Verontrustende berichten vanuit Zwitserland: Sheffield en Mäder onderuit in afdaling
foto: Cor Vos
donderdag 15 juni 2023 om 17:18

Verontrustende berichten vanuit Zwitserland: Sheffield en Mäder onderuit in afdaling

Magnus Sheffield en Gino Mäder hebben de finish van de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland niet gehaald. Beide renners kwamen ten val in de afdaling van de Albulapass, de laatste beklimming van de dag. Sheffield zou het naar omstandigheden goed maken. Over Mäder is nog niet veel bekend, maar Lillian Calmejane – ook actief in de Ronde van Zwitserland – komt met een verontrustend bericht op sociale media.

“Mijn gedachten zijn bij Gino, ik wens hem alle kracht! Hopelijk ben je veilig, kom op!”, schrijft Calmejane op Twitter. Bahrain Victorious meldt op sociale media dat Mäder betrokken was bij een ‘erge valpartij’ en dat ze met meer nieuws zullen komen. Gruppetto Magazin deelt ondertussen een foto van een traumahelikopter in de afdaling van de Albulapass die Mäder zou hebben afgevoerd.

Sheffield en Mäder kwamen op dezelfde plek in de afdaling ten val, blijkt uit een foto van datzelfde Gruppetto Magazin. Roland Thalmann van Tudor Pro Cycling bevestigt dat in een interview met SRF. “In een lange bocht zag ik twee wielen die er niet zo goed meer uitzagen”, vertelt hij over het moment dat hij langs de plaats van het incidident reed. “Toen ik omkeek, zag ik twee renners vrij  diep in de afgrond naast de weg. Het was geen mooi gezicht.”

Sheffield
Mattias Skjelmose vertelde na de finish over de val van Sheffield. “Op de top zat ik bij Sheffield, Uran en Bardet en we gingen vol gas naar beneden om de jongens voor ons in te halen. In een van de eerste bochten ging Magnus heel snel. Hij ging te ver naar buiten en crashte. Het leek erop dat hij over de rand ging. Ik hoop echt dat hij in orde is.”

De Deense televisie wist te melden dat Sheffield in een ambulance is afgevoerd naar het ziekenhuis, maar dat hij het naar omstandigheden goed zou maken. INEOS Grenadiers laat op sociale media weten later met een update te komen.

Evenepoel: “Het was beter geweest om op de top te finishen”
Remco Evenepoel liet na afloop van de rit de finale te gevaarlijk te vinden. “Één ding waar denk ik niemand blij mee was vandaag is de aankomst”, zei hij voor de camera van Cycling Pro Net. “De koers eindigt nu met een gevaarlijke afdaling en we hebben daar ook enkele crashes gezien. Het was beter geweest om op de top te finishen. Maar ja, c’est la vie.


RIDE Magazine
81 Reacties
15-06-2023 18:04
Zo stilaan is dit geen sport meer, werkelijk elke dag loopt iemand blessures op… dit gaat een groter probleem worden dan de dopingjaren… wie wil er op de duur nog zijn kinderen in competitie laten wielrennen. Valpartijen worden in zo’n Netflix serie bovendien ook nog eens als teaser gebruikt, zeer bedenkelijke trend…
    15-06-2023 18:10
    Dat is het m nou ook net. Met de toegenomen snelheden door de technologie aero en schijfremmen zit er nou eenmaal veel meer kinetische energie in het systeem, dus ook zwaardere blessures. Eigenlijk gaan de renners simpelweg te hard.
    Je kan ook nog veel later remmen tegenwoordig en dus durven de renners ook harder. Maar als het mis gaat dan gaat het alsnog goed mis.
    15-06-2023 19:31
    Je krijgt er buikpijn van en het feit dat de sport alsmaar sneller en gevaarlijker wordt is een behoorlijke probleem in een verder prachtige sport.
    Maar hoe kan je het stoppen? Verplicht bredere, minder snelle banden is misschien een optie, maar alles begint met een goed parcours. En misschien kan zo’n finish na een afdaling gewoon niet meer.
    15-06-2023 19:56
    Misselijkmakend die teasers. Zo krijg je de foute supporters en klop je het alleen maar op. Netflix snapt er geen hol van, is niet begaan met en zelfs een gevaar voor de sport(ers)
    15-06-2023 20:09
    Trend? Vallen er meer renners dan vroeger? Zijn daar cijfers van?
    15-06-2023 21:49
    @The Student
    De technologie om het lichaam te beschermen blijft achter: self-inflating ‘airbag’-achtige extensies om hals, ruggengraat, hartstreek te beschermen etc…
    15-06-2023 21:55
    Extra beschermingsmiddelen zou niet gek zijn hier en daar inderdaad, dat vergt dan weer een cultuuromslag. En de airbag systemen lijken me nog niet zo bruikbaar.
    15-06-2023 22:04
    Denk ook dat de trend van de hele magere renners met hele broze botten door te weinig eten en te eenzijdige belasting mee speelt in de beeldvorming.

