Veelbesproken chicane voor Bos van Wallers zorgt bij favorieten niet voor problemen
foto: Cor Vos
zondag 7 april 2024 om 14:44

Veelbesproken chicane voor Bos van Wallers zorgt bij favorieten niet voor problemen

De veelbesproken chicane voor het Bos van Wallers heeft bij de favorieten voor Parijs-Roubaix niet geleid tot een valpartij. Een groot voordeel was dat het peloton al erg uitgedund was door beulswerk van Alpecin-Deceuninck en waaiervorming. Uiteindelijk draaide Mads Pedersen als eerste het Bos in, voor Tim van Dijke, Jasper Philipsen en Mathieu van der Poel.

Afgelopen week werd in allerijl een chicane toegevoegd aan het parcours van de Hel van het Noorden. Na een oproep van rennersvakbond CPA ging organistor ASO overstag en besloot het een omleiding in het parcours te leggen, vlak voor de entree van de lastige kasseienstrook. Op die manier moest de snelheid eruit gehaald worden, waardoor de kans op valpartijen verkleind moest worden.

De late toevoeging van de chicane, die eigenlijk bestond uit een 180-graden-bocht rondom een vluchtheuvel, zorgde voor veel discussie in het peloton. Wereldkampioen Mathieu van der Poel noemde het een grap. Hij stelde dat deze chicane niet veiliger was, maar was wel blij dat er nagedacht wordt over een oplossing. Binnen Visma | Lease a Bike waren ze dan weer tevreden met deze oplossing.

RIDE Magazine
10 Reacties
07-04-2024 14:51
Wel belangrijk om te noemen dat de chicane zoals hij vandaag in het parcours zat heel anders was dan de chicane zoals we die de afgelopen dagen op de foto's zagen. De hekken waren verdwenen en ze hebben de hele berm mee genomen om een veel ruimere bocht te creëren.

Er lijkt dus toch enigszins geluisterd te zijn naar de kritiek.
    07-04-2024 14:54
    Jup, uitstekende oplossing! Ik wist niet dat de ASO dit in zich had ..
    07-04-2024 15:15
    Chicane was gewoon zoals hij was. Dat er van de week nog slechts hekken stonden komt natuurlijk omdat de koers maar op één dag plaatsvind en je niet heel de week de weg af kunt sluiten voor een wielerwedstrijd.. en misschien een kostendingetje? De afzetting verder terugzetten is wat je ziet als dat de berm is meegenomen en dat is inderdaad top! Naar welke kritiek denk je dat er dan geluisterd is?
    07-04-2024 16:10
    Overigens was het al duidelijk dat dit tijdelijk is en dat er daarom volgend jaar waarschijnlijk wat anders komt. Wat mij betreft moet iedereen gewoon blij zijn dat het nu goed heeft uitgepakt
07-04-2024 15:17
Beetje misleidende kop weer! De zorgen waren gebaseerd op een groot peloton, niet op een beperkte groep. En zelfs in die kleine groep was het achterin nog krap genoeg. Bij een groot peloton was dit niet goed gegaan. En andersom: als deze groep gewoon direct het Bos was ingereden hadden we ook geen problemen gehad.

Feit blijft dat dit een wanstaltige "oplossing" is. Maak dan in de aanloop een klein ommetje en sla rechtsaf het Bos in, dan maken ze een natuurlijke bocht maar is de snelheid er ook wel uit.
    07-04-2024 15:23
    Dit is gewoon een goede oplossing. Nu is die chicane juist voor alle ploegen een ijkpunt, iedereen wil daar goed zitten. Hierdoor wordt er veel eerder gekoerst waardoor het peloton uitdunt. Ik zeg hou ‘m d’r in, nu weet iedereen waar ie aan toe is.
    07-04-2024 16:00
    Wat een onzin! Vorig jaar werd er ook al veel eerder gekoerst, bovendien wil iedereen altijd goed zitten bij het Bos dus dat ijkpunt was er al. Je verplaatst het nu alleen naar een wangedrocht van een kunstmatige chicane.
    07-04-2024 16:04
    Het moge duidelijk zijn dat er voor- en tegenstanders zijn. Laat het de ASO oppakken, zij zitten ten slotte aan de knoppen. Niet wij
07-04-2024 23:13
Much ado about nothing…
07-04-2024 15:18
Dit was ruk, ze hoeven niet stil te staan, zorg gewoon dat het op een natuurlijke manier wat uitgerekt wordt en de snelheid teruggebracht wordt tot 35 ofzo.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine