Veenendaal-Veenendaal wil promoveren naar ProSeries: “Willen tweede wedstrijd van Nederland zijn”
Interview De Nederlandse eendagsklassieker Veenendaal-Veenendaal brak onlangs met de Lotto Cycling Cup, dat verdergaat met louter Belgische koersen. Het stelt voorzitter André Homma ook in staat om zijn eigen ambities na te jagen. Hij wil van Veenendaal-Veenendaal een echte sprinterskoers maken én de tweede wedstrijd van Nederland zijn, na de Amstel Gold Race. “Volgend jaar willen we toetreden tot de ProSeries”, zet hij dat kracht bij in gesprek met WielerFlits.
Dit jaar is de koers nog van het UCI 1.1-niveau, bij zowel de mannen als de vrouwen. Veertig jaar na de allereerste editie in 1985 (met Joop Zoetemelk als winnaar) wil de koers de opstap maken naar het 1.Pro-niveau. Die wedstrijden maken onderdeel uit van de UCI ProSeries, waaraan voornamelijk World- en ProTeams mogen deelnamen. “Omdat er in een 1.Pro-wedstrijd meer UCI-punten te verdienen zijn, maakt dat je interessanter voor meer hoog aangeschreven ploegen. Op dit moment is er geen Nederlandse wedstrijd (de ZLM Tour was dat vorig jaar wel, red.) meer in de ProSeries. Na de Amstel Gold Race komt er dus een hele tijd niets. Wij willen die mogelijkheid aangrijpen.”
Homma is daarvoor opzoek naar extra sponsoring. “Aan die promotie kleven wat hogere bijdrages vast voor het start- en prijzengeld. Het kan ook zijn dat er nog iets meer politie-inzet nodig is, maar verder verandert de status voor ons als organisatie niet heel veel. We zouden Veenendaal-Veenendaal daar wel mee op een uniek podium kunnen zetten, als enige koers in Nederland die deel uitmaakt van de ProSeries. In het verleden is vaak geprobeerd onze koers zwaarder te maken. Dat doen we niet meer. Wij staan graag bekend als de mooiste en hoogst aangeschreven sprintkoers van Nederland. Laat die snelle mannen er maar een mooie wedstrijd van maken.”

Dylan Groenewegen wint Veenendaal-Veenendaal Classic 2023 – foto: Cor Vos
Oproep aan de NOS
Het is voor de organisatie wel heel belangrijk dat de koers op tv is te zien. “Omdat we straks na de Amstel Gold Race de tweede wedstrijd van Nederland zijn, doe ik een oproep aan de NOS. Kom op, hoe gaan we dit samen doen? Ik daag hen heel graag uit om bij ons te komen, om de beelden die wij hebben op hun kanaal uit te zenden. Dat zouden we heel graag zien. En anders met andere partijen die uitzendingen voor ons kunnen regelen. Dan denk ik aan RTV Utrecht of Omroep Gelderland. Maar de NOS is voor ons toch wel een heel belangrijke om dat nationale podium te krijgen die wij denk ik ook verdienen.”
“Ik vind een uitzending op televisie heel belangrijk voor onze sponsoren”, legt Homma uit. “Zo kunnen zij zich profileren. En het is fijn dat als je een wedstrijd organiseert, je dat live kunt zien op grote schermen in het centrum. Voor VIPS en toeschouwers is dat een enorme meerwaarde. Wijzelf zijn eigenaar van de beelden, die rechten hebben wij. We willen graag op televisie, omdat ik denk dat we het mooiste stukje Nederland hebben. Prachtige hooilanden, de Utrechtse Heuvelrug, de Rijndijk, de Grebbeberg en Veenendaal zelf als grotere plaats. Dat levert zulke mooie beelden op en ik denk dat het voor de NOS heel leuk is om zich daarbij aan te sluiten.”
Een groot wielerfestijn
Homma – die zelf al sinds zijn jeugd recreatief fietst – komt uit Drenthe, woont al meer dan dertig jaar in Veenendaal en Elst en kwam via zijn werk als marketingmanager van Axa in de jaren negentig in aanraking met profwielrennen. Het bedrijf kreeg een eigen wielerploeg met bekende nationale namen als Robert Slippens, Danny Stam, Peter Schep, John den Braber en in het laatste jaar ook Niki Terpstra. In 2018 benaderde toenmalig voorzitter van Veenendaal-Veenendaal Job van Schuppen of Homma hem wilde opvolgen. Voor de editie van 2020 werd dat bekrachtigd.
Homma stelt zichzelf naar eigen zeggen altijd ambities. Door het niet doorgaan van de edities van 2020 en 2021 wegens de gevolgen van de coronapandemie, had de voorzitter de kans om de organisatie naar zijn hand te zetten. Zo werd Bart Voskamp als koersdirecteur de opvolger van Bobbie Traksel en ook op andere plekken voerde Homma veranderingen door. “Ik wilde van het evenement een groot wielerfeest maken. Niet alleen de koers zelf, maar vertier voor iedereen in Veenendaal. Of je nu van wielrennen houdt, of niet. Daarom zochten we de samenwerking met de horeca, de winkelstad, de gemeente, Sportservice Veenendaal en onze hoofdsponsor Simac.”
Sinds vorig jaar heeft de organisatie ervoor gekozen om een vaste ronde van 35 kilometer te rijden. “De vrouwen doen dat op vrijdag 17 mei vier keer, de mannen op zaterdag 18 mei vijf keer. Tussen de passages in Veenendaal door, zijn er afwachtingswedstrijden. De allerkleinsten op de step, dikkebandenrace voor de schoolgaande jeugd, een stempeltocht, een amateurwedstrijd en funklasse-wedstrijden. Afgelopen jaar hebben we ’s avonds wielerfeesten eraan toegevoegd op de markt van donderdag tot en met zaterdag, daar komen ook een paar duizend mensen op af. Het bruist. De breedte die we daarmee vanaf 2020 zochten, hebben we succesvol gevonden.”
Ook de regio er heel lang betrokken bij geweest (herinner je nog de Dutch Food Valley Classic?), verliest de koers alleen maar z'n eigen identiteit mee.
En over die Eneco Tour rit: McEwen won, voor Haedo & Davis. Alle drie niet echt puncheurs he?
Wat mij betreft moet de organisatie niet zoeken naar mogelijkheden om de koers een heuvelkoers te maken. De koers heet Veenendaal-Veenendaal, wees gewoon trots op dat je daar een prachtige sprinterskoers kunt houden. Niets mis mee. In de Scheldeprijs weet iedereen ook waar ie aan toe is.
Qua regionale omroepen hoef je niets te verwachten. Omroep Gelderland doet al weinig aan sport. Rtv Utrecht is gestopt met Namen en Rugnummers. Dat laatste is een grote blunder dat die zender heeft doen veranderen in een marginaal zendertje zonder meerwaarde. Rtv Utrecht kon leunen op traditioneel grote zaterdagclubs met een zeer betrokken achterban.
Een regionale omroep trekt ook gewoon te weinig (potentiële) kijkers. Je zapt er alleen naar als je dat al van plan was.
Een oproep doen aan de NOS lijkt me redelijk naïef. Die gaan echt niet meer doen dan een cameraploeg sturen voor een reportage. Bereik je op zich ook een flink publiek mee, alleen veel minder kans dat reclameborden in beeld komen.