Verrassing: Tadej Pogacar maakt in 2024 debuut in Giro d’Italia
foto: Cor Vos (archief)
zondag 17 december 2023 om 17:30

Verrassing: Tadej Pogacar maakt in 2024 debuut in Giro d’Italia

Tadej Pogacar zal volgend jaar deelnemen aan de Giro d’Italia. De organisatie van de Italiaanse wielerronde kwam zelf met dit verrassende nieuws naar buiten. Volgens La Gazzetta dello Sport rijdt de Sloveen na de Giro ook nog de Tour, maar dit is nog niet bevestigd.

Middels een op X gepubliceerd ludiek filmpje heeft de organisatie van de Giro d’Italia de deelname van Tadej Pogacar aangekondigd. Het nieuws van zijn Giro-deelname komt als een daverende verrassing. Pogacar leek in eerdere interviews een Giro-debuut in 2024 nog uit te sluiten. “Als je kans wil maken op de eindzege in de Tour, moet je je daar volledig op concentreren”, gaf hij eind november nog aan in gesprek met Cyclingnews.

De kopman van UAE Emirates gaf in het verleden al wel meerdere keren aan dat hij in de toekomst ook een keer een gooi wil doen naar eindwinst in de Giro. De wielerfan hoeft er niet lang op te wachten, want de tweevoudig Tourwinnaar gooit het in 2024 dus over een compleet andere boeg en maakt dus zijn debuut in de Ronde van Italië.

Pogacar richtte zich de laatste jaren steevast op de Tour de France en met succes. In 2020 en 2021 stond hij in Parijs als eindwinnaar namelijk op het hoogste schavotje. De voorbije twee seizoenen moest hij echter zijn meerdere erkennen in zijn Deense rivaal Jonas Vingegaard en diens ploeg Jumbo-Visma/Visma | Lease a Bike.

Concurrenten
Het is nog ruim vijf maanden wachten op de start van de 107e editie van de Giro d’Italia, maar er wordt al druk gespeculeerd over het deelnemersveld. Volgens La Gazzetta dello Sport zullen oud-winnaar Nairo Quintana en Simon Yates in 2024 eveneens aan de start verschijnen van La Corsa Rosa.

Eerder liet Geraint Thomas, de nummer twee van de voorbije Ronde van Italië, al doorschemeren dat hij denkt aan een nieuwe Giro-deelname. Zeker is dat Wout van Aert voor het eerst zal meedoen aan de Italiaanse ronde.

RIDE Magazine
105 Reacties
17-12-2023 17:36
Leuk voor hem (en ik vermoed zijn bankrekening), maar wel jammer voor ons als wielerfans. Pogacar zal nu ongetwijfeld een veel kariger voorjaar gaan rijden en in de Tour ook net een tikkeltje minder zijn. Als hij überhaupt nog naar de Tour gaat.

Als iedereen fit blijft kan je de winnaars van de Giro(Pogacar), Tour(Vingegaard), en de Vlaamse klassiekers(van der Poel) nu al wel met potlood invullen. Vul alle wedstrijden daaromheen dan nog op met Evenepoel, Roglic en van Aert en je bent er wel. Gaat een heel voorspelbaar jaartje worden zo.
    17-12-2023 19:30
    Denk om eerlijk te zijn dat je de Vuelta (Vingegaard) ook al in kan vullen omdat hij dit jaar heeft gezien die gewoon te kunnen winnen na een zware Tour. Maar ik ben het niet met je eens dat dit zal zorgen voor een saai seizoen. In tegendeel zelfs, eventuele verrassingen zullen nóg verrassender zijn. Daarbij denk ik dat je het voorjaar te gemakkelijk aan Mathieu geeft. Van Aert is er ook nog en zal getergder dan ooit zijn.
    17-12-2023 20:18
    Zonder Pogi is Mathieu by far de sterkste in Vlaanderen, maar omdat iedereen dat weet, verwacht ik een extreem open koers.

    Denk terug aan dit jaar. Toen zorgden vooral UAE en Pogacar (met hulp van MvdP en Van Aert) ervoor dat die beresterke kopgroep alsnog werd ingerekend.

    Als die taak nu puur op MvdP's en Alpecin's schouders komt te rusten, en bijvoorbeeld Van Aert niet mee helpt omdat voorin Laporte en Van Baarle en Jorgensen zitten, dan wordt het echt niet zo'n simpel verhaal voor Mathieu.
    18-12-2023 08:42
    Of Pogi al dan niet zal snoeien in de klassiekers/monumenten? momenteel zijn dit speculatie's en zo te horen bij sommigen "wisfull thinking", waarbij ze het niet zo zeer jammer vinden dat Pogi niet zou deelnemen....maar blijkbaar veel belangrijker vinden om te hopen dat Mathieu zijn partner in crime zou kwijt spelen en dit mogelijks zijn downfall zou kunnen zijn. En ook al saboteert de "getergde" het hele boeltje voor Mathieu? so what? dan zijn er nog andere kleppers die zich samen met Mathieu kunnen verenigen.
17-12-2023 17:58
Daar gingen de kansen voor Thomas en de rest... Nu kun je iig de Giro en de Tour al voor het seizoen inkleuren wie er wint
17-12-2023 21:04
Die wil alle gaten in zijn palmares opvullen, wel jammer voor de spankracht in de tdf het is sowieso al moeilijk om vingegaard daar te kloppen en nu zal het voor Pogacar zeker moeilijk worden omwille van frisheid.
17-12-2023 17:39
Leuk! Eens zien of hij die Dolomieten kan besteigen ;)
17-12-2023 17:45
Kiest voor een loodzwaar traject als hij Giro en Tour wil doen en gezien het niveau van Jonas lijkt het niet aannemelijk dat hij met succes het tweede deel van dat traject kan afsluiten. Die gaat onverstoorbaar doorwerken naar 1 piek terwijl Tadej weer kiest voor drukte. Ongetwijfeld een zeer gevulde beurs maar ik heb vraagtekens bij de keuzes van hem en de ploeg. Voor de Giro trouwens een prachtige stunt, deze man wil je in je ronde hebben.
    17-12-2023 17:50
    Waarom vraagtekens? Hij wil gewoon de Giro op zijn palmares!
    Heerlijk toch!!
    17-12-2023 18:18
    Waarom zou ik die niet mogen hebben? Jij hebt ze ook bij Vingegaard en zijn ploeg zoals ik elk jaar in de Tour artikelen kan lezen. Wat is er zo opmerkelijk aan?
    17-12-2023 18:37
    Geweldig toch van de Sloveense wonderboy dat hij als 2-voudig Tourwinnaar zijn bucketlist verder wilt afvinken......en tevens zegt " ik moet just niks en doe just wat ik wil".
    Maar eer het zo ver is kijk ik uit naar de Ronde van Algarve, waar hij in compagnie van Wout, REVket en Pidcock zal vertoeven.....maar blijkbaar zijn buddy Mathieu VdP ook kon overhalen om daarheen te komen ( indien de info op PCS correct is? )
17-12-2023 17:44
Dan ook geen Ronde van Vlaanderen en Tour, dat is duidelijk.

Met San Remo, Luik (?), Giro, OS Parijs, Zurich en Lombardije heeft ie ruimschoots genoeg piekmomenten.
    17-12-2023 17:53
    Citaat Alucard oktober : "...Ayuso zegt nou juist letterlijk dat Pogacar naar de Tour gaat.
    Maar ik gun eenieder zijn fantasietjes", gevolgd door een arrogante "zucht" na tegenwerpingen.
    17-12-2023 19:18
    @Bielefeld niet te vroeg Alucard afbranden. Dat deed hij toen met ons. Ik maakte ook deel uit van dat draadje en dacht dat Pogacar misschien de Giro gaat rijden. Maar hij kan nog "ook" de Tour rijden.
    17-12-2023 19:27
    Inderdaad, daar zat ik volledig fout. Op een lelijke manier bovendien.

    En mocht Pogacar alsnog ook de Tour doen, dan zit ik met bovenstaand bericht dus wederom fout.

    Blijft een smet op de realiteit dat die zich weigert aan te passen aan mijn arrogante stellingen.
    17-12-2023 19:37
    Kan gebeuren.

    De dubbel staat op de planning volgens La Gazetta, trouwens.
    17-12-2023 19:59
    Denk dat ie Luik en Vlaanderen wel skipt dan. Zal ergens keuzes moeten maken.
    17-12-2023 20:16
    @Alucard netjes.
    17-12-2023 22:22
    Inderdaad, sportieve reactie Alucard.
    18-12-2023 07:38
    heerlijke reactie Alucard. Hulde voor de reflectie en de overgoten saus.
17-12-2023 17:34
Wow.

Geen idee of ik hier blij van wordt.

Edit: Onnodige commentaar over geld verwijderd.
    17-12-2023 17:47
    Tuurlijk wel. Maakt de Giro leuker om naar te kijken. Hij durft tenminste te veranderen in zijn programma. Hij heeft daardoor de meest veelzijdige erelijst sinds Hinault.
    17-12-2023 18:18
    Tja.

    De deelname van WVA aan de Giro was al voldoende om mij ongeduldig te maken. In de Tour hoopte ik op een dubbele tweestrijd JV vs Pog voor de winst en Roglic en REV voor het podium.
    17-12-2023 19:19
    Waarom zou de Giro nu leuker worden om naar te kijken? Zonder pech is de winnaar al bekend.
17-12-2023 17:38
1) Hij wil niet weer van Vingegaard verliezen, 2) Het klopt inderdaad dat Ayuso contractueel niet voor Pogacar hoeft te rijden en Ayuso rijdt de Tour , 3) Hij wil niet van Evenepoel verliezen, 4) Wil niet de schuldige zijn als Roglic weer de Tour niet wint, en 5) combi Tour en OS is niet te doen. Zal wel een combi van deze vijf zijn.
    17-12-2023 17:42
    Nog nooit zo een onzin gelezen! Als er nu is 1 renner is die van niemand bang heeft is het net Pogacar wel. Dat hij ooit de Giro eens ging rijden zat al van een paar jaar geleden in zijn hoofd. Hij is 25 en wil zijn palmares gewoon verder aanvullen. Beginnen met de Giro en later een gooi naar de Olympische/WK en eventueel later de Vuelta. Het is echt onzin. Als Pogacar nu nog nooit de Tour had gewonnen had ik het begrepen. Maar hij heeft die al 2x op zijn palmares staan. Zelf heeft Pogacar aangegeven niet elk jaar hetzelfde programme te willen rijden. Het Giro parcours past perfect bij hem!
    17-12-2023 17:45
    En hij is er de laatste twee jaar finaal afgereden door Vingegaard die duidelijk de sterkere GT renner is vergeleken met Pogacar. Ik had verwacht dat hij uit eergevoel dit jaar zou willen starten in de Tour. Daarbij is het voor de renner die nog maar net vier jaar geleden als hetgrootste talent voor grote rondes werd gezien, niet heel overtuigend dat je er de laatste twee jaar geen één hebt gewonnen.
    17-12-2023 17:48
    @Yogibear.1. Hij heeft verloren van de sterkste ploeg
    17-12-2023 17:49
    2. Hij is 3 klassen beter in Grote Rondes dan Evenepoel. 3. OS verhaal kan je gelijk in hebben
    17-12-2023 17:49
    2, 3 en 4 lijken me heel vergezocht, en 't zou me heel sterk verbazen mocht dat meespelen.
    Verder is de ambitie om ook de Giro bij te schrijven op het palmares gewoon de logische hoofdreden.
    Het is het toch algemeen bekend dat Pogacar altijd al gezegd heeft een zo breed mogelijk palmares na te streven, eerder dan een maximaal aantal keer de Tour te winnen.
    17-12-2023 17:50
    Maar wat heeft dat te maken met "weer verliezen" of " van Evenepoel verliezen"?? Ook al is Vingegaard inderdaad beter dan nog zal Pogacar deelnemen en strijden en er een mooie strijd van proberen maken.
    17-12-2023 17:57
    En natuurlijk denk ik zelf ook dat 3 en 4 het verst gezocht zijn. Verder is dit jaar de mogelijkheid om de Giro te rijden als je ook top wilt zijn op de OS. Veel logischer dan in andere jaren. Ik had echter ook de hoop dat twee jaar op rij van Vingegaard en TJV verliezen voldoende eerzucht bij hem naar boven zou brengen om wel de Tour te willen rijden en winnen. Stel dat Ayuso of Almeida dat wel lukt. Ik kan me niet voorstellen dat je dat erg lekker zit als je Pogacar heet.
    17-12-2023 17:57
    Er is nog een laatste onwaarschijnlijke mogelijkheid.

