Veldritwinter Wout van Aert op losse schroeven
Wout van Aert - foto: Cor Vos
dinsdag 20 augustus 2019 om 08:34

Veldritwinter Wout van Aert op losse schroeven

Het herstel van Wout van Aert gaat niet zo hard als gedacht. De drievoudig wereldkampioen veldrijden ligt nog altijd in de lappenmand en dat is slecht nieuws voor crossliefhebbers. Zijn entourage acht het namelijk voorlopig niet mogelijk dat de Belg van Jumbo-Visma deze winter terug het veld in duikt, zo schrijft Het Nieuwsblad.

Een dikke maand na zijn zware valpartij in de Tour de France is Van Aert nog altijd niet aan revalideren toe. De spierblessure in zijn been heeft een grotere impact dan aanvankelijk gedacht en te vroeg beginnen revalideren zou grote gevolgen kunnen hebben voor de rest van de carrière van de 24-jarige. “Ik moet nog drie weken rusten vooraleer ik echt mag revalideren”, zegt Van Aert. “Het begint te verbeteren, maar dan pas zal ik mij weer echt sportman voelen.

Merijn Zeeman geeft nadere uitleg: “In een revalidatie heb je twee fases: de medische revalidatie en de sportieve revalidatie. Pas als de wonde en de blessure helemaal geheeld zijn, kunnen we overgaan tot de sportieve revalidatie en de spieropbouw. We moeten geduld hebben”, zegt de sportief directeur van de WorldTour-ploeg.

Zeeman legt uit dat het zo’n tien tot twaalf weken duurt eer een renner weer in topvorm kan geraken. “Maar omdat we in het geval van Wout nog steeds niet weten hoe de blessure evolueert, kunnen we ons niet uitspreken over een termijn”, vervolgt hij zijn verhaal. En dus kan er voorlopig een streep door Van Aerts veldritwinter: “Het wordt al moeilijk om Wout tegen het voorjaar weer op zijn oude niveau te krijgen”, erkent Zeeman.

Update
Op de site van Jumbo-Visma gaf Van Aert vandaag een korte update. “Ik hoop nog altijd dat ik een aantal crossen kan doen deze winter”, klinkt het.

RIDE Magazine
51 Reacties
20-08-2019 08:49
Het nieuws waar iedereen in zijn achterhoofd, al een beetje rekening mee hield. Persoonlijk zit ik ook niet reikhalzend uit te kijken naar de duels tussen MvdP en WvA (ik vindt het overigens wel leuk). Maar het is voor beide atleten wel een goede start naar het wegseizoen toe, dus ik hoop maar dat deze blessure daar niet al teveel invloed op gaat hebben.
    20-08-2019 10:28
    Misschien zal het weer iets met begrijpend lezen te maken hebben, dat Van Aert in de lappenmand ligt, terwijl van der Poel lustig en rustig kan crossen zou voor beiden een goede start zijn naar het wegseizoen toe? Dat snap ik dus helemaal niet.
    20-08-2019 12:31
    @Eddy. Ja ik lees het nu ook. Ik bedoel natuurlijk dat het voor WvA niet goed is om op deze manier voor te bereiden op het wegseizoen. Terwijl MvdP door te gaan crossen wel een goede voorbereiding heeft imo.
20-08-2019 08:55
3 weken rust? Nou maak daar 1 oktober van (dat hij kan beginnen met revalideren). Dan zou hij 1 januari (3 maanden later) toch wel wedstrijdfit moeten zijn en 1 maart (als de klassiekers beginnen) op topniveau? Dan tel ik nu nog ruim...
    20-08-2019 09:33
    Ik snap de rekensom ook niet
    20-08-2019 09:48
    No way dat je na zo'n blessure op 10-12 weken terug op topniveau bent. Ik denk dat Zeeman het hier over een 'normale blessure' heeft.

    Als Van Aert nu nog 3 weken moet rusten, betekent dat in totaal 8 weken van complete inactiviteit. Daarna dus nog eerst terug je spieren activeren en weer massa opbouwen. Dan ben je echt niet na 10-12 weken terug de oude.
    20-08-2019 11:25
    Hier lijken weinig veldrit fans te zitten. Ik vind het persoonlijk ontzettend jammer als deze valpartij zijn hele veldrtitseizoen verknalt, zo wordt het wel extreem saai in de cross.

