Verontrustende berichten vanuit Zwitserland: Sheffield en Mäder onderuit in afdaling
Magnus Sheffield en Gino Mäder hebben de finish van de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland niet gehaald. Beide renners kwamen ten val in de afdaling van de Albulapass, de laatste beklimming van de dag. Sheffield zou het naar omstandigheden goed maken. Over Mäder is nog niet veel bekend, maar Lillian Calmejane – ook actief in de Ronde van Zwitserland – komt met een verontrustend bericht op sociale media.
“Mijn gedachten zijn bij Gino, ik wens hem alle kracht! Hopelijk ben je veilig, kom op!”, schrijft Calmejane op Twitter. Bahrain Victorious meldt op sociale media dat Mäder betrokken was bij een ‘erge valpartij’ en dat ze met meer nieuws zullen komen. Gruppetto Magazin deelt ondertussen een foto van een traumahelikopter in de afdaling van de Albulapass die Mäder zou hebben afgevoerd.
Sheffield en Mäder kwamen op dezelfde plek in de afdaling ten val, blijkt uit een foto van datzelfde Gruppetto Magazin. Roland Thalmann van Tudor Pro Cycling bevestigt dat in een interview met SRF. “In een lange bocht zag ik twee wielen die er niet zo goed meer uitzagen”, vertelt hij over het moment dat hij langs de plaats van het incidident reed. “Toen ik omkeek, zag ik twee renners vrij diep in de afgrond naast de weg. Het was geen mooi gezicht.”
Schlechte Nachricht: es sieht sehr so aus, als wäre @maedergino schwer gestürzt auf der Abfahrt zum Albula. #TourdeSuisse Gute Besserung! https://t.co/7Mz2zIyXII
— Gruppetto-Magazin (@GruppettoMag) June 15, 2023
Sheffield
Mattias Skjelmose vertelde na de finish over de val van Sheffield. “Op de top zat ik bij Sheffield, Uran en Bardet en we gingen vol gas naar beneden om de jongens voor ons in te halen. In een van de eerste bochten ging Magnus heel snel. Hij ging te ver naar buiten en crashte. Het leek erop dat hij over de rand ging. Ik hoop echt dat hij in orde is.”
De Deense televisie wist te melden dat Sheffield in een ambulance is afgevoerd naar het ziekenhuis, maar dat hij het naar omstandigheden goed zou maken. INEOS Grenadiers laat op sociale media weten later met een update te komen.
Evenepoel: “Het was beter geweest om op de top te finishen”
Remco Evenepoel liet na afloop van de rit de finale te gevaarlijk te vinden. “Één ding waar denk ik niemand blij mee was vandaag is de aankomst”, zei hij voor de camera van Cycling Pro Net. “De koers eindigt nu met een gevaarlijke afdaling en we hebben daar ook enkele crashes gezien. Het was beter geweest om op de top te finishen. Maar ja, c’est la vie.“
All my strength and thought for Gino Mader ! Please be safe men, come on 🙏
— Lilian Calmejane (@L_Calmejane) June 15, 2023
Alles is gericht op winnen en presteren. Daar zoek je als sporter de grenzen voor op. Wat je aan kunt bergop, maar soms ook bergaf. En je weet vaak pas waar de grens echt ligt als je er tegenaan loopt.
Natuurlijk hoop ik dat iedereen hier uiteindelijk heelhuids en levend uit komt. Maar als het wegdek gewoon goed is, zie ik niet in waarom er geen koers overheen kan. Dan is het vooral ook aan de renners zelf om het niet gevaarlijker te maken dan het is.
Uiteindelijk is het maar gewoon wielrennen!
Zul je zien hoe veel minder er gevallen gaat worden.
Je mag wel fiest van een teamgenoot nemen en in meerdaagse wedstrijden en uitzonderlijke gevallen kan de jury een neutrale fiets toestaan (inclusief wat tijd aan de auto voor afstellen).
Maar wielrennen is een endurance sport. In de 24h du mans neem je na een lekke band of kapotte aandrijving ook geen nieuwe auto.
De wedloop naar steeds meer high-tech moet op z'n minst gebalanceerd worden door het inciteren van een veeel betere betrouwbaarheid.
Veiligheid zit in het koppie, maar regels kunnen wel helpen (idem voor mijn kruistocht tegen de tijdritfiets op de weg)
Laten we eerst hopen dat het goed afloopt met Gino.
Niemand, werkelijk niemand, verplicht de renners zo hard naar beneden te gaan als dat ze gaan. Daar kiezen ze zelf voor. Dan kan je zeggen dat ze 'moeten' omdat hun concurrentie ook hard naar beneden gaat, maar dat is bullshit. Als jij niet zo goed kan dalen als een ander kan je ook je verlies nemen en kiezen om veiliger naar beneden te gaan.
Waar we wel sowieso kritisch op moeten blijven is veiligheid van het parcours. Dat je dan zegt dat je de finish niet direct na zo'n afdaling moet leggen en dat de organisatie maar een andere oplossing moet zoeken als je niet boven op de berg kan finishen zou ik het helemaal mee eens zijn.
Omdat een snelheidsbeperking in een sport die gaat om 'wie is de snelste' een hele vreemde reflex is. Als de omgeving waar de sport bedreven wordt niet matcht bij de snelheden die behaald kunnen worden moet dáár naar gekeken worden, niet andersom.
Hier gaat het dus mis. Wegwielrenners moeten zich juist aanpassen aan de omstandigheden, niet andersom, het is geen baanwielrennen. De omstandigheden liggen vast (het parcours, de weg), én zijn variabel (de weersomstandigheden). Dat is de charme van deze sport. Het gaat bij wegwielrennen niet om de absolute snelheid, maar om het verschil in snelheid.