Van Aert: “Pidcock was sterker, dat had ik al een paar keer gevoeld”

woensdag 14 april 2021 om 17:57
Van Aert: “Pidcock was sterker, dat had ik al een paar keer gevoeld”

foto: Cor Vos

Wout van Aert moest in De Brabantse Pijl met de tweede plaats achter Tom Pidcock genoegen nemen. “Ik had natuurlijk hoop, maar Pidcock was gewoon sterker”, zei de kopman van Jumbo-Visma na afloop.

“Dat Pidcock sterker was, had ik al een paar keer gevoeld met zijn versnellingen. In de sprint liepen mijn benen vol en kwam hij erover”, blikte Van Aert terug. “Ik voelde mij op zich wel goed. Ik denk dat het een goede situatie was dat we met drie voorop kwamen. We hebben goed rondgedraaid en we konden het onder elkaar uitvechten. Het was een eerlijke strijd. Tom was beter. Het is wel balen, want ik had graag gewonnen. Maar in de sprint had ik niets meer terug.”

“Naast de overwinning grijpen is natuurlijk jammer. Ik was mee op de afspraak, maar ik kwam nu net iets tekort en dat is vooral niet leuk”, ging hij verder. Nu gaat de focus op de Amstel Gold Race zondag. “Ik denk dat de benen nog wel gewoon goed zijn, maar we zullen zien. Ik zat vandaag met deze koers in mijn hoofd en nu kijk ik verder naar zondag. Dan komen de jongens van Baskenland er ook bij. We hebben daar zeker een heel sterke ploeg. Ik kijk ernaar uit.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

bartp25 14 april 2021 om 18:11

Mooi dat hij nooit er om heen draait, iets wat je zowel bij hem als MvdP ziet. Ik vind het heerlijk, geen excuses geen gezeur of gemaar, er was er 1 sterker punt.

tvm 14 april 2021 om 21:11

Van Avermaet, lees je mee?

kelderfan 14 april 2021 om 18:13

Eerlijk weer en jammer, dat het goede gevoel een beetje ontbreekt. Op naar de AGR.

Oblomov 14 april 2021 om 18:13

Stapt er iets te makkelijk overheen, net als Van der Poel na Vlaanderen. In de planning van dit voorjaar is voor beiden toch wel iets serieus misgegaan. Vanaf Strade te pas en te onpas vol erin knallen lijkt me niet voor herhaling vatbaar.

Mogen blij zijn dat Roubaix is uitgesteld…

Cochise 14 april 2021 om 18:17

Of het verwachtingspatroon is onrealistisch?
Ik hoor wel vaak zeggen dat ze onderweg te gretig zijn, dat is 9 op de 10 ook gewoon omdat heel het peloton naar hen kijkt als er wat renners wegrijden.

bartp25 14 april 2021 om 18:18

Eens, vooral het zo diep gaan in de TA lijkt me niet de juiste keuze te zijn geweest achteraf. Dit als je kijkt naar de klassiekers uiteraard, als test voor kopman in de rondjes van een week natuurlijk meer dan geslaagd.

Joaquim Agostinho 14 april 2021 om 19:22

Niet alles winnen, dan gaat er een hoop mis natuurlijk….

trivium 14 april 2021 om 21:15

Te pas en te onpas erin knallen.. Zo kun je het zien. Ik heb vooral prachtige koersen gezien.

Barry Batsbak 15 april 2021 om 08:21

Het wielerpubliek mag zich schathemeltjerijk rekenen dat er steeds meer renners zijn die te pas en te onpas vol erin knallen. Zelden zo'n aantrekkelijk voorjaar gezien. Mag hopen dat ze dit vooral lekker blijven doen. Winsten toevoegen aan het palmares is voor deze mannen mooi meegenomen maar voor hun status niet meer belangrijk. De "crossertjes" hebben zichzelf al onsterfelijk gemaakt en hebben niks meer te bewijzen. Die monumenten komen er allemaal echt wel een keer en de records van de Rogers en de Eddy's blijven gewoon staan. In het huidige wielrennen hoef je je niet meer te meten aan "goden van vroeger" die tegen postbodes en slagerszonen koersten (vind ik, mening-alert).

madeinstars 14 april 2021 om 18:18

Als hij dat al voelde vind ik het wel bijzonder dat ‘ie alsnog zelf (en van redelijk ver) aangaat. Speel dan het spel en laat Pidcock zelf aangaan.

xistnc 14 april 2021 om 18:31

Als hij het voelde aankomen had hij inderdaad best minder dan 70% van het kopwerk voor zijn rekening mogen nemen en misschien ook met een iets mindere intensiteit. Laat dan eventueel de achtervolgers maar terugkeren.

Tenzij het slechts een training was voor de AGR. Dan zou ik zeggen: prima werkdag.

nickdt 14 april 2021 om 18:19

Wordt dus gewoon knechten voor Roglic zondag. Van Aerts benen zijn wel goed, maar niet perfect meer.

S. Morgenstern 14 april 2021 om 18:26

Nee, speculeren op zijn sprint heeft (ook voor Roglic) veel meer meerwaarde, dan wanneer Van Aert die koers rijdt als knecht van Roglic.

Dion 14 april 2021 om 19:24

Lijkt me ook het beste Nick. In theorie werkte dat in de Tour ook erg goed.

S'mon 15 april 2021 om 08:33

Mij lijkt het logische dat ze beide kopman zijn. Van Aert voor een eventuele sprint, en Roglic voor een vlucht met grote namen.

Romāns Vainšteins 14 april 2021 om 18:45

Van Aert heeft zoveel natuurlijke drive in zich zitten dat hij makkelijk op kop te manoeuvreren valt en hij heeft wat moeite met andermans bordje leegeten. In principe heeft hij best veel weg van van Avermaet in zijn jonge, aanvallende jaren.

thorsen 14 april 2021 om 19:58

Mooi toch, dat er wordt ‘getwijfeld’ aan de vorm bij Van Aert en Van der Poel als ze 2e worden.

Quintenri 14 april 2021 om 20:47

Haha ja ongelooflijk! Die mannen moeten elke keer weer verantwoorden waarom ze niet winnen. Moet zo onvoorstelbaar vermoeiend zijn voor hen…

djerkson 14 april 2021 om 20:27

Dauphinė, Tour, OS, Wk en Roubaix, dat is toch wat te veel vh goede na zo een voorjaar lijkt me?

girardengo 14 april 2021 om 20:35

Dat Van Aert en Van der Poel rijden als echte liefhebbers valt alleen maar te prijzen. Maar zij zullen ooit wel berekenender gaan rijden (misschien ook jammer, maar realistisch).

theking 14 april 2021 om 20:35

Krijg wel een beetje het idee dat wanneer er veel opvolgende klimmetjes zijn in combinatie met een zware koers dat van Aert minder wordt(wordt er wel 2e mee dus zo slecht nu ook weer niet). Zagen we in de Strade, E3, Rvv. En in gent welvelgwem waar veel minder geklommen wordt blijft hij langer top. Je gaat haast denken dat voor van Aert de koers niet te zwaar moet zijn als er veel interval is.

bloemist 14 april 2021 om 21:15

Op een parcours als dat vandaag is Tom met zijn 58 kg in het voordeel tegenover Wout. Verder zit Tom in het wiel van Wout bijna helemaal uit de wind, omgekeerd is dat heel wat minder. Achteraf bekeken had Wout langer in het wiel kunnen blijven van Tom richting aankomst, en had het misschien toch nog gekund. Wel een heel mooie wedstrijd met drie top renners voorop en een verdiende winnaar.

Gitan 15 april 2021 om 08:21

Ik was eigenlijk wel weer positief verrast door het niveau dat van Aert haalde na zijn kleine rustpauze. Het is misschien net niet het niveau van vorig jaar, maar toen keek het hele peloton ook nog niet naar hem. Een rol die hij soms iets te gretig opneemt, maar dat viel gisteren wel mee vond ik. Om een wedstrijd naar je hand te zetten, moet je op een gegeven moment wel zelf koersen en gisteren vond ik dat hij het op zich wel goed heeft gespeeld.

Eigenlijk een perfecte blauwdruk van Matjes RVV. Misschien onderweg net iets meer gedaan dan de op papier minder snelle mannen, maar uiteindelijk zichzelf wel in de positie gebracht om het af te maken in de sprint. Dat er dan eentje sterker is aan het eind, moeten ze dan aanvaarden.

Al bij al tot dusver wel een voorjaar op niveau. Paar keer net wat tekortgeschoten (Strade, E3 en RVV), maar eigenlijk altijd 1 van de beste mannen in koers en met een bijzonder sterke Tirreno. Vorig jaar was natuurlijk uitzonderlijk (al dan niet gediend door de “omstandigheden”, elk jaar zijn er namelijk omstandigheden), maar ik vind dit wel een sterker voorjaar dan 2019. Zoals gezegd omdat hij dit jaar veel meer het gewicht van de koers moet dragen en er toch wel in elke koers staat.

In 2020 was hij dan wel 3 maand op topniveau, maar het was nu ook niet zo dat hij daar telkens boven de concurrentie uittorende. In de Strade en MSR moest hij op een gegeven moment ook een gaatje laten. Het verschil met de rest is gewoon kleiner dan we denken/zouden willen.

Puur qua overwinningen hadden we meer verwacht van MvdP en WvA, maar ze waren telkens dichtbij en hebben er elk een mooie koers bij op het palmares. Ik blijf erbij dat je het ijzer moet smeden als het heet is en de oogst iets te mager is gezien ze een heel voorjaar min of meer gespaard zijn van tegenslag, maar op termijn kan dit voorjaar hen wel weer winst opleveren. In die zin dat andere renners/ploegen nu misschien weer meer in hun eigen kansen geloven en van der Poel en van Aert dan wat minder alles zelf moeten doen. Dan hebben ze aan het eind van een koers misschien wel nog die frisheid om het ook daadwerkelijk af te maken.

Benieuwd naar de AGR, een koers die in het verleden nog iets te zwaar was maar nu misschien wel haalbaar is. Ook zijn team zal van hoger niveau zijn, wat hem wellicht toelaat van iets spaarzamer met de krachten om te springen.

Beer 15 april 2021 om 09:03

Hier ben ik het volledig mee eens. Mooi uiteengezet!

Headlines

Materiaalzone

Populair