Uiteraard winnen, maar voor Remco Evenepoel is er nog een grote doelstelling in 2026
foto: ©️ Red Bull – BORA – hansgrohe | Maximilian Fries
Youri IJnsen
donderdag 11 december 2025 om 09:00

Uiteraard winnen, maar voor Remco Evenepoel is er nog een grote doelstelling in 2026

Interview Slechts 48 koersdagen staan er voorlopig op het programma in 2026 voor Remco Evenepoel. De eerste piek ligt rond de Amstel Gold Race, de tweede in de Tour de France en de laatste op het WK in Canada. Heel veel meer koersdagen komen er ook niet meer bij. Winnen is het devies, maar vooral ook een jaar ongeschonden doorkomen. Dat vertelt de olympisch kampioen aan onder andere WielerFlits.

Na veel geruchten over een deelname aan de Ronde van Vlaanderen en misschien Milaan-San Remo, staan beide koersen niet op je programma. Leg uit.
“Ik wil gewoon een normaal seizoen draaien. Afgelopen jaar had ik het heel lastig. Daarom pak ik het eenvoudig aan in 2026, zonder al te veel gekke dingen. Daarmee hoop ik een seizoen zonder onderbrekingen te hebben. Wie weet ooit in de toekomst nog. Bovendien is het ook zo dat het wat kort op elkaar zit, omdat ik vlak voor Vlaanderen ook de Ronde van Catalonië rijdt. Het is een nieuwe ploeg, een nieuwe omgeving. Daarom eerst maar eens een rustig seizoen, dan zien we later wel.”

Ook geen Giro d’Italia en dus alleen de Ardennenklassiekers?
“We hebben er veel over gesproken. Uiteindelijk moet ik ook eerst proberen om op het niveau te komen dat ik al gehad heb waarin ik wel normale winters heb doorlopen en een normale voorbereiding heb gehad. Ik was heel graag naar de Giro gegaan, maar het is eerst en vooral belangrijk om nog eens een vol seizoen te kunnen afwerken. Wellicht dat de combi Giro-Tour er in 2027 wel in zit. Maar daarvoor is het nu misschien nog wat te snel en te vroeg.”

foto: ©️ Red Bull – BORA – hansgrohe | Maximilian Fries

Na de Ronde van Valencia en die van Catalonië zit nog ruimte. Liggen daartussen nog opties?
“Ik ga dan voor langere tijd op hoogtestage en veel trainen. Misschien komt er nog een wedstrijd tussenin, maar dat is op dit moment nog niet ingevuld. Welke koers of wedstrijden dat eventueel zijn, gaan we nog bepalen aan de hand wat het beste past qua planning en qua ambitie. Het houdt ook verband met de verkenningen voor de Tour, maar dat moet eerst nog vorm krijgen. Milaan-San Remo zal het niet zijn, maar waarschijnlijk wel een andere WorldTour-wedstrijd. Alleen weet ik dat nu nog niet. Maar dat komt wel goed. Tot dan is er nog wat ruimte.”

Geen Parijs-Nice

Evenepoel zal met aangrenzende zekerheid geen Parijs-Nice rijden. In dat plan gelooft de nieuwe Head of Sport Zak Dempster namelijk niet. “Als je naar de WorldTour-koersen kijkt die het zwaarst zijn, kom je uit bij Parijs-Nice, de Ronde van Catalonië en het Critérium du Dauphiné. In die koersen verbrand je de meeste kilojoules. Daarom vind ik de combinatie tussen Parijs-Nice en Catalonië supergevaarlijk. Met het oog op de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik houden we begin maart wellicht vrij. Zo loodsen we Remco toch relatief fris door het seizoen heen.

Momenteel staan zowel Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico niet op zijn programma. En nee, ook geen Strade Bianche (lacht, red.). We wachten nog even de parcoursen af, maar ik sluit niet uit dat we eind februari nog een extra koers toevoegen. Maar de focus ligt op Amstel en Luik, waarbij het ook niet de bedoeling is om de Waalse Pijl te rijden. Als je ziet hoe goed hij was in de jongste Amstel – laten we zeggen op 95% op zijn kunnen – dan is daar veel meer mogelijk. Daarom moet hij daar ook in topvorm starten. Richting Luik is het herstel vervolgens het belangrijkst en daar past de Waalse Pijl simpelweg niet in.”

Je deelt voor het eerst het kopmanschap in de Tour, met Florian Lipowitz. Hoe kijk je tegen die dynamiek aan?
“Wij zijn de laatste twee edities beide als derde geëindigd. Dat betekent dat er mogelijkheden zijn om het beter te doen. Het is sowieso altijd beter om twee pionnen achter de hand te hebben. Dat maakt de tactiek voor de rest van het team ook eenvoudiger. Een van ons tweeën gaat namelijk een keer een slechte dag hebben en dan moeten we omschakelen. Ik sta er open voor om de twee-kopmannen-strategie te proberen en te zien hoe het gaat. Hopelijk gaat alles goed.

Florian heeft veel meer wedstrijden sterk gereden dan enkel en alleen in de Tour. Het is echt iemand die zich aan het ontwikkelen is. Uiteindelijk is het ook zo dat je met twee sterke kopmannen meer kans hebt om een rit te winnen. Florian is ook een goede hardrijder, dus komt hij ook tot zijn recht in de ploegentijdrit. Sowieso is het komende Tour-parcours heel speciaal. Sterker: het is een heel mooie Tour om met twee kopmannen naartoe te gaan.”

In hoeverre heeft dat WK aan de andere kant van de wereld invloed gehad op jouw planning voor 2026?
“Het is sowieso een feit dat als je de Giro en de Tour doet, dat al heel veel geweest is in een korte periode. En anderhalve maand na de Tour wacht dan het WK in Canada. Dat is misschien wel de grootste reden waarom er geen gekke dingen gaan gebeuren komend seizoen. Uiteindelijk is het een heel mooi WK-parcours in Montréal. Er liggen weer twee mooie kansen voor mij, zowel in de tijdrit als de wegrit. Ik wil daar ook goed zijn. Uiteindelijk is het ook een ambitie van de ploeg om zoveel mogelijk truien te pakken en kampioenschappen te winnen. Dus dat WK speelde zeker mee.”

Als je alles in ogenschouw neemt: wat is dan het grootste discussiepunt geweest in het samenstellen van jouw programma?
“Discussie is een groot woord, het waren eerder besprekingen. Uiteindelijk was het wel of niet rijden van de Giro het grootste punt. Ik ben fan van het parcours met die tijdrit. Op papier is het niet de allerlastigste Giro ooit. Er zijn zeker moeilijke ritten, maar het is ook niet het monster van de Giro dat het nog al eens geweest is. Voor mij was het een mooie kans om er nog eens naartoe te gaan. Maar ik begrijp de gedachtegang van de ploeg ook wel om eerst weer eens een normaal seizoen door te maken, zonder problemen en ook om stappen vooruit te zetten. Vergeet niet dat ik vorig jaar vijf tot zes maanden gemist heb door die botsing met die bPost-wagen in december.”

Welke veranderingen merk je bij Red Bull-BORA-hansgrohe al ten opzichte van je vorige ploeg Soudal-Quick-Step?
“Het is hier veel internationaler, dat is helemaal anders. Ook is het al best serieus op dit eerste trainingskamp. De trainingen zijn al behoorlijk stevig. De weegschaaltjes liggen al gereed langs het eten. Het is geen Suitopia-buffet (het hotel in Calpe waar Quick-Step standaard verblijft, red.) dat we hebben hier. Het is echt met eten van de chefs waarmee we al moeten afwegen. Dat motiveert wel, moet ik zeggen. Ze gaan hier heel serieus mee om. Er zijn al veel meetings geweest en planningen besproken. Ik mag dus niet klagen en ben tevreden met hoe alles nu loopt.”

Lipowitz en Evenepoel staan samen de pers te woord – foto: ©️ Red Bull – BORA – hansgrohe | Maximilian Fries

RIDE Magazine
1 Reacties
09:54
Het is een mooi programma op top te presteren in de Tour. Maar in de wetenschap dat Pogacar daar onaantastbaar is als hij zijn niveau doorzet en niks tegenkomt, zal winst daar toch bijzonder moeilijk worden. En 2 of 3 maakt eerlijk gezegd niet zo veel uit. Wie weet nog dat Beloki 1x tweede werd en 2x derde of Basso 1x 2de en 1x derde? Het gaat om winst en als dat niet lukt Tourpodium. Twee of drie maakt weinig uit mijns inziens.

Eigenlijk heeft Evenepoel maar 3 kansen op een absolute topzege met dergelijk programma. Luik in het voorjaar, waar ze hem in bloedvorm aan de start willen krijgen om het Pogi (na wellicht een lang en slopend voorjaar) eens écht uit te dagen. Dan de Tour. En in het najaar de WK-wegrit. Met dan koersen als de Amstel, Catalonië en het WK tijdrijden als mogelijke 'eerredders'.

Ze willen dus kijken of er nog wat marge op zit, en houden het bij een licht programma om 3x met hopelijk een ideale voorbereiding Pogacar uit te dagen op zijn geliefkoosde terrein. Als je wat meer rijdt, heb je natuurlijk ook meer zegekansen. Wellicht dat Lombardije er nog bij kan komen.

Op zich geen onlogische aanpak, gezien hij van ploeg verandert om nog een stap hogerop te zetten. Als dat niet lukt in '26, vermoed ik dat Evenepoel de komende jaren wel zal mikken op de Giro en andere voorjaarsklassiekers.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.