Veldritwereld kritisch over nieuwe opzet wereldbeker: “Op termijn dood van de sport”
Volgend jaar wordt de veldritwereldbeker uitgebreid naar zestien manches, maar het wereldje is daar nog niet direct mee akkoord. Gisteren luidde Christian Rocha, organisator van de Wereldbeker in Bern, al de noodklok vanwege te grote onduidelijkheid over de toekomst. Hij krijgt bijval van diverse crossprominenten.
Sven Nys steekt zijn mening niet bepaald onder stoelen of banken. “Organisatoren verdienen meer respect. Wat er nu gebeurt, is op lange termijn de dood van onze sport”, schrijft hij op Twitter. Er is geen respect. Ik ben blij dat de eerste organisator aan de alarmbel trekt.”
Nys vraagt zich tevens af hoe de veldritkalender er volgend seizoen zal uitzien. “Wat met de klassiekers op de kalender? Diegem, Zonhoven, Koppenberg, Loenhout,… Iedereen is zijn datum kwijt of wordt gedwongen goed te betalen en dan mag je Werelbeker worden. Het is hoog tijd dat er duidelijkheid komt!”
“Zonde dat deze sport leeg geperst zal worden voor één superklassement”
Eli Iserbyt – dé man van het huidige crossseizoen – stak de organisatie van de cross in Bern een hart onder de riem. “Cross zoals cross moet zijn”, blikt hij terug op de door hem gewonnen wedstrijd. “Waar het sportieve op nummer 1 staat. Inkom € 0,- ook al komt de organisatie € 15.000,- te kort om af te geven aan de UCI. Volgend jaar is zowel voor ons als voor hen een vraagteken. Zonde dat deze sport leeg geperst zal worden voor één superklassement!”
En er zijn meer vedetten die het op sociale media opnemen voor de organisatie van Bern. Onder meer Toon Aerts, Quinten Hermans en Daan Soete spraken zich uit.
Respect for your great event today @ekzcrosstour. Hopefully it’s rewarded 👍 https://t.co/q0AszL7l8L
— Daan Soete (@daansoete) October 20, 2019
Last year fast and dry, today muddy and slow. Racing in Bern is always nice! And the organisation is great and professional! Hope to come back in the future! https://t.co/o2PmX7gcZh
— Aerts Toon (@ToAerts) October 20, 2019
Organisators zoals Christian Rocha kan het veldrijden niet missen! Vandaag was een fantatische wb manche! Het zou zonde zijn om deze te verliezen door de instantie die juist zorg moet dragen voor deze fantastische discipline! https://t.co/IwaHWpKqni
— Quinten Hermans (@Quintenhermans) October 20, 2019
16 wedstrijden is het probleem niet, maar ze zouden die beter moeten groeperen, zeker met het economisch model van het veldrijden.
Kan je in het begin van het seizoen 4 wedstrijden in Amerika doen, 2 weekends. Wat later in het seizoen opnieuw 4 wedstrijden in 2 weekends. In de kerstperiode kun je er dan 4 doen in België/Nederland en na de NK nog eens 4 in 2 weekends. Al zou het ideaal zijn dat de WB afgelopen is voor de NK, maar ik vermoed dat de UCI dat niet zal willen.
Wat mij enorm leuk lijkt, is een ruime week lang een 'grote ronde van het crossen' te organiseren. Gewoon negen dagen op rij crossen (twee weekenden), eventueel met een rustdag halverwege. Acht of negen 'etappes' organiseren door Nederland en Belgie, waarbij de tijdsverschillen worden opgeteld en eventueel boni's te verdienen zijn. Gooi er nog ergens een 'tijdrit' van twee rondjes in, en je hebt een fantastische week die voor alle liefhebbers mooi om te volgen is.
Ze maken 1 klassement op geforceerde wijze veel belangrijker dan de andere klassementen (al was het maar door UCI-punten), ze beperken het aandeel van de Belgische crossen in dat klassement zo veel mogelijk en voilà, dat zal de cross wel internationaler maken. Met als resultaat dat dit gewoon het gebruikelijke Belgen/Nederlanders circus op verplaatsing is, wat de lokale bevolking niet echt massaal boeit, die crossen zijn verlieslatend en worden dan maar enkele jaren georganiseerd, betaald en recht gehouden door Belgen, waarna de cross alsnog sneuvelt omdat het te zinloos is geworden om zo'n dure farce te blijven opvoeren in het buitenland en die organisatoren er dan maar voor kiezen om nóg een extra cross te gaan opstarten in België, wegens veel interessanter.
Elke keer komen ze met dezelfde brainfart aanzetten, terwijl dat al een keer of 3 mislukt is. Wetzikon, Milton Keynes, Rome, Pilzen, Igorre, Roubaix, Treviso, Aigle, ze sneuvelen allemaal gewoon terug. Ook Bogense lijkt maar een korte adem te hebben.
Het is absurd om te denken dat jongeren uit land X plots massaal op de crossfiets gaan springen omdat er eens 1 internationale cross in de buurt wordt georganiseerd, je moet die cross pas organiseren als de renners er zijn (als je publiek wil tenminste).
Maar hoe trek je die rennertjes dan wel naar de cross? Ja, dat is heel moeilijk. Het is niet zo dat er nu toppers op de weg zijn die uit de cross komen, waarmee je kan uitpakken en duidelijk kan maken dat je in de cross veel explosiviteit kan opbouwen waarmee je scoort op de weg. Laten we vooral niet proberen om iets te doen met die uithangborden, laten we vooral geen poging ondernemen om eens een andere kaart te trekken en laten we vooral de oude werkwijze domweg blijven herhalen tot het wel eens lukt.
De UCI begrijpt er niet zoveel van.
Wat is je alternatief? Gewoon beperken tot die straal van 150 km die wat delen van Vlaanderen en Nederland pakt en daar genoegen mee nemen? Volgens mij is dát juist die stap terug in de tijd (naar het lokale, folkloristische).
Maar één ding is gewoon duidelijk: als je de cross wilt internationaliseren dan moet je óf minder in NL/BE gaan rijden, óf de 'buitenlanders' reisvergoedingen gaan geven. Ik vind het zelf altijd hilarisch als de NL/BE renners klagen over reizen en de kosten die ze moeten maken (bv. de crossen in Amerika), terwijl dit voor de rest van de wereld gewoon de gang van zaken is.
Het probleem hierbij is dat door het vraag en aanbod je vast zit aan NL/BE (vooral BE uiteraard). Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht...
Veldrijden heeft de potentie om qua aandacht van het Nederlands publiek nog steeds te groeien. Eventuele groei resulteert ook vaak in meer geld, waardoor het voor buitenlanders wellicht ook interessanter wordt om mee te doen.
Nu is het gewoon te laat, dit krijg je waarschijnlijk niet meer opgelost. De mountainbike is groot geworden door het leegzuigen van het veldrijden. Bizar, aangezien het veldrijden de betere TV-sport is en commercieel gezien dus veel interessanter was geweest.
Het verbaast me ook telkens weer dat de mondialisering bij de vrouwen wel aanslaat. Week na week zie ik deelneemsters uit België, Nederlanders, Italië, UK, VS, enz... en het zijn stuk voor stuk uitstekende rensters met winstkansen. Zelfs de Zwitserse top-mountainbikester Yolanda Neff rijdt jaarlijks met succes een crossprogramma. Hoe valt dit dan te verklaren?
Ben je wel Van Aert, Van der Poel, Pidcock, Merlier, Nieuwenhuis, Vos, Brand, Neff, Ferrand Prevot, Richards, Van der Heijden en elke andere renner met ambities op de weg of op de mountainbike kwijt, maar dan heb je ook wat.
Ja, En dan heb je de vrijheid om van veldrijden de TV-sport te maken die het kan zijn. De toekomst van je sport kan niet aan elkaar blijven hangen van een twintigtal namen die veldrijden als bijverdienste zien.
Veldrijden was ooit een spelletje om je kunstjes te kunnen laten zien, maar dat is er volledig uit. Omdat er Uci-regelementen moeten zijn voor balkhoogte en trappetjes en lengte van zandpassage. Die regels zijn ouder dan de sport Mountainbiken jong is.
Veldrijden is anno 2019 een hele suffe sport geworden: Weiland, beetje modder, bergje op, twee balkjes die iedereen kan springen, een wasbord van likmevestje en that's it...
