UCI wil ook punten in andere disciplines mee gaan tellen in strijd om WorldTour-licenties
Mathieu van der Poel is actief in meerdere disciplines - foto: Cor Vos
vrijdag 22 november 2024 om 13:35

UCI wil ook punten in andere disciplines mee gaan tellen in strijd om WorldTour-licenties

In de strijd om WorldTour-licenties, kunnen ploegen tegenwoordig enkel UCI-punten pakken in wegwedstrijden. Maar daar komt mogelijk verandering. De UCI denkt na over een systeem waarbij ook de punten meetellen die behaald zijn in andere disciplines. Dat zegt Peter Van den Abeele, sportief directeur bij de UCI, in gesprek met Sporza.

“Waar wij naar zullen streven, is dat er punten vanuit andere disciplines zullen worden meegenomen voor het ploegenklassement dat de WorldTour-licenties bepaalt”, aldus Van den Abeele. Met een dergelijke puntensysteem zou de waarde van het baanwielrennen, mountainbiken, veldrijden, gravelen en BMX’en voor wegploegen toenemen, is de redenering bij de UCI.

“Een ploeg als INEOS Grenadiers heeft met Filippo Ganna een topper die deelneemt aan grote piste-evenementen. Dat is mooi, maar in ruil krijgt INEOS daar geen WorldTour-punten voor. Dat willen we bespreken en veranderen. We kunnen op die manier een meerwaarde bieden aan de ploeg door te stellen dat we hen voluit ondersteunen als ze renners laten rijden in andere disciplines.”

Ten vroegste 2026
Van den Abeele gebruikt ook Mathieu van der Poel en Wout van Aert als voorbeelden. Punten die zij in Wereldbekers veldrijden behalen, ‘kunnen ze meenemen naar de weg’, klinkt het. Dat zal deze veldritwinter overigens nog zeker niet het geval zijn. De hervorming kan ’ten vroegste vanaf 2026, bij de nieuwe WorldTour-cyclus, worden ingevoerd’, sloot Van den Abeele af.

RIDE Magazine
35 Reacties
21-11-2024 18:42
Nairo Quintana die de kuil van zonhoven induikt om 10 uci punten te scoren, ik ben voor!
21-11-2024 17:49
Het zoveelste achterlijke plan van de UCI..... Dit is alsof de estafetteploeg om zich te plaatsen voor de Olympische Spelen mede afhankelijk wordt van de prestaties van pak hem beet een kogelstoter of hamerslingeraar. Totale waanzin!
    21-11-2024 17:55
    Los van het feit of dit een goed idee is of niet (het moet even bezinken), vooral je vergelijking is totale waanzin.
    21-11-2024 19:04
    Nee hoor bij turnen is het heel normaal dat yuri van Gelder derde op wk en voormalig wereldkampioen alleen gaat als er ook iemand op paard en vloer 16de wordt oid
    22-11-2024 15:08
    @steven

    Ok dan de vergelijking, je mag alleen naar de estafette als er ook genoeg punten worden behaaald in alle andere loopnummers.

    Dus je mag alleen meedoen met 4 keer 400 estafette als er genoeg punten worden gehaald op de marathon en 10 km en snelwandelen etc.

    @wielerfan
    Nee hoor, je mag mee waneer je bij de meerkamp in top .... beland. Dan mag je meedoen met met meerkamp bij turnen. En afhankelijk van je uitslag per onderdeel op de meerkamp, mag je meedoen met een toestel finale.
21-11-2024 18:03
Goede zaak. Zou met name de Franse ploegen kunnen motiveren om eindelijk eens te stoppen met het saboteren van de veldrit-carrière van hun talenten.

Dat zou voor de internationalisering van het veldrijden heel wat meer betekenen dan het geklooi met de wereldbeker.
    21-11-2024 19:05
    Ja maken die die actief kapot? Of is veldrijden gewoon nog minder prestigieus in Frankrijk dan in Nederland?
    22-11-2024 07:57
    Dat gebeurt in NL net zo goed. Daar is voor veldrijders geen plek. Die gaan allemaal naar België of ze kappen ermee.
21-11-2024 18:11
Ik vind het zo'n gek idee nog niet. Je ziet nu vaak toch dat renners hun originele sport helemaal links laten liggen ten faveure van de baan. Plus het geeft de teams ook de kans om andere takken van de wielersport te sponseren.
    21-11-2024 19:05
    Ja enorme kans ook voor gravel meest, dan baan, dan veld denk ik
    22-11-2024 15:10
    Originele sport? Want een sporter mag niet wisselen omdat hij meer kans maakt bij een andere discipline en/of hij andere discipline leuker vind en/of hij er meer geld mee kan verdienen.
21-11-2024 17:49
Ik kan nu al niet wachten tot Pauwels sauzen in de World Tour rijdt!
    21-11-2024 19:02
    Toy Toy cup en andere kleine criteria in Frankrijk, Italië en Zwitserland krijgen opeens allemaal wegtoppers aan de start. Wel aardige boost voor vooral gravel en misschien ook cross.
22-11-2024 08:04
En welk probleem lost dit ook alweer op? Dat Ineos en Alpecin volgend jaar wèl een WT licentie krijgen?? Oh, wacht…

De enige renners renners die een combi carrière aankunnen, zijn grote talenten die toch al bij een goede ploeg zitten.
Het zou van de zotte zijn als pak em beet Tietema met Havik, Hoogland en een Zwitserse MTB-er in de ploeg, ineens recht heeft op een WT licentie. Dan staan ze in de WT koersen (want daar is die licentie voor…) gewoon voor lul.
    22-11-2024 09:58
    Het zal ongetwijfeld gunstig zijn op de korte termijn voor organisatoren van veldritten. Die krijgen dan wellicht wat bekendere namen aan de start.

    Maar renners zullen nog meer overbelast worden in de jacht op punten. Plekjes voor goede veldrijders en baanrenners gaan immers ten koste van plekken voor wegrenners. Dus de overgebleven wegrenners zullen vaker ingezet worden.
21-11-2024 21:20
Onzinnig.

Dan krijg je straks een prutsploeg in de Tour de France omdat ze wat goede veldrijders en baanrenners op de kop hebben weten te tikken.
22-11-2024 11:10
Het idee heeft natuurlijk voor- en nadelen. Het zou vreemd zijn als een pure veldrij ploeg opeens een WT-licentie kan krijgen. Maar in de basis is er wel iets voor te zeggen om meer multi disciplinaire teams te krijgen. Daarnaast worden ploegen met renners die uitstapjes doen naar andere disciplines niet langer gestraft omdat hun renner in bepaalde periodes geen punten verdienen. Dit geld natuurlijk minder voor veldrijden maar bijvoorbeeld wel voor baanrijders of mtb-ers die combineren. Ik zou het idee zeker niet meteen afschieten. Het zal verder uitgewerkt moeten worden.
    22-11-2024 14:46
    De crossploegen voldoen absoluut niet aan de eisen van de UCI om een WorldTour-licentie te verkrijgen. Voor deze ploegen zal er niets veranderen.
21-11-2024 18:33
Je reinste onzin…weer die domme Peter van den Abeele. Er wordt weleens lacherig gedaan over het schaatsen. Maar dat is tenminste redelijk internationaal geworden. Nog niet de internationale publieke belangstelling tov Nederland. Maar toch wel veel landen die meedoen. Shorttrack ook zo’n verhaal. Dus Belgen zullen moeten helpen de sport groter te maken. Geen verplichtingen, maar wel weekenden plannen in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland. BV als MTB weekend. En geen crossen onder het uur.
    21-11-2024 19:08
    Ja cross en bestaand mtb combineren lijkt me logisch. Wellicht ook cross en gravel. Uci wil met wereldbeker gewoon veel te veel superprestige en x2o de nek omdraaien en renners en ploegleiders zoen dat. Als uci serieus werk maakt zoals Amerika, redelijk moment in het jaar, 2 world cups paar jaar zelfde zodat de organisatie kan opbouwen, dan gaat drie kwart van de toppers. Dus de uci is vooral zelf debet met elk jaar weer wat anders, machtspelletjes, klassiekers proberen de nek om te draaien. Het kan veel beter
21-11-2024 18:47
Aan de ene kant zal dit renners meer kansen bieden om een uitstapje naar een andere discipline te maken waar ze die kans nu wellicht niet krijgen. Aan de andere kant is die ranking er om de beste teams in de beste wedstrijden te krijgen. Je kunt je daarbij afvragen of een goede crosser of baanrenner per definitie een toevoeging is in een wegkoers. Om even een extreem voorbeeld aan te halen: Harry Lavreysen heeft weinig te zoeken in De Amstel Gold Race.
22-11-2024 12:54
Zie niet in hoe een ploeg uit het veldrijden in de buurt van de WT zou komen. Die hebben hooguit een renner of 4-6 die wat punten pakken, bij de World Tour worden de punten van de 20 best scorende renners gebruikt, gaat echt nooit gebeuren.

Lijkt me eerder een poging om bestaande WT-ploegen, die andere wielertakken gaan leegplukken, te overtuigen om hun renners ook bij hun "origine" te laten blijven meekoersen.
21-11-2024 20:36
weer iets voor de rijkste ploegen, en daar wil de UCI toch juist maatregels tegen nemen?
    21-11-2024 21:39
    Juist niet... Visma moet nu al talenten en Nederlanders laten gaan om plaats te ruimen voor mannen als Yates. Een veldrijder of bmx'er kan je er als kleine ploeg met een goedkoop contract wel bijnemen.
    22-11-2024 11:18
    Rijke ploegen hebben juist niks aan UCI punten, die hebben er al meer dan genoeg om daar geen seconde over na te hoeven denken.

    Voor ploegen als UAE en Visma hebben UCI punten 0 waarde. Het is juist onderin dat dit het verschil kan maken voor die laatste WT licentie bv.

    Maar hiermee weten we nog niks, want hoe tellen ze mee? Ik zou het niet heel gek vinden als een WK veldrijden bv. als een 1.1 koers of net daaronder zou tellen. Dan telt een wereldbeker veldrijden e.d. al minder, dus dat lijkt me prima. Uit sommige comments hier lijkt het alsof ze denken dat een wereldbeker veldrijden evenveel telt als Parijs-Roubaix...
    22-11-2024 16:17
    Cameron Wurf verdient de punten voor Ineos bij een Ironman?
22-11-2024 10:05
Haha, de idee met hun idee fixee dat een WT licentie zo heilig is. Het enige dat ploegen boeit is startrecht in de Tour, verder is die licentie voor de ploegen 12-20 meer een last dan een lust
    22-11-2024 22:16
    Klopt helemaal. De "zwakste" protour ploegen zouden van bijna al die andere verplichte koersen afwillen
22-11-2024 10:28
Zou een goede zaak kunnen zijn voor renners die zich vooral op MTB willen richten. Op dit moment valt daar in de meeste landen geen droog brood mee te verdienen, maar met deze regeling kunnen toppers interessant worden voor WorldTourploegen vanwege de punten die ze meebrengen.

Ook renners van buiten Vlaanderen die graag veldrijden zouden hier voordeel bij kunnen hebben.
22-11-2024 12:43
Ben heel benieuwd hoe ze dit in reglementen gaan gieten, want zo krijg je idd absurde situaties volgens mij.

Enerzijds kunnen teams die zich volledig richten op de nichesporten (bv veldritploegen) plots een WT-licentie bemachtigen en zo deelnemen aan de grootste koersen.

Anderzijds kan het dus zomaar zijn dat als het spannend is voor promotie/degradatie in het derde jaar van een WT-cyclus, dat pakweg Astana en Cofidis na het klassieke wielerseizoen hun voltallige teams nog naar elke veldrit sturen voor het jaareinde om mogelijk beslissende UCI-punten weg te kapen?
22-11-2024 14:04
Wat dan ? Mountainbike, MTB downhill, gravel wedstrijden, veldrijden, baanwielrennen ( piste), indoor cycling, kunstwielrennen, cyclo-ball, tricycle, tandem, wieler polo ? Moet kunnen
22-11-2024 12:12
Dé vraag is of de renners uit de mixed relay hun punten kunnen meenemen!
22-11-2024 12:44
Ook nk tegen de wind in fietsen krijgt dan meer aan zien.
22-11-2024 14:28
De voorbeelden van Van den Abeele zijn heel slecht gekozen. Hij noemt uitsluitend ploegen (o.a. Ineos en TVL) die geen gebrek aan punten hebben. Voor zulke ploegen zal er niets veranderen.
23-11-2024 07:27
Ik ben pro
Denk eerder dat kleinere ploegen die enkel mikken op 1 discipline gaan verdwijnen.
Waarom zou een Astana of Movistar geen iserbyt of sweeck het 30ste plekje geven voor wat punten in de winter en dan de verplichte WT koersen in Belgie laten rijden

Reacties zijn gesloten.