismabril”. In triathlons werd er nog wel eens mee gereden, maar in triathlon zijn de regels sowieso wat verder opgerekt dan de UCI regelgeving. Ik weet niet of het überhaubt is toegestaan bij de UCI.

the student 25 maart 2019 om 22:50

Jazeker, zoals al gezegd word door bepaalde mallooten wel gedaan. Mocht je willen experimenteren. Het is niet eens duur. https://www.decathlon.nl/p/prismabril-belayer-marineblauw/_/R-p-X8495297

vanSpringel 26 maart 2019 om 02:10

Ja, dat is gebeurd.

josi 25 maart 2019 om 12:06

Volgens mij kom je verder als je niet elke ronde je hoofd optilt om de rondetijd te bekijken. Of zou je harder fietsen als je je rondetijden weet?

Mwielerfan 25 maart 2019 om 12:13

Verschilt nogal per renner. Een megafoon werkt toch ook dacht ik

VerstandOpNul 25 maart 2019 om 12:58

Is er ook wel eens een renner op zijn snufferd gegaan tijdens een werelduurrecord-poging? Lijkt me toch ook niet ondenkbaar als je een uur rondjes rijdt zonder je hoofd op te tillen..

SteelHorseCowboy 25 maart 2019 om 13:39

@Duh
In de jaren ’90 reden sommige tijdrijders met een prisma-bril. Ook klimmers (bergbeklimmers) gebruiken die. Het gebruik op de fiets was geen succes.. Het bleek toch moeilijk om de diepte en de bochten goed in te schatten met zo’n brilletje.

Duh 25 maart 2019 om 14:24

Thanks. Maar prisma op het stuur dus niet gedaan? Dan kan je toch regulier opkijken wanneer gewenst (met prismabril op wellicht lastig?), maar voor de rest van de tijd toch een soort van controlezicht op de baan wanneer je met je hoofd naar beneden rijdt….

Bram93 25 maart 2019 om 14:15

Moet je eigenlijk een basebar hebben? Je zou zeggen dat zonder ook prima moet kunnen toch?

Natte spons 25 maart 2019 om 15:49

Zonder zal vast kunnen, maar dan kost het al snel enkele seconden extra voordat je op snelheid bent. Ze zullen wel uit hebben gezocht of dat opweegt tegen de extra luchtweerstand.

koos verrek 25 maart 2019 om 17:34

ze hebben ‘m van 40cm naar 34 gedaan. scheelt al snel 20m op het end van zo’n uur!

the student 25 maart 2019 om 23:00

Ik denk dat het nog wel meer scheelt dan 20m.

thorsen 25 maart 2019 om 18:14

Aan de ene kant mooi al die innovatie op het gebied van materiaal, maar ik had liever gehad dat het wereld uur record gewoon op een wegfiets werd verreden en het om het hard trappen zou gaan ipv secundaire voorwaarden die niet voor iedereen gelijk zijn.

Ik zou er ook goed mee kunnen leven als de tijdritfiets op de weg werd vervangen door een ‘gewone’ fiets overigens.

the student 25 maart 2019 om 22:59

Zonder dit soort idiote randvoorwaarden is er geen aandacht voor het werelduurrecord. Dat komt doordat mogelijke sponsoren zoals Ridley dan niet de kans krijgen om hun materiaal aan te prijzen. Dan komt er dus geen geld voor de reis naar mexico. En dan zou campenaerts gewoon op de weg moeten rijden voor zijn centen.

Ook zou er dan lang niet zo veel aandacht zijn voor de recordpoging. Ik vind het aan de ene kant ook wel wat hebben. Er is een team van mensen bezig om alles uit te pluizen. Ook voor dat team is het een sport om nog beter te doen dan wat het vorige team deed. Het is daardoor misschien wel meer dan alleen het record van Wiggins. Ik denk dat een aantal belangrijke materiaalmannen daar ook best een beetje trots op zijn op het record.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.