Veenendaal-Veenendaal wil promoveren naar ProSeries: “Willen tweede wedstrijd van Nederland zijn”
Dylan Groenewegen won vijf keer deze koers, waaronder hier in 2022 - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 8 februari 2024 om 17:49

Veenendaal-Veenendaal wil promoveren naar ProSeries: “Willen tweede wedstrijd van Nederland zijn”

Interview De Nederlandse eendagsklassieker Veenendaal-Veenendaal brak onlangs met de Lotto Cycling Cup, dat verdergaat met louter Belgische koersen. Het stelt voorzitter André Homma ook in staat om zijn eigen ambities na te jagen. Hij wil van Veenendaal-Veenendaal een echte sprinterskoers maken én de tweede wedstrijd van Nederland zijn, na de Amstel Gold Race. “Volgend jaar willen we toetreden tot de ProSeries”, zet hij dat kracht bij in gesprek met WielerFlits.

Dit jaar is de koers nog van het UCI 1.1-niveau, bij zowel de mannen als de vrouwen. Veertig jaar na de allereerste editie in 1985 (met Joop Zoetemelk als winnaar) wil de koers de opstap maken naar het 1.Pro-niveau. Die wedstrijden maken onderdeel uit van de UCI ProSeries, waaraan voornamelijk World- en ProTeams mogen deelnamen. “Omdat er in een 1.Pro-wedstrijd meer UCI-punten te verdienen zijn, maakt dat je interessanter voor meer hoog aangeschreven ploegen. Op dit moment is er geen Nederlandse wedstrijd (de ZLM Tour was dat vorig jaar wel, red.) meer in de ProSeries. Na de Amstel Gold Race komt er dus een hele tijd niets. Wij willen die mogelijkheid aangrijpen.”

Homma is daarvoor opzoek naar extra sponsoring. “Aan die promotie kleven wat hogere bijdrages vast voor het start- en prijzengeld. Het kan ook zijn dat er nog iets meer politie-inzet nodig is, maar verder verandert de status voor ons als organisatie niet heel veel. We zouden Veenendaal-Veenendaal daar wel mee op een uniek podium kunnen zetten, als enige koers in Nederland die deel uitmaakt van de ProSeries. In het verleden is vaak geprobeerd onze koers zwaarder te maken. Dat doen we niet meer. Wij staan graag bekend als de mooiste en hoogst aangeschreven sprintkoers van Nederland. Laat die snelle mannen er maar een mooie wedstrijd van maken.”

Dylan Groenewegen wint Veenendaal-Veenendaal Classic 2023 – foto: Cor Vos

Oproep aan de NOS
Het is voor de organisatie wel heel belangrijk dat de koers op tv is te zien. “Omdat we straks na de Amstel Gold Race de tweede wedstrijd van Nederland zijn, doe ik een oproep aan de NOS. Kom op, hoe gaan we dit samen doen? Ik daag hen heel graag uit om bij ons te komen, om de beelden die wij hebben op hun kanaal uit te zenden. Dat zouden we heel graag zien. En anders met andere partijen die uitzendingen voor ons kunnen regelen. Dan denk ik aan RTV Utrecht of Omroep Gelderland. Maar de NOS is voor ons toch wel een heel belangrijke om dat nationale podium te krijgen die wij denk ik ook verdienen.”

“Ik vind een uitzending op televisie heel belangrijk voor onze sponsoren”, legt Homma uit. “Zo kunnen zij zich profileren. En het is fijn dat als je een wedstrijd organiseert, je dat live kunt zien op grote schermen in het centrum. Voor VIPS en toeschouwers is dat een enorme meerwaarde. Wijzelf zijn eigenaar van de beelden, die rechten hebben wij. We willen graag op televisie, omdat ik denk dat we het mooiste stukje Nederland hebben. Prachtige hooilanden, de Utrechtse Heuvelrug, de Rijndijk, de Grebbeberg en Veenendaal zelf als grotere plaats. Dat levert zulke mooie beelden op en ik denk dat het voor de NOS heel leuk is om zich daarbij aan te sluiten.”

Een groot wielerfestijn
Homma – die zelf al sinds zijn jeugd recreatief fietst – komt uit Drenthe, woont al meer dan dertig jaar in Veenendaal en Elst en kwam via zijn werk als marketingmanager van Axa in de jaren negentig in aanraking met profwielrennen. Het bedrijf kreeg een eigen wielerploeg met bekende nationale namen als Robert Slippens, Danny Stam, Peter Schep, John den Braber en in het laatste jaar ook Niki Terpstra. In 2018 benaderde toenmalig voorzitter van Veenendaal-Veenendaal Job van Schuppen of Homma hem wilde opvolgen. Voor de editie van 2020 werd dat bekrachtigd.

Homma stelt zichzelf naar eigen zeggen altijd ambities. Door het niet doorgaan van de edities van 2020 en 2021 wegens de gevolgen van de coronapandemie, had de voorzitter de kans om de organisatie naar zijn hand te zetten. Zo werd Bart Voskamp als koersdirecteur de opvolger van Bobbie Traksel en ook op andere plekken voerde Homma veranderingen door. “Ik wilde van het evenement een groot wielerfeest maken. Niet alleen de koers zelf, maar vertier voor iedereen in Veenendaal. Of je nu van wielrennen houdt, of niet. Daarom zochten we de samenwerking met de horeca, de winkelstad, de gemeente, Sportservice Veenendaal en onze hoofdsponsor Simac.”

Sinds vorig jaar heeft de organisatie ervoor gekozen om een vaste ronde van 35 kilometer te rijden. “De vrouwen doen dat op vrijdag 17 mei vier keer, de mannen op zaterdag 18 mei vijf keer. Tussen de passages in Veenendaal door, zijn er afwachtingswedstrijden. De allerkleinsten op de step, dikkebandenrace voor de schoolgaande jeugd, een stempeltocht, een amateurwedstrijd en funklasse-wedstrijden. Afgelopen jaar hebben we ’s avonds wielerfeesten eraan toegevoegd op de markt van donderdag tot en met zaterdag, daar komen ook een paar duizend mensen op af. Het bruist. De breedte die we daarmee vanaf 2020 zochten, hebben we succesvol gevonden.”

RIDE Magazine
19 Reacties
08-02-2024 07:31
De combinaties van Amergonse berg, Koerheuvel en Grebbeberg is niet zwaar genoeg voor de profs om er geen sprint koers van te maken? Als je wilt dat de NOS het uitzend, moet je iets meer kunnen bieden dan alleen een sprint finish van een regionaal rondje. Ik zou daarnaast ook kijken of je meer met de regio kunt ipv Veenendaal - Veenendaal. Probeer Utrecht of Arnhem er bij te betrekken en je krijgt meer sponsoring lijkt me.
    08-02-2024 07:38
    Het zwaarder maken van het parcours is al meermaals geprobeerd. Het parcours is vaak over de Amerongse Berg, de Posbank etc. geleid. Alleen de topsprinters rijdt je op deze korte heuveltjes er niet vanaf, en daarnaast is een finish in Veenendaal nog altijd 10km weg van bijv. de Amerongse berg.
    Ook de regio er heel lang betrokken bij geweest (herinner je nog de Dutch Food Valley Classic?), verliest de koers alleen maar z'n eigen identiteit mee.
    08-02-2024 07:49
    Goed om te weten. Blijf er wel bij dat er voor de NOS echt een toegevoegde waarde bij moet zitten als ze het willen uitzenden, dus vraag me af waar voor de NOS de toegevoegde waarde zit om het uit te zenden als het toch een sprint wordt. Als ze koersen over de Utrechtse Heuvelrug of de Veluwe dan snap ik het nog meer. Maar dat rondje Rhenen - Veenendaal met een sprint in Veenendaal nodigt niet uit tot een tv uitzending lijkt me.
    08-02-2024 07:51
    Foodprocessor valley is Ede en Wageningen, Arnhem en Utrecht zijn wel wat groter hoor. Ik weet nog dat de eneco tour op de grebbeberg bovenop finishte. Won mcewen, niet bepaald de uphill sprinter zoals sagan of hushovd. Die heuvels zijn gewoon te weinig, enige kans is als je op een kort circuit heel vaak één heuvel doet en bovenop finist. Maar de sponsors willen finish in het centrum
    08-02-2024 08:22
    @Mwielerfan: klopt helemaal wat je zegt. Maar in de jaren "Dutch Food Valley Classic" ging het parcours altijd richting/door Arnhem, over de Veluwe etc.
    En over die Eneco Tour rit: McEwen won, voor Haedo & Davis. Alle drie niet echt puncheurs he?
    Wat mij betreft moet de organisatie niet zoeken naar mogelijkheden om de koers een heuvelkoers te maken. De koers heet Veenendaal-Veenendaal, wees gewoon trots op dat je daar een prachtige sprinterskoers kunt houden. Niets mis mee. In de Scheldeprijs weet iedereen ook waar ie aan toe is.
    08-02-2024 11:06
    Als je ervoor wilt zorgen dat de NOS het gaat uitzenden, moet je ze de route laten schaatsen.
08-02-2024 12:24
Dat binnenveld is wel een stuk mooier geworden sinds vroeger, nu allemaal nieuwe natuur waar er vroeger wat krakkemikkige, kansloze kleinschalige boeren aan het stikstoffen waren. Mooi voorbeeld van hoe je de boel weer herstellen kan.
08-02-2024 07:33
Mooie plannen, wat mij betreft is een vaste omloop ook de oplossing voor het probleem omtrent de beschikbaarheid van de politie. De uitgesproken ambitie om een sprintersbal te zijn is uitstekend: in deze regio is het schier onmogelijk om een lastigere koers neer te zetten. Daarnaast is er niets mis met een prachtige massasprint op z'n tijd. Heb zelf Veenendaal-Veenendaal de afgelopen twee jaar bezocht, en het was inderdaad gezellig druk en er was genoeg te doen naast het kijken van de koers.
08-02-2024 08:58
Hopelijk slagen de ambities, koersen in centraal Nederland zijn extreem schaars en deze organisatie heeft nu volgens mij een passende formule. Politie-inzet zal blijven knellen, dus een omloop lijkt me ook het meest haalbare. NOS, hap ook maar toe.
    08-02-2024 10:25
    Ik zie voor de NOS geen enkele meerwaarde deze koers uit te gaan zenden cq de kosten van een live uitzending op zich te nemen. Een sprinterskoers die onder het grote publiek niet zal gaan leven. Daar verandert ook een live uitzending niets aan.

    Qua regionale omroepen hoef je niets te verwachten. Omroep Gelderland doet al weinig aan sport. Rtv Utrecht is gestopt met Namen en Rugnummers. Dat laatste is een grote blunder dat die zender heeft doen veranderen in een marginaal zendertje zonder meerwaarde. Rtv Utrecht kon leunen op traditioneel grote zaterdagclubs met een zeer betrokken achterban.
    08-02-2024 11:40
    Ja ok, ik zeg dit ook meer als wielerliefhebber dan vanuit sportmedia oogpunt. Dan zijn andere keuzes ook te verdedigen.
    08-02-2024 21:05
    Omroep Gelderland heeft enkele jaren de mannenkoers uitgezonden en vorig jaar de dameskoers.

    Een regionale omroep trekt ook gewoon te weinig (potentiële) kijkers. Je zapt er alleen naar als je dat al van plan was.
08-02-2024 10:37
Weggegooid geld. Kun je beter besteden aan het aan de start krijgen van ploegen met een Nederlandse sprinter. Daar maak je het publiek blijer mee, dan met de buitenlandse teams die spontaan afkomen op een paar UCI-punten meer.

Een oproep doen aan de NOS lijkt me redelijk naïef. Die gaan echt niet meer doen dan een cameraploeg sturen voor een reportage. Bereik je op zich ook een flink publiek mee, alleen veel minder kans dat reclameborden in beeld komen.
    08-02-2024 10:40
    Er is wat mij betreft maar een koers die na de Amstel als tweede Nederlandse koers in aanmerking komt en dat is de Volta Limburg Classic.
    08-02-2024 13:25
    Voor mij de Ronde van Drenthe, hooguit liggen de VAM en de keien te ver van de finish. Jammer dus dat die nu op de fles dreigt te gaan, in ieder geval voor de mannen. Misschien tijd om de wedstrijd om te toveren tot de VAM-classic. Veel minder gezeur met vergunningen. afzettingen en begeleiding en een meer spectaculaire wedstrijd.
    08-02-2024 20:14
    Een parkoers heeft wind nodig, kasseien/gravel, of klimmetjes. Misschien moeten we de Delta Tour Zeeland reanimeren? Of een koers over de Afsluitdijk en de Markerwaarddijk? Meer VAM bergen aanleggen. En als we toch bezig zijn een Nederlandse sportzender erbij voor zulke evenementen.
08-02-2024 11:33
Het is geen voetbal of schaatsen, dus de kans dat de NOS er aandacht aan besteedt is sowieso al extreem klein.
08-02-2024 20:27
Mooie koers, waarbij ze in Veenendaal zelf naast de profkoersen ook aandacht hebben voor jeugd met dikke bandenraces en verschillende klassen. We moeten koesteren wat we hebben en het is mooi om te zien dat ze deze ambitie durven uit te spreken. Goede berichten uit dat Veenendaal!
08-02-2024 08:34
Hadden de Ronde van Drenthe de World Ports Classic en de ronde van het groene hart niet ooit dezelfde ambitie? In elk geval is dit rondje op bovenstaande kaartje voor toeschouwers ook makkelijker te volgen dan de editie van 2022. Toen hadden ze een rondje dat nauwelijks te volgen was

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine