Verraste Van Aert: “Wist niet dat ik al kon winnen op dit niveau”

woensdag 12 juni 2019 om 16:55
Verraste Van Aert: “Wist niet dat ik al kon winnen op dit niveau”

foto: Cor Vos

Wout van Aert kwam woorden tekort na zijn verrassende zege in de lange tijdrit van het Critérium du Dauphiné. In Roanne kwam de Belg van Jumbo-Visma tot 33:38 en daarmee was hij ruim een halve minuut sneller dan de concurrentie.


“Dit is wel echt een grote zege hè. Mijn eerste overwinning in een WorldTour-koers, ik kan het niet geloven”, stamelde Van Aert in het flashinterview na afloop van de tijdrit. “Ik ben wel echt verrast. We hebben weliswaar hard gewerkt aan mijn tijdrit de afgelopen weken, maar ik wist niet dat ik al kon winnen op dit niveau. Ik ben echt superblij.”

Van Aert deed ’s ochtends nog een verkenning en was toen al onder de indruk van het parcours. “Veel rechte wegen, een klim in het midden. En dan daarna volgas terug naar de finish, vooral bergaf. Dit was een goed parcours voor mij. Normaal gesproken zie ik af in de tijdritten, maar vandaag wierp al het werk haar vruchten af.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Lapjestrui 12 juni 2019 om 16:58

Best aardige aanwinst van de Jumbo’s ; )

kelderfan 12 juni 2019 om 17:03

Nu nog die concurrent v.d.Poel binnenhalen. Die Julian Alaphilippe heeft inmiddels nachtmerries.:)

Niklas 12 juni 2019 om 17:22

Waarom Van der Poel binnenhalen, @kelderfan? Die moet over een poosje hard doorfietsen om Van Aert bij te kunnen benen! De begeleiding van TJV werpt z’n vruchten af.

kelderfan 12 juni 2019 om 17:47

@Nikias
Als TJV DQS van de troon wil stoten met wolfpack-light, dan zou dat een stuk helpen.
Uitleg: het ging mij om Julian Alaphilippe, die eerst door van der Poel werd verslagen en vandaag door Van Aert.

Titaantje 12 juni 2019 om 17:22

Heerlijke en ietwat onverwachte 1e zege. Hij gaat er nog veel pakken met zijn kwaliteiten heuvelop, snel aan de strepe en blijkbaar dus ook in de korte en middellange TTs.

Brabander 12 juni 2019 om 17:32

Volgens ‘de echte kenners’ was dit geen verrassing. Voor Wout zelf gelukkig wel

Dark Noise 12 juni 2019 om 17:38

Ik had dit voor mogelijk gehouden vooraf, en ik denk Wout toch ook wel. Maar je kunt het als jonge renner niet maken om dat zo te zeggen.

horsm 12 juni 2019 om 17:53

@Dark Noise, ja – ik zou bijna vergeten dat het nog steeds een jonge renner is, Van Aert.

boenk 12 juni 2019 om 18:34

Nuance is hier toch wel op zijn plaats. Van Aert had al laten blijken dat hij een stukje tegen de klok kan rijden. Won op 21 jarige leeftijd een korte ITT tegen Tony Martin. Vorig jaar ook een sterke tijdrit in Denemarken (2de). Dus niet verwonderlijk dat hij hier bovenin meedraait in een tijdrit van 25km. Anderzijds, dat hij het hele veld op grote achterstand fietst, had denk ik niemand zien aankomen. Ik persoonlijk had een top 10 verwacht en een top 5 gehoopt. Als Dumoulin dan geblesseerd is, en als Froome dan uitvalt, schuif je automatisch een rijtje op.

Maar de camera zat er niet bij, het is natuurlijk altijd mogelijk dat hij een heel stuk weg heeft afgesneden door enkele kilometers door het veld crossen :-D :-D

EddyB1958 13 juni 2019 om 06:43

Ok hij versloeg in 2016 Tony Martin in een proloogje van 6 km. Hij was verleden jaar tweede in Denemarken, maar de bezetting van die koers was een stuk minder dan gisteren of niet? En in zijn enige echte tijdrit,BK2017, op Belgische wegen was hij zesde. Bij Van Schip had ik gisteren iets van WoW fantastisch, bij Van Aert iets van WoW wablieft…
Ja boenk gisteren hadden de Fransen serieus last met het C-woord.

thorsen 12 juni 2019 om 18:33

Als hij maar niet voor het werelduurrecord gaat. Zonde van je kwaliteiten ;)

EddyB1958 13 juni 2019 om 07:01

Die goeie ouwe nonkel Roger heeft ooit geopperd, dat hij wel eens een achtervolging op de baan tussen Mathieu en Wout wou zien. Misschien iets als extraatje tijdens een Zesdaagse of andere Pistemeeting. De winnaar krijgt een geldsom, weg te geven aan een goed doel naar keuze.

Thijs E 12 juni 2019 om 23:19

Groot applaus voor WvA. Dit is een zege met grote invloed op zijn carriere en moreel

sooike 13 juni 2019 om 10:03

De “kenners”en “voorspellers” rollen weer over elkaar heen. Dit moet voor iedereen rondom Wout en ook voor hemzelf toch een grote verrassing zijn geweest? Ik neem in ieder geval mijn JV-petje in ieder geval diep voor hem af . Een klasbak in wording. Nu de bergen nog !