    De cross heeft het duel tussen vdp en van Aert echt hard nodig. En als vaste kijker zou ik dat zeker missen.
20-08-2019 09:09
Ai ai,
En dan te bedenken dat de contactbreuk van Wout nog afgehandeld moet worden..

Stressvol najaar voor Woutje..
    20-08-2019 09:13
    WTF? Volgens mij heeft hij de verwachtingen al ruim overtroffen en nu dus al de waarde gebracht waar ze op een termijn van 2-3 jaar tevreden mee hadden geweest.
    20-08-2019 09:49
    Daar heeft Nick Nuyens geen boodschap aan.
20-08-2019 09:18
Zitten ze toch met twee supersterren in de lappenmand bij Jumbo, worden Van Aert en Dumoulin de nieuwe Gesinks?
    20-08-2019 09:32
    Ik vrees er voor inderdaad. De kans dat van Aert en Dumoulin door hun zeer ernstige blessures nooit meer hun niveau van vroeger halen lijkt helaas me vrij aanzienlijk.
    20-08-2019 09:45
    Da's wel een heel dramatische insteek hoor jongens...
    20-08-2019 10:06
    Dat dacht men bij Valverde ook na zijn zware (knie)blessure. Echter die heeft zeker afgelopen jaar o.a. Met wereldkampioenschap laten zien dat het gewoon mogelijk is om weer op topniveau te raken. Gewoon rustig afwachten en niet gelijk weer renners afschrijven.
    20-08-2019 12:36
    Zijn we weer even vergeten dat ene M vd Poel ook een paar jaar geleden onderuit ging in de tour de l'avenir en onder het mes moest aan BEIDE knieën in verband met peesletsel? Die is er toch ook redelijk uitgekomen....
    Revalidatie kost tijd, neem je die tijd dan komt het vaak goed. Ga je te snel, dan komen de complicaties.
    20-08-2019 12:44
    Haha, meteen zo dramatisch. Beide zijn jong genoeg om net zo sterk of wellicht sterker terug te komen
    20-08-2019 14:26
    Beiden hebben dezelfde medische specialist.
20-08-2019 09:23
Neeee
20-08-2019 09:25
Hopelijk komt hij wel snel terug op zijn oude niveau!
20-08-2019 09:28
Slecht nieuws, zeg. Het was ook echt een rotsmak.
20-08-2019 09:29
Zouden ze dit wel zo erg vinden bij Jumbo Visma???
    20-08-2019 10:01
    Sportief gezien zal de leiding het weinig uitmaken. Qua sponsorbelangen en de wil van Jumbo om België te veroveren natuurlijk enorm.
    20-08-2019 10:31
    Veroveren? Phah, kom op zeg.
    20-08-2019 10:45
    Dat zal tijdens de carrière van Van Aert zeker niet gebeuren. Daarvoor is de machtspositie van de Colruyt groep veel te groot.
20-08-2019 09:36
Het is ‘wond’, niet ‘wonde’. Taalkundig misschien correct, maar vooral heel erg Belgisch. In Nederland gebruiken we ‘wonde’ alleen in dat oldschool spreekwoord waarin we daar een pleister opplakken. Kan het wel in ee quote staan, maar Merijn Zeeman hoor ik niet zo snel ‘wonde’ zeggen. Als je iets leent van een Belgische site hoef je niet de Belgische woorden over te nemen. Waarom speciaal een .be als je op .nl toch ook als wannabe Vlaming blijft schrijven.
    20-08-2019 09:46
    Pietlut.
    En volgens mij is het "een quote" en geen "ee quote".
    20-08-2019 10:46
    JaBo +10
    20-08-2019 16:36
    Hier word je toch helemaal simpel van.... Waarom geen Belgisch woord lenen als de schrijver zelf onmogelijke Engelse bewoordingen gebruikt? Houd het s.v.p. (dat is Frans...!) bij het onderwerp: wielrennen!
    20-08-2019 17:03
    Gestopt met lezen na taalkundig correct, rest is overbodig.
    20-08-2019 20:36
    Het is "Vlaams" en niet "Belgisch" als je toch wilt zeuren. "Belgische " woorden bestaan niet. Taalkundigen, en daar zijn er hier een paar van, hebben het over Vlaams en Frans (Waals). Maar vermoei ons niet met anderen te wijzen op spel- of stijlfouten en besteed je vrije tijd liever aan zinnige analyses van onze prachtige wielersport !
20-08-2019 09:39
De blessure is het slechte nieuws. Dat hij niet zal crossen niet zo. Rusten en zo goed mogelijk herstellen en pas wanneer het echt mogelijk is beginnen aan het wegseizoen. Met "geduld" als magisch woord.
20-08-2019 09:41
Ja, dit vinden ze heel erg bij TJV. Jumbo wil de Belgische markt veroveren, en dan kunnen ze dit niet gebruiken.
    20-08-2019 10:08
    En het hele plan om een opleidingsteam te beginnen waar Van Aert als veldrijder ook onder zou vallen komt natuurlijk onder druk te staan. De sponsoring van de U23 is commercieel aantrekkelijk omdat het in een packet met WvA komt. Ik weet niet wat voor clausules er in die contracten met de sponsoren van het opleidingsteam staan, maar ik kan me voorstellen dat deze niet blij zijn met de situatie.

    Gezien die situatie is het extra mooi dat het team voor voorzichtigheid & geduld kiest en WvA niet onder druk zet om het veld in te gaan.
20-08-2019 10:02
Aerts kan de WB overall zege nauwelijks meer ontgaan...
20-08-2019 10:04
Zeer jammer voor hem wat nog steeds zijn grootste passie is! Het veldrijden.
20-08-2019 10:21
Het is te hopen dat Aerts en co zich een beetje hebben doorontwikkeld in de zomer, zodat ze nog een beetje tegenstand kunnen bieden aan vd Poel. Anders wordt het wel een hele saaie winter.
20-08-2019 10:23
Is voor MvdP de lol er ook al gelijk een beetje vanaf.
20-08-2019 11:25
Hier lijken weinig veldrit fans te zitten. Ik vind het persoonlijk ontzettend jammer als deze valpartij zijn hele veldrtitseizoen verknalt, zo wordt het wel extreem saai in de cross.

De cross heeft het duel tussen vdp en van Aert echt hard nodig. En als vaste kijker zou ik dat zeker missen
    20-08-2019 12:48
    Inderdaad erg jammer. Ik had me erg verheugd op de tweestrijd.
    20-08-2019 14:31
    Laten we eerlijk zijn. Zelfs met Van Aert waren vier op vijf crossen na een kwartiertje beslist. Het zal ook wel een serieuze financiële aderlating zijn voor Van Aert.
    20-08-2019 17:04
    De cross moet het qua attractiviteit vooral hebben van de dames, daar verandert dit niets aan. Nog enkele jaartjes en de heren mogen om half 2 vertrekken, om zo op te bouwen naar het veel interessantere hoogtepunt.
20-08-2019 11:42
De Belgische markt veroveren kan natuurlijk veel beter in de Ronde en omliggende koersen dan in een grijze trieste novembercross.
20-08-2019 11:55
Inderdaad, mogelijk een saai veldrit jaar waarschijnlijk. Ik zie niet wie er een extra stap gaat maken komend jaar afgezien van Aerts maar die wordt nooit explosief genoeg om Mathieu te kloppen.
Het beste is als Mathieu komend jaar nog meer gaat snijden in zijn veldrit kalender, zodat de andere crossers kansen krijgen: het niveau gaat dan omlaag maar het wordt wel spannender.
    20-08-2019 12:48
    Misschien dat Pidcock stappen kan zetten?
    20-08-2019 16:30
    Met wat geluk wordt Mathieu toch ooit eens moe en kan Aerts er wat vaker dicht bij zitten.
20-08-2019 12:43
Alleen in Vlaanderen geeft men om veldrijden.
Ik hoop dat hij goed hersteld en er weer kan staan in de voorjaarsklassiekers.
    21-08-2019 00:34
    Onzin! In Nederland staat het ook rijendik, als het veld maar aantrekkelijk is !
20-08-2019 13:34
Het veldrit seizoen dus naar de knoppen. Geen probleem, maar hij zal het deels toch ook nodig hebben om op tijd goed te zijn voor de klassiekers. Nou ja, dan maar samen met Dumoulin toewerken naar het wielerseizoen van 2020.
20-08-2019 16:14
Als hij maar in vorm is voor de tour 2020,want de laatste tijd was de cross toch maar saai
20-08-2019 16:18
Jumbo-Visma geeft op hun eigen kanaal nog een filmpje vrij, handig om hier te delen.
20-08-2019 18:15
Alle klassementen gaan voor Toon AERTS zijn?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine