Verschillende partijen willen oplossing voor ASO-vrouwenkoersen

vrijdag 17 mei 2019 om 16:17
Verschillende partijen willen oplossing voor ASO-vrouwenkoersen

foto: Cor Vos

Verschillende partijen zijn achter de schermen druk bezig om de vrouwenedities van de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik te behouden voor de Women’s WorldTour, zo meldt De Telegraaf. Eerder liet organisator Thijs Rondhuis weten dat de ASO de wedstrijden niet heeft ingeschreven voor 2020.


Tom van Damme – de voorzitter van de Belgische wielerbond – vertelt aan de krant dat hij druk bezig is om tot een oplossing te komen. Van Damme is met enkele partijen in gesprek om de live-uitzending te garanderen. Hier wringt namelijk de schoen, aangezien organisator ASO niet garant wil staan voor de rechtstreekse uitzending.

Waarom? Omdat het vanaf 2020 verplicht is om minimaal 45 minuten live-uitzending te verzorgen van WWT-koersen. Volgens Rondhuis is het niet zo makkelijk om die uitzendingen te verzorgen. “Een live-uitzending produceren is erg kostbaar”, aldus de organisator van onder meer de Boels Ladies Tour.

In gesprek met de ASO
Van Damme hoopt dat enkele partijen willen inspringen. Bovendien meldt De Telegraaf dat belangrijke sponsors om te tafel willen zitten met de ASO, om zodoende tot een oplossing te komen. Inmiddels heeft een bekende productiemaatschappij laten weten een deel van de kosten voor hun rekening te willen nemen. Ze zullen binnenkort een voorstel indienen bij de ASO.

Dit artikel delen:

16 Reacties

KnightBiker 17 mei 2019 om 16:27

De Aso kan de uitzendrechten uitbesteden en er een winst maar nooit verlies model van maken.
(misselijk, de ASO wil er alleen maar instappen als ze er iets aan verdienen maar wil niet in de lange termijn investeren om de vrouwen sport populair te maken om er pas terzijnertijd aan te verdienen)

Vlinder 17 mei 2019 om 17:24

Precies dat Knightbiker! Ik hoor steeds weer; het is niet rendabel, business model etc. Maar elk bedrijf doet toch ook aan lange termijn investering? En neemt toch risico’s? Het vrouwenwielrennen zit enorm in de lift en als je social media wat volgt is de vraag nu echt heel snel groeiende. Als ze nu investeren komt er op allerlei vlakken meer geld omdat sponsors toch zichtbaar willen zijn. Wat het vrouwenwielrennen weer op een hoger niveau zet en waardoor er nog meer mensen gaan kijken. Als iets niet zichtbaar is kan het ook niet groeien. Dan bereik je de grotere groep kijkers niet. Door nu te investeren zullen ze op langere termijn er ook aan kunnen verdienen denk ik.

Polleke 17 mei 2019 om 18:03

Ze hebben in het verleden anders flink hun broek gescheurd aan de Tour Feminin….als het rendabel zou zijn of zou kunnen worden hadden ze nu al lang op de eerste rij gestaan met een pak concurrentie in de nek…de realiteit echter….

Gilberto 17 mei 2019 om 18:42

@vlinder
Off-topic, geen aanval, pure nieuwsgierigheid.
Hoe komt zoiets toch tot stand in een maatschappij dat er ineens van die stopwoordjes en bepaalde manier van praten ontstaat.
Ik heb het over die ‘precies dit, precies dat’ uitspraak.
Altijd apart dat zoiets er ineens insluipt bij de mensch. Ik vind dat ‘precies dat’ nogal tienerig en straat multicullig overkomen, nogmaals geen aanval verder :)

Emergo 17 mei 2019 om 19:04

@ Gilberto Ik denk dat vlinder zich niet in jouw opmerkingen herkent.

Vlinder 17 mei 2019 om 19:31

@Gilberto: hahaha nou ik zou het echt niet weten. Het zal idd een soort van stopwoordje zijn. Voor mij is het geen tienertaal, dat ben ik al een poosje niet meer ;-)
Ik vind het trouwens een grappige vraag en ik heb mijn reactie nog ff terug gelezen maar ik zie het maar 1 keer staan. Dat is wel wat weinig voor een ‘stop woordje’ ;-)

Vlinder 17 mei 2019 om 19:38

@Polleke: Maar over welke periode heb je het dan? Hoe lang is dat geleden en kunnen zaken in de tijd niet veranderen? En verder; investeren doe je niet alleen voor rendement op korte termijn, een gezond bedrijf heeft ook een lange termijn visie. De kijkcijfers van Vlaanderen en AGR waren gewoon goed. In deze link staat toch ook nog wel interessante invalshoek waarom het toentertijd niet werkte: https://wielerverhaal.com/2016/05/22/de-verdwenen-ronde-van-frankrijk-voor-vrouwen-en-de-ingewikkelde-weg-naar-het-einde/

Brabander 17 mei 2019 om 20:22

Het is nu toch wel een andere tijd met een heel ander peloton ook. Zoals je al aangeeft: de kijkcijfers schijnen prima te zijn (tenminste, ik hoor die geluiden). Wat vaak als tegenargument gebruikt wordt, maar gewoon nergens op gebaseerd schijnt te zijn. En inderdaad: op de sociale media is het dameswielrennen ook ‘booming’

eddyvv 17 mei 2019 om 16:58

zonder aso geen paris-nice wp luik of vuelta
ja kan e niet overal de schuld van geven.

Emergo 17 mei 2019 om 19:05

Daarover gaat het hier niet.

Hoebele 17 mei 2019 om 18:38

Het uitzenden (uitgebreide samenvatting, live-TV of livestream) was al verplicht bij het invoeren van de WWT in 2016. Goed dat de regels nu ook nageleefd moeten worden en goed dat de Belgische wielerbond een oplossing zoekt.

Vlinder 17 mei 2019 om 19:40

Het is inderdaad heel fijn dat de bond zich inzet. Dat betekent veel voor de rensters en fans denk ik. Het zou toch op te lossen moeten zijn?

Brabander 17 mei 2019 om 20:23

Zou wel eeuwig zonde zijn mocht de Waalse Pijl verdwijnen. Die waren er toch als eerste bij (of dan toch zeker als 1 der eersten)

Binda 17 mei 2019 om 23:52

Laten we eerlijk zijn, de ASO heeft gewoon gelijk. Er is geen hond geinteresseerd in het kijken naar de vrouwenwedstrijden. Het merendeel wordt al jarenlang gewonnen door een Nederlandse en als de wedstrijden niet gelijktijdig werden uitgezonden met de mannen, dan keek er echt niemand.

Poeksel 18 mei 2019 om 00:53

Spreek voor jezelf, niet voor anderen svp.

Vlinder 18 mei 2019 om 09:01

@binda; ja je hebt hierin wel gelijk, het aantal honden wat koers kijkt is echt bedroevend laag!

Verder; het concept om beide races op 1 dag te laten uitzenden is succesvol gebleken. Waarom heeft ASO dan gelijk om het niet beide uit te zenden? Het gaat nu toch over ‘op dezelfde dag’ en niet om ‘verschillende dagen’?