Valverde: “Nairo had niet de benen, maar dat wisten wij niet”

zaterdag 20 juli 2019 om 20:24
Valverde: “Nairo had niet de benen, maar dat wisten wij niet”

foto: Cor Vos

Alejandro Valverde was verrast dat ploegmaat Nairo Quintana kraakte op de beklimming van de Tourmalet in de veertiende Touretappe. Terwijl de Colombiaan juist wegviel uit de top-10 van het klassement, klom de Spanjaard naar de negende plaats. Daarmee is hij de beste Movistar-renner.


“Ik denk dat we een goede etappe hebben gereden. We hebben de verantwoordelijkheid gepakt in het peloton al ver voor de finish en probeerden ons ding te doen”, reageerde Valverde in een perscommuniqué van zijn ploeg. “Nairo was niet op zijn best, maar dat wisten wij niet. Hij had dat ons ook niet verteld, dus we moeten hem eens vragen waarom niet. Aan het einde kwam ik kracht tekort, waarna ik mijn eigen tempo ging rijden om niet te breken.”

Uiteindelijk kwam Valverde als twaalfde over de streep, op 58 seconden van ritwinnaar Thibaut Pinot. Wordt hij nu de nieuwe kopman voor het restant van de Tour? “Ik denk dat het wel duidelijk is dat er wat moet veranderen toch? Tot slot, als we kijken naar de klassementsrenners springt niemand er echt bovenuit. Alaphilippe zag af net als alle anderen, iedereen reed op de limiet. Pinot oogt eigenlijk het beste.”

‘Mijn lichaam werkte niet mee’
“Het was duidelijk geen goede dag”, reageerde Quintana. “De valpartij van woensdag heeft daarin een rol gespeeld. We moeten blijven pushen voor Mikel en Alejandro, we moeten hen steunen. Zij staan nu voor mij in het klassement. Ik hoopte op een goede dag, maar mijn lichaam werkte niet mee. Mikel reed een goede koers en ik vond dat ik het niet van mijn ploegmaats kon vragen om op mij te wachten. We gaan zien hoe mijn lichaam reageert bij volgende inspanningen.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Fikret 20 juli 2019 om 20:30

De meest gehate wielrenner hier op Wielerflits. Quintana is de enige renner die we graag zien falen als leedvermaak. Zal ook nooit de Tour winnen.

Grobbel 20 juli 2019 om 20:36

Is dat zo?

KnightBiker 20 juli 2019 om 21:35

? Wat mij betreft zeker niet. Ok, hij praat niet veel, en is dus niet zo interessant maar mijn indruk was De laatste jaren toch vooral dat men Froome aan De hoogste Boom Wilde knopen, helemaal na zijn asthma medicine debakel.

heuvelcolombia 20 juli 2019 om 23:09

Dat jij graag antisupportert ok, maar ga niet de rest van deze hele community woorden in de mond leggen.

Velominatus 21 juli 2019 om 13:44

Dat is Moscon toch?

ifor 20 juli 2019 om 20:30

Ziehier, de befaamde drietand! Quintana en Barguil; dat wordt een mooie combinatie volgend jaar…

xistnc 20 juli 2019 om 23:38

Gesbert en ook Barguil hebben de finale gekleurd. Hopelijk kan Quintana dat volgend jaar ook weer.

Scott Sunderland 21 juli 2019 om 00:33

Barguil moet vertrekken bij deze ploeg, lazen we eerder.

koos verrek 20 juli 2019 om 20:34

De knechten ware wel top

Alban 20 juli 2019 om 20:48

De oude vos staat toch weer bij de eerste tien. Raar verhaal verder, slechte communicatie, op zijn minst. En niet de eerste keer dat Movistar het heft in handen neemt om het vervolgens verre van af te maken. Wat zullen de knechten wel niet denken nu?

Romāns Vainšteins 20 juli 2019 om 20:49

Maar wel dikke dankjewel want Movi liet zien dat deze skineos-variant te kraken is.

Netraam 20 juli 2019 om 20:51

Klinkt alsof Quintana te weinig vertrouwen voelt en er een beetje een onderlinge strijd is tussen de Movistar mannen….

Johnny7 20 juli 2019 om 21:11

Te weinig vertrouwen? De hele ploeg zat voor hem te rijden …. Lees het artikel nog eens door anders..

vevie 20 juli 2019 om 20:58

Een tactische blunder. Las het ook op cyclingnews. Toch vreemd dat Quintana zelf niet aangeeft dat hij het zwaar heeft en vervolgens door het eigen sloopwerk van zijn team erdoorheen zakt. Heel apart. Maar idd, Movistar heeft iig laten zien hoe Ineos gesloopt kan worden. Een heel stevig tempo zodat de knechten eraan zijn voordat ze op de laatste col echt werk kunnen verzetten. Wat we echter vandaag ook hebben gezien is dat de rest dan ook zo gekookt is, dat de tegenstand amper ook wat kan doen.

zipp404 20 juli 2019 om 21:26

Valverde zou, Indien hij blijft aanklampen voor een 7-10e plaats algemeen, nooit voor ritwinst kunnen gaan. Hij heeft door het in dienst rijden al tijd verspild. Ik vraag me af of het hem meer interesseert om top 10 te rijden, of een etappe te winnen

Gilberto 20 juli 2019 om 22:48

Etappe lijkt mij heel wat mooier

freirefreire 21 juli 2019 om 00:09

Bij Movistar is het al jarenlang hetzelfde liedje: talent in overvloed, geld zat, volgens mij ook prima materiaal, maar het vormpieken in de Tour loopt al jaren verkeerd en van tactiek hebben ze in die stal nog nooit gehoord. Als daar nou iemand in de ploegleiding zou zitten met verstand van inspanningen en van wielrennen, dan werd het misschien ooit nog wat…

rogerilli 21 juli 2019 om 01:35

lichaam reageert niet .. wat een sof .. leuk als hij dat smoesje op z’n huwelijknacht herhaalt..

Omhoog73 21 juli 2019 om 01:38

Vandaag movistar vol in de aanval, de tour op zn kop zetten. Niets te verliezen!

GroeneTrui 21 juli 2019 om 01:52

Jammer om een ooit zo’n flitsende kimmer nu zo achteruit te zien gaan, en dat terwijl hij nog niet eens 30 is

Tijmuh 21 juli 2019 om 11:37

Quintana is gewoon over the hill en zal denk ik nooit meer kans maken op podium in de tour.