    Ze gaan er bij UAE vanuit dat trainen tijdens de koers beter werkt bij Pog dan hoogtestages en training. De Giro als voorbereiding op de Tour. Maar die dan wel ff winnen ook.
    17-12-2023 18:06
    @YogiBear
    Jouw conclusie dat ie de Tour NIET rijdt is in elk geval voorbarig. Verder blijft Pogacar uiteraard een uitzonderlijk getalenteerd ronderenner, ook al heeft Vingegaard hem de afgelopen 2 jaar verslagen.
    17-12-2023 18:57
    Beetje vreemd om te stellen dat hij tijdens de tdf2022 en 2023 er finaal is afgereden door Vingegaard. Sorry in 2022 heeft Jumbo hem collectief te grazen genomen en liet hij zich er domweg in luizen. In 2023 was hij niet eens voor een groot stuk klaar voor de tour, maar gewoon niet klaar door zijn druk voorjaar en vooral door zijn valpartij waardoor hij lang niet kon trainen. Moest hij topfit aan de laatste tdf zijn begonnen dan was het idd duidelijk dat Vingegaard hem voorbij gestreefd was, maar hij was niet fit maar nog maar net uit de lappenmand...
17-12-2023 19:49
Prachtig nieuws dit. Dat wat ne rem uiteindelijk niet durft, doet Pogacar gewoon. De superhelden kunnen niet vroeg genoeg aan de ak's beginnen. Po is een veelvraat, die wil alles winnen. Zin in!
Ps dokter het is geen chat hè de reactiesectie
    17-12-2023 20:08
    Les cons ça ose tout, c'est même a ça qu'on les reconnait.
    17-12-2023 20:18
    Geniet er nog maar even van, van die overdaad aan offtopic berichten.
    17-12-2023 20:22
    @Watt bijna goed, je mist nog een streepje op a. "C'est même à ça "
    17-12-2023 20:28
    Volgens mij ontbreekt er ook nog een circonflexe. Toch?

    @kraamvisite
    Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
    17-12-2023 20:32
    Je hebt gelijk, bij reconnaît inderdaad.
    Trouwens het is een quote uit "les tontons flingueurs". Een bekende Franse film uit de jaren 60.
    17-12-2023 20:37
    Merci voor de info. Heb altijd gedacht dat het een politieke quote was uit de jaren '80 ofzo.
    17-12-2023 20:45
    @Lalsacien
    Ik ben er toevallig deze week achter gekomen (door het examen van m'n zoon) dat het accent circonflexe bij reconnaître sinds de spellingshervorming van 1990 niet langer verplicht is.

    https://fr.wiktionary.org/wiki/reconnaitre#:~:text=Avant%20les%20rectifications%20orthographiques%20de,d%C3%A9sormais%20aussi%20s'%C3%A9crire%20reconnaitre.
    17-12-2023 20:58
    Heb je het dan over 'petit pois'? :)
    17-12-2023 21:09
    @Maillot dank. Ben in 1985 in Nederland gekomen.
    Ook een verandering binnen de Franse spelling is "oignon", mag nu ook als "ognon" geschreven worden omdat dat ook recht doet aan de uitspraak.
    17-12-2023 22:27
    Pogacar heeft inderdaad een enorme honger naar een gevarieerd palmares....en wat een geluk voor de wielerfans dat hij überhaupt het lef heeft om de combo Giro/Tour te rijden (volgens HLN is dit door het kamp Pogacar bevestigd)
    Gelukkig slaat REVket geen mal figuur door dit niet aan te durven, want ook Vingegaard en Roglic hebben de daver op hun lijf om deze zware uitdaging aan te gaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine