Uitgebreide tests Campenaerts op tijdritfiets Werelduurrecord

vrijdag 22 maart 2019 om 20:08

foto: Cor Vos

Victor Campenaerts heeft vandaag uitgebreid getest op de wielerpiste van het Jean Stablinski Velodrome in Roubaix ter voorbereiding op zijn aanval op het Werelduurrecord. De Belg van Lotto Soudal reed er op de fiets, die fietsfabrikant Ridley speciaal bouwde voor zijn recordpoging.

Campenaerts bewees dinsdag nog dat hij klaar is om het Werelduurrecord van Bradley Wiggins aan te vallen. Zijn status als Europees kampioen tijdrijden maakte hij helemaal waar in de afsluitende tijdrit van Tirreno-Adriatico. Daarna haastte hij zich terug naar zijn thuisland België om er te herstellen van de Italiaanse rittenkoers en de laatste hand te leggen aan zijn voorbereiding.

Vanaf vandaag begint Campenaerts met zogenoemde ‘jetlagtraining’, waarbij hij zijn levensritme dag na dag aanpast aan het tijdsverschil met Mexico, zodat de schok ter plaatse minder groot is. Hij heeft zijn aanval op het Werelduurrecord gepland voor 16 of 17 april op de piste van het Mexicaanse Aguascalientes.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Romāns Vainšteins 22 maart 2019 om 20:13

Leuke kerel, vervelende zij-discipline. Tonnen wetenschappelijk geneuzel over verzetten en een finaal lompe fiets waarmee je niets anders kan dan (pogen) een werelduurrecord (te) rijden.

No way dat het ooit gebeurt maar van mijn part voeren ze vanaf morgen in dat alle tijdritten ook op de reguliere koersfiets dienen te gebeuren of extremer nog schaffen ze het hele idee tijdrit voor een jaartje of 5 helemaal af.

For the record > Hij mag hem zeker pakken van me en het liefst met een afstand die voor een jaartje af wat genoeg demotiveert om het te proberen.

jooprioolpijp 22 maart 2019 om 20:37

Sterke argumenten, lekker breed inzetbaar ook:
Leuke kerels, vervelende zij-discipline. Tonnen wetenschappelijk geneuzel over verzetten en finaal fragiele fietsen waarmee je niets anders kan dan zo hard mogelijk over asfaltwegen (te) rijden.
No way dat het ooit gebeurt maar van mijn part voeren ze vanaf morgen in dat alle wegwedstrijden ook op de reguliere mountainbike dienen te gebeuren of extremer nog schaffen ze het hele idee wegwielrennen voor een jaartje of 5 helemaal af.
;-)

Jacco van Stierop 22 maart 2019 om 21:14

Valt wel wat voor te zeggen. In een tijdrit in een etappekoers gaat het om een tijdverschil te maken met de concurrentie, de absolute snelheid is verder niet relevant. Bovendien kun je je afvragen waarom een deel van het parcours met een andersoortige fiets mag worden afgelegd; vlakke ritten worden toch ook niet verreden met een ligfiets? Gewoon één fiets: voor in de bergen, over de kasseien en in een tijdrit. Krom stuur en open wielen verplicht.
Voor een niche als het werelduurrecord wel van alles toestaan als de fiets maar een stuur, zadel en wielen heeft. Wielen moeten wel met een voorgeschreven minimale diameter zijn.
On: ik vind hem een rare snuiter maar hij geeft wel wat kleur en is daarom niet onsympathiek. Hoop dat hij het redt.

maklukzat 22 maart 2019 om 22:07

Wellicht moet je een beetje raar zijn om zo obsessief bezig te zijn met dat werelduurrecord. Victor Campenaerts past wel in dat plaatje.

boenk 23 maart 2019 om 00:09

Waarom zou je tijdritten willen afschaffen? Is één van de mooiste, meest pure onderdelen van het fietsen, iedereen gelijk voor de wet, geen voordeel uit ploegsterkte of -tactiek. Je moet niet alleen kunnen klimmen om een grote ronde op je naam te mogen schrijven.
Voor mijn part doen ze er zelfs elke keer een echte klimtijdrit in van 18km, en een lange vlakke/glooiende van 40 km ofzo. Is meteen ook een stuk interessanter dan 10 sprintetappes de eerste twee weken. En met een echte klimtijdrit, moeten de klimmers ook niet komen klagen dat ze in’t nadeel zijn.
Ploegentijdritten mogen ze dan weer wel afschaffen in een grote ronde. Of enkel laten meetellen voor het ploegenklassement. Hoewel ik dat op zich ook een mooie discipline vindt, maar niet voor in een rittenkoers, dan krijgt de klassementsrenner met de beste ploeg “gratis” enkele minuten.

Zjoske 23 maart 2019 om 10:26

Ik weet niet waarom het werelduurrecord afgezet wordt tegen het wegwielrennen, want daar heeft het namelijk helemaal niks mee te maken.
Het gebeurt op de baan, dus het is geaffilieerd aan het baanwielrennen.
Dat het voornamelijk wegrenners zijn die zich aan een poging wagen is wat mij betreft de enige link met het wegwielrennen, want daar zitten de mannen met inhoud.
Verder is dit wat mij betreft gewoon een baandiscipline, net als de sprint, het omnium, de achtervolging etc.

vanSpringel 22 maart 2019 om 20:55

Prachtig te lezen. Zie nog een paar teveel plooien in zijn tijdritpak tpv de mouwen. Toffe fiets trouwens met dat pizza-voorblad. Niet zo'n vlak cranckstel, maar dat zal zijn reden wel hebben.

Wheely 22 maart 2019 om 21:06

Ik hoop echt dat hij hem pakt, weg met dat record van Wiggo!

koos verrek 22 maart 2019 om 21:12

Kan ie tenminste die baard en snor af doen..

zipp404 22 maart 2019 om 22:55

De snor blijft.

vanSpringel 23 maart 2019 om 09:35

Snor met stoppels zijn AERO.

Zjoske 23 maart 2019 om 10:27

Zonder #vocsnor legt ie 87,33 meter meer af, dus ik neem aan dat die er nog af gaat.

stalle 24 maart 2019 om 08:54

Wat is een reguliere wegfiets?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.