Van Avermaet over hiaat op palmares: “Belgische titel boven Touretappe”

Door , zondag 24 juni 2018 om 09:12
Van Avermaet over hiaat op palmares: “Belgische titel boven Touretappe”

foto: Sirotti

Greg Van Avermaet won in zijn rijkgevulde carrière al Parijs-Roubaix, Gent-Wevelgem, de Omloop het Nieuwsblad en de E3 Harelbeke. Ook werd hij twee jaar geleden Olympisch kampioen. Een koers die echter nog ontbreekt op zijn palmares, is de Belgische titel bij de profs. Vandaag is dé kans voor de BMC-renner om alsnog de driekleur te bemachtigen. “Maar ik zal niet ontgoocheld zijn als het niet lukt”, zo laat hij weten aan Sporza.

Het parcours in Binche is op maat van Van Avermaet, met in de laatste kilometer een kasseiklimmetje. “Het parcours ligt me zeker. Het is lastig, waardoor normaliter de sterkste renners zullen bovendrijven. Ik maak in elke situatie kans om te winnen, zowel in een klein groepje als in een groter peloton.”

“De aankomst zal voor de sterke mannen zijn. Ik ben explosief genoeg om te kunnen wachten tot de laatste kilometer, maar toch denk ik dat de wedstrijd al daarvoor gereden zal zijn. Het is alleen afwachten of we een normaal koersverloop zullen krijgen”, aldus de BMC-renner.

Voor de 33-jarige Van Avermaet zal het zijn 12e BK worden. Het dichtste bij de driekleur kwam hij in 2015 en 2016, toen hij beide keren op een derde plaats strandde. Waarom lukte het nooit voor de klassiekerrenner? “Allereerst rijd ik niet bij de grootste ploeg, en de wedstrijd is daarnaast moeilijk om te lezen.”

“Liever Belgisch kampioen dan een Tourrit winnen”
“Ik word op een BK ook geviseerd, omdat je meer en meer wordt gezien als favoriet. Dan wordt het moeilijk om te winnen. Dit betekent echter niet dat ik het niet ga proberen. Maar ik zal niet echt teleurgesteld zijn als het niet lukt. Ik heb de Belgische titel niet meer nodig om mijn carrière kleur te geven.”

Maar als Van Avermaet een keuze zou moeten maken tussen het winnen van de Belgische driekleur en een Touretappe? “Dan kies ik toch voor een Belgische titel. Ik weet namelijk al hoe het is om een Tourrit te winnen”, zo besluit de Belg.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Wheely 24 juni 2018 om 09:17

Doet Wout mee eigenlijk, dan kan Greg het schudden.

Bazzz 24 juni 2018 om 09:18

In al zijn uitspraken voel ik een vorm van narcisme. Hij en Campenaerts zijn wel echt vol van zichzelf zeg. Toch wel opvallend dat narcistische uitspraken vaak gedaan worden door de Belgen.

Stablinksy 24 juni 2018 om 09:31

@Bazz
Narcisme is een ziekelijke liefde voor zichzelf. Een narcist is ook obsessief bezig met zichzelf en heeft geen inlevingsvermogen. Je gevoel zit dus fout, niet alleen over Greg.

Poeksel 24 juni 2018 om 09:39

@Bazzz: Je hebt liever dat mensen liegen dan dat ze objectief zijn over hun kansen? Of wat?

Wheely 24 juni 2018 om 09:43

In België worden wielrenners al snel op een voetstuk gezet, niet zo gek dat je dan een beetje cocky wordt, helemaal als je het palmares van een GvA hebt, met gouden fiets and all. Doe mij Wellens maar als BK. Ik kijk in ieder geval uit naar de wedstrijd. Dat wordt een serieuze battle met renners als Benoot, Wellens, Gilbert, Van Avermaet, Van Aert, Teuns etc.

Bazzz 24 juni 2018 om 10:07

Ze hoeven niet te liegen, maar je kunt moeilijk ontkennen dat ze beiden wel héél erg vol zijn van zichzelf tot aan narcisme toe

Poeksel 24 juni 2018 om 10:27

Dat is heel makkelijk te ontkennen. Ik vraag me wel af waar de neiging vandaan komt bij jou (en sommige andere mensen) op basis van de interpretatie van WF van de interpretatie van de oorspronkelijke auteur van het artikel van een gedeelte wat iemand gezegd heeft zulke oordelen te vellen over iemands persoonlijkheid….

john 24 juni 2018 om 10:42

Als ik naar het deelnemers veld kijk denk ik dat er een Belg gaat winnen

Jarnae 24 juni 2018 om 10:43

Het lijkt mij meer dan logisch dat een renner als GvA graag eens BK wil zijn. Gezien zijn staat van dienst mag hij zichzelf best tot een van de favorieten voor de titel benoemen.

KnightBiker 24 juni 2018 om 10:46

@Bazz – sinds trump wordt de diagnose wel erg makkelijk gegeven. Het is herkenbaarder geworden, maar In dit geval klopt je bewering niet omdat hier zeer waarschijnlijk wordt gevraagd naar wat zijn kansen zijn, dan is het logisch dat je het over jezelf hebt.

Jean Dumas 24 juni 2018 om 10:55

Greg zou natuurlijk graag een keer in die trui rondrijden, en in de Tour zal hij er vooral zijn voor Porte in de kasseienrit. Misschien kan hij Mur de Bretagne ook aan in topvorm, maar veel kansen zijn er niet dit jaar.

limburgia 24 juni 2018 om 11:22

Jammer voor Van Avermaet dat Sagan niet mee mag doen.
Nu moet hij het zelf gaan doen en kan hij in de wedstrijd niet
Peter Sagan de kolen uit het vuur laten halen.
Maar ik laat me graag verrassen.

Romāns Vainšteins 24 juni 2018 om 11:35

van Avermaet wordt simpelweg (te) veel gevraagd dus dan krijg je ook veel (te) veel uitspraken.

mark vv 24 juni 2018 om 11:43

Bazzz+1 .hij begint wel erg vaak met IK..
De arrogantie spat er altijd vanaf bij deze man.

Mwielerfan 24 juni 2018 om 12:51

Absurd dat sommige hun eigen mening niet van een zinnige analyse kunnen scheiden

Headlines

Materiaalzone

Populair