Veel lof voor Vingegaard, maar L’Equipe komt ook met ander geluid
foto: Cor Vos
woensdag 19 juli 2023 om 10:48

Veel lof voor Vingegaard, maar L’Equipe komt ook met ander geluid

In de binnen- en buitenlandse media werd er vol lof gesproken over de fenomenale tijdritprestatie van Jonas Vingegaard, maar L’Équipe komt ook met ander geluid. Volgens de Franse sportkrant wekt de prestatie van de Deen niet alleen bewondering, maar ook achterdocht, gezien het verleden van de wielersport.

Voor de enige tijdrit in de Tour de France werden er geen al te grote verschillen verwacht tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar, maar de Deen bleek na een ‘buitenaardse’ tijdrit 1:38 sneller dan de Sloveen. Wout van Aert, toch ook een absolute topper in het tijdrijden, kreeg een tijdsverlies van bijna drie minuten aangesmeerd. De buitenlandse pers haalde dan ook de loftrompet boven voor de Deense kopman van Jumbo-Visma.

De Franse sportkrant L’Équipe is ook onder de indruk van de man in het geel. “Van een andere planeet”, is de kop. “Jonas Vingegaard haalde zijn brandblusser boven en doofde de brandstapel die al sinds het begin van deze Tour de France laaide. Een beklijvend, vurig duel vol spanning met een niveauverschil dat nauwelijks waarneembaar was.”

Maar: “Zijn prestatie wakkerde ook een ander vuur aan, dat van achterdocht. De eeuwige minnares van de wielersport, die flirt met elke uitzonderlijke prestatie. Legitieme vragen, die smeulen in de as van het verleden. Erop antwoorden is een van de verantwoordelijkheden die horen bij de gele trui”, is de Franse krant van mening.

RIDE Magazine
102 Reacties
19-07-2023 11:44
Ja,Frankrijk kan geen potten meer breken in eigen land. Jonas wordt elke dag getest.
19-07-2023 14:45
Mag ik een grote bus met korreltjes zout om over de hoofden van de Fra se journalisten uit te strooien?
19-07-2023 11:18
Altijd hetzelfde gezeik: de Fransen doen niet mee om de knikkers, dus gaan we beginnen over achterdocht en zo prestaties toch weer in twijfel trekken. Wat een misselijk volk is dat toch! En om een of andere reden altijd en alleen bij de wielersport! Als het nu ECHTE journalisten zouden zijn gingen ze eens op onderzoek uit naar wie de andere klanten van bijvoorbeeld dokter Fuentes waren maar nee: we hebben het alleen over wielrenners en de tennissers, basketballers, voetballers, etc. gaan vrijuit.

Wielrenners behoren tot de meest gecontroleerde sporters in de wereld, en dat gaat veel verder dan urineren in een bekertje! Dus laten we eens ophouden met al die verdachtmakingen en wielrenners gewoon als andere sporters behandelen: geen positieve test, dus geen probleem. Al dat gezeur over de geschiedenis van de wielersport moet ook eens ophouden, want ook hier: altijd alleen het wielrennen, over andere sporten hebben ze het niet.
19-07-2023 11:23
Hoeveel watts trapte jonas eigenlijk weg ?
    19-07-2023 11:28
    Bezwel veul
    19-07-2023 11:42
    Er werd enkel gesproken over het vlakke tussenstuk (waar hij al recupererend toch een halve minuut verder wegreed van Van Aert): 380W daar terwijl hij 360 beoogde.
19-07-2023 11:32
Wat zeggen we dan van de allesverschroeiende tijdrit van een paar jaar geleden toen Pogacar Primoz Roglic (ook geen kleintje met tijdrijden) helemaal zoek reed en de tour won?

Vergeet niet dat Pogacar al het hele seizoen in touw is met klassiekers rijden. Vingegaard heeft veel minder wedstrijdkilometers in de wielen
    19-07-2023 11:34
    Toen werd Pogacar net zo goed in het verdachtenbankje gezet. Overigens heeft Vingegaard meer wedstrijdkilometers in de benen dan Pogacar dit seizoen.
    19-07-2023 11:50
    Dat je zelfs niet weet dat het juist Vingegaard is die meer wedstrijdkilometers heeft, bewijst niet alleen je onkunde, maar ondergraaft meteen ook je stelling.
    19-07-2023 13:45
    Ter verdediging can Gerard Dekker: in diverse media is een tegenstelling gecreëerd tussen Pogacar die altijd en overal koerst, tegenover Vingegaard die bijna alleen traint en enkel voor de Tour van de Teide af komt. Dat narratief is zo weid verspreid dat ik wel begrijp dat je, als je de cijfers er niet bij neemt, zou vermoeden dat Pogacar veel meer kilometers maakt.
19-07-2023 10:49
Altijd lachen met de Franse journalisten van l'Equipe...
    19-07-2023 10:52
    Wat is er zo grappig dann?
    19-07-2023 10:55
    Nou? Wat is er zo grappig? Zeg dan
    19-07-2023 11:09
    Rico. moet just niks
    19-07-2023 11:09
    @kissmyace
    Wat denk je van de hypocrisie van de Fransen journalisten, Virenque wordt nog steeds op handen gedragen door de Franse media. Nooit een kritische vraag gehad. Madiot met zijn ongefundeerde uitingen over vals spel van andere ploegen, nooit kritisch benaderd
    19-07-2023 11:14
    Die obligate en weinig creatieve stukjes van de Nederlandse sportjournalisten houden ook niet over.
    19-07-2023 11:15
    @mackie onzin. Je weet niet waar de klepel hangt! Virenque is afgebrand tijdens zijn proces, heeft schuld bekend. Veel Fransen zijn echter nog steeds fan van zijn manier van rijden, niet speciaal van de persoon.
    Wat betreft Madiot, veel kritische vragen gehad na de Festina affaire in 1998. Frankrijk zit(zat) onder een vergrootglas tov vele andere wielerlanden.
    19-07-2023 11:26
    Misschien moeten de Franse journalisten ook eens een paar kritische vragen duren stellen aan hun held tijdens de hoogtijdagen van het dopinggebruik, Richard Virenque. Maar oh ja natuurlijk Fransen stellen geen kritische vragen aan zelfs extreem verdachte Fransen.
    19-07-2023 11:27
    Hoe vaak lees je dan l'Equipe ? Nooit vermoed ik. Je kennis van het Frans is allicht ondermaats.
    19-07-2023 12:06
    Lalsacien slaat spijkers met koppen hier. Koppel er nog aan dat de Fransen al jaren, intussen decennia achter de feiten aanhollen, zowel qua professionalisme als omkadering en je weet het wel. Neem Total Energies, dat Sagan 5,5 miljoen euro per jaar betaalt. Met dat geld huur je jaarlijks 20 specialisten (voeding, kine, osteopaat, mecanien, wetenschappers, psychomogen) in die dan nog een toploon zouden verdienen. Er is echt wel een reden waarom veel renners stagneren eens ze naar zo een Franse ploeg trekken. Hier en daar heb je een uitzondering, maar niet meer dan dat.
    19-07-2023 12:56
    Niet geheel toevallig dat Fransen het in buitenlandse ploegen het over het algemeen een stuk beter doen. Bashen is zo gemakkelijk.
19-07-2023 11:40
Data hier, data daar. Maar als de data inderdaad aangeven dat de prestatie van Vingegaard buitenaards is, moeten we plots geen rekening houden met die data. Net als afwijkende bloedwaarden zijn sterk afwijkende data wel degelijk het signaal dat er iets aan de hand is. Hallucinante tijdritten zijn onlosmakelijk verbonden met het grote ronderijden volgen Romans. De outsiders moeten met onderbouwingen komen, niet de renners en ploegleiders. Die laatsten hebben het dan over "ik dacht dat mijn vermogensmeter defect was", of "de lak van het frame was afgeschuurd". Welnu, Romans en anderen. Als jullie meegaan in dergelijke verhaaltjes om de buitenaardse prestatie van Vingegaard "normaal" te maken, dan is dat pas hallucinant.
    19-07-2023 11:47
    Aha, nu de tactiek van Jumbo toch effectief lijkt te zijn trekken we de dopingkaart!
    19-07-2023 11:56
    De meesten hier zijn misschien opgegroeid in de jaren 90 en 00, waar doping op welke manier dan ook veelvuldig voorkwam (Basso, Vino of eerder Amstrong etc) of op zijn minst zodanig hard vermoed werd (Rasmussen) dat men de eer aan zichzelf hield.
    Intussen zijn we 10-15 jaren later en is er van grote dopingverhalen nauwelijks nog sprake, een kleine rittenkoers in Spanje of Portugal uitgezonderd. Sta mij en de vele kijkers toe het voordeel van de twijfel (die er wel degelijk is als termen als buitenaards worden aangehaald) te geven zonder ons daarom af te doen als naïef etc...
    19-07-2023 12:14
    Tactiek staat los van dopinggebruik. Nieuwe dopingproducten worden steeds eerst uitgeprobeerd op training. Nadien bij gebalde, korte prestaties. Zoals een (halve) klimtijdrit. Het risico dat het fout loopt tijdens een lange en zware bergrit, is te groot. Als de test tijdens de tijdrit goed verlopen is, wordt de werkwijze later en in aangepaste vorm ook geleidelijk aan toegepast voor langere ritten.
    19-07-2023 12:16
    Euh....laat me raden, jij bent een Pogacar fan?‍♂️
    19-07-2023 12:17
    Doe ons eens een lol en onderbouw je verhaal met data, verdachte handelingen of enige andere vorm van redelijke verdachtmaking, die verder gaat dan 'ze rijden te hard'.
    19-07-2023 12:20
    Eens met shinzawai. Ik zie bij Paul geen enkel feitelijk argument, alleen emotionele uitingen en aannames. Maar wel grote woorden gebruiken als hallucinant. Bespottelijk.
    19-07-2023 12:21
    En welke afwijkende data bedoel je concreet? Dan kunnen we namelijk een discussie op inhoud voeren.
    19-07-2023 16:07
    Welke data ? Als Vingegaard en zijn ploegleiders wat ongemakkelijk lachend aangeven niet te weten waar die 20 watts extra vandaan kwamen, zitten we middenin Comedy Capers. Het is jullie volste recht te geloven dat die extra watts (niet een of twee !) een geschenk van de hemel was. Maar sorry, ik geloof niet in dergelijke mirakels.

    De marginal gains blijven marginal, worden ook toegepast door de concurrentie en waren er ook al voor deze tijdrit. Met uitzondering (?) van de afgeschraapte lak. Binnenkort zien we dus elke nieuweling en junior met zo'n afgeschraapt frame rondrijden. Hopla, 20 watts extra.
    19-07-2023 16:35
    Paul je praat feitelijke onzin, luister naar Clement, Heijboer en Dumoulin in de diverse praatprogramma's, kijk zelf naar de beelden en vergelijk de bochten, afdaling en fietswinkel en je komt maar tot 1 conclusie. Je ongefundeerde zoektocht naar valsspelerij, ingegeven door je afkeer van TJV is lachwekkend en onvoorstelbaar treurig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine