Van Aert: “Pidcock was sterker, dat had ik al een paar keer gevoeld”
Wout van Aert moest in De Brabantse Pijl met de tweede plaats achter Tom Pidcock genoegen nemen. “Ik had natuurlijk hoop, maar Pidcock was gewoon sterker”, zei de kopman van Jumbo-Visma na afloop.
“Dat Pidcock sterker was, had ik al een paar keer gevoeld met zijn versnellingen. In de sprint liepen mijn benen vol en kwam hij erover”, blikte Van Aert terug. “Ik voelde mij op zich wel goed. Ik denk dat het een goede situatie was dat we met drie voorop kwamen. We hebben goed rondgedraaid en we konden het onder elkaar uitvechten. Het was een eerlijke strijd. Tom was beter. Het is wel balen, want ik had graag gewonnen. Maar in de sprint had ik niets meer terug.”
“Naast de overwinning grijpen is natuurlijk jammer. Ik was mee op de afspraak, maar ik kwam nu net iets tekort en dat is vooral niet leuk”, ging hij verder. Nu gaat de focus op de Amstel Gold Race zondag. “Ik denk dat de benen nog wel gewoon goed zijn, maar we zullen zien. Ik zat vandaag met deze koers in mijn hoofd en nu kijk ik verder naar zondag. Dan komen de jongens van Baskenland er ook bij. We hebben daar zeker een heel sterke ploeg. Ik kijk ernaar uit.”
Mogen blij zijn dat Roubaix is uitgesteld...
Ik hoor wel vaak zeggen dat ze onderweg te gretig zijn, dat is 9 op de 10 ook gewoon omdat heel het peloton naar hen kijkt als er wat renners wegrijden.
Tenzij het slechts een training was voor de AGR. Dan zou ik zeggen: prima werkdag.
Eigenlijk een perfecte blauwdruk van Matjes RVV. Misschien onderweg net iets meer gedaan dan de op papier minder snelle mannen, maar uiteindelijk zichzelf wel in de positie gebracht om het af te maken in de sprint. Dat er dan eentje sterker is aan het eind, moeten ze dan aanvaarden.
Al bij al tot dusver wel een voorjaar op niveau. Paar keer net wat tekortgeschoten (Strade, E3 en RVV), maar eigenlijk altijd 1 van de beste mannen in koers en met een bijzonder sterke Tirreno. Vorig jaar was natuurlijk uitzonderlijk (al dan niet gediend door de “omstandigheden”, elk jaar zijn er namelijk omstandigheden), maar ik vind dit wel een sterker voorjaar dan 2019. Zoals gezegd omdat hij dit jaar veel meer het gewicht van de koers moet dragen en er toch wel in elke koers staat.
In 2020 was hij dan wel 3 maand op topniveau, maar het was nu ook niet zo dat hij daar telkens boven de concurrentie uittorende. In de Strade en MSR moest hij op een gegeven moment ook een gaatje laten. Het verschil met de rest is gewoon kleiner dan we denken/zouden willen.
Puur qua overwinningen hadden we meer verwacht van MvdP en WvA, maar ze waren telkens dichtbij en hebben er elk een mooie koers bij op het palmares. Ik blijf erbij dat je het ijzer moet smeden als het heet is en de oogst iets te mager is gezien ze een heel voorjaar min of meer gespaard zijn van tegenslag, maar op termijn kan dit voorjaar hen wel weer winst opleveren. In die zin dat andere renners/ploegen nu misschien weer meer in hun eigen kansen geloven en van der Poel en van Aert dan wat minder alles zelf moeten doen. Dan hebben ze aan het eind van een koers misschien wel nog die frisheid om het ook daadwerkelijk af te maken.
Benieuwd naar de AGR, een koers die in het verleden nog iets te zwaar was maar nu misschien wel haalbaar is. Ook zijn team zal van hoger niveau zijn, wat hem wellicht toelaat van iets spaarzamer met de krachten om te springen.