UCI wil ook punten in andere disciplines mee gaan tellen in strijd om WorldTour-licenties
In de strijd om WorldTour-licenties, kunnen ploegen tegenwoordig enkel UCI-punten pakken in wegwedstrijden. Maar daar komt mogelijk verandering. De UCI denkt na over een systeem waarbij ook de punten meetellen die behaald zijn in andere disciplines. Dat zegt Peter Van den Abeele, sportief directeur bij de UCI, in gesprek met Sporza.
“Waar wij naar zullen streven, is dat er punten vanuit andere disciplines zullen worden meegenomen voor het ploegenklassement dat de WorldTour-licenties bepaalt”, aldus Van den Abeele. Met een dergelijke puntensysteem zou de waarde van het baanwielrennen, mountainbiken, veldrijden, gravelen en BMX’en voor wegploegen toenemen, is de redenering bij de UCI.
“Een ploeg als INEOS Grenadiers heeft met Filippo Ganna een topper die deelneemt aan grote piste-evenementen. Dat is mooi, maar in ruil krijgt INEOS daar geen WorldTour-punten voor. Dat willen we bespreken en veranderen. We kunnen op die manier een meerwaarde bieden aan de ploeg door te stellen dat we hen voluit ondersteunen als ze renners laten rijden in andere disciplines.”
Ten vroegste 2026
Van den Abeele gebruikt ook Mathieu van der Poel en Wout van Aert als voorbeelden. Punten die zij in Wereldbekers veldrijden behalen, ‘kunnen ze meenemen naar de weg’, klinkt het. Dat zal deze veldritwinter overigens nog zeker niet het geval zijn. De hervorming kan ’ten vroegste vanaf 2026, bij de nieuwe WorldTour-cyclus, worden ingevoerd’, sloot Van den Abeele af.
Ok dan de vergelijking, je mag alleen naar de estafette als er ook genoeg punten worden behaaald in alle andere loopnummers.
Dus je mag alleen meedoen met 4 keer 400 estafette als er genoeg punten worden gehaald op de marathon en 10 km en snelwandelen etc.
@wielerfan
Nee hoor, je mag mee waneer je bij de meerkamp in top .... beland. Dan mag je meedoen met met meerkamp bij turnen. En afhankelijk van je uitslag per onderdeel op de meerkamp, mag je meedoen met een toestel finale.
Dat zou voor de internationalisering van het veldrijden heel wat meer betekenen dan het geklooi met de wereldbeker.
De enige renners renners die een combi carrière aankunnen, zijn grote talenten die toch al bij een goede ploeg zitten.
Het zou van de zotte zijn als pak em beet Tietema met Havik, Hoogland en een Zwitserse MTB-er in de ploeg, ineens recht heeft op een WT licentie. Dan staan ze in de WT koersen (want daar is die licentie voor…) gewoon voor lul.
Maar renners zullen nog meer overbelast worden in de jacht op punten. Plekjes voor goede veldrijders en baanrenners gaan immers ten koste van plekken voor wegrenners. Dus de overgebleven wegrenners zullen vaker ingezet worden.
Dan krijg je straks een prutsploeg in de Tour de France omdat ze wat goede veldrijders en baanrenners op de kop hebben weten te tikken.
Lijkt me eerder een poging om bestaande WT-ploegen, die andere wielertakken gaan leegplukken, te overtuigen om hun renners ook bij hun "origine" te laten blijven meekoersen.
Voor ploegen als UAE en Visma hebben UCI punten 0 waarde. Het is juist onderin dat dit het verschil kan maken voor die laatste WT licentie bv.
Maar hiermee weten we nog niks, want hoe tellen ze mee? Ik zou het niet heel gek vinden als een WK veldrijden bv. als een 1.1 koers of net daaronder zou tellen. Dan telt een wereldbeker veldrijden e.d. al minder, dus dat lijkt me prima. Uit sommige comments hier lijkt het alsof ze denken dat een wereldbeker veldrijden evenveel telt als Parijs-Roubaix...
Ook renners van buiten Vlaanderen die graag veldrijden zouden hier voordeel bij kunnen hebben.
Enerzijds kunnen teams die zich volledig richten op de nichesporten (bv veldritploegen) plots een WT-licentie bemachtigen en zo deelnemen aan de grootste koersen.
Anderzijds kan het dus zomaar zijn dat als het spannend is voor promotie/degradatie in het derde jaar van een WT-cyclus, dat pakweg Astana en Cofidis na het klassieke wielerseizoen hun voltallige teams nog naar elke veldrit sturen voor het jaareinde om mogelijk beslissende UCI-punten weg te kapen?
Denk eerder dat kleinere ploegen die enkel mikken op 1 discipline gaan verdwijnen.
Waarom zou een Astana of Movistar geen iserbyt of sweeck het 30ste plekje geven voor wat punten in de winter en dan de verplichte WT koersen in Belgie laten rijden