Van Aert behoudt geel, maar is niet tevreden: “Niet de dag waar we op hadden gehoopt”

woensdag 6 juli 2022 om 18:27
Van Aert behoudt geel, maar is niet tevreden: “Niet de dag waar we op hadden gehoopt”

foto: Cor Vos

Wout van Aert mocht na de kasseienrit naar Wallers-Arenberg weer de gele trui aantrekken, maar de renner van Jumbo-Visma was toch niet tevreden na een hectische dag over de kasseien. Ploegmaat Primož Roglič verloor na een valpartij namelijk veel tijd en Van Aert maakte zelf ook nog kennis met het asfalt.

Van Aert kwam nog voor de eerste kasseistrook ten val, maar zat al snel weer op de fiets. Toch bleek het op mentaal vlak een valpartij met gevolgen. “Het begin was niet eenvoudig. Het waren gevaarlijke wegen, veel versmallingen ook en door dorpjes. Het was hectisch en dat beviel me niet. Ik hou er niet van. Ik wilde dan ook geen risico’s nemen. Ik viel uiteindelijk door een wegversmalling. Ik deed mezelf pijn bij die crash en was vervolgens mijn vertrouwen wat kwijt.”

“De schade valt fysiek gezien wel mee, maar ik miste daarna het vertrouwen.” Van Aert beleefde na zijn valpartij overigens nog een schrikmomentje. In zijn terugkeer naar het peloton ging de Belg namelijk bijna voor een tweede keer onderuit. Hij reed tussen de colonne van auto’s, waar de wagen van Team DSM in de remmen moest. Van Aert zat daar kort achter en wist met een knappe reflex overeind te blijven. “Die bijna-aanrijding was de schrik van mijn leven. Ik had hier anders niet gestaan, denk ik.”

“Ik was met mezelf in de knoei”
Na zijn valpartij had Van Aert dus moeite om de switch te maken. “Ik was met mezelf in de knoei”, schetst de gele man, die zich telkens liet wegdrummen voor het begin van een kasseistrook. “Ik heb altijd achter de feiten aangereden. Dat is jammer, ik heb de jongens wat in de steek gelaten. Ik heb de hele dag tegen mezelf gevochten”, aldus Van Aert, die in de finale echter wel zijn kopman Jonas Vingegaard op sleeptouw nam, nadat de Deen kreeg af te rekenen met materiaalpech.

Van Aert kwam na een enerverende etappe uiteindelijk nog als zestiende over de streep en wist zo, tot zijn eigen verbazing, nog de gele trui te behouden. “Dat ik de gele trui nog heb, is een verrassing. Daar had ik niet meer aan gedacht. Ik zal er morgen bij de start in België nog van genieten.” Toch zal het bij Jumbo-Visma vooral een kwestie zijn van wonden likken, aangezien medekopman Primož Roglič meer dan twee minuten verloor op tweevoudig Tourwinnaar en referentiepunt Tadej Pogačar.

Dit artikel delen:

24 Reacties

josi 6 juli 2022 om 18:32

Grappig dat hij zegt dat hij de ploeg wat in de steek gelaten heeft. Dat zal met name Vingegaard toch niet zo voelen. Verder was het inderdaad opmerkelijk hoe ver achterin hij steeds vertoefde. Blijkbaar was het zelfvertrouwen eventjes ver weg.

zietemgaan 6 juli 2022 om 18:36

Volgens mij zat mandarijn daar achter, dat Wout zijn zelfvertrouwen even kwijt was, iets met voodoo poppetjes en zo :)

Gr.R. 6 juli 2022 om 18:57

Van Aert herstelt zich uiteindelijk uitstekend, maar helpt hier, tot twee keer toe, bijna zijn eigen Tour en die van Kruiswijk, om zeep. Hij mag Kruiswijk op de blote knietjes bedanken dat hij nog in het geel rijdt.

meqadon 6 juli 2022 om 19:14

Waarom kruiswijk bedanken? Het lijkt me net dat kruiswijk tegen van aert praat niet gefocust is en ervoor zorgt dat wout geen kant op kan omdat hij er naast blijft rijden.

Gr.R. 6 juli 2022 om 21:05

Als je achter een auto rijdt, dan is het toch je eigen verantwoordelijkheid om op te letten.

Kruiswijk moet’m tot twee keer toe terugbrengen.

tramontana 7 juli 2022 om 06:24

…mogelijk heb je dan niet gezien dat Van Aert later in de rit bijna een minuut dichtknalt op Pogacar en Stuyven zodat Vingegaard amper een handvol seconden verliest. Dat tikje van Jonas op Wout’s achterwerk was er eentje om hem te bedanken, bijna had TJV een behoorlijk klets op de poep gekregen.

ForzAZ67 6 juli 2022 om 19:01

Gelukkig geeft ie zelf eerlijk toe dat ie vandaag zijn ploeg wat in de steek heeft gelaten. Gisteren zweefde ie over de finish en vandaag is ie hard geland. Hoop ik. De gele truidrager moet respect afdwingen in het peloton door zelf vooraan te rijden en niet ergens achteraan. Nu viel het collectief dat juist zo sterk opereerde in de voorgaande etappes volledig uit elkaar. Voor een groot deel mag Wout zich dat aanrekenen.

Glorious 6 juli 2022 om 19:08

Wat een onzin. Typisch

Reutemeteut 6 juli 2022 om 19:18

Hier heeft iemand al heel duidelijk stevig gezopen vandaag.

HennieK 6 juli 2022 om 19:33

Aldus de Playstationgeneratie waar alles vanzelf gaat….

SolitaryShell 6 juli 2022 om 20:41

Als er één team als een collectief heeft gereden vandaag is het Jumbo-Visma wel.

meqadon 6 juli 2022 om 19:02

Van aert rijdt, ondanks zn valpartij, wederom een sterke koers. De sterkste man binnen jumbo visma momenteel.

Langs de andere kant begint het wel een dingetje te worden, wout en pech in roubaix. Een beetje zoals roglic en vallen id tour. Kan me geen enkele keer herinneren waar wout zonder pech roubaix heeft kunnen uitrijden.

HSV 6 juli 2022 om 19:33

Ze moeten nu gewoon van Aert tot kopman maken. Roglic wordt em niet meer deze tour.

Glorious 6 juli 2022 om 19:09

Jumbo was weer heel erg sterk. Alleen pech

Koers 6 juli 2022 om 19:30

https://www.youtube.com/watch?v=tZ-aR7r_zRs
Hectiek! Geen idee waar de ploegmaten of auto zitten. Mooi ook hoe 1 fiets door 3 man wordt bereden.

Romāns Vainšteins 6 juli 2022 om 19:36

Van Aert heeft zich wederom een leider getoond, ik vond hem geweldig.

Doe het maar, zo snel de bakens verzetten.

skylimit 6 juli 2022 om 19:53

De ene Tourdag is de andere niet. Na de hoogtijdagen is het vandaag weer scherven rapen en kijken wat er nog te lijmen valt. Van Aert leek vandaag niet bij de les. Voor de valpartij bivakeerde hij al achterin het peleton. En met Kruijswijk op pad is vragen om problemen. Daarna komt de pech van Vingegaard en het gehannes met de fiets en of dat nog niet genoeg is, heeft Roglic ook weer zijn valpartij te pakken.
Gelukkig zijn er ook nog lichte voordeeltjes te zien aan al dit malheur. I.p.v. verdedigen kunnen Vingegaard / Roglic nu gaan aanvallen en dan maar zien hoe Pogacar en Ineos reageren. Hopelijk is van Aert morgen weer bij de les en kan hij zijn gele trui nog iets langer houden om daarna de eerste aanval op de bergen met de mooie meisjes te starten.

ForzAZ67 6 juli 2022 om 20:00

Goed gezien. Van Aert weet zijn plek weer.

Pietspeed 6 juli 2022 om 20:11

Valse bescheidenheid. Heeft een dijk van een rit gereden.
Rijdt Roglic op achterstand, na gisteren Vingegaard. Maakt dat laatste tov Vingegaard goed. Behoudt geel en loodst morgen Roglic naar Longwy als tegenprestatie voor schouder uit de kom.
Wout is de absolute kopman.
Btw, Wout heeft te veel aan z'n kop. Groen, geel, 2e ritwinst, vallen en knechten. Logisch dat ie met zichzelf in de knoei komt.

Quincy Adams (aka voorwiel) 6 juli 2022 om 20:57

Goed punt piet, nooit zo over nagedacht. Aert moet zo veel petten op zetten en per dag switchen van rol en verantwoordelijkheid. Dat vereist concentratie en vraagt dus energie. Nog ff volhouden tot zondag; dan is het aan andere mannen. Tjv heeft al wat jasjes uitgedaan deze tour. Gisteren oorlog maken en vandaag volle bak in de achtervolging. Als dat zich maar niet zal wreken…

Wildebert 6 juli 2022 om 21:09

Grote meneren hebben altijd een secretaresse. Misschien Van Vleuten verzoeken om zijn agenda maar wat clean te houden dan maar.

Mechia 6 juli 2022 om 20:12

De overwinning van gisteren was prachtig en eentje die zal heugen. Maar vanuit het perspectief voor klassement wel iets te veel wat mij betreft. Maar hij herpakte zich wel weer zeer knap!

Blackcanyon 7 juli 2022 om 05:20

Eerst was Van Aert nog in dromeland met zijn geel. Maar nadat hij wachtte op Vingegaard trapte Van Aert ‘m op zijn staart.

tramontana 7 juli 2022 om 06:33

Ondanks het mindere gevoel na zijn val, rijdt WvA hier een dijk van een wedstrijd voor zijn ploegmaats. Vingegaard verliest hier slechts 13 seconden op Pogacar, nadat hij op een gegeven moment meer dan een minuut achter Tadej reed.

Net binnen

Populair

Materiaalzone