Van Avermaet boos: “Zou gaan winnen, maar motor reed me omver”

Van Avermaet boos: “Zou gaan winnen, maar motor reed me omver”

Foto: Sirotti (archief)

De Clásica San Sebastián liep voor Greg Van Avermaet uit op een deceptie. “Ik zou gaan winnen”, twittert hij boos. “Totdat een motor me omver reed en ik op de grond terecht kwam. Game over! Bravo organisatie, bravo motor!”

De Belg had in de slotfase een aanval geplaatst, maar kwam buiten het zicht van de camera’s ten val. Dit zorgde voor verwarring bij de uiteindelijke winnaar Adam Yates. De Brit dacht dat Van Avermaet nog voorop was en durfde pas een paar seconden na het passeren van de finishlijn te juichen.

Update
Tegenover Sporza geeft Van Avermaet meer uitleg over de situatie. “Op 600 meter van de top van de laatste beklimming reed een motor van de organisatie me plots aan van achteren”, stelt hij. “Ik ging hard tegen de grond en kon niet meer verder door een gebroken fietskader. Ik lag in het gras en heb me dan aan de kant gezet tussen het publiek. Ik zag de rest passeren, maar zij zagen mij niet. Daardoor dat Yates niet besefte dat hij won.”

“De schade valt mee, maar we gaan wel een klacht indienen bij de organisatie”, vervolgt de Belg. “Je krijgt niet elke dag de kans om een klassieker te winnen. Er zijn ook veel World Tour-punten voor mezelf en de ploeg aan verbonden. Bijna stond San Sebastian op mijn palmares, maar nu staan er schaafwonden op mijn arm.”

Dit artikel delen:

90 Reacties

AZH 1 augustus 2015 om 17:57

Gewonnen? GvA? :’) tweede of derde eerder

Duvel 1 augustus 2015 om 17:58

Hij lag op koers om tweede te worden denk ik ;)

Purito 1 augustus 2015 om 17:59

Die Vanbellegem zegt dat Van Avermaet op kop reed na de laatste klim, en dat Yates daarom dacht dat hij tweede was.

Dat lijkt me persoonlijk sterk. Dat had de regie nog wel opgevangen. En volgens mij maakte hij geen onderdeel uit van de vluchtgroep. Dat zou betekenen dat hij 15 seconden zou zijn weggereden van mannen als Valverde en Purito op die klim…

Hein-Jan 1 augustus 2015 om 18:02

@Purito
Zus van Van Avermaet meldt hetzelfde, dus wellicht dat Vanbellegem het wel bij het rechte eind heeft.

AndySchleck 1 augustus 2015 om 18:03

Op welk moment van de koers dan? Het moet voor die 7km zijn gebeurt en dan kan je natuurlijk niet van spreken dat je de koers gaat winnen. Hoe dan ook natuurlijk schande dat het is gebeurd.

Purito 1 augustus 2015 om 18:05

@Hein-Jan
Het is wel de zus he ;)

Maar dat zou wel sterk zijn van onze Greg, als het waar is.

LinusGerdemann 1 augustus 2015 om 18:09

@purito die vanbelleghem liet mij ook geloven dat Barguil 35 seconden voorsprong had.. komt er beeld en ben ik diep teleurgesteld dat het Yates is….

Eurosport blijft een vreselijke zender…. straks weer drie weken Jose Been op de buis.. nou gelukkig is Sporza er.

Nick Doup 1 augustus 2015 om 18:09

Volgens @VeloHuman heeft de ticker van de organisatie gemeld dat Greg aanviel op de slotklim. Daarna volgde een hele tijd niks, en daarna kregen we de beelden.

Lalsacien 1 augustus 2015 om 18:09

We zullen op getuigen moeten afgaan want beeld was er niet. Het was in ieder geval overduidelijk dat Yates niet wist dat hij op kop reed…

achilles 1 augustus 2015 om 18:12

Zou aan de leiding gereden hebben op 600m van de top van de laatste beklimming. Daarna rijdt de motor hem aan en kon hij niet meer verder door een gebroken fietskader.

moker 1 augustus 2015 om 18:13

De val op 12'56 . Ik zie nergens Greg van Avermaet voorin rijden.

Edit: Ik zie dat hij heeft opgegeven.

Quote:
Soetkin Desloovere @sdesloovere
Bevestiging gekregen van @ClauVanAvermaet. @GregVanAvermaet reed op kop, omver gereden door TV-motor. Daarom had Yates niets door.@VTMNIEUWS
18:03 – 1 augustus 2015
klootje kriekeljon 1 augustus 2015 om 18:14

Theo Koomen zou het ook gezien hebben, en nog veel meer dat niet gebeurd is. ;)

chiller87 1 augustus 2015 om 18:16

Verklaart natuurlijk waarom Yates zo vreemd over de streep reed. Als dit waar is, is het echt een schande. Volgend jaar geen WT meer dan aub.

arnes 1 augustus 2015 om 18:16

Van Avermaet geeft zelf aan dat hij op kop reed, vervolgens aangereden werd en zich aan de kant tussen het publiek moest plaatsen door materiaalpech en dan pas Yates zag passeren. http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2404913

achilles 1 augustus 2015 om 18:17

@moker
Natuurlijk niet, dat is een andere val. Op dat moment is Yates zelfs al binnen dus kon Van Avermaet überhaupt niet winnen (en Yates zich afvragen of hij wel 1ste is)

fietskoen1 1 augustus 2015 om 18:20

Laat deze wedstrijd maar een jaartje of 2 degraderen naar 1.HC of zo. Niet te geloven wat een wanprestatie van de organisatoren. Schande dat een World-Tour wedstrijd zo gepresenteerd wordt.

denise 1 augustus 2015 om 18:21

We hebben in feite bijna niets gezien. Wat een klucht!!

Valtverder 1 augustus 2015 om 18:22

En die motor reed er ook nog eens voor Piet Snot bij, want er kwamen geen beelden uit :S

goose 1 augustus 2015 om 18:24

https://twitter.com/Wvanerdeghem/status/627505925809639424

Lag een pak voor op yates

Purito 1 augustus 2015 om 18:27

Hij zou aangereden zijn op 500 meter van de top.

Om dat nu te omschrijven als ‘ik ga SS winnen’.

VDB44 1 augustus 2015 om 18:31

Ik denk dat de renners die er bij waren het beter aanvoelen hoe het zat dan jij die geen beeld gezien hebt Purito.

Thijs E 1 augustus 2015 om 18:32

Tijd voor meer Go Pro’s op de fietsen

Rodney 1 augustus 2015 om 18:32

http://images.vrt.be/mobile640/2015/08/01/3fb985d5-386a-11e5-bddf-00163edf48dd.jpg

Ruim op kop, op die renner rechts na dan.

JDG 1 augustus 2015 om 18:37

het is nu wel zeker dat vanavermaet had gewonnen zonder dat motoincident.
wat nu? sorry zeggen? de wedstrijd morgen opnieuw rijden?

Wielerfan1987 1 augustus 2015 om 18:37

In een sport zo mooi als deze die zichzelf verder wil professionaliseren hoort een wedstrijd zoals dit niet meer thuis op het hoogste niveau

Headlines

Materiaalzone

Populair