Van Garderen gematst na verruiming regels, Lefevere reageert fel
Update De commissarissen in de Tour of California hebben een opvallend besluit genomen na de vierde etappe. Zij besloten een groot deel van de renners in dezelfde tijd te plaatsen, ondanks dat zij op achterstand raakten door een val buiten de boog van de drie kilometer. Hierdoor is Tejay van Garderen nog altijd de leider.
Van Garderen kwam op tien kilometer van de finish ten val en moest achtervolgen. Dat deed de Amerikaan op de fiets van ploeggenoot Lachlan Morton. Alleen heeft de Australiër zijn remmen andersom gemonteerd, waardoor Van Garderen in een bocht rechtdoor ging. Ook moest hij uitwijken voor een grote valpartij net buiten de drie kilometer. Het zorgde er mede voor dat de kopman op vijftig seconden van het peloton over de finish kwam.
Eigenlijk zou Kasper Asgreen van Deceuninck-Quick-Step de leiderstrui overnemen, maar ruim twee uur na de finish kwam de organisatie met het volgende bericht: “De massale val aan het einde van etappe vier was met nog iets meer dan drie kilometer te gaan. De commissarissen hebben besloten om alle renners die getroffen zijn door het incident of de opstopping, de tijd van het peloton te geven.” En dus start Van Garderen (die werd opgehouden in zijn achtervolging) ook in de vijfde etappe in de gele trui.
Update 09.45 uur
Patrick Lefevere heeft op Twitter vol ongeloof gereageerd op de jurybeslissing in Californië. “Zo hebben we in de toekomst geen algemeen klassement meer, maar alleen puntenklassementen als Philippe Mariën beslist om de UCI-regels te schenden”, doelt Lefevere op de UCI-commissaris.
“Onze ploeg was heel hard aan het vechten om aan kop te blijven, om te winnen en om valpartijen te vermijden. En dan zet meneer Mariën Tejay van Garderen terug op de eerste plaats. Dit is een heel gevaarlijk precedent en ik ben zeker tegen dit besluit. Ik ben benieuwd wat andere teams hierover denken. Straks kiest de VAR van de UCI de ritwinnaar en mag de jurypresident de gele trui aanwijzen.”
“Ik ben niet woest. Juist is juist. Reglementen zijn er om gerespecteerd te worden”, gaat Lefevere verder. “Nu gaan de VAR-commissarissen ook beslissen wie de rit wint. Het peloton weet heel goed wie de gevaarlijken zijn in de sprint. De stakkerds hebben nog nooit een peloton van binnen gezien.”
The finale to stage 4 saw some chaotic scenes, as the race leader first crashed himself, then rode off the road, then got caught behind another crash. #AmgenTOC pic.twitter.com/TuKcEchCng
— AmgenTOC (@AmgenTOC) 15 mei 2019
Decision of the commissaires panel
“The mass crash near the finish of stage 4 was just outside the 3km to go. The commissaires have decided to treat the crash such that all riders affected by the incident and the road blockage will receive field time.”#AmgenTOC
— AmgenTOC (@AmgenTOC) 16 mei 2019
De beslissing om ook TJVG dezelfde tijd te geven is natuurlijk de meest discutabele. Ik weet niet of hij al voorbij de jury was op het moment van die valpartij, maar anders had er toch op de een of andere manier gekeken moeten worden naar het vaststellen van een reële achterstand.
hoogerland is toen ook in dezelfde tijd gezet toen die tv auto hem omver heeft gereden.
Dit was een normale valpartij
Als ik het goed begrijp is de UCI-commissaris van dienst hier een Belg (Philippe Mariën). Het ontgaat me dan ook wat dat met Van Garderen cq Amerika te maken heeft.
Het is een trieste ontwikkeling dat de invloed van de jury steeds groter wordt. Het past wel in een breder (maatschappelijk) beeld waar ook de wielersport mee te maken heeft. Onlangs zag ik nog een Andere tijden sport aflevering over de historische en heroïsche etappe over de Gavia met Erik Breukink. Tegenwoordig zou dat niet meer kunnen. Dan wordt het afgelast of er wordt omgereden.
Het wordt er allemaal niet leuker op. De obsessie voor gevaar en (on)eerlijkheid maakt de ziel van de wielersport kapot.
Als je iets doet moet je het goed doen zullen ze bij 'de jury' gedacht hebben. Kleurige precedenten telen. De meststof logica was blijkbaar op.
Het zal denk ik niet helpen want Van Garderen gaat er op Mount Baldy toch wel af gereden worden.
En dan kan je inderdaad bij elke valpartij dezelfde tijd gaan geven
Toen een renner 50m in de ploegauto 2 zat omdat ploegauto 1 z'n fiets had meegepikt werd die uit de Tour gezet met als uitleg "het was maar 50m, maar je moet ergens een grens trekken". 3 dagen later komt een renner buiten tijd en mag hij toch weer starten. Kortom, waar er geen grenzen zijn trekt hij ze zelf en waar er wel grenzen zijn respecteert hij ze niet. Nu weer nét hetzelfde. Denk dat die al veel poen in z'n achterzak heeft gestoken, zó incompetent kan je toch niet zijn??
0:00 26s, iets na de val, duurt nog even voordat hij op gang is
3:05 17s, stayerend
3:18 Van Garderen remt verkeerd. 12s erbij en lagere snelheid.
4:50 29s stayerend
5:55 4km 19s stayerend
6:30 27s vlak na sturen rond grote valpartij
8:05 32s nog ruim 2 km, nog 1 ploeggenoot bij zich
finish 50s
Van Garderen verliest dus nog behoorlijk in het slot, los van het sturen rond de grote valpartij. 50s is trouwens ook precies de achterstand die Dumoulin had op de meeste klassementsrenners in de Tour van 2018, toen hij een spaakbreuk had op 5km voor het eind. De jury nam toen niet zo'n rare beslissing. Ze gaven Dumoulin "gewoon" een tijdstraf: https://www.wielerflits.nl/nieuws/tour-2018-twintig-seconden-tijdstraf-voor-tom-dumoulin/