Van Avermaet niet meer regerend olympisch kampioen: “Hartzeer toen ik moest afdraaien”

zaterdag 24 juli 2021 om 16:31
Van Avermaet niet meer regerend olympisch kampioen: “Hartzeer toen ik moest afdraaien”

foto: Cor Vos

Greg Van Avermaet wist al even dat hij de olympische wegrit in een dienende rol moest rijden en dat hij na zaterdag niet meer de regerende olympisch kampioen zou zijn. Maar toen het werk voor kopman Wout van Aert erop zat en de Belg besloot om af te stappen, deed hem dat toch wel even pijn. “Ik had wel wat hartzeer toen ik moest afdraaien.”

“Het was vooraf afgesproken dat dit mijn rol zou zijn”, waren de woorden van Van Avermaet voor de camera van Sporza. “Tijdens de verkenning zag ik al dat de klim iets te zwaar zou zijn, dus heb ik zelf om deze rol gevraagd. Vansevenant en Benott zouden nuttiger zijn op die klim, ik in het begin van de koers.”

En dus reed de olympisch kampioen van Rio de Janeiro al op 200 kilometer van de meet op kop om een vroege vlucht onder controle te houden. “Lang waren wij het enige land dat zijn verantwoordelijkheid nam. In een olympische wegrit is het belangrijk dat je als toplanden samenwerkt, dus daarom was ik verrast dat de Slovenen pas zo laat een mannetje mee lieten werken.”

Het werk bleek uiteindelijk niet voor niets te zijn. Van Aert pakte het zilver na een zware wedstrijd. Daarmee maakte hij indruk op Van Avermaet, die van mening is dat zijn kopman een foutloze wedstrijd reed. “Ze werden geviseerd. Ik denk dat hij de koers heeft gereden die hij moest rijden. Hij was misschien wel de beste, maar je moet ook geluk hebben”, eindigt hij.

Dit artikel delen:

8 Reacties

Michelangelo 24 juli 2021 om 16:42

Wat mij betreft van Van Aert en Van Avermaet degenen die niet teleurgesteld hebben bij de Belgen. Greg heeft op een waardige wijze afscheid genomen van zijn gouden helm door heel veel ondankbaar kopwerk te verrichten. Want geloof maar dat het geen kado is om een gat van 20 minuten te verkleinen…

Benoot krijgt van mij nog net een zes op tien. Evenepoel heeft vooral uitgeblonken in mooie interviews vooraf, maar zijn prestaties passen niet bij zijn reputatie. Vansevenant heeft m.i. eigenlijk weinig toegevoegd, maar ergens kan ik dat gezien zijn status nog wel “accepteren”. Die had veel meer baat gehad bij een vroege vlucht met wat betere renners.

xistnc 24 juli 2021 om 17:06

Van Avermaet vulde zijn rol prima in, al is het de vraag of het per se nodig was.

Vooral de aanwezigheid van de twee wolvenwelpjes in plaats van twee volwaardige knechten voor Wout bepaalde het verschil tussen goud en zilver voor België,

Chippen 24 juli 2021 om 17:42

vansevenant was op kop aan het sleuren en netjes aan het uitdunnen toen pogacar aanviel, daarna zat er eigenlijk nog maar een man of 12 in koers, logisch dat vansevenant daar niet meer bij zat en toen niet mee kon.

heeft er mee voor gezorgd dat er geen koppeltjes vooraan zaten, wat het van aert nóg moeilijker zou hebben gemaakt

adelaarvanantwerpen 24 juli 2021 om 18:20

Ik begrijp de kritiek op Benoot en Vansevenant eigenlijk niet. Benoot heeft heel de dag water gedragen, soms op kop gereden en heeft dan op de klim nog een km op kop gereden en toen hij wegviel zat er nog maximaal 30 man.

Vansevenant zat er toen nog knap bij en heeft dan de groep uitgedund tot een man of 18. Wanneer Pogacar ging moest hij logischerwijs passen, maar als Evenepoel gewoon op de afspraak was zou de situatie perfect zijn. Dus behalve Evenepoel vond ik elke Belg zeer goed.

chiller87 24 juli 2021 om 18:16

Dylan teuns had wout een gouden medaille kunnen opleveren in een topdag maar Vanthourenhout durfde GVA niet thuis te laten.. en evenepoel toch nog niet op niveau van voor zijn val. Misschien nooit meer?

Aart van Woud 24 juli 2021 om 19:17

Ik vond Greg gewoon goed rijden in de rol die hij had hoor. Benoot idem.

Scott Sunderland 24 juli 2021 om 23:20

Greg heeft zijn werk gewoon gedaan. Het is wel pijnlijk om te merken dat hij echt geen vedette meer is. De kans dat hij ooit nog een grotere koers wint is klein geworden. Greg is inmiddels 36 jaar en heeft al twee jaar geen overwinning meer behaald. Dat is geen kritiek. Ik ben een supporter. Het is een natuurlijk verloop van verval. Maar best confronterend.

Alfons Haavers 24 juli 2021 om 23:36

Dat is wel erg bruusk gegaan inderdaad. Hij maar bv. ook mannen als Terpstra en zelfs jongere types als Sagan, Naesen (hoewel die uiteraard nooit echt op dat absolute topniveau heeft gezeten) etc. zijn compleet overrompeld door de nieuwe generatie met WvA, MvdP, Alaphilippe, Asgreen.

Ook de oudere rondetoppers als Nibali, Froome en Thomas zie ik eigenlijk geen grote koersen meer winnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair