Van Garderen gematst na verruiming regels, Lefevere reageert fel
foto: Getty Images
donderdag 16 mei 2019 om 08:31

Van Garderen gematst na verruiming regels, Lefevere reageert fel

Update De commissarissen in de Tour of California hebben een opvallend besluit genomen na de vierde etappe. Zij besloten een groot deel van de renners in dezelfde tijd te plaatsen, ondanks dat zij op achterstand raakten door een val buiten de boog van de drie kilometer. Hierdoor is Tejay van Garderen nog altijd de leider.

Van Garderen kwam op tien kilometer van de finish ten val en moest achtervolgen. Dat deed de Amerikaan op de fiets van ploeggenoot Lachlan Morton. Alleen heeft de Australiër zijn remmen andersom gemonteerd, waardoor Van Garderen in een bocht rechtdoor ging. Ook moest hij uitwijken voor een grote valpartij net buiten de drie kilometer. Het zorgde er mede voor dat de kopman op vijftig seconden van het peloton over de finish kwam.

Eigenlijk zou Kasper Asgreen van Deceuninck-Quick-Step de leiderstrui overnemen, maar ruim twee uur na de finish kwam de organisatie met het volgende bericht: “De massale val aan het einde van etappe vier was met nog iets meer dan drie kilometer te gaan. De commissarissen hebben besloten om alle renners die getroffen zijn door het incident of de opstopping, de tijd van het peloton te geven.” En dus start Van Garderen (die werd opgehouden in zijn achtervolging) ook in de vijfde etappe in de gele trui.


Update 09.45 uur

Patrick Lefevere heeft op Twitter vol ongeloof gereageerd op de jurybeslissing in Californië. “Zo hebben we in de toekomst geen algemeen klassement meer, maar alleen puntenklassementen als Philippe Mariën beslist om de UCI-regels te schenden”, doelt Lefevere op de UCI-commissaris.

“Onze ploeg was heel hard aan het vechten om aan kop te blijven, om te winnen en om valpartijen te vermijden. En dan zet meneer Mariën Tejay van Garderen terug op de eerste plaats. Dit is een heel gevaarlijk precedent en ik ben zeker tegen dit besluit. Ik ben benieuwd wat andere teams hierover denken. Straks kiest de VAR van de UCI de ritwinnaar en mag de jurypresident de gele trui aanwijzen.”

“Ik ben niet woest. Juist is juist. Reglementen zijn er om gerespecteerd te worden”, gaat Lefevere verder. “Nu gaan de VAR-commissarissen ook beslissen wie de rit wint. Het peloton weet heel goed wie de gevaarlijken zijn in de sprint. De stakkerds hebben nog nooit een peloton van binnen gezien.”


RIDE Magazine
81 Reacties
16-05-2019 10:38
En dat je als leider een fiets krijgt met een achterrem waar een voorrem hoort...
16-05-2019 10:39
Wat ga er nu gebeuren? Niks?
16-05-2019 10:40
Waarom niet gewoon iedereen op de eerste plaats? Gezellig allemaal op 't podium samen met genderneutrale en CO2 compenserende rondemissen.
    16-05-2019 13:35
    Hahaha heerlijk
16-05-2019 10:42
Als Van Garderen zelf een beetje eergevoel heeft en begrijpt dat hij zichzelf in een onmogelijke positie manoeuvreert ten opzichte van zijn collega's als hij hiermee instemt, dan bedankt hij voor de eer en vraagt 'ie de organisatie vriendelijk of ze hem willen terugzetten in het klassement.
16-05-2019 10:47
Opmerkelijke beslissing. Het effect ervan, dat opgehouden en gevallen renners geen tijd verliezen is echter niet iets waar ik me druk om kan maken. Het is zelfs iets wat volledig in lijn is met die 3km regel, welke volgens mij wel vaker is opgerekt. Dat hiermee de hemel naar beneden komt vallen, lijkt me dus wat overdreven.

De beslissing om ook TJVG dezelfde tijd te geven is natuurlijk de meest discutabele. Ik weet niet of hij al voorbij de jury was op het moment van die valpartij, maar anders had er toch op de een of andere manier gekeken moeten worden naar het vaststellen van een reële achterstand.
16-05-2019 10:53
Als je dan juist wilt doen aan de verruiming van de 3km regel dan moet je TJVG de tijd geven van de achterstand die hij had op het peloton op het moment van die val.
16-05-2019 10:59
Volgens mij bestaat een wedstrijd jury uit UCI commissarissen en kan het best zijn dat er in Italië geen Italiaan bij is en in de VS geen Amerikaan. Trouwens Mariën, Belg , was in 2017 voorzitter van de jury, die Sagan uit de Tour zette.
16-05-2019 11:00
Ben het hier eens met lefevre. Maar dit is natuurlijk niet nieuw. Gebeurde immers met Froome en co. ook in de tour een aantal jaren terug op de ventoux.
    16-05-2019 11:23
    totaal niet ter vergelijken

    hoogerland is toen ook in dezelfde tijd gezet toen die tv auto hem omver heeft gereden.

    Dit was een normale valpartij
16-05-2019 11:13
Toch leuk dat er hier een filmpje van Bauke zich halverwege opende. M.i. is dit al net zo bizar als toen op de Ventoux. Sterker, dit is nog vreemder omdat er volgens mij geen enkele oorzaak was voor de valpartij afgezien van renners die tegen elkaar op fietsen. Bij zo'n motor die niet door het publiek kan omdat het slecht is afgezet door de organisatie, of door een vallende boog vind ik rare spelletjes met tijd best te begrijpen. Dat ligt buiten de verantwoordelijkheid en mogelijkheid van renners om er aan te ontsnappen. Dit is gewoon wielrennen.
16-05-2019 11:29
Staat er echt niets in de regels hierover? "In bijzondere gevallen heeft de jury recht van het reglement af te wijken" of zoiets?
16-05-2019 11:32
Er wordt in een aantal reacties wel heel makkelijk verwezen naar de nationaliteit van de renners en het land waarin de koers gereden wordt.

Als ik het goed begrijp is de UCI-commissaris van dienst hier een Belg (Philippe Mariën). Het ontgaat me dan ook wat dat met Van Garderen cq Amerika te maken heeft.

Het is een trieste ontwikkeling dat de invloed van de jury steeds groter wordt. Het past wel in een breder (maatschappelijk) beeld waar ook de wielersport mee te maken heeft. Onlangs zag ik nog een Andere tijden sport aflevering over de historische en heroïsche etappe over de Gavia met Erik Breukink. Tegenwoordig zou dat niet meer kunnen. Dan wordt het afgelast of er wordt omgereden.

Het wordt er allemaal niet leuker op. De obsessie voor gevaar en (on)eerlijkheid maakt de ziel van de wielersport kapot.
    16-05-2019 12:14
    Het klopt dat de jury internationaal is en in principe los van de organisatie beslist. Van de andere kant denk ik dat organisaties de jury soms erg onder druk zetten en dan maakt nationaliteit wel uit.
16-05-2019 11:43
Lefevere heeft opnieuw gelijk.Zalig.
    16-05-2019 12:16
    Opnieuw gelijk? Nee, nu zit zijn ploeg aan de kant hoe er besloten had moeten worden. Daarom heeft hij deze keer wel gelijk.
16-05-2019 11:49
Voor de rest alles ok?
16-05-2019 11:54
Simpel, niet starten vandaag. Dit kan gewoon echt niet. TJ viel op 10km, rijdt met hulp van de wagens terug, mist een bocht, raakt achter een valpartij die BUITEN de 3km was en nog is hij, de Amerikaan, de leider in deze Amerikaanse koers? Dat is toch om je dood te lachen? Hier MOET iets mee gedaan worden.
16-05-2019 11:55
Dit slaat idd nergens op! Eens met RV m.b.t. transponder op de fiets en geschoonde tijden.
16-05-2019 12:01
Kijk al uit naar volgende flater. Doet me aan deze beslissing denken: https://www.wielerflits.nl/nieuws/fuglsang-kan-zich-niet-vinden-in-jurybesluit-belachelijk/

Als je iets doet moet je het goed doen zullen ze bij 'de jury' gedacht hebben. Kleurige precedenten telen. De meststof logica was blijkbaar op.
16-05-2019 12:10
Tja, waarom het je zo'n 3 km regel dan nog …
Het zal denk ik niet helpen want Van Garderen gaat er op Mount Baldy toch wel af gereden worden.
    16-05-2019 12:44
    De tijd aan de voet van de berg telt. Let maar op.
    16-05-2019 23:05
    @Ivanovic... :-))
16-05-2019 12:40
De ploeg van Lefevre antwoordt de hele koers al moet de benen. Ook in dit geval verwacht ik een nog hongerigere ploeg.
16-05-2019 12:41
In dat geval had Sunweb ook dezelfde tijd moeten krijgen in de Giro dinsdag
En dan kan je inderdaad bij elke valpartij dezelfde tijd gaan geven
16-05-2019 12:45
Interessante ontwikkeling, die ik nooit had durven bedenken: (het nieuwe!) wielrennen als jurysport. Ik dacht dat dat vooral kunstrijden, turnen en dressuur betrof.
16-05-2019 13:28
Die Mariën staat garant voor dwaze beslissingen.
Toen een renner 50m in de ploegauto 2 zat omdat ploegauto 1 z'n fiets had meegepikt werd die uit de Tour gezet met als uitleg "het was maar 50m, maar je moet ergens een grens trekken". 3 dagen later komt een renner buiten tijd en mag hij toch weer starten. Kortom, waar er geen grenzen zijn trekt hij ze zelf en waar er wel grenzen zijn respecteert hij ze niet. Nu weer nét hetzelfde. Denk dat die al veel poen in z'n achterzak heeft gestoken, zó incompetent kan je toch niet zijn??
16-05-2019 14:43
Van Garderen had volgens mij nooit kunnen terugkeren. Daar kun je over discussieren, maar feit is dat hij nog niet was teruggekeerd. Stomme jury.
0:00 26s, iets na de val, duurt nog even voordat hij op gang is
3:05 17s, stayerend
3:18 Van Garderen remt verkeerd. 12s erbij en lagere snelheid.
4:50 29s stayerend
5:55 4km 19s stayerend
6:30 27s vlak na sturen rond grote valpartij
8:05 32s nog ruim 2 km, nog 1 ploeggenoot bij zich
finish 50s
Van Garderen verliest dus nog behoorlijk in het slot, los van het sturen rond de grote valpartij. 50s is trouwens ook precies de achterstand die Dumoulin had op de meeste klassementsrenners in de Tour van 2018, toen hij een spaakbreuk had op 5km voor het eind. De jury nam toen niet zo'n rare beslissing. Ze gaven Dumoulin "gewoon" een tijdstraf: https://www.wielerflits.nl/nieuws/tour-2018-twintig-seconden-tijdstraf-voor-tom-dumoulin/

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine