Verontrustende berichten vanuit Zwitserland: Sheffield en Mäder onderuit in afdaling
Magnus Sheffield en Gino Mäder hebben de finish van de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland niet gehaald. Beide renners kwamen ten val in de afdaling van de Albulapass, de laatste beklimming van de dag. Sheffield zou het naar omstandigheden goed maken. Over Mäder is nog niet veel bekend, maar Lillian Calmejane – ook actief in de Ronde van Zwitserland – komt met een verontrustend bericht op sociale media.
“Mijn gedachten zijn bij Gino, ik wens hem alle kracht! Hopelijk ben je veilig, kom op!”, schrijft Calmejane op Twitter. Bahrain Victorious meldt op sociale media dat Mäder betrokken was bij een ‘erge valpartij’ en dat ze met meer nieuws zullen komen. Gruppetto Magazin deelt ondertussen een foto van een traumahelikopter in de afdaling van de Albulapass die Mäder zou hebben afgevoerd.
Sheffield en Mäder kwamen op dezelfde plek in de afdaling ten val, blijkt uit een foto van datzelfde Gruppetto Magazin. Roland Thalmann van Tudor Pro Cycling bevestigt dat in een interview met SRF. “In een lange bocht zag ik twee wielen die er niet zo goed meer uitzagen”, vertelt hij over het moment dat hij langs de plaats van het incidident reed. “Toen ik omkeek, zag ik twee renners vrij diep in de afgrond naast de weg. Het was geen mooi gezicht.”
Schlechte Nachricht: es sieht sehr so aus, als wäre @maedergino schwer gestürzt auf der Abfahrt zum Albula. #TourdeSuisse Gute Besserung! https://t.co/7Mz2zIyXII
— Gruppetto-Magazin (@GruppettoMag) June 15, 2023
Sheffield
Mattias Skjelmose vertelde na de finish over de val van Sheffield. “Op de top zat ik bij Sheffield, Uran en Bardet en we gingen vol gas naar beneden om de jongens voor ons in te halen. In een van de eerste bochten ging Magnus heel snel. Hij ging te ver naar buiten en crashte. Het leek erop dat hij over de rand ging. Ik hoop echt dat hij in orde is.”
De Deense televisie wist te melden dat Sheffield in een ambulance is afgevoerd naar het ziekenhuis, maar dat hij het naar omstandigheden goed zou maken. INEOS Grenadiers laat op sociale media weten later met een update te komen.
Evenepoel: “Het was beter geweest om op de top te finishen”
Remco Evenepoel liet na afloop van de rit de finale te gevaarlijk te vinden. “Één ding waar denk ik niemand blij mee was vandaag is de aankomst”, zei hij voor de camera van Cycling Pro Net. “De koers eindigt nu met een gevaarlijke afdaling en we hebben daar ook enkele crashes gezien. Het was beter geweest om op de top te finishen. Maar ja, c’est la vie.“
All my strength and thought for Gino Mader ! Please be safe men, come on 🙏
— Lilian Calmejane (@L_Calmejane) June 15, 2023
Je kan ook nog veel later remmen tegenwoordig en dus durven de renners ook harder. Maar als het mis gaat dan gaat het alsnog goed mis.
Maar hoe kan je het stoppen? Verplicht bredere, minder snelle banden is misschien een optie, maar alles begint met een goed parcours. En misschien kan zo’n finish na een afdaling gewoon niet meer.
De technologie om het lichaam te beschermen blijft achter: self-inflating ‘airbag’-achtige extensies om hals, ruggengraat, hartstreek te beschermen etc…
Vallen=iets breken, zo lijkt het bijna.
De paradox van de schijfrem.
IMHO was deze afdaling helemaal niet gevaarlijk. Breed, prima geasfalteerd, alles prima aangegeven.
Het gaat te hard.
Dit was gewoon een ongeluk en kon ergens anders ook gebeuren. Zat afdelingen in bijvoorbeeld de TdF die een stuk gevaarlijker zijn.
En als evenepoel alles zo gevaarlijk vind moet hij gewoon weer gaan voetballen.
De evolutie van de fietsen heeft natuurlijk mede voor deze snelheden gezorgd. Echter; geen enkele sport is zonder risico op persoonlijk/ lichamelijk letsel..
Als wij als buitenstaanders iets kunnen doen is het aan randzaken als pootjes van dranghekken en kijken naar het wegdek van een afdaling. Helaas hebben we vooraf geen enkele garantie op weer en uitkomst van een bepaalde etappe.
Voor nu, fingers crossed voor Gino Mäder.
Prima, maar daar ben ik fervent tegenstander van.
Wat is jouw voorstel concreet dan? Dat Milaan-San Remo ook maar op de top van Poggio moet eindigen? Daarop volgt immers ook 'een afdaling die vlak voor een finish uitdaagt om de grenzen op te zoeken'.
Je hele uitspraak waarbij je situaties prefereert waarbij het kennelijk niet meer mag lonen om voorsprong te pakken in een afdaling staat me tegen, want daarmee leg je de koers lam. Ik vind het gestoord om kilometerslang in een wielerwedstrijd de facto geneutraliseerd te gaan rijden omdat het toevallig naar beneden gaat voor een finish.
En nee, je kunt láng niet overal maar boven finishen. a) Daar is ontzettend vaak helemaal geen ruimte voor, en b) wielerkoersen leven mede dankzij het sponsorgeld dat gemeenschappen willen betalen voor een finish. Nu wil het zo dat bergtoppen over het algemeen zeer schaars bewoond zijn.
Wat voor mij niet hoeft is afdalingen op heel slecht wegdek, waarbij een klapband of andere pech kunnen zorgen voor controleverlies en crashes. Zeker niet als laatste afdeling naar de finish.
Maar deze afdeling lijkt me gewoon prima; het zijn dan ook de renners die uiteindelijk het echte gevaar bepalen.
Hier kan je de renners niks verwijten, iedereen wil winnen (en neemt daardoor risicos), maar vroeg of laat gaat het mis. Ook licht dalende sprint finishes hebben daardoor zoveel risicos met die snelheid. Ook goede dalers die nooit vallen nemen risicos, met een kiezelsteentje of moment van afleiding kan het zo voorbij zijn.
Belangrijkste natuurlijk; sterkte Gino en geliefden. Dit gun je niemand en al helemaal niet deze sympathieke profwielrenners.
Wat vind je dan van Skjelmose, Sheffield, Uran en Bardet, die kennelijk foutief dachten dat het nog wel wat harder kon door wat gasten te gaan proberen bij te halen.
[quote]Sheffield
Mattias Skjelmose vertelde na de finish over de val van Sheffield. “Op de top zat ik bij Sheffield, Uran en Bardet en we gingen vol gas naar beneden om de jongens voor ons in te halen. In een van de eerste bochten ging Magnus heel snel. Hij ging te ver naar buiten en crashte.”[/quote]
Daar hoor ik je dan weer niet over.
https://www.rsi.ch/sport/ciclismo/Gino-M%C3%A4der-vittima-di-un-brutto-incidente-16324732.html
Daarnaast verbaas ik me een beetje om de roep om snelheidsbeperking. Want dat is nooit een vast gegeven, gevaar is altijd in relatie tot context. Er zijn bochten waar het levensgevaarlijk is om met 60 k/u af te zinken, terwijl hier rechtdoor met 90 k/u wellicht heel veilig zijn kan.
Dus hoe duid je de limiet, verscheelt dat dan per afdaling - en ook nog per deel van de afzink? Anders is het een volledig doelloze poging. Tegelijkertijd schreeuwt 'onhaalbaar' all-over deze optie. Lijkt me meer iets voor de bühne.
Net als dat in Roubaix heel veel schadelijke valpartijen plaatsvinden nog vóór de kasseistrook opgereden wordt. Het leeuwendeel is gedrag, ipv omstandigheden. Maar de kudde wil hard en de renner wil zich onderscheiden.