De enige manier om veldrijden te redden van het regionale-Vlaamse-klootjessport-imago is innovatie. En dat lukt niet binnen de UCI. Dan staan er hopelijk vanzelf jongeren en sponsors op die zin hebben in extreme jumps en wat voor gekkigheid je nog meer kan verzinnen.
Marginale sport en Marginale renners zijn niet hetzelfde. Als Van der Poel en Alaphilippe ook heel goed kunnen touwtjespringen maakt niet dat je touwtjespringen ineens serieus moet nemen.
En dat is ook het probleem. Veldrijden blijft een tweederangs sport zolang de toppers het als hun tweede hobby blijven zien. En dan is de enige optie dus veldrijden zo Interessant maken dat het voor iedereen hun full-time baan wordt en niet alleen voor dertig Belgen, twee Nederlanders en een verdwaalde Tsjech.
Dat is uiteraard ook wat er moet gebeuren. De UCI gaat er niet vanzelf mee stoppen. Een grote organisator moet de handschoen oppakken en het financieel en sportief aantrekkelijk maken om bij het coole circuit te komen rijden.
Maarja, grote risico's voor iedereen Inderdaad.
Sven Nys is overigens manager van zijn eigen ploeg met daarin precies 0 (lees: nul) renners die niet uit Nederland, of België komen. Ik denk ook dat internationalisering goed is voor het veldrijden, maar ik denk dat vooral organisatoren en ploegleiders daar meer in kunnen betekenen en verantwoording in hebben dan de UCI. Waarom heeft Orts geen contract en Braam Merlier wel?
Tot slot ben ik wel benieuwd of in Nederland een tweede wereldbekercross komt. Hulst zou in beeld zijn?
Overigens is de verantwoordelijke van Flanders Classics, die het pakket gekocht heeft van de UCI, Thomas Van Den Spiegel. Een basketbalspeler, die na zijn sportloopbaan voor Optima ging werken. Een dubieuse investeringsbank. Die uiteindelijk ten onder ging aan grootschalige fraude, zwart geld enz. Met zijn achtergrond verleidde hij verschillende (ex)-sporters tot investeren. Omdat het geld systematisch in de zakken van de zaakvoerder Picqeur, zijn familie en Van den Spiegel verdween, moesten de intresten en dividenden betaald worden door steeds nieuw kapitaal van argeloze investeerders aan te trekken. Tot de zeepbel openspatte, en veel investeerders hun geld kwijt raakten, dus mede door Van den Spiegel. Als organisatoren met hem en Flanders Classics in zee gaan, is dat gewoon zelfmoord.
2: Doel? de UCI heeft geld geroken en wil het succesvolle crossen in de lage landen afromen, UCI verkoopt het recht om crossen te organiseren, een hele winter lang op alle zondagen en belangrijkste feestdagen, Flanders classics zien die machtsgreep wel zitten en springt op de kar, de organisatoren zijn voortaan volledig afhankelijk van Flanders classics die de goede datums kunnen verkopen.
3: Renners? geen startgelden meer, alleen iets meer prijzengeld, wat de stille dood van het veldrijden zal zijn, renners die niet uit de kosten kunnen komen zullen niet naar het buitenland trekken zonder vergoeding en hier in 'mindere' crossen rijden of stoppen, wat is er mis met startgelden? het is toch de werking van vraag en aanbod.
4: Oorzaak: het grote 'zogezegde' probleem van de internationalisering is dat de UCI nu heel het jaar wegkoersen organiseert, vroeger begonnen ze in Februari en stopte het in Oktober in Kapellen, de echte koers begonnen pas met 'De Omloop' en stopte
in September. Dus de grote oorzaak ligt bij de UCI zelf.
5: Waar draait het om? zoals altijd, macht en geld, of dat nu goed of slecht is voor de cross, daar liggen ze echt niet van wakker, en ze daar dan enkele Vlaamse 'nuttige idioten' voor vinden is het toppunt, ps, Nys is één van de aanzetters met de cross perse naar de VS te laten trekken, enkel om zijn sponsor ,'Trek' , te plezieren, gesteund door Van Den Abeele.
6: Oplossing voor de UCI? zet de juiste man op de juiste plaats en alles is terug ok.