Verontrustende berichten vanuit Zwitserland: Sheffield en Mäder onderuit in afdaling
foto: Cor Vos
donderdag 15 juni 2023 om 17:18

Verontrustende berichten vanuit Zwitserland: Sheffield en Mäder onderuit in afdaling

Magnus Sheffield en Gino Mäder hebben de finish van de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland niet gehaald. Beide renners kwamen ten val in de afdaling van de Albulapass, de laatste beklimming van de dag. Sheffield zou het naar omstandigheden goed maken. Over Mäder is nog niet veel bekend, maar Lillian Calmejane – ook actief in de Ronde van Zwitserland – komt met een verontrustend bericht op sociale media.

“Mijn gedachten zijn bij Gino, ik wens hem alle kracht! Hopelijk ben je veilig, kom op!”, schrijft Calmejane op Twitter. Bahrain Victorious meldt op sociale media dat Mäder betrokken was bij een ‘erge valpartij’ en dat ze met meer nieuws zullen komen. Gruppetto Magazin deelt ondertussen een foto van een traumahelikopter in de afdaling van de Albulapass die Mäder zou hebben afgevoerd.

Sheffield en Mäder kwamen op dezelfde plek in de afdaling ten val, blijkt uit een foto van datzelfde Gruppetto Magazin. Roland Thalmann van Tudor Pro Cycling bevestigt dat in een interview met SRF. “In een lange bocht zag ik twee wielen die er niet zo goed meer uitzagen”, vertelt hij over het moment dat hij langs de plaats van het incidident reed. “Toen ik omkeek, zag ik twee renners vrij  diep in de afgrond naast de weg. Het was geen mooi gezicht.”

Sheffield
Mattias Skjelmose vertelde na de finish over de val van Sheffield. “Op de top zat ik bij Sheffield, Uran en Bardet en we gingen vol gas naar beneden om de jongens voor ons in te halen. In een van de eerste bochten ging Magnus heel snel. Hij ging te ver naar buiten en crashte. Het leek erop dat hij over de rand ging. Ik hoop echt dat hij in orde is.”

De Deense televisie wist te melden dat Sheffield in een ambulance is afgevoerd naar het ziekenhuis, maar dat hij het naar omstandigheden goed zou maken. INEOS Grenadiers laat op sociale media weten later met een update te komen.

Evenepoel: “Het was beter geweest om op de top te finishen”
Remco Evenepoel liet na afloop van de rit de finale te gevaarlijk te vinden. “Één ding waar denk ik niemand blij mee was vandaag is de aankomst”, zei hij voor de camera van Cycling Pro Net. “De koers eindigt nu met een gevaarlijke afdaling en we hebben daar ook enkele crashes gezien. Het was beter geweest om op de top te finishen. Maar ja, c’est la vie.


RIDE Magazine
81 Reacties
15-06-2023 19:48
Misschien is het goed om renners te leren wat hun grenzen zijn. Er zijn heel goede klimmers die niet kunnen dalen en andersom. In het heetst van de strijd nemen renners te veel risico voor tijdwinst omdat de belangen heel groot zijn. Maar zolang ik naar wielrennen kijk heb ik heel wat vreselijke ongelukken en zelfs dodelijke ongelukken gezien. Ik denk zelf dat het niet zal veranderen zolang sommige renners onverantwoorde risico's nemen.
15-06-2023 19:57
Zouden er ploegleiders zijn die tegen hun kopman zeggen: doe voorzichtig in de afdaling, morgen is er weer een dag?

Alles is gericht op winnen en presteren. Daar zoek je als sporter de grenzen voor op. Wat je aan kunt bergop, maar soms ook bergaf. En je weet vaak pas waar de grens echt ligt als je er tegenaan loopt.

Natuurlijk hoop ik dat iedereen hier uiteindelijk heelhuids en levend uit komt. Maar als het wegdek gewoon goed is, zie ik niet in waarom er geen koers overheen kan. Dan is het vooral ook aan de renners zelf om het niet gevaarlijker te maken dan het is.

