Verontwaardiging om transfersoap rond Cian Uijtdebroeks: “Het is beschamend”
Er is sinds zaterdag veel te doen over de (al dan niet geldige) transfer van Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Jumbo-Visma. De twee WorldTeams steggelen momenteel over de beloftevolle Belgische klimmer. Dit tot ergernis van Jayco AlUla-manager Brent Copeland. “Hoe kan zoiets vandaag de dag überhaupt gebeuren?”
Copeland is niet bang om zijn mening te verkondigen, zo blijkt wel op platform X. “Ik vraag mezelf af hoe zoiets überhaupt kan gebeuren in deze tijd en op dit niveau. En toch worden we ermee geconfronteerd. Is het hebzucht? Wanhoop?”
“Of weten we gewoon niet wat er speelt en waar de toekomst van de atleet precies ligt, en moet de atleet in kwestie nu helaas de gevolgen dragen van een jammerlijke kwestie? Het is beschamend en dat is nog een understatement.”
Whatever the issue will be in Uijtdebroeks’ transfer; the exchange of communication between @JumboVismaRoad and @BORAhansgrohe confirms that @AigcpOfficial will be the big loser of this operation; the association and his President clearly need to regain UNITY to represent Teams
— John Lelangue (@johnlelangue) December 9, 2023
It’s a profesional sport, it’s also business but cycling needs UNITY between all the stakeholders and even more between the teams which are competitors but also actors of the same story. Unity and respect between eachother is the key to make our sport and teams stronger. https://t.co/90QvIgIU78
— John Lelangue (@johnlelangue) December 9, 2023
John Lelangue: “AIGCP is de grote verliezer in dit verhaal”
Oud-teammanager John Lelangue kijkt vooral met een kritische blik naar de AIGCP, de belangenvereniging voor professionele wielerploegen. “Wat het probleem ook is, de onderlinge communicatie tussen Jumbo-Visma en BORA-hansgrohe toont aan dat de AIGCP de grote verliezer is in het verhaal. Het is duidelijk dat de vereniging en zijn voorzitter moeten zorgen voor een hernieuwde eenheid, om zo de teams weer te kunnen vertegenwoordigen.”
“Wielrennen is een professionele en commerciële sport, maar de wielersport moet ook eenheid uitstralen tussen alle belanghebbenden en – nog belangrijker – concurrerende ploegen. We maken allemaal deel uit van hetzelfde verhaal. Eenheid en respect voor elkaar is de sleutel om de wielersport nog sterker te maken”, is Lelangue van mening. Twee andere teambazen, Cédric Vasseur en Patrick Lefevere, lieten ook al van zich horen.
1. We weten dat Cian Uijtdebroeks een contract had bij Bora t/m 31-12-2024.
2. We weten dat TJV de renner Cian Uijtdebroeks per direct gecontracteerd heeft.
3. Daardoor weten we dat er tussen Cian Uijtdebroeks en Bora een lopend arbeidscontract opgezegd is.
4. Bora spreekt de ontbinding tegen, dus zij hebben niet opgezegd en/of zijn het er niet mee eens.
5. Dat houdt in dat Cian Uijtdebroeks de persoon is die het contract eenzijdig heeft opgezegd.
6. Basic EU arbeidsrecht geldt altijd, maar een op maat gemaakt contract weegt zwaarder. Je mag van een professionele ploeg als Bora verwachten dat er sprake is van een solide contract.
7. Een solide contract voor bepaalde tijd in de professionele sportwereld eenzijdig opzeggen kan slechts onder bepaalde vastgelegde zwaarwegende redenen die in dit contract omschreven staan. Het bedrag dat een sporter moet betalen om een nog lopend contract te beëindigen staat normaliter ook vermeld in de beëindigingsclausules van het contract zelf.
Dit zijn 7 belangrijke punten die we vrij zeker weten.
Hierna ga je pas echt speculeren. Wat is er mis gegaan bij punt 7? Logisch redenerend zou ik zeggen dat het niet draait om het vastgestelde bedrag bij vroegtijdige ontbinding. Dit is namelijk niet voor interpretatie vatbaar en daardoor geen reden voor een conflict. Logisch redenerend kom je dan uit op de zwaarwegende reden. Is daar een aanwijzing voor? Jazeker, Na Chrono des Nations was Cian Uijtdebroeks ongekend hard over zijn ploeg, met voor de eerste maal kritische uitspraken als "Na tien kilometer kwam mijn shifter los en mocht ik al direct van fiets wisselen. En die reservefiets bleek helemaal niet in orde. Dan kan je nog zo hard rijden als je wil, tof is dat niet. Ik kom naar hier om te leren. Dan zou het leuk zijn als mijn fietsen in orde zijn.” En "Heel de omkadering moet gefinetuned worden. Daar verliezen we gewoon heel veel mee. We hebben echt geen tijd meer te verliezen. Deze winter zullen we veel in de windtunnel en op de piste moeten zitten om mijn positie eindelijk een beetje deftig te krijgen. Renners als Evenepoel en Ayuso zitten aan een cda van 1,5. Ik zit aan 1,9 à 2,0. Daar verlies ik gewoon minuten mee. De planning voor deze winter moet nog opgemaakt worden. Maar dat er werk op de ploeg wacht, lijkt mij evident." Het is speculeren maar het heeft er alle schijn van dat Cian Uijtdebroeks als reden voor de opzegging de onprofessionele houding van Bora suggereert en daar is Bora het uiteraard niet mee eens. De bewijslast ligt dan niet bij Bora, maar bij Cian.
Ik ben in ieder geval blij met de bijdrages van Panache, die wat verder komen dan de doornsee op de man gespeelde oneliners.
Maar even zonder gein. Ik heb Kelderman eigenlijk nooit gehoord over deze praktijken bij Bora.
Komt iig. slecht over wanneer de voorzitter van de belangenvereniging in een openbaar belangenconflict belandt.
Dan is het bericht zelf naar buiten brengen de mindere van de twee kwaden.
Dat ik dat nog mag meemaken...
Is het dit jaar eindelijk zover? Vallen kerstmis en pasen op dezelfde dag?
Verder een hoop mensen met een hoop meningen terwijl niemand precies weet wat er aan de hand is. Er zijn een paar berichten via de media verspreid en iedereen heeft zijn mening. Was Uijtdebroeks zo ontevreden bij Bora dat dit zijn uitweg is? Is hij daarbij op de juiste manier door de juiste mensen geadviseerd? Wordt er een juridisch spel gespeeld? Welke rol speelt Bora? Proberen ze er geld uit te slaan? Staan ze in hun recht? Wat is de rol van JV/VL? Niemand die het weet, maar uiteraard zijn er weer een hoop bobo’s die op twitter hun mening kwijt moeten. Het enige wat ik hoop is dat het voor Uijtdebroeks op de juiste manier uitpakt, hopelijk weet hij waar hij aan begonnen is en schaadt het zijn carrière niet. Want met juridische procedures aan je hoofd is het lastig rustig voorbereiden op het nieuwe seizoen. De move an sich lijkt me een goede, maar het gedoe er om heen daar heeft niemand wat aan, niemand wordt daar beter van. Hopelijk blijft het verder vooral uit de media, want wij zullen nooit weten wat er exact speelt, tenzij het ergens in een rechtbank verschijnt misschien.
Edit: in een langer artikel van HLN (populaire Belgische krant) wordt de vinger op de wonde gelegd. CU werkt samen met een nieuwe manager (Alex Carera, tevens ook de behartiger van belangen van oa Pogacar). Tot een dikke anderhalve maand geleden was het pa Uijtebroeks die de belangen behartigde. De man zou topteams als JV en Ineos hebben opgevrijd etc...Wellicht ziet CU voor zichzelf meer toekomst weggelegd bij Visma-Lease a Bike en met een wat geslepen manager is het allemaal in een stroomversnelling terechtgekomen.
Zolang niet alle feiten duidelijk zijn is het vanuit beide kampen vooral speculatie
Dat de nieuwe manager een rol speelt lijkt mij duidelijk maar ook werd duidelijk dat Cian al voor de Vuelta de professionaliteit van zijn ploeg in twijfel trok. Er speelt dus al langer onvrede bij hem en kennelijk heeft de ploeg die niet kunnen wegnemen, sterker nog bij de Chrono des Nations presteerde men het om de reserve fiets niet tiptop mee te nemen. Blunders bij Bora en als je dan in het kleine wereldje de verhalen hoort over TVL en hoe die letten op elk detail snap ik zijn keuze wel.
Best mogelijk dat hij wiskundig gezien alles perefct doet en ook best annemelijk dat zijn critiscasters boter op het hoofd hebben, uiteraard. Doch dien je in een overloepeld orgaan verbindend op te kunnen treden en daarvan heeft hij meermaals blijk gegeven dat niet te kunnen.
Zij zullen wel de correcte procedures gevolgd hebben voor het ontbinden van het contract.
De afkoopsom (gebaseerd op het huidige salaris) zal snel genoeg terug verdiend zijn met zijn nieuwe contract.
Bora hoopt gewoon wat extra centen uit de brand te slepen
Gelukkig hebben we de post nog!
https://www.hln.be/wielrennen/hij-dreigt-meest-gehate-man-in-wielrennen-te-worden-visma-lease-a-bike-ceo-plugge-zorgt-opnieuw-voor-controverse~a97d1720/
Vooralsnog heb ik niet de exacte reden gehoord waarom Cian aanstuurt op deze breuk. En tot die tijd zit ik in "Kamp BORA". En mag Cian wat mij betreft een jaartje tegen zijn zin in gaan trainen in een Bora pakje op een Specialized.
Ploegleiders die twitter gebruiken om publiekelijk hun opzichtige hate-boner richting Plugge de wereld in te slingeren kan ik eigenlijk per definitie niet serieus nemen. Het gaat Copeland en Lelangue natuurlijk ook helemaal niet om de transfer van Uijtdebroeks, maar puur om de machtsstrijd in de AIGCP en het wielrennen in het algemeen. Progressief vs. conservatief. Dit is gewoon een handige stok om mee te slaan.
Wat mij betreft mag Plugge wel eens terugslaan in deze steeds vuiler wordende haat- en lastercampagne. Het siert hem dat hij dat niet doet en gewoon netjes en professioneel blijft. Als enige ploegbaas..