Vrije rol Van der Poel in tweede Tourrit: “Mag zelf kiezen of ik lead-out doe voor Philipsen of niet”

zaterdag 2 juli 2022 om 12:15
Video

Mathieu van der Poel zal deze Tour de France niet voor eigen kans gaan in de massasprints, maar in plaats daarvan als loods fungeren voor Jasper Philipsen. In de eerst rit-in-lijn hoeft hij zich echter niet per se aan de taak te wijden. “Ik een beetje een vrije rol gekregen”, zegt MVDP, die nog zicht heeft op het geel, in gesprek met WielerFlits.

Of het in de tweede etappe van Roskilde naar Nyborg tot een massasprint komt, is nog niet zeker. Waaiers zijn niet onmogelijk. Maar van der Poel verwacht er niet te veel van. “Ik denk eerlijk gezegd niet dat er waaiers komen. Het zal wel nerveus zijn, maar meestal is dat voor niets. Het kan altijd natuurlijk, maar ik denk zelf dat er niets gaat gebeuren. Maar het zal wel nerveus zijn.”

Die nervositeit in het peloton is voor Van der Poel geen reden om er vooruit te gaan rijden. “Aanvallen is vandaag geen optie. Ik zal mezelf rustig houden en proberen zo veilig mogelijk bij de finish te komen”, zegt hij over zijn plannen voor vandaag.

Misschien dat Van der Poel in de finale wel de lead-out doet voor Jasper Philipsen. “Het is lang geleden dat we dat geoefend hebben, dat was vorig jaar op stage. Maar vandaag heb ik een beetje een vrije rol gekregen, omdat het voor mij natuurlijk ook nog wel belangrijk is om veilig en binnen dezelfde tijd over de finish te rijden. Om zo enigszins zicht op het geel te houden. Vandaag heb ik de keuze om me er tussen te gooien of niet voor zijn lead-out, dus dat ga ik even bekijken.”

Tijdrit
Van der Poel eindigde gisteren als vijfde in de openingstijdrit, op dertien seconden van Yves Lampaert. Direct na zijn rit, toen hij nog op plek één stond, was hij niet tevreden, omdat hij niet de kracht had geleverd die hij had willen leveren. “Als ik achteraf de uitslag bekeek, leek het goed mee te vallen. Daarom vond ik het misschien wel extra jammer. Want als ik wel de wattages kan rijden die ik normaal kan rijden, dan zit er misschien nog net iets meer in. Maar mijn eerste opzet is wel geslaagd om gewoon een heel goede proloog te rijden.”

“Het gaat ook niet elk jaar prijs zijn met de gele trui, daar ben ik zelf ook realistisch genoeg in, maar we zullen zien wat er mogelijk is.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Fifty 2 juli 2022 om 12:23

Misschien handig als Philipsen je keuze van tevoren kent?
man man wat een amateurisme.

Gebruikersnaam 2 juli 2022 om 12:33

Had hetzelfde idee, maar het is strategisch beter als het ook voor Philipsen een verrassing is. Blijkbaar.

Uit alles blijkt dat hij het niet gaat doen (te lang geleden, vooral zelf in de buurt van geel blijven,…), beslis dat dan gewoon meteen. Ook niet zo dat hij er erg goed in is.

Lalsacien 2 juli 2022 om 12:53

Wat een starheid als alles voor de start al bekend moet zijn. De rit is nog lang.

Mystery Rider 2 juli 2022 om 13:01

Je kan het artikel en zijn antwoorden ook op een andere manier lezen:
– Doel 1 – veilig en wel door de nervositeit van de eerste lit in rijn geraken en mijn kansen op geel gaaf houden
– Doel 2 – als we na de brug met zowel ikzelf en Jasper nog in de eerste groep zitten en deze groep is niet te groot, zet ik me graag in als lead out
– Doel 3 – als we op een massasprint afstevenen en het wordt echt te hectisch met alle treintjes – dan kan Jasper heus wel zelf zijn plan trekken – bovendien hebben we met Van Keirsbulck, Planckaert, Krieger en Sbaragli sowieso al een sterke sprinttrein

Ik denk persoonlijk niet dat Jasper MVDP nodig heeft om de sprint te winnen, de ploeg is ook erg duidelijk ingesteld op ritwinst en eventueel geel met MVDP en ritwinst en eventueel groen met Jasper.

Heeft helemaal niks met amateurisme te maken – gewoon met de ingesteldheid van de ploeg !

biggy 2 juli 2022 om 13:12

Ze hebben ook geen oortje, ploegleider en 200km om dat rustig te bepalen wat op dat moment de beste optie is wou je zeggen?

Romerike 2 juli 2022 om 13:14

Je kan het bestempelen als amateurisme, kan ik goed mee inkomen. Je kan het ook zien als, we zien wel wat er gebeurt. In deze tijd van de wattagemeters vind ik dat wel leuk. En ja, ik weet dat niet iedereen dat zo kan gaan doen.

mackie 2 juli 2022 om 12:31

Als MvdP 3x aangeeft dat hij niks verwacht, heb ik het idee dat ze juist iets gaan proberen. Hebben samen met QS b.v. niks te verliezen

Asje Menou 2 juli 2022 om 15:13

Een waaiertje opzetten bij voldoende wind, of gewoon gaan op die brug.

Alfons Haavers 2 juli 2022 om 13:45

Haha die thumbnail van Nico met een glimlach van oor tot oor! Is dat omwille van die ene comment dat hij niet enthousiast genoeg overkwam?

Asje Menou 2 juli 2022 om 15:12

Gewoon lekker niet doen dan, en lekker op avontuur in de laatste dertig kilometer.

Edbrus 2 juli 2022 om 16:16

Meestal als Mathieu een sprint probeert voor te bereiden trekt hij zo hard door dat zijn ploeg zijn wiel kwijtraakt en andere profiteren. Ik zou zeggen: meehelpen positioneren van km 5 tot 3 en dan meerollen met de groep.

Headlines

Populair

Materiaalzone