UCI wil budgetplafond, maar ploegen zijn tegen: “Verrast dat het juist de kleinere teams zijn”
Ter Illustratie - foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 13 november 2025 om 11:25

UCI wil budgetplafond, maar ploegen zijn tegen: “Verrast dat het juist de kleinere teams zijn”

De professionele wielerploegen gaan niet akkoord met een budgetplafond, zo heeft David Lappartient – de voorzitter van de UCI – onthuld in een interview met Ouest-France. “Ik was verrast dat het vooral de kleinere teams waren die het voorstel afwezen”, geeft de Fransman aan.

Moet er in het wielrennen nu wel of geen salarisplafond komen? Met die vraag houdt de UCI zich al een tijdje bezig. Het idee van een budgetplafond is niet nieuw in het wielrennen en Lappartient maakte vorig jaar bekend dat de wielerunie van plan is er de komende jaren één in te voeren. “Met als doel om de sportieve eerlijkheid te waarborgen, door buitensporige verschillen tussen ploegen te voorkomen”, viel er destijds te lezen in een persbericht.

Toch lijken de pogingen om een budgetplafond in te voeren te zijn mislukt. “De grote teams beschikken over zeer grote budgetten en daardoor ben je als kleine ploeg tegenwoordig eerder toeschouwer. Terwijl je vroeger met een relatief beperkt budget nog competitief was en goede resultaten kon boeken. We overwogen dan ook om een budgetplafond in te voeren voor alle ploegen”, schetst Lappartient.

“Paradoxaal genoeg zijn het de teams die hier niet mee akkoord gaan. Ik was verrast dat het vooral de kleinere ploegen waren die het afwezen. Ik denk dat ze het verkeerd zien, want het lijkt me noodzakelijk om het speelveld gelijk te trekken.”

Scheefgroei
De dominantie van enkele rijke teams in de WorldTour wordt een steeds groter punt van zorg in de wielersport. De budgetten van ploegen als UAE Emirates XRG, Red Bull-BORA-hansgrohe, Lidl-Trek en INEOS Grenadiers zijn veel groter dan het geldbedrag waar andere WorldTour-teams over beschikken. In een tabel die Statista in 2021 publiceerde, was al te zien hoe groot het financiële gat tussen de topteams in de WorldTour is.

RIDE Magazine
31 Reacties
11:31
Wat is de reden dat de kleine ploegen tegen zijn?
    12:10
    Budgetcap betekent méér boekhoudkundige transparantie en dus administratieve last en hogere kosten voor ploegen, iets waar de kleinere ploegen meer last van hebben dan de grotere (waarbij de grotere ploegen door hun financiële slagkracht ook beter in staat zullen zijn om creatieve boekhouders te vinden die de budgetcap creatief te omzeilen). Bij een budgetcap worden de de grotere ploegen misschien een beetje beteugeld maar dat heeft geen nut voor de kleinere ploegen als zij er geen rechtstreeks voordeel uit kunnen halen, lees: meer inkomsten krijgen. Het is namelijk niet omdat de grotere ploegen hun budget beperkt zien dat de kleinere plots een hoger budget hebben. Zij zien daarom meer heil in betere doorstroming van inkomsten van bv ASO richting ploegen en betere regeling ivm transfers of opleiding (nog steeds niet per se een deftig verdienmodel voor kleinere ploegen).
    12:32
    @Cochise maar je bent wel af van dat grote ploegen steeds meer geld in hun ploeg steken. Om een beetje te kunnen blijven meedoen, moeten kleinere ploegen dat zo goed en zo kwaad als kan volgen. Dat hoeft met een plafond niet meer. Het duurt een paar jaar voordat dit zichtbaar wordt, maar dat is beter dan nu het geval is.
    14:01
    Ze niet principieel tegen maar willen dat er eerst andere maatregelen worden genomen om het verdienmodel van ploegen te verbeteren. Als de sport inzet op een budgetplafond, is er minder urgentie om ploegen bijv. mee te laten delen in tv-inkomsten, ploegen vinden dat dat prioriteit moet hebben.
12:09
Een budgetplafond is meestal een slecht idee, maar in het wielrennen al helemaal. Waarom? Om dat te begrijpen moet je afstappen van het frame dat gelijkheid de grote teams wat afremt en de kleintjes verheft, waardoor het speelveld gelijker wordt en we als bonus ook nog eens een spannendere wedstrijd zien. Waarom werkt het niet binnen het wielrennen? Wielerploegen delen niet mee in een mediapot, hebben geen kaartverkoop en geen structurele verdeling van commerciële opbrengsten, daardoor zijn ploegen volledig afhankelijk van individuele sponsors. De ene sponsor heeft diepe zakken, de andere niet, en dat vertaalt zich onmiddellijk in sportieve verschillen. Een plafond verandert dat mechanisme niet, het legt alleen een kunstmatige grens op terwijl de bron van ongelijkheid precies hetzelfde blijft. Moeten we dat willen terwijl we jarenlang klagende teambazen horen die aangeven dat er te weinig geld in het wielrennen omgaat? Moet je dan minder geld afdwingen? Naar mijn inschatting is dat ook het argument van de kleinere teams. Een budgetplafond is voor hun extra problematisch omdat het hun enige kans ontneemt om ooit die sprong naar boven te maken (zoals Jumbo dat ooit deed na de Belkinfase). Een budgetplafond snijdt die mogelijkheid af en verankert de bestaande rangorde.
    12:26
    Als je één plafond voor alle teams afspreekt, kun je als kleiner team wel die sprong vooruit maken.
    12:54
    @platteprijs
    Het idee dat een kleiner team dankzij een budgetplafond opeens de sprong naar boven kan maken klinkt logisch maar klopt in mijn optiek niet. Een plafond creëert namelijk geen nieuw geld, het begrenst alleen wat bestaande topteams mogen uitgeven. Een ploeg met 15 miljoen krijgt dus niet automatisch toegang tot 30 miljoen. De enige manier waarop zo'n team kan groeien, is als een sponsor bereid is extra te investeren. En dat had zonder budgetplafond net zo goed gekund, het plafond verheft dus niet.
    Ook sportief zie ik iets gebeuren dat 'we' eigenlijk niet willen: nog meer specialisatie. Een budgetplafond dwingt ploegen om keuzes te maken die ze nu niet hoeven te maken omdat grote teams toch voldoende geld hebben. Vandaag kan een topteam tegelijk investeren in sprints, klassiekers, tijdritten én grote rondes. Met een plafond vervalt die ruimte. We gaan zien dat één ploeg de knoop doorhakt en kiest voor massasprints, waar de return on investment relatief snel zichtbaar is. Een andere ploeg jaagt dan alleen nog op de Tour, want dat is commercieel de jackpot. Een derde ploeg specialiseert in eendagskoersen, omdat MvdP nog drie jaar onder contract staat. Daar ontstaat dan juist door het budget een nieuw probleem: als drie teams zich specialiseren is het voor alle andere teams onmogelijk om breed mee te doen. Zij moeten dan bijna per definitie achterblijven of ook specialiseren. Op die manier wordt de sport niet alleen armer qua financiën, maar ook qua kijkplezier en competitie.
    12:58
    Het is sinds een tijd ineens een mantra dat het verdienmodel slecht is, maar is er wel genoeg echte interesse in het wielrennen als sport om inkomsten uit de media en wedstrijden te halen? Veel mensen volgend de tdF omdat er in die periode weinig andere sportcompetities of toernooien plaatsvinden. Mijn grootouders keken wel eens voor de mooie beelden van de omgeving, maar gaan al die mensen nog kijken als ze moeten betalen? Als liefhebber zou ik zelfs niet betalen om wedstrijden te kunnen zien, dan kan je beter iets anders met je tijd en geld doen. Negentig procent van de wedstrijden zijn gewoon héél erg saai als je niet zelf fietst of hebt gefietst. Dus ik denk niet dat er iets anders dan sponsoring mogelijk is om eerlijk te zijn, zeker als we zien dan de veel wedstijden het lastig hebben om te overleven. ALS er een brede fanbasis zou zijn dan zouden ze niet zoveel last hebben om geld te vinden, om vrijwilligers te vinden, ...
    13:07
    @platteprijs: het (extra) geld dat UAE niet meer in hun eigen ploeg kan steken, gaan ze niet in andere ploegen steken. Aan het eind schiet je er dus niets mee op.
    13:11
    @kennie: wie zegt dat een herverdeling van de media-inkomsten gelijk staat aan wielrennen achter de betaalmuur zetten? De ploegen hekelen gewoon (imo terecht) dat ASO te weinig van hun inkomsten laat doorstromen richting de teams. Zie de oproep van Pineau om toeschouwers te laten betalen op Alpe d'Huez op voorwaarde dat dit geld naar de teams gaat.
    Als er een rechtstreeks verband is tussen budget en prestaties, wat volgens mij overduidelijk zo is, dan is een plafond toch wel nodig om opnieuw wat meer onderlinge spankracht te krijgen. De beste financiële keuzes worden beloond lijkt me wel wat eerlijker dan zoveel mogelijk geld erin pompen. Kleinere teams zullen zich dan ook beter in staat zien om de kloof te overbruggen denk ik.
    Stond in de sterren geschreven dat we na het dopingtijdperk in deze richting zouden evolueren en kijk hier zijn we dan…
    13:20
    Dit dus. Grote en kleine ploegen zijn inderdaad geen communicerende vaten, zeker niet in de wielersport. Met zo'n budgetcap bevries je gewoon de huidige stand van zaken, geen idee wie daar beter van wordt. Nu hebben kleine ploegen op z'n minst nog de kans om een van die grote ploegen te worden als ze de juiste sponsor vinden. UAE is in de koers gekomen bij het relatief kleine en vooral noodlijdende Lampre (als ik het me goed herinner zelfs bijna stommelings) nadat het oorspronkelijke plan van een Chinese sponsor (TJ Sports) een luchtkasteel bleek diep in het najaar. Je trek niet snel zo'n kapitaalkrachtige sponsor aan in een sport als het wielrennen als die niet het perspectief heeft dat hij met veel geld sowieso vooraan meespeelt. Je wil een van die 3 topploegen worden, niet een van de 20 gelijke ploegen.
    13:34
    Panache, je verliest een belangrijk aspect uit het oog. Als ploegen als UAE gemaximeerd worden in hun budget, kunnen zij ook geen volledige selectie (ruim) boven marktconforme contracten aanbieden. Daarmee gaan salarismogelijkheden voor meerdere renners omlaag, terug naar marktconform en maken de kleinere teams wel weer kans sterke renners te contracteren.

    De budgetcap gaat wellicht niet zorgen voor extra geld in de sport, maar het geld dat wegvalt, zal waarschijnlijk ten kosten gaan van de mega salarissen aan de bovenkant. Dat is een acceptabel offer , in het algemeen belang van de wielersport.
    Daarnaast is het goed mogelijk dat co-sponsoren niet meer kunnen aanhaken bij een top team omdat dat budgettair al vol zit, maar wel bij een kleiner team, dat nog ruimte heeft. En er dus wel herverdeling van budget plaatsvindt.

    Specialisatie van teams op GC, sprint of klassiek is trouwens niks nieuws en in die tijd echt nog wel interessanter dan de huidige dominantie van 5 teams op alle vlakken.
    13:46
    @Panache
    Ik ga op zich grotendeels met je mee, maar wat je niet noemt is het volgende effect op sponsoring en sterke renners: momenteel is het misschien als sponsor interessant om je aan UAE te binden, zelfs als kleine subsponsor, laten we zeggen 1 miljoen. Weliswaar kleine logo's, maar de ploeg wint zo veel dat het toch loont want je bent overal in beeld. Die 1 miljoen stelt de ploeg ook weer in staat om een extra sterke renner aan te trekken.
    Met een budgetcap kan het zo zijn dat die 1 miljoen niets toe voegt, want de andere sponsors brengen al voldoende geld in het laatje. In dat geval kiest die sponsor er misschien voor om in te stappen bij een kleinere ploeg (groter logo...) en dan kan die ploeg juist een sterkere renner aantrekken. Dat zorgt voor nivellering, en ik denk niet dat er veel tegen deze logica in te brengen is.

    Er is overigens een groot verschil tussen een salarisplafond en een budgetplafond, de redactie gebruikt deze termen slordig genoeg door elkaar alsof het inwisselbare begrippen zijn.
    13:54
    @Logisch
    Je schrijft "Met een budgetcap kan het zo zijn dat die 1 miljoen niets toe voegt, want de andere sponsors brengen al voldoende geld in het laatje. In dat geval kiest die sponsor er misschien voor om in te stappen bij een kleinere ploeg (groter logo...) en dan kan die ploeg juist een sterkere renner aantrekken. Dat zorgt voor nivellering, en ik denk niet dat er veel tegen deze logica in te brengen is."

    Wat is het verschil met nu? Die 1 miljoen voegt nu ook weinig toe aan een ploeg als UAE, dus ook nu heeft zo'n sponsor de mogelijkheid om in te stappen bij een kleinere ploeg (groter logo...) en ook nu is het gevolg dat die ploeg daardoor een sterkere renner kan aantrekken wat zorgt voor nivellering. Wat je omschrijft is een keuze welke sponsoren altijd dienen te maken, met of zonder budgetcap. Maar waarom denk jij dat de keuze van de sponsor verandert in een hypothetische wielerwereld met budgetcap?
    14:17
    Dat lijkt me vrij evident: met een budgetcap vervalt de hypothetische mogelijkheid van die sponsor om in te stappen bij UAE: die mogen niet meer geld uitgeven. Als de sponsor in kwestie de wielersport wel als interessant marketingvehikel ziet, zal hij bij een andere ploeg moeten instappen.

    Ik noemde het grote logo meer als kwinkslag; de sponsor zal voor hetzelfde geld waarschijnlijk minder sportieve successen vieren maar bij elke overwinning relatief gezien wel meer zichtbaar zijn. Waar die afweging nu nog in het voordeel van UAE uitvalt, zal die mogelijkheid er onder een budgetcap niet meer zijn (want die kunnen niet meer geld uitgeven).

    Ploegen worden bijna voor 100% door sponsors betaalt (prijzengeld te verwaarlozen), en ze gaan onder een budgetcap niet ineens minder geld vragen voor dezelfde zichtbaarheid aan bestaande sponsoren. De topteams zullen dus minder sponsors overhouden.

    Ik ben overigens tegen op dit moment, maar meer vanwege de (on)uitvoerbaarheid en prioriteitenstelling. Het mechanisme op zich klopt denk ik wel, zeker als ik het goed begrijp uit het originele artikel dat ploegen in het plan wel boven het budgetplafond mogen uitkomen maar dan een afdracht moeten doen die bij de kleine ploegen terecht komt.
    14:34
    Logisch, dat was ook precies mijn punt hierboven. Misschien kan een co-sponsor bij een topteam, zelfs wel hoofdsponsor bij een klein team zijn…
    14:39
    @ Logisch
    Je schrijft "Dat lijkt me vrij evident: met een budgetcap vervalt de hypothetische mogelijkheid van die sponsor om in te stappen bij UAE: die mogen niet meer geld uitgeven. Als de sponsor in kwestie de wielersport wel als interessant marketingvehikel ziet, zal hij bij een andere ploeg moeten instappen."

    Verwar jij een budgetcap niet met een inkomstenlimiet?

    De mogelijkheid voor de sponsor om in te stappen verdwijnt niet. Een budgetplafond beperkt de uitgaven, het plafond beperkt niet de inkomsten. Indien een sponsor graag Pogacar als marketingpersoon wil gebruiken, dan gaat het geld gewoon naar UAE.
    15:15
    @Cochise, hoeveel mensen gaan er willen betalen om op een berg de renners te zien voorbij zoeven en dan klaar? En dan hebben we het over de tdF die het wielrennen qua exposure ver boven zijn gewicht laat spelen, wat met de rest van het jaar? En ergens zou het op zo'n berg nog logistiek lukken, stel dat er 10.000 mensen komen kijken aan 10 euro. We doen alsof er geen kosten zijn, dan heb je 100.000 euro te verdelen over 22 ploegen, daar spring niet ver mee he ;-)

    België is zogezegd een wielergek land, maar als ik een wilde gok doe is 90% van de mensen aan de kant bij een grotere wedstrijd gewoon een sfeeraanwezige. En rondom de aankomstzone voor de sfeer en de drank, hype een ander ding en ze staan daar evengoed om te zuipen. Dus daar zelfs waar het een ding is, daar ga je zelfs niet zoveel mensen zo ver krijgen dat ze willen betalen.
    15:29
    @kennie: ik zeg niet dat dat dé oplossing is, ik zeg dat kleine ploegen daar meer mee bezig zijn dan met een budgetcap. Zij willen gewoon een groter/eerlijker deel van de koek van bv ASO.
13:05
In dit artikel doet Carera mi een prima voorstel.
https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/zaakwaarnemer-van-pogacar-komt-met-een-anti-pogi-oplossing-om-sponsors-binnen-de-sport-te-houden

Limiter deelname van WT ploegen op lagere niveaus. Zorgt voor betere zichtbaarheid niet-WT teams en daarmee van sponsors. Evt in combi met kleiner aantal renners per WT-team (25-27).

Beter dan een cap op het budget. Daarvoor zal de onderkant van de WT-teams eerst hun interne organisatie verder moeten verbeteren.
    15:18
    Ik ben geen fan van Carera omdat ik hem een charlatan vind, maar in deze heeft hij 100% een vallabel punt. De grote ploegen maken de kleine ploegen het inderdaad enorm lastig door mee te doen aan kleinere wedstrijden. Daardoor nemen ze de zichtbaarheid af van hun sponsors die daardoor geen nut meer zien in het sponsoren en afhaken.
    15:18
    Ik ben geen fan van Carera omdat ik hem een charlatan vind, maar in deze heeft hij 100% een vallabel punt. De grote ploegen maken de kleine ploegen het inderdaad enorm lastig door mee te doen aan kleinere wedstrijden. Daardoor nemen ze de zichtbaarheid af van hun sponsors die daardoor geen nut meer zien in het sponsoren en afhaken.
    Er bestaan al regels die deelname van WorldTour teams in kleinere koersen beperken: max 72% van het deelnemersveld in 1.Pro/2.Pro, Max 50% in 1.1/2.1, niet toegestaan in 1.2/2.2
    Mocht je dat verder doordrijven naar bvb een verbod in 1.1, dan vrees ik dat veel koersen gaan verdwijnen.
    Zonder Soudal, Alpecin en Lotto aan de start, gaan de organisatoren van Belgische 1.1 koersen ermee stoppen, zelfde in Frankrijk.
    En qua zichtbaarheid van niet-WT sponsors: er wordt nu al smalend gedaan over het deelnemersveld dat soort koersen, zelfs door wielerliefhebbers. Hoe zou de interesse stijgen zonder grote renners?
Gelukkig heerst bij de ploegen heerst er gelukkig meer verstand dan bij de UCI! Een budgetplafond levert namelijk helemaal niets op, het is gewoon pure broodroof. Bovendien: het is alleen symboolpolitiek, als ploegen het plafond willen omzeilen dan lukt dat altijd. Dan zet de hoofdsponsor de renners gewoon voor een deel van het salaris op de loonlijst van het bedrijf i.p.v. op de ploeg.

Het is wel weer typerend voor de stuitende arrogantie van die Lappartient dat hij niet gewoon accepteert dat de ploegen zijn idee niet moeten, nee: ze zien het gewoon verkeerd.
13:39
Probleem is, dat budgetcap juist in wielrennen niets oplost. Renners hebben privé contracten, die er buiten vallen. Wout met Red Bull, Remco met Specialised etc. Budgetcap maakt de verdeling van renners niet opeens beter. Grote ploegen laten hun rijkere sponsors privé contracten afsluiten en onder de streep veranderd er weinig.
    13:53
    Mwoah, dit is niet echt een argument volgens mij. Die contracten hoeven niet per se via een ploeg te lopen, Visma heeft volgens mij verder weinig met de Red Bull sponsoring te maken (behalve expliciet toestaan van externe sponsoring in contract van Van Aert). Red Bull kan die deal net zo goed met Van Aert sluiten als hij bij een kleine ploeg rijdt (zie Pidcock bij Q36. 5 Pro Cycling).
    Het is ook niet de hoofdmoot van het rennerssalaris op dit moment, dat komt toch echt nog van de ploeg.
    Dat zou misschien anders kunnen worden als dit een effectieve manier wordt om een budgetplafond te omzeilen, maar daar valt dan in de regelgeving waarschijnlijk ook wel weer een mouw aan te passen.
    Ik ben overigens ook niet per se voorstander, maar om andere redenen.
14:07
Voor de liefhebbers, hier het hele artikel. Voor de goede lezer wederom een bevestiging dat de UCI nooit een Franse voorzitter zou mogen hebben. Met de ASO (inclusief Tour de France) zijn ze al extreem dominant in het organisatiedomein, ze hebben niet ook nog de hoofdrolspeler bij de UCI nodig die zich bekommert om het voortbestaan van Franse ploegen in het bijzonder.
https://archive.is/Jii5I
UCI, begin nou maar eens met de startende teams kleiner te maken. Of: zet die ontwikkeling wat sneller door. Over een jaar of 10 zes startende renners per ploeg in de ronden en vijf in de klassiekers. Dat is de best effectieve maatregel.

In deze tijden van professionalisering zullen er vanaf heden altijd renners fysiek bovenuit gaan steken en zelden met mindere vormpeilen kampen of onverwachte inzinkingen meemaken. En die zullen bovendien ook altijd bij de betere ploegen rijden met een arsenaal aan alles platleggende knechten.

Wil je wielrennen als mooie tactische kijksport (terug), dan moet je de rode loper voor de fenomenen inkorten.
    16:57
    Terwijl er meer sponsoren wegvallen dan bijkomen wil jij kleinere teams hebben? Dan hebben spoedig een hoop renners geen baan meer.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.