    Vallen=iets breken, zo lijkt het bijna.
15-06-2023 17:37
103 km/u ging de motor achter Ayuso. Absolute waanzin. Hopelijk zijn Gino en Magnus ok.
    15-06-2023 20:52
    Eens. Ik hield mijn hart vast...waanzinnige afdaling.
15-06-2023 17:22
Heel akelig dit, hopelijk maken Magnuss en Gino het naar omstandigheden goed
15-06-2023 21:32
De paradox van de helm.
De paradox van de schijfrem.

IMHO was deze afdaling helemaal niet gevaarlijk. Breed, prima geasfalteerd, alles prima aangegeven.

Het gaat te hard.
    15-06-2023 22:03
    Ik vond de afdaling ook zeker niet gevaarlijk. Ik had m best willen rijden ( iets minder hard misschien ).
    16-06-2023 08:31
    Ik heb deze afdaling afgelopen zomer ook gereden en zo gevaarlijk is die niet. Strak asfalt, breed genoeg en overzichtelijk.
    Dit was gewoon een ongeluk en kon ergens anders ook gebeuren. Zat afdelingen in bijvoorbeeld de TdF die een stuk gevaarlijker zijn.
    En als evenepoel alles zo gevaarlijk vind moet hij gewoon weer gaan voetballen.
15-06-2023 17:28
Wat erg :( hopelijk is gino ok
15-06-2023 17:32
Heel zuur, idd. Het is lastig, want afdalen hoort bij de sport. Je bepaald ook zelf hoe hard je naar beneden gaat en welke risico’s je neemt. Dat gezegd hebbende, ik hoop natuurlijk dat de gevallen renners in orde zijn en we geen kl*te berichten krijgen.
    15-06-2023 20:07
    Er kunnen ook externe factoren oorzaak zijn, zoals een loslopende hond, andere renner of moto bijvoorbeeld, dus je bepaald dééls zelf welke risico’s je neemt.
15-06-2023 17:45
Grootste probleem is niet de afdaling op zich, probleem is de enorme snelheid van de renners.
15-06-2023 19:53
Wat een narigheid. In het water en dr ter plaatste na 2 minuten. Hopelijk niet te lang stilstand en zuurstofgebrek. Dat kan nogal schadelijj zijn. kijk al een tijd met ongemak naar afdalingen. Meestal kijk ik ze gewoon niet meer. Niks aan en levensgevaarlijk.
    15-06-2023 20:03
    Je hebt gelijk quincy snelheidsbeperkingen in de gevaarlijke stukken van afdalingen moeten er komen.. maar als je zoiets zegt krijg je de minnen brigade achter je aan heel naar , die mensen zie het graag dat vallen of zo ??
    15-06-2023 20:16
    Minnetjes, plusjes, beiden oninteressant. Ik zit op de app, daar heb je die niet. Verfrissend. Snelheidsbeperkingen lijken me moeilijk te handhaven. Begin eerst maar eens met geen finish binnen xxkm na een afdaling.
    15-06-2023 20:50
    Allereerst wil ik even zeggen dat deze crash en uitkomst mij ook ontzettend raakt. Toch wil even reageren op jouw suggestie. We kunnen wel allemaal beperkingen gaan opleggen aan afdalingen, massasprints.. maar wielrenners zullen altijd tot het gaatje gaan om tijdwinst te pakken op medeconcurrenten.

    De evolutie van de fietsen heeft natuurlijk mede voor deze snelheden gezorgd. Echter; geen enkele sport is zonder risico op persoonlijk/ lichamelijk letsel..
    Als wij als buitenstaanders iets kunnen doen is het aan randzaken als pootjes van dranghekken en kijken naar het wegdek van een afdaling. Helaas hebben we vooraf geen enkele garantie op weer en uitkomst van een bepaalde etappe.

    Voor nu, fingers crossed voor Gino Mäder.
    15-06-2023 21:20
    @kevin. Wiens suggetie?
    15-06-2023 21:24
    Ik denk dat een afdaling vlak voor een finish uitdaagt om de grenzen op te zoeken. Dan heb je immers de winst uit de afdaling vast. Moet je nog 15km, dan loont het niet om die 15 seconden te winnen. Afdaling in een sprint afschaffen lijkt mij ook goed, dan krijg je lagere snelheden. Wielrennen is toch ook wel een sensatie sport, een race. Organisaties zoeken dat ook wel, geloof ik.
    15-06-2023 21:54
    Wat je dus eigenlijk wilt is afdalingen als competitief element in wielerwedstrijd zoveel mogelijk verbannen.

    Prima, maar daar ben ik fervent tegenstander van.
    15-06-2023 22:12
    Ok soli. Kun je onderbouwen? Misschien herevalueer ik dan mijn mening.
    15-06-2023 23:17
    Omdat er al sinds de Middeleeuwen afdalingen in wielerwedstrijden zitten van elk soort, gevaarlijk, minder gevaarlijk en dat deze altijd al gebruikt worden om verschil te maken.

    Wat is jouw voorstel concreet dan? Dat Milaan-San Remo ook maar op de top van Poggio moet eindigen? Daarop volgt immers ook 'een afdaling die vlak voor een finish uitdaagt om de grenzen op te zoeken'.

    Je hele uitspraak waarbij je situaties prefereert waarbij het kennelijk niet meer mag lonen om voorsprong te pakken in een afdaling staat me tegen, want daarmee leg je de koers lam. Ik vind het gestoord om kilometerslang in een wielerwedstrijd de facto geneutraliseerd te gaan rijden omdat het toevallig naar beneden gaat voor een finish.

    En nee, je kunt láng niet overal maar boven finishen. a) Daar is ontzettend vaak helemaal geen ruimte voor, en b) wielerkoersen leven mede dankzij het sponsorgeld dat gemeenschappen willen betalen voor een finish. Nu wil het zo dat bergtoppen over het algemeen zeer schaars bewoond zijn.
15-06-2023 18:42
:-( Hopelijk is ie redelijk ok….. Ik vind het prachtig om de snelheid in een afdaling te zien en tegelijkertijd doodeng om naar te kijken en hoop altijd maar dat het goed gaat. Want ongelukken en crashes is allesbehalve leuk. Ik las op verschillende sites dat die netflix serie met valpartijen mooie sier probeert te maken, dat is een hele slechte ontwikkeling. Het is net als bij auto en motorracen, het mag op het scherpst van de snede maar wel graag na afloop iedereen heel. Hopelijk worden er zo weinig mogelijk beelden van de crash getoond. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de renners maar een afdaling zo recht naar de finish nodigt wel heel erg uit tot rijden op de limiet. Volgens mij nemen renners vaak toch iets minder risico op afdalingen die niet net voor de finish liggen.
    15-06-2023 19:16
    Eens. Een snelle afdaling is heel mooi om te zien, en beangstigend tegelijk. Het is fascinerend om te zien hoe sommigen naar beneden rijden: kunst op de fiets.

    Wat voor mij niet hoeft is afdalingen op heel slecht wegdek, waarbij een klapband of andere pech kunnen zorgen voor controleverlies en crashes. Zeker niet als laatste afdeling naar de finish.

    Maar deze afdeling lijkt me gewoon prima; het zijn dan ook de renners die uiteindelijk het echte gevaar bepalen.
    15-06-2023 20:05
    Ik vind die snelle afdalingen alleen maar eng. Bijvoorbeeld Pidcock in de Alpe d Huez etappe vorig jaar, levensgevaarlijk. Dan zie ik liever een hele bochtige afdaling, waar je langzamer moet gaan om steeds de bocht te kunnen halen. Maakt dan misschien wat minder uit hoe steil het is omdat het maar een paar tiental meters is tot de volgende haarspeld bocht en je daarom niet te snel kan. (Maar ik weet hier eigenlijk niet zoveel van, dus het zijn aannames. Je mag me verbeteren)

    Hier kan je de renners niks verwijten, iedereen wil winnen (en neemt daardoor risicos), maar vroeg of laat gaat het mis. Ook licht dalende sprint finishes hebben daardoor zoveel risicos met die snelheid. Ook goede dalers die nooit vallen nemen risicos, met een kiezelsteentje of moment van afleiding kan het zo voorbij zijn.

    Belangrijkste natuurlijk; sterkte Gino en geliefden. Dit gun je niemand en al helemaal niet deze sympathieke profwielrenners.
15-06-2023 18:46
De valpartij is inmiddels twee uur geleden. Meestal komen ze redelijk snel met een update dat de renner bij bewust zijn is…
15-06-2023 19:25
In het ziekenhuis en toestand stabiel volgens In de leiderstrui. Duimen op goed nieuws de komende uren. Met zo een ongevallen zijn de eerste 24 uur cruciaal.
15-06-2023 21:08
Hoe Ayuso naar beneden knalde, het was totaal te zot voor woorden. En hij won nauwelijks tijd op de anderen achter hem. Ridicuul van de organisatie om zoiets te doen na een zware rit met vermoeide renners. En waarom laat de UCI zoiets toe ? Minimum tien km nog vlak of bergop na een afdaling, dat zou de regel moeten zijn.
    15-06-2023 23:20
    Als Ayuso nauwelijks tijd won, dan ging Ayuso dus ook nauwelijks sneller dan de andere dalers. Maar alleen wat Ayuso deed is te zot voor woorden?

    Wat vind je dan van Skjelmose, Sheffield, Uran en Bardet, die kennelijk foutief dachten dat het nog wel wat harder kon door wat gasten te gaan proberen bij te halen.

    [quote]Sheffield
    Mattias Skjelmose vertelde na de finish over de val van Sheffield. “Op de top zat ik bij Sheffield, Uran en Bardet en we gingen vol gas naar beneden om de jongens voor ons in te halen. In een van de eerste bochten ging Magnus heel snel. Hij ging te ver naar buiten en crashte.”[/quote]

    Daar hoor ik je dan weer niet over.
15-06-2023 17:34
[i] Edit redactie: Bedankt, wordt aangepast.[/i]
15-06-2023 17:43
Afgevoerd met de helikopter, Bahrein komt later met een update. Hoop dat alles goed komt met Mader.
    15-06-2023 17:45
    Waar lees je dat bartp ?
    15-06-2023 19:26
    Updates komen van Tour de Suisse @tds Twitter kanaal: https://twitter.com/tds
15-06-2023 18:09
Net een foto op Twitter gezien. Sheffield heeft op het eerste zicht niet veel, voor Mäder ziet het er erger uit.
    15-06-2023 18:18
    wat is er dan te zien misschien?
    15-06-2023 18:18
    Heb je een link?
    15-06-2023 18:22
    https://twitter.com/GruppettoMag/status/1669373929981370368?t=bD_-HvAeb7PD110bL8Ja6w&s=19
15-06-2023 18:52
Vreselijk, hopen komen beide renners dit te boven.
15-06-2023 19:04
Volgens VTM zopas meedeelt vecht Gino momenteel voor zijn leven. Daar wordt een mens toch stil van.
15-06-2023 19:08
HLN meldt dat hij gereanimeerd werd en naar het ziekenhuis is gevoerd :/
15-06-2023 19:16
Reanimatie, het klinkt niet best allemaal, duimen maar!
15-06-2023 19:17
Oef, pijnlijk om te lezen. Hopelijk loopt het goed af. Zoiets gun je niemand.
15-06-2023 19:54
In deze link wordt gezegd dat hij "stabiel" is:

https://www.rsi.ch/sport/ciclismo/Gino-M%C3%A4der-vittima-di-un-brutto-incidente-16324732.html
15-06-2023 20:29
[i] Edit redactie: Bedankt, het wordt aangepast.[/i]
    15-06-2023 20:33
    [i] Edit redactie: Bedankt, het wordt aangepast.[/i]
15-06-2023 20:49
Gewoon gekkenwerk. Afdalingen horen er bij maar op het einde van een rit zijn renners soms te roekeloos om geen luttele seconden te verliezen.
    15-06-2023 21:18
    Maar ja, dan moet je toch een andere indeling maken van een rit. Als je de laatste 40 km hebt met bijvoorbeeld drie cols van eerste categorie maakt het volgens mij niet meer uit of het de 1e, 2e of 3e afdaling is. Dan zijn ze alle drie gevaarlijk. Ik denk dat je dit gewoon niet kan voorkomen. De renners zelf bepalen meestal de koers. En cols in het eerste gedeelte van een etappe maken de etappe niet interessant.
15-06-2023 20:53
Gewoonweg verschrikkelijk, kunnen alleen maar hopen dat Mäder ok is.
15-06-2023 21:23
ik maak me grote zorgen, nog altijd geen bevestiging dat hij ok is, Mäder.

Daarnaast verbaas ik me een beetje om de roep om snelheidsbeperking. Want dat is nooit een vast gegeven, gevaar is altijd in relatie tot context. Er zijn bochten waar het levensgevaarlijk is om met 60 k/u af te zinken, terwijl hier rechtdoor met 90 k/u wellicht heel veilig zijn kan.

Dus hoe duid je de limiet, verscheelt dat dan per afdaling - en ook nog per deel van de afzink? Anders is het een volledig doelloze poging. Tegelijkertijd schreeuwt 'onhaalbaar' all-over deze optie. Lijkt me meer iets voor de bühne.

Net als dat in Roubaix heel veel schadelijke valpartijen plaatsvinden nog vóór de kasseistrook opgereden wordt. Het leeuwendeel is gedrag, ipv omstandigheden. Maar de kudde wil hard en de renner wil zich onderscheiden.
    15-06-2023 21:28
    Klopt maar met zo'n afdaling vlak voor de finish ga je wel een wedstrijdje dalen krijgen. Gevaar zal er altijd zijn maar denk niet dat we dat moeten willen.
    15-06-2023 21:42
    Het gaat niet om snelheid. Het gaat om risico. Je moet de incentive om grenzen op te zoeken verminderen. Je moet zon sport die gewonnen wordt door degene die de meeste risico's neemt niet willen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine