Unibet Tietema Rockets neemt afscheid van Bas Tietema als naamgever
Unibet Tietema Rockets zal in 2026 met een andere ploegnaam aantreden in wielerwedstrijden. Medeoprichter Bas Tietema zal volgend jaar niet meer als naamgever fungeren van de Franse ploeg met Nederlandse roots. De formatie gaat voortaan door het leven als Unibet Rockets.
Met een ludiek filmpje op social media kondigt het ProTeam het vertrek van Bas Tietema aan. Als naamgever, welteverstaan, want de oud-renner blijft wel gewoon als medeoprichter en ploegleider verbonden aan de ambitieuze formatie.
Het wielerseizoen mag dan voorbij zijn, Unibet Rockets is achter de schermen al druk bezig met het nieuwe wielerjaar. De ploeg was de voorbije periode al actief op de transfermarkt, wat heeft geleid tot het aantrekken van Dylan Groenewegen, Matyáš Kopecký, Niklas Larsen en Elmar Reinders. Daarnaast zou de formatie ook bezig zijn met het vastleggen van Wout Poels.
Met deze kwaliteitsinjectie hoopt Unibet Rockets volgend jaar te kunnen deelnemen aan een grote ronde. De ploeg staat bij de eerste dertig op de UCI Team-ranking over 2025 en maakt zodoende kans op een wildcard voor de Tour de France.
This is not a goobye.
This is a heartfelt thank you! 🫶🥹 You may leave our name, but you will never leave the team…
🖍️ Unibet T̷i̷e̷t̷e̷m̷a̷ Rockets pic.twitter.com/FCkZJLgIdf
— Unibet Tietema Rockets (@rockets_cycling) October 20, 2025
Unibet Rockets neemt aan het einde van het seizoen dan weer afscheid van minstens acht renners. In de nieuwsbrief liet de ploeg weten dat Kevin Inkelaar, Davide Bomboi, Martijn Budding (stopt), Baptiste Huyet, Sebastian Nielsen, Charles Paige, Zeb Kyffin en Andreas Stokbro de ploeg zullen verlaten.
Bij het team waren verder Odd Christian Eiking, Owen Geleijn en Axel Huens einde contract. Wat er met hen gaat gebeuren, is op dit moment nog niet bekend. Datzelfde geldt voor Giovanni Carboni, die op dit moment voorlopig is geschorst.

Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl
Maar ik denk dat Unibet of eventueel andere sponsor zich vergist : ik heb geen enkele sympathie voor Unibet (of Red Bull) en wel voor Tieteme (of Bora).
Enfin, it's done
Jammer dat de roots van het team zo uit de naam verdwijnen, maar goed natuurlijk dat er meer budget blijkt te zijn.
Daarnaast vind ik het sowieso wel vet dat ze als enige team ook echt een eigen identiteit proberen te krijgen naast de sponsornamen met de rockets. Meer ploegen zouden dat moeten doen. Het vergroot herkenbaarheid waardoor je meer een vaste fanbase op kan bouwen. Soudal heeft er een tijdje naar gehint door zo erg de "Wolfpack" te gebruiken maar ze zijn nooit helemaal doorgegaan. Ik had het heel vet gevonden als ze er "Soudal Quick-Step Wolfpack" van hadden gemaakt. Visma gebruikt nu ook Yellow B. wel eens, maar het blijft een bizarre keuze dat dat niet Yellow Bees of gewoon Bees is (Visma-Lease a bike Bees is een best prima teamnaam).
Die positie waarin ze zich nu (ook met een gelukje) bevinden is natuurlijk niet te benijden, een enorm kleine ploeg die een Tour-deelname in de schoot geworpen krijgt, dan ben je een begeerlijke bruid voor sponsors ja. Maar om je niet belachelijk te maken daar ga je toch ook een serieuze kwaliteitsinjectie nodig hebben als ploeg en dat lukt niet met een naamsponsor van 1-2 milj.
Er is een groot verschil tussen pakweg 3M waarmee je wrs mede naamsponsor kunt worden bij een "kleiner" Pro Team en 6M (wat bv Dstny gaf, maar niet kon blijven geven). Ze zoeken daar echt niet lager want daar kom je op hun niveau niet ver mee en dan zit je er aan vast. Soudal en Alpecin zoeken sowieso al naar veel meer, dat is ook de reden waarom Alpecin niets gevonden heeft, de geruchten gingen zelfs over het zoeken naar een sponsor van 10M. Soudal geeft ook 10+, Quick Step iets minder. Het soort bedrijven dat daar voor in aanmerking komen zijn gewoon zeer beperkt.
Je kan zeggen van iets is beter dan niets, maar dan geef je als ploeg een beeld dat bedrijven goedkoop kunnen sponsoren, én daar gaat de andere naamsponsor dan ook vaak niet meer akkoord want die moeten veel meer betalen. In het huidige wielrennen is het heel moeilijk om een sponsor van 6-10M te vinden omdat het aantal bedrijven die dat zomaar kunnen sowieso al beperkt is EN omdat het in het hedendaagse wielrennen vaak niet eens een team oplevert dat voor de prijzen rijdt en dus veel publiciteit pakt, omdat er enkele teams zijn gesponsord door multinationals of oliestaten die gewoon niet geven om ROI en vooral in de sport zitten om prestige of sportswashingredenen.
Ik hoop dat er een Nederlandse ploeg komt die het oké vindt om op ProConti-niveau te zitten.