Van Vleuten wil lange Milaan-San Remo voor vrouwen: “Laten we beginnen met 200 kilometer”
foto: Cor Vos
vrijdag 17 maart 2023 om 10:26

Van Vleuten wil lange Milaan-San Remo voor vrouwen: “Laten we beginnen met 200 kilometer”

Annemiek van Vleuten is groot voorstander van de introductie van Milaan-San Remo op de vrouwenkalender. Organisator RCS heeft aangegeven daarmee bezig te zijn en mikt op de eerste ‘nieuwe’ editie in 2024. “Deze wedstrijd hebben wij nodig”, vertelt Van Vleuten in gesprek met Cyclingnews.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Een Milaan-San Remo voor vrouwen hebben we zeker nodig. Het moet dan ook de langste eendagswedstrijd ooit worden in het vrouwenwielrennen”, aldus de wereldkampioene. “Het moet een echte uitdaging worden wat betreft de afstand, inclusief de finale met Cipressa en Poggio. Het moet echt bizar lang zijn, zoals de mannenwedstrijd.”

Volgens UCI-regels mag een koers voor vrouwen niet langer zijn dan 170 kilometer, maar dat maakt volgens Van Vleuten niet uit. “Het moet de langste koers worden, en vanaf daar kunnen ze verder bouwen en het elk jaar langer maken. Er is geen reden waarom wij vrouwen geen 200 of 250 kilometer zouden kunnen koersen. Laten we beginnen met 200 kilometer. Dat is al iets nieuws en maakt het interessant.”

In de nieuwe voorjaarseditie van RIDE lees je een uitgebreide reportage over Annemiek van Vleuten, met mooie foto’s over haar voorbereiding in Colombia. De 180 pagina’s dikke RIDE is nu verkrijgbaar. Bestel hem hier online. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Ander parcours
Binnen de Italiaanse organisatie van RCS zijn de plannen niet in lijn met die van Van Vleuten. “We beelden ons in dat de vrouwenwedstrijd op dezelfde dag wordt verreden als de mannenkoers, maar op een andere route. Waarschijnlijk van Arenzano naar San Remo”, zei CEO Paolo Bellino tegen Bici Pro.

Dat zou, als je de kortste route neemt, uitkomen op een koers van ruim 120 kilometer langs de kust. De Capo Mele, de Capo Cervo en de Capo Berta zouden worden aangedaan, maar over de Cipressa en Poggio is nog geen duidelijkheid.

Dat RCS bezig is met de introductie van Milaan-San Remo voor vrouwen, maakt Van Vleuten wel blij. “In eerste instantie was RCS niet geïnteresseerd in vrouwenwielrennen. Ze organiseerden alleen Strade Bianche. Het is mooi dat er ontwikkelingen zijn en dat meer organisatoren interesse hebben”, stelt ze.

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
17 maart 2023 10:53
Tegen de tijd dat de eerste M-SR er is rijdt is ze als gestopt. Ze wil gewoon dat het type wedstrijd gelijk wordt aan de mannen. Dus extreem lang ( voor vrouwen 200km+) in verhouding tot andere wedstrijden.

Een M-SR voor vrouwen van 150km zou net zo iets zijn als een RVV voor vrouwen met 3 klimmetjes in het midden van de race. Parcours hoeft niet gelijk te zijn als de mannen maar wel zelfde soort inspanning
17 maart 2023 11:43
Als ze de wedstrijd MSR noemen, zou het dezelfde karakteristieken moeten hebben als de mannenkoers. Lange aanloop en de capi in de finale. De eerste 100km overslaan en verder alles hetzelfde.
Noem het anders geen MSR en kies lekker een andere dag.
17 maart 2023 11:01
Doe dan meteen 300km. Als je toch de grote wil uithangen, kan je het maar beter goed doen.
17 maart 2023 11:10
NEEEEEEEEE dat kan betekenen dat ze nog een jaartje door zal gaan. Kan ze ook nog een keer de Olympische wegwedstrijd rijden
19 maart 2023 11:04
AvV heeft volledig gelijk. Ze fietst zelf wekelijks een rit van 170 km, dus deze afstand kun je nauwelijks bijzonder noemen. Andere dames maken op Strava net zo lange ritten. MSR moet je wel uit je comfortzone halen. Asociaal lang dus, geen afstand die je wekelijks wegtikt.
17 maart 2023 11:16
Als er een msr voor de dames komt moet die idd wel een pak langer zijn dan de andere koersen, dat hoort bij de identiteit van de koers. Je gaat ook geen PR organiseren zonder kasseien. Probleem is ws wel dat de breedte nog niet sterk genoeg is om koers te maken. Maar voor de dames natuurlijk enorm belangrijk dat zij dit monument ook kunnen rijden.
17 maart 2023 11:48
Op deze piste ben ik het eens met van Vleuten. MSR onderscheidt zich met name vanwege de afstand. Idd 100 k eraf en door.
17 maart 2023 17:37
De lengte van de koers zal het er niet spannender op maken. Zeker als je weet dat maar een handvol vrouwen, waaronder Van Vleuten, in staat is deze afstand in een straf tempo te overbruggen. Dat wordt een lange zit en daar zit niemand op te wachten.
17 maart 2023 10:32
Ze wil dat omdat zij baat heeft bij lange wedstrijden. Ze spreekt voor eigen winkel!
    17 maart 2023 10:44
    Inderdaad, waarom moet het extreem lang zijn?
    17 maart 2023 10:49
    Natuurlijk doet ze dat niet. Na dit jaar is Annemiek renner af, dus ze gaat deze koers nooit rijden. Eerst feiten checken voor je iemand voor de bus gooit
    17 maart 2023 10:53
    In principe stopt ze na het WK in Glasgow of op het eind van dit seizoen. Dus tenzij speciaal nog even zou doorgaan om de eerste Primavera Rosa (in lange tijd) mee te pikken is er van eigenbelang geen sprake.
    17 maart 2023 11:22
    Wat jullie zeggen klopt. Neemt niet weg dat lange koersen haar altijd hebben gelegen en ze daardoor vanzelfsprekend eerder pleit voor lange afstanden
    17 maart 2023 11:52
    @Albeijing Het is altijd makkelijker om zuur te zijn dan goed geïnformeerd!

    @Kopa Of zou het kunnen dat ze het beste voorheeft met het vrouwenwielrennen na haar pensioen? Het is sws een koers die haar niet zou liggen omdat het parcours voor haar veel te gemakkelijk is, hoe lang de koers ook is.
    17 maart 2023 13:04
    Het mannen wielrennen heeft toch ook koersen met vele verschillen in parcours waaronder lengte en hoogte meters? Dat is juist de charme: verschillende renners komen tot hun recht op verschillende parcoursen, onder verschillende omstandigheden.
    Vrouwen verdienen dezelfde kansen/mogelijkheden omdat vrouwen dezelfde onderlinge individuele verschillen hebben als mannen, maar dan anders. Als alles altijd hetzelfde moet zijn, kunnen we ook op een atletiekbaan of velodrome blijven rijden, lekker makkelijk in beeld te brengen.
    17 maart 2023 13:34
    Ze gaat stoppen, dus spreekt niet voor zichzelf
    17 maart 2023 16:33
    Lange sprint koersen zijn natuurlijk niet haar specialiteit. Bij de mannen is msr speciaal door de lengte, waarom de vrouwen dan een heel ander type koers

Reacties zijn gesloten.