Vélo d’Or 2020 is voor Primoz Roglic

donderdag 3 december 2020 om 11:15
Vélo d’Or 2020 is voor Primoz Roglic

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft de verkiezing van de Vélo d’Or 2020 gewonnen. Het is voor de Sloveen van Jumbo-Visma de eerste keer dat hij de prestigieuze prijs wint. Roglič won afgelopen seizoen onder meer de Vuelta a España en Luik-Bastenaken-Luik. Daarnaast werd hij tweede in de Tour de France.


De Vélo d’Or is de jaarprijs van het Franse wielermagazine Vélo Magazine dat verbonden is aan de Tour de France-organisatie en aan sportkrant L’Equipe. Een aantal internationale wielerjournalisten, waaronder WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs, kiest hier de beste wielrenner van het jaar uit.

Roglič is de opvolger van Julian Alaphilippe, die vorig jaar de prijs won. Alejandro Valverde en Chris Froome hadden in de twee voorgaande jaren deze eer. “Ik heb de lijst met eerdere winnaars doorgenomen en het is een geweldige beloning”, reageert Roglič. “Ik maak van de gelegenheid gebruik om de mensen die op mij gestemd hebben hartelijk te bedanken. Ik begreep dat het een jury was van journalisten van over de hele wereld, en daarom raakt het mij echt.”

Onder de vijftien genomineerden voor de Vélo d’Or waren ook Mathieu van der Poel, Anna van der Breggen, Wout van Aert en Remco Evenepoel. Naast Roglič kreeg ook wereldkampioen Alaphilippe nog een erkenning. Hij won de Vélo d’Or voor beste Franse wielrenner.

De volledige uitslag van de Vélo d’Or-verkiezing wordt op een later moment bekend.

Dit artikel delen:

52 Reacties

Wheely 3 december 2020 om 11:21

Congrats Primož! Het mag geen verrassing zijn, enkel Anna had het verdiend om van hem te winnen.

Murcia 3 december 2020 om 11:24

Helemaal terecht, naast de overwinningen ook de mentale veerkracht van de echte toppers.
Gefeliciteerd Primoz!!

Turtlehead 3 december 2020 om 11:26

Terecht denk ik, hij was toch de man om wie het draaide in twee grote rondes en in een paar kleintjes, daarnaast vooraan op WK en in een Monument. Volgend jaar kers op de taart…

Dr op en dr over 3 december 2020 om 11:38

Congrats Primoz, een terechte beloning voor een geweldig mooi seizoen. :)

Romāns Vainšteins 3 december 2020 om 11:42

Wat wel pijnlijk duidelijk wordt hiermee is dat je als dame kan fluiten naar de gouden fiets, die moeten gewoon los er eentje krijgen.

Michelangelo 3 december 2020 om 11:55

Heerlijk, een zinnige opmerking van Romans! Keep up the good work!

Want eerlijk is eerlijk: als je prestaties van mannen en vrouwen even zwaar zou wegen, dan zou je zien dat:
Anna de belangrijkste grote ronde gewonnen heeft bij de dames, en Primoz niet bij de heren
Anna 2 keer wereldkampioen is, en Roglic precies nul keer
Dat ze allebei hun klassieker(s) gewonnen hebben.

Conclusie is inderdaad dat ze blijkbaar niet gelijkwaardig beoordeeld worden, en dat er dan maar twee aparte prijzen moeten komen.

Panache 3 december 2020 om 12:11

Dezelfde opmerking verwacht ik over Harrie Lavreysen binnenkort. M.i. is dat een onjuiste conclusie. Het domineren van een kleine sport zal pas tot zo'n prijs leiden op het moment dat er in de elitecategorie niemand er echt bovenuit steekt. Baanwielrennen en vrouwen wegwielrennen zijn gewoon kleinere sporten waar je dus makkelijker er bovenuit steekt (makkelijker niet lezen als makkelijk). Zie ook Van Aert en MvdP die er bovenuit steken in het veldrijden, maar op de weg 'gewoon' in een rijtje van beste 10 horen zonder daar bovenuit te steken.

De vraag die je dus moet beantwoorden is: is Anna van der Breggen zo goed, of is de rest zo slecht?
In het mannenwielrennen zijn kleine foutjes, net niet de topvorm hebben, funest om een grote prijs te winnen. Hoe zit dat in het vrouwenwielrennen?
Antwoord op die vraag is een verklaring voor de uitslag in deze Vélo d'Or.

AnderJ 3 december 2020 om 12:13

@Michelangelo: in je vergelijking laat je wel weg dat Primoz de Vuelta 1 van de 2 op-een-na belangrijkste rondes heeft gewonnen en tweede is geworden in de belangrijkste ronde.

Je kan twisten dat het voorgaande – samen met zijn andere prestaties – opweegt tegen de prestaties van Van der Breggen. Je kan er echter niet over twisten dat als Van der Breggen beter heeft gepresteerd in het afgelopen seizoen, inclusief deze twee prestaties Primoz een stuk dichterbij staat dan zonder deze twee prestaties.

Persoonlijk vind ik dat het elkaar misschien niet zo veel ontloopt. Maar omdat het vergelijken tussen mannen en vrouwen in hun eigen respectieve pelotons zo moeilijk is en ik zeker niet kan uitsluiten dat het voor vrouwen lastiger is om de prijs te winnen, voel ik wel voor de oplossing van een eigen prijs voor vrouwen.

Wheely 3 december 2020 om 12:19

“Conclusie is inderdaad dat ze blijkbaar niet gelijkwaardig beoordeeld worden, en dat er dan maar twee aparte prijzen moeten komen.”
+1

Fast Freddy 3 december 2020 om 12:25

Bij de subjectieve beoordeling die aan dit soort prijzen verbonden is kun je toch ook niet helemaal negeren dat vd Breggen twee belangrijke prijzen mede te danken heeft aan valpartijen van de beste rensters in koers.

Domestique 3 december 2020 om 12:31

Totaal onzinnig ook om ze samen op 1 hoop te gooien.

Het mannenwielrennen is een veel grotere sport dan het vrouwenwielrennen. Hoeveel mensen in de straat kennen Annemiek van Vleuten of Anna van der Breggen? In het buitenland al bijna helemaal niemand.

Ook bij het niveau kan je je vragen stellen. Het enige land dat vrouwenwielrennen (min of meer) serieus neemt, steekt er mijlenver bovenuit.

Alsof je destijds Sven Nys ook tussen de genomineerden had gezet.

Verder juich ik de gestage opmars van het vrouwenwielrennen uiteraard toe en mogen ze van mij een eigen Vélo d'Or hebben. Nu worden er gewoon 2-3 vrouwen voor de tribune genomineerd, wat eigenlijk nergens op slaat.

Murcia 3 december 2020 om 12:40

Zoals de onvolprezen Been al treffend zei: Comparing apples with pears.LOL In Nederland is dameswielrennen relatief groot. In het buitenland totaal niet. De jury is in ieder geval consequent, vorig jaar won Annemiek met een vergelijkbaar palmares ook niet. De dames verdienen een eigen categorie, net als de Franse renners.

Michelangelo 3 december 2020 om 12:53

In die zin wel benieuwd naar de totaaluitslag. Want als we VdBreggen qua prestaties niet op 1 zetten, dan zou ze toch minimaal op 2 moeten staan.

Ik kan overigens best leven met Roglic als winnaar, aangezien hij ook nagenoeg net zoveel resultaten kan overleggen als VdBreggen, maar dan in de mannenwereld.

Cochise 3 december 2020 om 14:36

Je zou het ook anders kunnen bekijken: door er één verkiezing van te maken en twee vrouwen te verkiezen bij de genomineerden boven mannen als bv Démare laat je wel zien dat je hun belang voor het wielrennen over gender-grenzen heen bekijkt.
Dan kan je je idd afvragen wat een vrouw die alles heeft gewonnen wat ze kon winnen dan nog meer had moeten doen om ook deze verkiezing te winnen. Zij zelf niet heel veel, behalve dan er mee voor zorgen (voor zover zij daar invloed op heeft) dat deze tak van het wielrennen nog groter wordt (tegenstand, media-aandacht, mondialisering,…).

Cayolle 3 december 2020 om 14:46

"Conclusie is inderdaad dat ze blijkbaar niet gelijkwaardig beoordeeld worden, en dat er dan maar twee aparte prijzen moeten komen." lijkt me een zeer terechte conclusie! Als je met zo'n palmares als vrouw nog niet kan winnen, is het nooit mogelijk en is het zeer de vraag waarom de vrouwen wel genomineerd worden.
Overigens wel eens met de nuancering die Cochise aanbrengt: Het zegt natuurlijk ook wel wat dat ze genomineerd zijn…

Michiel De Rooij 3 december 2020 om 15:45

Ja, pijnlijk dat seksisme zeg. Ughl

Dolfy 3 december 2020 om 12:48

Streep door de opmerking, van eerder over wie wel en niet genomineerd was.

Edit: Soms is lezen een kunst… :)

adelaarvanantwerpen 3 december 2020 om 12:50

Alaphilippe, Pogacar en Hirschi zijn toch genomineerd.

Dolfy 3 december 2020 om 12:53

Zo wakker ben ik dus.. Je hebt helemaal gelijk, ik las het wat anders… :-)

Cyclinglife 3 december 2020 om 14:04

Jammer had graag een andere winnaar gezien. :(

VespavanBern 3 december 2020 om 15:21

Niet mee eens, pakt op geen enkel front de hoofdprijs. Is de constantste renner van het jaar en inderdaad héél goed, maar niet de beste.

Michelangelo 3 december 2020 om 15:29

Wie pakken er dan wel hoofdprijzen? Of is er maar 1 hoofdprijs, nl de gele trui in Parijs?

Als dat zo is, kunnen we wel stoppen met al die andere “dikke banden races” als de Giro, Parijs Roubax of RVV.

Erg benieuwd naar jouw criteria, brommer!

VespavanBern 3 december 2020 om 15:48

Hoofdprijzen zijn:
MSR-RVV-PR-LBl-RvL-GI-TO-VU-WK
De tour is het belangrijkst, dan de kasseiklassiekers+WK, dan de heuveklassiekers en Giro, daarna de Vuelta. Zoals ik al vaker heb aangegeven: Roglic is steengoed. Een van de beste wielrenners van de afgelopen jaren, maar de beste wielrenner van het jaar is degene die de tour, of PR, of RVV, of het wk wint. Dit klinkt misschien raar; maar op het moment dat Roglic had kunnen bewijzen dat hij de beste renner was van dit jaar, werd hij 2e. LBL was geweldig en werd hij wél 1e, maar we weten allemaal hoe dat gelopen is..
Hoe zou je aan Pogacar uit moeten leggen dat Roglic dit jaar een betere wielrenner was dan hij, terwijl hij hem op het allerbelangrijkste moment verslagen heeft…

S.t.B 3 december 2020 om 15:56

Denk je misschien dat je op Ritmische Gymnastiekflits zit Vespa?
Op dat front was Roglic inderdaad nogal onzichtbaar dit seizoen.
Op wielerfront heeft hij de Velo d’Or op basis van vrijwel alle criteria dik verdiend.

thorsen 3 december 2020 om 15:58

Dus eerst zeg je dat Roglic geen hoofdprijs pakt. Dan definieer je de hoofdprijzen als “MSR-RVV-PR-LBl-RvL-GI-TO-VU-WK” waar Roglic er 2 van heeft gewonnen…?

VespavanBern 3 december 2020 om 15:58

@S.t.B, flauwe opmerking dat gymnastiek. Hoe zou jij het Pogacar trouwens uitleggen dat Roglic beter is?

VespavanBern 3 december 2020 om 15:59

@thorsen, lees mijn hele reactie aub. Vooral het laatste.

S.t.B 3 december 2020 om 16:12

@Vespa..

PCS 2020 Ranking nr. 1
UCI 2020 Overall Ranking nr. 1
UCI 2020 Ronderenner Ranking nr. 1
Vuelta 2020 nr. 1
LBL 2020 nr. 1 (erg flauwe suggestie dat Roglic de winst in de schoot geworpen kreeg)
TDF 2020 nr. 2
Sloveens kampioen
Tour de l’Ain nr.1
Absurd hoog percentage leiderstrui dragen.
Moet ik je nog het aantal etappe overwinningen, tweede en derde plaatsen opnoemen? Want dan wordt het lijstje nogal episch..

adelaarvanantwerpen 3 december 2020 om 16:13

Jouw hoofdprijzen ranking is zo onlogisch. Tour is inderdaad op 1. WK is een logische tweede, maar er is geen deftig argument voor RVV en PR over de andere drie monumenten. Zeker omdat die andere drie monumenten al 10 jaar lang een beter deelnemersveld hebben. Dit jaar is er zeker geen enkele reden om de giro boven de vuelta te plaatsen. In de laatste 10 jaar had de vuelta vaker een beter deelnemersveld dan de giro.
De enige logische ranking is
Tour
WK
5 monumenten + 2 andere GR.

VespavanBern 3 december 2020 om 16:16

Wauw, een berekening met punten die de beste renner bepaalt. Geeft inderdaad heel goed weer wie de meest constante renner van het jaar was; namelijk Roglic. Los van het feit dat ik de punten telling van de UCI totaal niet in verhouding vind, is de beste renner in ieder geval iemand die De tour, PR, RVV of WK wint. Nogmaals, hoe zou jij het Pogacar uitleggen? Dat Pogacar de tour won word over 20 jaar nog besproken, dat Roglic de uci ranking won haalt 2022 niet eens.

adelaarvanantwerpen 3 december 2020 om 16:22

Kan jij mij aub uitleggen op basis van wat de rvv boven lbl en msr staat.

VespavanBern 3 december 2020 om 16:22

@adelaar, ten eerste, +1, hebben ongeveer dezelfde naam.
De keuze van PR en RVV boven de andere monumenten zit zo; het is hét piekmomenten voor de klassieke mannen (MVDP, WVA, Greg V A, Naesen, kristoff, noem het op). LBL en RVL en de vuelta zijn dit niet. Bijna elke renner die hier op mikt heeft of de Tour, of de Giro, of het wk als hoofddoel. Topsport is de beste van iedereen zijn en je zelf met de beste meten, dit doe je in het profwielrennen dus op het wk, in de tour, in RVV, en in PR.

S.t.B 3 december 2020 om 16:29

@Vespa
Mocht ik in de unieke gelegenheid zijn het Poga uit te leggen, dan zal het iets van deze strekking zijn.
Jij hebt Roglic tot twee keer toe in een tijdrit verslagen, waarvan eentje heroïsch. Roglic heeft jou tot twee keer toe in een eendagskoers verslagen, waarvan eentje een monument. De mondiale wielerpers heeft daarbij ook helaas in jouw nadeel beslist. Jouw tijd komt nog wel.. Hou je taai!

adelaarvanantwerpen 3 december 2020 om 17:00

@vespa
Jij kan meerdere piekmomenten hebben in een seizoen. Valverde, Hirschi, Alaphilippe, Fuglsang, Kwiatowski, Sachmann staan allemaal in topvorm aan de start tijdens LBL. Zij krijgen dan nog eens strijd van de AK mannen zoals Roglic, Pogacar en Nibali die hun eerste piek hier leggen. Roglic versloeg in luik een Alaphilippe en Hirschi in topvorm.

En behalve Wout en Mathieu wie van de top 20 in de Rvv hoort bij de beste 20 renners van dit seizoen.

Ten derde is het niveau in de vlaamse klassiekers veel minder hoog in de breedte dan in Luik/MSR. PCS race quality list van de voorbij jaren toont dat aan, maar in de vlaamse klassiekers zijn er veel minder wereldtoppers en vooral veel minder subtoppers.

Michelangelo 3 december 2020 om 17:12

Vespa, lang geleden dat ik iemand zoiets kroms zie "recht praten".

Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen onderbouwing, maar soms gaat die nergens over.
Dat de TdF de grootste van de drie rondes is: geen discussie
Dat het WK de grootste eendagswedstrijd is: ook geen discussie

Maar als je jouw redenering volgt, dan ben je automatisch de winnaar van de Velo d'or als je de Tour wint. Want is een Vueltawinst + La Doyenne + 2e in de TdF + winnaar van andere kleine rondjes en legio etappes minder waard dan de TdF zege?

En vwb de klassiekers: internationaal gezien denk ik dat PR degene is met de grootste uitstraling. De rest doet denk ik niet veel voor elkaar onder. Enkel veel Belgen denken dat het klassieke seizoen begint bij de RVV, en eindigt op de wielerbaan van Roubaix.

En verder: als ik jouw redenering volg is VdPoel dit jaar een betere renner dan Van Aert? Want hoe leg je anders uit aan Wout dat het ene moment dat het er echt toe deed voor de kasseienvreters, hij werd geklopt door die Ollander?
Ik denk dat er hier echt niemand is die dit jaar de prestaties van Mathieu hoger inschat dan die van Wout. Enkel misschien een Vespa uit Bern….

EDIT: ik denk dat Vespa last heeft van het "ik-kan-niet-hardop-zeggen-dat-een-TJV-renner-of-niet-Belg-de-beste-wielrener-van-het-jaar-is-syndroom"….

S.t.B 3 december 2020 om 17:44

@Vespa
Je profielnaam plaatst jouw RVV en PR opgehemel ook wel in een duidelijk perspectief.
Niets mis mee dat je de eendagskoersen waarvan jouw Fabian er 2×3 heeft gewonnen de grootste waarde toedicht, maar doe dat dan liever zonder pseudo wetenschappelijke onderbouwing.

S.t.B 3 december 2020 om 17:55

@Michelangelo

Magistrale edit!
Kan hooguit nog worden aangevuld met “of-niet-rijdend-voor-een-Belgische-ploeg”.
Ook erg benieuwd voor wie onze zuiderbuurse wielerpers heeft gestemd. Die eten nog liever hun schoeisel op dan voor Roglic te stemmen.

Murcia 3 december 2020 om 18:29

Roglic pakt wel degelijk hoofdprijzen en daarmee klopt de eerste analyse van Vespa al niet. Zijn argument betekend ook dat er geen verkiezing nodig is want de Tourzege is genoeg voor de Velo d’Or. Vorig jaar won Julian en niet Bernal en de reden was de combinatie van het winnen van klassiekers en de renner zijn van die Tour ook al won hij hem niet. De punten van de UCI zijn niet zaligmakend maar om twee jaar achter elkaar die ranglijst aan te voeren heb je hoofdprijzen nodig. Dat je iemand anders liever ziet winnen is natuurlijk ieders goed recht, je kunt de prestaties van renners anders waarderen maar als we dit seizoen de meest objectieve benadering kiezen, namelijk aantal overwinningen op World Tour niveau, prestaties in klassiekers, dagen in leiderstrui en het aantal top 3 en top 5 noteringen. Dan springt Primoz er echt wel uit.

S.t.B 3 december 2020 om 18:52

@Murcia
Prima omschreven, maar helaas wanen sommige forum deelnemers zich hier in de ‘Facts don’t matter’ quiz.
Valt niet tegenin te redeneren.
‘Roglic’
‘Niet Belgische ploeg’
‘Niet Belgische renner/niet Remco Evenepoel’
‘TJV’
Is voor een aantal mensen al genoeg aanleiding om in totale afkeuringskramp te schieten.

Panache 3 december 2020 om 20:02

Ben het niet eens met de conclusie van Vespa, maar onderstaande snijdt wel hout vind ik.

“De keuze van PR en RVV boven de andere monumenten zit zo; het is hét piekmomenten voor de klassieke mannen (MVDP, WVA, Greg V A, Naesen, kristoff, noem het op). LBL en RVL en de vuelta zijn dit niet. Bijna elke renner die hier op mikt heeft of de Tour, of de Giro, of het wk als hoofddoel.”

VespavanBern 3 december 2020 om 20:44

Hmm, denk niet dat we hier uit komen. Als epke zonderland wk rekstok wint, nk rekstok wint, en talloze andere wedstrijden maar op de OS zilver wint? Wie is dan de beste rekstokker van de wereld? Degene die goud wint, vind ik.
Kennelijk is niet iedereen het hier mee eens, aan dat ala vorig jaar won en niet bernal wou ik nog ff toevoegen dat die MSR won, en de beste puncher was in de tour. Dus dat hij vorig jaar in zijn straatje niet de beste was klopt niet.

Murcia 3 december 2020 om 21:06

Ik denk ook dat we er niet gaan uitkomen als je de doelpalen verzet. Je eigen stelling was dat alleen de winnaar van de RVV, PR, Tour of WK de beste renner van dat jaar kon worden maar voor Julian maak je de uitzondering die je voor Primoz niet maakte. Ten tweede is de OS niet relevant want die noem je niet in het rijtje overwinningen wat iemand tot de beste maakt. Als je die wel mee laat tellen is GVA nog steeds de beste renner ter wereld. Om in de analogie van Epke mee te gaan, hij kan de beste van de wereld zijn in een niet-olympisch jaar met alleen de wereldtitel. In een OS jaar geldt dit niet en is alleen goud een bevestiging van die status. Maar wielrennen op de weg hoort bij de selecte groep sporten (voetbal, golf, tennis en boksen) waarbij de waarde van Olympisch goud een stuk lager is dan bv turnen waar het het allerhoogste is.

VespavanBern 3 december 2020 om 21:31

Plaats het daarom in context, ik snap natuurlijk zelf ook heus wel dat het os in het turnen van veel groter belang is dan in het wielrennen. Zie het OS bij het turnen als de Tour of Wk RVV of pr. Allaphillipe vorig jaar won inderdaad vorig jaar geen enkele, ik had daarom volgend jaar ook Bernal gekozen, maar heel begrijpelijk was het wel dat Alaphillipe won.

S.t.B 3 december 2020 om 22:33

Het mondiale panel wielerjournalisten zal zeker niet gezamenlijk over één nacht ijs zijn gegaan.
Roglic is de beste, case closed..

VespavanBern 4 december 2020 om 09:46

@stb,
Snap jij de essentie van dit forum wel? Het is de bedoeling dat je JOUW mening geeft onderbouwt met JOUW argumenten, en niet gaat proberen de ‘waarheid’ te achterhalen door middel van wat andere ‘kenners’ vinden.

koos1 3 december 2020 om 15:24

Mooi beloning voor een sterk seizoen. De enige die op een hoog (top) niveau reed vanaf de Corona herstart tot de laatste koersdag.

VespavanBern 3 december 2020 om 15:51

Dat is niet helemaal waar, WVA ook. Begon er zelfs nog iets eerder en indrukwekkender aan.

Michelangelo 3 december 2020 om 18:42

Maar wout is er dan ook eerder mee gestopt…

Vlinder 3 december 2020 om 19:17

Als het alleen zou gaan om de mannen vind ik de keuze terecht. Maar àls je wel een vrouw nomineert (die eigenlijk alles won en ongelofelijk domineerde dit jaar) dan slaat het nergens op dat vd Breggen nu niet wint. Nomineer dan niet of maak een vrouwencategorie. Want wat moet een vrouw dan winnen om überhaupt deze prijs te krijgen? Die hele nominatie van van der Breggen slaat nergens op…

Murcia 3 december 2020 om 23:11

Het lijkt inderdaad veel op een nominatie vanwege, Oh Ja er moeten ook nog een paar vrouwen op. Dat is niet echt de manier om vrouwenwielrennen de aandacht te geven die zij wel degelijk verdient. Het magazine moet gewoon een extra categorie toevoegen wat ze immers ook al doen voor de renners van het thuisland. Dan krijgt een nominatie ook waarde omdat je een echte kans maakt op de prijs. Nu is dat duidelijk niet het geval.

Vlinder 4 december 2020 om 15:44

@murcia helemaal eens, het nomineren lijkt idd een kwestie te zijn geweest van ‘oja we moeten tegenwoordig aan de vrouwen denken’. Maar dan neem je het dus echt niet serieus. Regelrechte aanfluiting waarbij de nominatie (zonder enige kans van winst) eigenlijk slechter is dan geen nominatie. Een beetje alsof de vrouwen het nodig hebben, maar dat je het toch niet serieus neemt. De intentie is misschien best goed bedoelt maar het effect is averechts… Nouja de prijzenkast van van der Breggen puilt sowieso wel uit met of zonder Velo d’Or