Van Aert: “Ik hou een dubbel gevoel aan de E3 Classic over”
foto: Cor Vos
vrijdag 26 maart 2021 om 18:37

Van Aert: “Ik hou een dubbel gevoel aan de E3 Classic over”

Wout van Aert moest in de E3 Saxo Bank Classic met de elfde plaats genoegen nemen. Op de laatste klim van de dag, de Tiegemberg, viel de kopman van Jumbo-Visma aan, maar op de top moest hij een elitegroepje met onder anderen Mathieu van der Poel laten rijden.

Van Aert zat aanvankelijk in goede positie toen in de tweede koershelft, op de Taaienberg, de eerste schifting plaatsvond. Daarna zat hij vooraan in een elitegroep met negen man, tot hij in aanloop naar de Berg Ten Stene werd teruggeworpen door een lekke band. Met de steun van Pascal Eenkhoorn, Nathan Van Hooydonck en Timo Roosen kon hij terugkeren. Al voor de Taaienberg voelde hij dat zijn band aan het leeglopen was, vertelde hij.

“Dat was een heel slecht moment om te wisselen, dus ik heb gewacht totdat het echt niet meer anders kon. Daar verschiet ik allicht de cartouche die ik in de finale tekort kwam”, blikte Van Aert terug. “Het is logisch dat ik op een gegeven moment alleen kwam te zitten. Na mijn lekke band moest ik al mijn teamgenoten opofferen om de situatie snel recht te zetten. De jongens waren er toen ze er moesten zijn. Die inspanningen kostten uiteraard heel veel krachten.”

Dubbel gevoel
Eenmaal terug in de spits van de koers hield de Belg stand, onder meer op de Paterberg en de Oude Kwaremont. Na zijn versnelling op de Tiegemberg liepen de benen echter leeg. “Ik hou een dubbel gevoel aan deze koers over. Mijn plaats zou in de voorste groep zijn, maar dat zat er vandaag niet in. Op het Vossenhol ging het licht ineens uit. Ik voelde na mijn aanval dat er niet meer in zat. Daarna was het geven tot het eind, maar vooraan zaten ze natuurlijk niet stil.”

Van Aert was ten slotte complimenteus naar winnaar Kasper Asgreen en zijn ploeg. “Deceuninck-Quick-Step toonde zich als blok erg sterk. Ze hebben de koers verdiend gewonnen. Het is jammer van vandaag, maar gelukkig komt Gent-Wevelgem er al snel aan.”

RIDE Magazine
28 Reacties
26-03-2021 18:45
Net als Matthieu een duidelijk verhaal, zijn lekke band was overigens mazzel voor Greg en Naessen anders waren de vogels gevlogen maar ook dan had DQS alle sleutels in handen gehad al is het letten op Matthieu en Wout nog altijd moeilijker dan op 1 van beiden.
    26-03-2021 18:56
    Die band heeft het wedstrijdverloop bepaald.
    26-03-2021 19:08
    Daar had Van Aert nog geluk dat er een aantal ploegmaten waren die meubelen konden redden.
    26-03-2021 19:09
    Ik zou toch echt concluderen dat wat er ook gebeurd was DQS alle touwtjes in handen had. Lekke band of niet.
    26-03-2021 19:19
    Precies Murcia. Net als MVP realistisch en geen smoesjes of slappe verhalen.

    @thorsen
    Oneens.... Alleen dat ze meeste renners in de finale hadden, meer dan dat weten we niet.
26-03-2021 19:18
WvA deed naar mijn idee ook het meeste werk in de achtervolging (ik zag hem bijna in all camerashots op kop draaien). Lijkt me eerder dat dat leidde tot de cartouche die hij mistte. Wel goed dat hij (netals Mathieu) in elk geval wel altijd die wil om te winnen heeft. Kunnen Naesen en Greg wat van leren.
26-03-2021 19:34
Ik vond en vind dat WvA en MvdP (en met name samen) in finales ze nagenoeg altijd te druistig op kop aan het hakken zijn, in van der Poels geval zelfs met Hollywood grimasjes er gratis bij. De concurrentie legt ze die rol ook want ze zijn er goed toe te verleiden.
    26-03-2021 22:04
    Het gebeurt niet vaak, maar hier zeg je wat verstandigs RV. Helemaal eens. De absentie voor een goede ploeg voor beide en het brede en sterke QS block helpt natuurlijk ook niet, maar ze zijn idd veel te druistig in hun inspanningen.
    26-03-2021 22:21
    Denk dat je dan met olli en Greg ook wel precies de verkeerde coureurs mee had in de vlucht. Want die hebben te veel schrik om mee te fietsen. Helpen daarmee ook hun eigen kansen om zeep. Ze rijden niet om te winnen maar om niet te verliezen. Bordje van de ander moet eerst leeg, maar dat werkt niet als er nog 2 anderen zijn in t blauw wiens bord vol blijft.
    27-03-2021 01:07
    Maar wie rijden anders het gat dicht op Asgreen? Als MvdP en WvA iets minder doen komen ze er niet meer bij want iedereen kijkt naar hen. Om het DQS-blok te breken zijn absolute topvorm en een verschroeiende aanval nodig. Zoiets als RVV van vorig jaar dus.
26-03-2021 21:27
Tja dat loopt nu al twee keer fout in finales van grote koersen met de heren WvA en MvdP. Ze zijn goed, heel goed, maar niet zo goed dat geslepen blokken als DQS en slimmerds als Jaspertje hen een loer kan draaien. Even zweven en nu weer dalen naar de stervelingen op aarde, alleen de Merckxen en Hinaults en Contadors konden zich langdurig aan het aardse volk onttrekken.
    26-03-2021 22:20
    Inderdaad, de geestelijke bijwerkingen van amfetamines nam men er gewoon bij toentertijd.
    26-03-2021 22:55
    Klopt wel. Zo rijden lukt enkel de allergrootste. Heb het gevoel dat onze boys zichzelf vaak wat lijken te overschatten.

    Het is ook gewoon niet evident natuurlijk als je het tegen sterkere collectieven moet opnemen, maar ze missen soms wat de leepheid (of de sterkte, zo kan je het ook zien) om wedstrijden ook daadwerkelijk af te maken.

    Sowieso is het verschil met de zogenaamde subtop veel kleiner dan je zou vermoeden. Kijk naar Asgreen, die knokt dik 50km alleen tegen van Aert en van der Poel etc. en rijdt vdP na enkele km rusten daarna nog gewoon los uit het wiel. Wie is dan de sterkste?
    27-03-2021 08:06
    wat een koers inzicht, ik ben jaloers ........ slaat fabeltjeskrant weer dicht .......
    27-03-2021 08:13
    Liever de fabeltjeskrant dan een fanmagazine.
    27-03-2021 09:42
    Zoals Cancellara in een recent verleden in Harelbeke (ook na meermaals aan de kant te hebben gestaan met pech) de wedstrijd op zijn eentje naar zich toe kon trekken, en er wél van weg reed op de Kwaremont... Daar gaat de “G2” nog een paar boterhammetjes voor mogen eten.
    27-03-2021 11:13
    Iedereen lijkt te vergeten dat Merckx, Hinault en Contador ook gewoon in DQS of Sky-achtige ploegen zaten. Zij waren de besten van hun generatie én hadden ook nog eens Stybars en Asgreens om zich heen.

    Als Wout of Mathieu dat ook willen, dan moeten ze van ploeg veranderen. Alpecin is gewoon te klein en zal een heel grote financiële injectie moeten krijgen, wat onwaarschijnlijk is. Bij Jumbo zullen alle dromen van Van Aert een alternatieve zijpiste blijven, die altijd zal moeten blijven wijken voor het hoofddoel. Als daar wat budget vrij komt, dan gaan ze echt eerst wel kijken om nóg wat types zoals Kuss of Bennett te kopen vooraleer Van Aert ook maar mag hopen op één Lampaert. Zeker als Pogacar verder blijft muteren en Evenepoel enigszins in diens buurt kan komen.

    Uiteraard zijn ze sterk genoeg om het regelmatig op eigen kracht af te werken, maar een Cancellara-palmares gaan halen, dat wordt dan toch moeilijk, al is dat misschien ook hun ambitie niet.
26-03-2021 22:18
Zowel mvdp, als wva waren vandaag (en vorige week) niet in hun beste vorm. Dat geeft niet, volgende week zouden ze het zomaar weer wel kunnen zijn. Ik vraag me af of Styby dan wel kan volgen?
27-03-2021 05:29
Die staat er wel in Wevelgem.
27-03-2021 07:38
Los van de lekke band deed Wout enorm veel werk op alle hellingen. Misschien de krachten iets beter verdelen?
27-03-2021 08:31
Op geen andere renner wordt zo geledt als op Wout en Mathieu. Daar komt nog eens bij dat zij in dit soort koersen alle meubelen moeten reden voor de ploeg. Bij DQ is dit heel anders en heb je altijd wel drie man die kunnen winnen, aanvallen of counteren. Stybar rijdt een zeer sterke koers maar valt uiteindelijk buiten het podium. Niemand die daar naar kraait want zijn ploeg wint toch.
27-03-2021 08:32
hier zijn mensen aan het woord dienaar een andere wedstrijd gekeken hebben. ook zijn ze bevoordeeld ( Belgen?). Ik zou aan enkele willen zeggen kijk de koers nog eens over op de video en dan ben je genezen als je eerlijk zonder bevoordelen en nationaliteit de wedstrijd beoordeeld.
27-03-2021 08:46
Zonder Flipje komt de wolvenstrategie wellicht nog beter tot wasdom.
    27-03-2021 09:07
    Sluit ik mij helemaal bij aan.
    27-03-2021 09:36
    Zou je eigenlijk wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik zie Alaphilippe veel minder het ploegenspel spelen en indien nodig gewoon in het wiel hangen. Uit pure eergierigheid rijdt die nog liever vol mee met de 2 anderen, zelfs in de wetenschap dat het in de sprint moeilijk wordt.

    Denk dat in de RVV daarom de luitenanten zoals Stybar, Sénéchal, Lampaert of Asgreen best van ver openen. En dan mogen vdP en WvA het oplossen met Flip in het wiel.

    Als je wacht tot in de finale om het spel te spelen, gaat Alaphilippe in zijn onstuimigheid wellicht alle tactiek overboord gooien zoals we hem dat wel al eens vaker hebben zien doen.
    27-03-2021 11:27
    @Gitan

    Zou dat ook niet gelden voor van der Poel? Zie die echt geen ploegenspel spelen, zelfs niet indien hij een Van Baarle en een Stuyven als ploegmaats zou hebben. Of toch niet in een grote koers, hoogstens eens als een geschenkje in Nokere Koerse of zoiets.
    27-03-2021 11:56
    Wellicht wel ja. Ik geef vdP (zeker dit voorjaar) ook wel de grootste kans op winst in de sprint tov de andere 2, terwijl ik Alaphilippe de minste kans geef van de 3 (maar kansloos is hij uiteraard niet).

    Op zich is het ook wel mooi dat je het gewoon man tegen man wil uitvechten, maar misschien verkleint het wel de kansen van DCQS op winst.

    Hoewel de RVV uiteraard weer een andere koers is en ze misschien vooral blij zullen zijn dat Alaphilippe er wel nog bijzit als de andere wolven er straks op de Paterberg worden afgereden. Het scenario zal sowieso weer anders worden dan in de E3.
    27-03-2021 19:26
    Klopt tot op zekere hoogte natuurlijk maar Lefevere zal snugger genoeg zijn om die gewoon eens op het wiel van de wonderboys te parkeren met de opdracht daar alleen uit te komen als ie ook alleen weg kan. Zijn iets mindere kansen in een vlakke spurt is genoeg reden om niet mee te gaan werken, dan maar zo.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine