Van Aert naar de Tour: “Heel mooie kans die ik krijg van de ploeg”

maandag 10 juni 2019 om 12:20

foto: Cor Vos

Wout van Aert was misschien wel de verrassendste naam in de Tourselectie van Jumbo-Visma, die vandaag werd bekendgemaakt. De Belg vult de plek in van Primož Roglič, die vermoeid uit de Giro d’Italia kwam. “Het is een heel mooie kans die ik krijg van de ploeg.”


Van Aert is momenteel actief in het Critérium du Dauphiné, waar hij opende met een derde plaats in de openingsrit naar Jussac. Hij pakte er de draad weer op na zijn sterke voorjaar, dat hem onder meer podiumplaatsen opleverde in Strade Bianche en de E3 BinckBank Classic en een zesde plaats in Milaan-San Remo. Volgens de ploeg is de Belg klaar om de volgende stap te zetten. ‘Een versterking voor ons team’ noemde ploegleider Merijn Zeeman hem al.

Aanvankelijk was de selectie van Van Aert niet voorzien, maar door een vermoeide Roglič kwam de Belg in beeld voor de Tour en dus mag hij op zaterdag 6 juli zijn opwachting maken in thuisland België voor de Grand Départ in Brussel. “Het is een heel mooie kans die ik krijg van de ploeg. Voor mij is het uniek om mijn Tourdebuut te maken in een jaar dat de Tour in België start”, liet Van Aert al weten aan Sporza.

Rol in Groenewegens sprinttrein
“De mensen binnen mijn ploeg Jumbo-Visma zeggen dat ik klaar ben voor mijn eerste Tour. Zelf zie ik het natuurlijk ook helemaal zitten.” Voor de Belg is een rol voorzien in de sprinttrein rond Dylan Groenewegen. Ook moet hij Steven Kruijswijk helpen bij diens positionering in de ritten die niet in het hooggebergte plaatsvinden. “Daarnaast hoop ik ook dat ik in de ploegentijdrit op dag twee mijn steentje kan bijdragen.”

Van Aert noemt zijn deelname ‘een win-winsituatie’: “Ik mag de grootste koers van het jaar rijden met een ploeg die strijdt voor ritzeges en een mooi klassement.” Onlangs was hij al tweeënhalve week op hoogtestage en met de Dauphiné erbij denkt hij een goede voorbereiding te hebben op de Franse drieweekse rittenkoers. Wel heeft zijn deelname gevolgen voor zijn wegprogramma: na de Tour rijdt hij nog de Prudential Classic om daarna al rust te nemen voor het crossseizoen.

Dit artikel delen:

13 Reacties

thorsen 10 juni 2019 om 12:27

Geen BinckBank voor eigen kans dus. Maar dit is ook mooi, en wellicht komt er nog een ritje waarin hij voor zichzelf mag rijden.

rennerske 10 juni 2019 om 12:33

Kan ook zomaar een heuvelritje gaan winnen.

Javier 10 juni 2019 om 12:55

En terecht Wout. Je bent een wereld coureur

DeGroteMolen 10 juni 2019 om 20:30

Wout gaat mee als knecht. Sleuren op kop voor Dylan en wellicht een keer eigen kansje mogen pakken. Of dat spoort met het predicaat van ‘wereldcoureur’? Van Aert is niet slecht op de weg, maar vooralsnog nog lang geen topper. Zo goed als hij in het veld is , rijdt hij nog niet op de weg. Nog lang niet. Leuk dat hij mee mag, dat wel.

Scibby 10 juni 2019 om 13:09

Het kwam onverwachts dat roglic vermoeid uit de giro zou komen? Dat had je toch aan kunnen zien komen lijkt me. Voor de eerste keer als kopman in een grote ronde starten en daarvoor ook a druk programma.

Turtlehead 10 juni 2019 om 13:31

Nee, dus?
Dat Gesink weg zou vallen was meer onverwacht denk ik.

assen 10 juni 2019 om 14:27

Inderdaad heel verrassend (voor mij). Nu al een grote ronde. Maar achteraf is het logisch, want:
– Wout kan enorm goed tijdrijden – komt goed uit voor tweede etappe, de TTT. Met Wout maken ze een goede kans top5 te rijden.
– Wout kan goed Dylan en Steven bijstaan
– De TdF krijgt enorm veel exposure, meer dan welke koers ook, en Jumbo wil goede sier maken in Belgie – en dat lukt zo heel goed. Zeker als Dylan de eerste etappe wint en TJV zo goed in de TTT zou rijden dat ze de gele trui behouden (droom droom, zucht).

Dat er hierdoor minder NLs naar de Tour gaan, tsja… je moet gewoon de beste renners opstellen en rekening houden met de sponsorbelangen. En, besef wel, Dylan en Steven zijn samen als NLs toch nog steeds de speerpunten van de ploeg.

Kortom, allemaal erg begrijpelijk.

Edit-toevoeging: Met De Plus erbij zal Vlaanderen/Belgie helemaal met een extra blik naar TJV kijken…

Javier 10 juni 2019 om 16:07

Precies. De commerciële belangen spelen een grote rol en Jumbo doet op deze manier een uitstekende zaak in België.

Dark Noise 10 juni 2019 om 15:20

Wout straalt gewoon sinds hij bij Jumbo rijdt, een behoorlijk verschil met die eenzame winter die achter de rug is.

sooike 10 juni 2019 om 22:11

Slimme zet van de directie en de ploegleiding. Van Aert beschikt nit alleen over aanvalsdrift, maar kan zich goed wegcijferen voor een ander.

Ik krijg trouwens al wekenlang Addy Engels er gratis en ongevraagd bijgeleverd als videootje, Is WF zo trots dat ze hem mochten interviewen ?

Wheely 10 juni 2019 om 23:09

Addy? Ik krijg Arthur van Dongen! Ik heb zelf liever Cornellisen maar we hebben het niet voor het uitkiezen…

tetedelacourse 11 juni 2019 om 09:27

Haha, bij mij is het ook Addy. En nu je het zo zegt is dat al zeker ergens tijdens de Giro begonnen.

Chris Van Uden 11 juni 2019 om 13:20

Het zou zomaar kunnen dat Wout ook een dagje in de aanval mag gaan. Dan acht ik hem zeker in staat tot wat moois!