Uiteindelijk is het maar gewoon wielrennen!
15-06-2023 20:40
Vreselijk dit soort nieuws en het kan helaas altijd gebeuren. Met de afdaling zelf was niks mis mee, mooi wegdek en natuurlijk ook droog. Ongelukken kunnen op die snelheid altijd gebeuren net een bocht verkeerd inschatten en daar ga je. Hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt.
    15-06-2023 21:07
    Een snelheidsbeperking had dit vermeden
15-06-2023 21:46
Ik stel vast dat er vroeger zonder helm minder slachtoffers vielen dan nu. Er waren veertig jaar geleden drie keer meer beroepsrenners in België dan nu, men heeft allerhande pothelmen 'uitgevonden' (om geld aan te verdienen), en het aantal zware ongevallen is er alleen maar met gestegen. Men moet eindelijk eens begrijpen dat je gedrag je risico bepaalt, en niet de beschermingsmaatregelen. Hebben een helm en epauletten in ijshockey geleid tot minder geweld ? Net het tegenovergestelde. Het treintjesgedoe met de uitvallende lead-outs is levensgevaarlijk geworden. De oortjes leveren hen veel meer onveiligheid op dan veiligheid die ze pretenderen te voorzien. Ik vrees dat het niet lukt, als de discussie niet volledig open getrokken wordt, en zonder taboes, met de ... juiste mensen.
    15-06-2023 21:53
    Geen fietswissel meer : van het begin tot het einde met dezelfde fiets. Je repareert hem maar onderweg.
    Zul je zien hoe veel minder er gevallen gaat worden.

    Je mag wel fiest van een teamgenoot nemen en in meerdaagse wedstrijden en uitzonderlijke gevallen kan de jury een neutrale fiets toestaan (inclusief wat tijd aan de auto voor afstellen).
    15-06-2023 22:02
    Vroeger kon je nog winnen door harder te trappen. Tegenwoordig zijn verschillen kleiner. Marginal gains, daar valt ook risico-management onder. Maar om nou dan helmen af te schaffen. Lijkt me geen tof plan.
    15-06-2023 22:32
    Nope, de helm afschaffen dan krijg je het Casertelli-syndroom weer terug. Dat kan niet meer.


    Maar wielrennen is een endurance sport. In de 24h du mans neem je na een lekke band of kapotte aandrijving ook geen nieuwe auto.

    De wedloop naar steeds meer high-tech moet op z'n minst gebalanceerd worden door het inciteren van een veeel betere betrouwbaarheid.


    Veiligheid zit in het koppie, maar regels kunnen wel helpen (idem voor mijn kruistocht tegen de tijdritfiets op de weg)
    15-06-2023 22:44
    @unionwagtmans wat betreft de tt fiets ben ik het helemaal met je eens! Op de openbare weg is het levensgevaarlijk, zoals wat er met Bernal gebeurde. Vraag is dan wel hoe je het moet trainen, alleen op hoogte? Misschien op Racecircuits?
    15-06-2023 22:48
    Bernal was met een gewone fiets toch ook 'gewoon' op die bus geknald?
15-06-2023 19:11
Maakt voor nu even geen drol uit of het gevaarlijk was of niet. Eerst hopen en duimen voor Gino Mäder en daarna gaan we wel discussiëren over de toekomst.
    15-06-2023 20:27
    Geen idee waarom hopen op het beste een minnetje krijgt, maar ik lees net dat zijn toestand "stabiel" is. Dat klinkt hoopgevend
15-06-2023 20:42
Die paar (haarspeld)bochten met stootkussens beveiligen, die kost wil men blijkbaar niet maken om zware ongevallen proberen te voorkomen. hoeveel is een mensenleven dan eigenlijk wel waard voor een organisatie van een wielerwedstrijd?
15-06-2023 19:44
Mooi dat we nu weer kunnen doen alsof we een fuck geven om de veiligheid van renners terwijl er 0 verwachting is dat sprinters zich gedragen in een massasprint
    15-06-2023 21:14
    wie is 'we'?
    15-06-2023 21:18
    Zolang die jury comités worden bevolkt met oud-renners zal het nooit veranderen. 'in MIJN tijd' en 'het is koers', zijn de dooddoeners om de gerechtvaardigde strenge reglementen aan hun laars te lappen. Je mag niet van je lijn afwijken, je mag niet over het fietspad, je mag niet op de stoep fietsen, je mag geen toeschouwers in gevaar brengen, je mag geen bidons weggooien op straat ... Nog wat ? En het enige wat er gebeurt, is .... niks omdat van hoog tot laag in alle geledingen er geen draagvlak is bij alle verantwoordelijken van organisatie, ploegen, jury, televisie experts ...
15-06-2023 18:31
Ze moeten een snelheidslimiet invoeren bij afdalingen. Renners die daarover gaan diskwalificeren of tijdstraf .
    15-06-2023 18:33
    Goed idee inderdaad , moet maar eens gaan gebeuren veelste te gevaarlijk :(
    15-06-2023 19:27
    Zoals altijd moet er helaas eerst iets ernstigs gebeuren, en zijn er dan ook altijd weer stuurlui aan wal als de kippen bij die de oplossing al klaar hebben.

    Laten we eerst hopen dat het goed afloopt met Gino.
    15-06-2023 20:04
    Helemaal gelijk. En bij het voetbal moet het team dat met meer dan 2 doelpunten voor staat eerst 3 keer overspelen in de 16.

    Niemand, werkelijk niemand, verplicht de renners zo hard naar beneden te gaan als dat ze gaan. Daar kiezen ze zelf voor. Dan kan je zeggen dat ze 'moeten' omdat hun concurrentie ook hard naar beneden gaat, maar dat is bullshit. Als jij niet zo goed kan dalen als een ander kan je ook je verlies nemen en kiezen om veiliger naar beneden te gaan.

    Waar we wel sowieso kritisch op moeten blijven is veiligheid van het parcours. Dat je dan zegt dat je de finish niet direct na zo'n afdaling moet leggen en dat de organisatie maar een andere oplossing moet zoeken als je niet boven op de berg kan finishen zou ik het helemaal mee eens zijn.
    15-06-2023 20:09
    Onzin nasibal tuurlijk is er enorm veel druk en stress en op de koop toe zit het meeste bloed dan in hun benen niet in hun hoofd en denken ze niet meer helder .. gewoon snelheidsbeperkingen wat kan je daar nou tegen hebben .. hebben we gelijk deze ellende een stuk minder
    15-06-2023 20:49
    Hoe denk je dat überhaupt uit te kunnen voeren en controleren? Ze fietsen niet met een motor (hopelijk) die je kunt begrenzen.
    15-06-2023 21:20
    Simpel flits palen
    15-06-2023 21:43
    @Dikke vrouw

    Omdat een snelheidsbeperking in een sport die gaat om 'wie is de snelste' een hele vreemde reflex is. Als de omgeving waar de sport bedreven wordt niet matcht bij de snelheden die behaald kunnen worden moet dáár naar gekeken worden, niet andersom.
    15-06-2023 23:13
    “Als de omgeving waar de sport bedreven wordt niet matcht bij de snelheden die behaald kunnen worden moet dáár naar gekeken worden, niet andersom.”
    Hier gaat het dus mis. Wegwielrenners moeten zich juist aanpassen aan de omstandigheden, niet andersom, het is geen baanwielrennen. De omstandigheden liggen vast (het parcours, de weg), én zijn variabel (de weersomstandigheden). Dat is de charme van deze sport. Het gaat bij wegwielrennen niet om de absolute snelheid, maar om het verschil in snelheid.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine